«Η πρώτη προτεραιότητα είναι να ενεργοποιηθούν τα μέσα που διαθέτει η Ένωση για την δημιουργία ενός διχτύου ασφάλειας για τους συμπολίτες μας, που εξαθλιώνονται χωρίς να φταίνε από το τρέχον πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Παράλληλα, θα πρέπει να δούμε τις δυνατότητες που μας δίνονται για την αναζωογόνηση της επιχειρηματικότητας».
Στην ανάγκη, να στηριχθούν εκείνοι που επλήγησαν από την οικονομική κρίση, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή της στη «δ», η ευρωβουλευτής της «ΕΛΙΑΣ» κ. Εύα Καϊλή και εξηγεί πως θα πρέπει να ενισχυθεί η ρευστότητα για να λειτουργήσει καλύτερα η αγορά.
«Αυτό προϋποθέτει ασφαλώς την αποκατάσταση της σχέσης της αγοράς με τις τράπεζες και επιτάχυνση των μεταξύ τους διακανονισμών προκειμένου να ξανακυλήσει ρευστό στην αγορά», τονίζει η κ. Εύα Καϊλή.
Σε ερώτηση σχετικά με το «μεταφορικό ισοδύναμο» η κ. Εύα Καϊλή τονίζει πως είναι ζωτικής σημασίας για τα μικρά νησιά της άγονης γραμμής η συνεχής και απρόσκοπτη χρήση του μέτρου.
«Είναι κρίσιμο μέρος όχι μόνο για την υλοποίηση οποιασδήποτε νησιωτικής πολιτικής, αλλά και οποιασδήποτε αναπτυξιακής πολιτικής γενικότερα», δηλώνει η κ. Καϊλή.
Η ευρωβουλευτής αναφέρεται μεταξύ άλλων στη νησιωτικότητα αλλά και στους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ.
Η συνέντευξη της κ. Εύας Καϊλή, αναλυτικά:
• Ποιες είναι οι προτεραιότητες που θέτετε ως ευρωβουλευτής πλέον για την Ελλάδα;
Καθώς η χώρα μας δοκιμάστηκε τα τελευταία χρόνια πέρα από όσο άντεχε, οι συνέπειες ήταν τρομακτικές και δοκιμάστηκε όχι μόνο η οικονομική μας επιβίωση ως χώρα αλλά κυρίως η επιβίωση των ανθρώπων που βρίσκονται στη βάση της οικονομικής πυραμίδας. Λέγοντας βάση δεν εννοώ μόνο τα φτωχότερη στρώματα αλλά και τον μικροεπιχειρηματία, τον μικροέμπορο και τον μικροεπιτιδευματία. Η πρώτη προτεραιότητα είναι να ενεργοποιηθούν τα μέσα που διαθέτει η Ένωση για την δημιουργία ενός διχτύου ασφάλειας για τους συμπολίτες μας που εξαθλιώνονται χωρίς να φταίνε από το τρέχον πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Παράλληλα, θα πρέπει να δούμε τις δυνατότητες που μας δίνονται για την αναζωογόνηση της επιχειρηματικότητας στη βάση της οικονομίας, με μέτρα που θα ενισχύουν τη ρευστότητα. Αυτό προϋποθέτει ασφαλώς την αποκατάσταση της σχέσης της αγοράς με τις τράπεζες, και επιτάχυνση των μεταξύ τους διακανονισμών προκειμένου να ξανακυλήσει ρευστό στην αγορά.
• Μπορεί η χώρα μας να κερδίσει το στοίχημα του νέου ΕΣΠΑ και τι δεν πρέπει να γίνει προκειμένου να μην χαθούν πόροι;
Το ΕΣΠΑ είναι μία «πονεμένη» ιστορία για την Ελλάδα. Οι απόψεις και οι σελίδες που έχουν ακουστεί και γραφτεί σχετικά με την μεγιστοποίηση της απορροφητικότητας των παρεχόμενων κεφαλαίων εντός του εύλογου χρόνου είναι αμέτρητες. Υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα. Η απορροφησιμότητα του ΕΣΠΑ δεν είναι ζήτημα άποψης αλλά ζήτημα θέλησης. Οι διαδικασίες που προβλέπονται δεν έχουν κενά από μόνες τους. Τα κενά δημιουργούνται εξαιτίας της πλημμελούς θέλησης ή της υστεροβουλίας ορισμένων που έχουν αποφασίσει να μην κάνουν καλά τη δουλειά τους. Δεν είναι ζήτημα στοιχήματος, λοιπόν. Το ΕΣΠΑ δεν είναι «τζόγος». Αντίθετα είναι μια διαδικασία που είτε την εφαρμόζεις και καρπώνεσαι τα οφέλη της είτε όχι. Από τη μεριά μου, πρέπει να κάνω ό,τι πρέπει να διευκολύνω αυτή τη διαδικασία. Και αυτό θα κάνω.
• Τι προτίθεστε να κάνετε προκειμένου και στην πράξη να εφαρμοσθεί η «νησιωτικότητα»;
Η «ρήτρα νησιωτικότητας» αποτελεί μέρος του συνταγματικού κεκτημένου της χώρας μας. Δεν νοείται νομοθετική πράξη, ρύθμιση και εντολή που να μην είναι σύμφωνη με τη ρήτρα αυτή. Η Ελλάδα είναι μια πολυνησιωτική χώρα και η ιδιαιτερότητά της δεν μπορεί να αφήνει αδιάφορο κανένα. Ασφαλώς τα οριζόντια μέτρα που επιβλήθηκαν καθ’ όλη τη προηγούμενη περίοδο ουσιαστικά αδρανοποίησαν, για να μη πω κατήργησαν, στη πράξη τη ρήτρα. Ειδικά σε θέματα υγείας οι οριζόντιες περικοπές που αφορούσαν την ηπειρωτική Ελλάδα ενείχαν πολλαπλάσιο βάρος για τους νησιώτες. Και αυτό δείχνει την πλημμελή φροντίδα της κυβέρνησης να κατανοήσει τις ειδικές περιστάσεις. Από την άλλη, αυτές οι ειδικές περιστάσεις πρέπει να γίνουν κατανοητές στις Βρυξέλλες που ζητούν μόνο «περικοπές» και «εξορθολογισμό δαπανών». Η ρήτρα νησιωτικότητας πρέπει να εφαρμόζεται απαρέγκλιτα, και είναι κάτι που θα μεταφέρω σταθερά στο Ευρωκοινοβούλιο με την ανάληψη των καινούριων μου καθηκόντων.
• Ποιες ενέργειες θα πρέπει να γίνουν για να εφαρμοσθεί το μεταφορικό ισοδύναμο;
Είναι ζωτικής σημασίας για τα μικρά νησιά της άγονης γραμμής η συνεχής και απρόσκοπτη χρήση του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου. Είναι κρίσιμο μέρος όχι μόνο για την υλοποίηση οποιασδήποτε νησιωτικής πολιτικής, αλλά και οποιασδήποτε αναπτυξιακής πολιτικής γενικότερα. Οι μελέτες σχετικά με την εφαρμογή του ισοδύναμου είναι πολλές, αλλά όλες συνηγορούν πως είναι δυνατή η εναρμόνιση των τιμών με αυτές των ηπειρωτικών συγκοινωνιών και η δραστική τους μείωση για τους κατοίκους και τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στα νησιά. Και σε αυτήν την περίπτωση το ζήτημα χρονίζει, ωστόσο η κατεύθυνση ευρωπαϊκών πόρων προς την ικανοποίηση της ανάγκης αυτής, όπως έχει ήδη γίνει π.χ. για τη Κορσική, δείχνει ότι η Ένωση αναγνωρίζει το δικαίωμα των νησιωτών σε μεταφορικές υπηρεσίες ανάλογες με αυτές που απολαμβάνουν οι συμπολίτες τους στις ηπειρωτικές περιοχές και σε ανάλογες τιμές. Οι Έλληνες νησιώτες δεν μπορούν να εξαιρεθούν του ευεργετήματος αυτού εξαιτίας της αμέλειας της κυβέρνησης. Είναι όμως σημαντικότατο θέμα που οι Έλληνες ευρωβουλευτές συντονισμένα και από κοινού θα πρέπει να επιλύσουν.
• Δεν έχει κλείσει για την τρόικα το θέμα των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ που ισχύει για τα νησιά του Αιγαίου. Πρέπει να διατηρηθεί και γιατί;
Το ζήτημα της ρήτρας νησιωτικότητας και του μεταφορικού ισοδύναμου είναι κυρίως ζητήματα που αποσκοπούν στο να ζουν οι νησιώτες στα νησιά τους με ίσους όρους. Το ζήτημα της ιδιαίτερης φορολόγησης όμως είναι ζήτημα ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, που δεν έχει να κάνει με τους νησιώτες και τους κατοίκους της ηπειρωτικής Ελλάδας, αλλά με τους νησιώτες και τον επιχειρηματικό τους ανταγωνισμό με τα παράλια της Μικράς Ασίας. Δεν μπορεί να υπάρξει δόκιμος ανταγωνισμός με την τουρκική τουριστική πολιτική όταν οι υπηρεσίες και τα προϊόντα στα νησιά χρεώνονται με φόρο 23% ενώ στην Τουρκία με 5%. Είναι κάτι που πρέπει να δούμε με πολλή προσοχή.
• Στα Δωδεκάνησα έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης. Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί και τι προτίθεστε να κάνετε;
Το πρόβλημα αυτό είναι κρισιμότατο και αφορά όλα τα επίπεδα της πολιτικής: και το επιχειρησιακό, και το στρατηγικό και το ανθρωπιστικό. Επίσης αν και υπάρχουν περίοδοι έξαρσης, ως συνέπεια των συρράξεων στη Μέση Ανατολή, το πρόβλημα γενικά είναι σταθερό. Το γεγονός ότι το πρόβλημα σταθεροποιήθηκε και δεν αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά είναι ένα ζήτημα που αφορά και τις δυνατότητες φύλαξης που έχει στα χέρια του το Λιμενικό μας, όσο και η επιχειρησιακή λογική της Frontex. Ας ξεκινήσουμε από εκεί. Παράλληλα, σε θεσμικό επίπεδο, η εφαρμογή του Δουβλίνο ΙΙ μας επιβαρύνει δυσανάλογα και εμάς ως κράτος, αλλά και τους ανθρώπους που μεταναστεύουν με τις οικογένειές τους με τόσους κινδύνους. Δεν μπορούμε να κρίνουμε τα κίνητρά τους για μετανάστευση, ούτε είναι «εχθροί». Είναι ταλαιπωρημένοι άνθρωποι που μπαίνουν σε μία χώρα που δεν μπορεί να τους φροντίσει. Η άμεση θεσμική αναθεώρηση του Δουβλίνου ΙΙ αποτελεί σημαντική προτεραιότητα.
• Μετά το συνέδριο που θα γίνει το φθινόπωρο στην Αθήνα ποιο εκτιμάτε πως θα είναι το μέλλον της «ΕΛΙΑΣ»;
Η «Ελιά» δεν ήταν μία συγκυριακή πολιτική συμμαχία. Ήταν μια ειλικρινής προσπάθεια συνένωσης του κεντροαριστερού μεταρρυθμιστικού χώρου, χωρίς τη συμμετοχή αυτών που έκαναν τη Δημοκρατική Παράταξη μικρή με τα «έργα και τις ημέρες» τους. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών βρήκε στέγη στο ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό που ενώνει τους ανθρώπους της «Ελιάς», οι περισσότεροι από τους οποίους είναι νέοι άνθρωποι, είναι όχι απλά η άποψη ή η ελπίδα πως τα πράγματα θα αλλάξουν. Στο παρελθόν είδαμε όλοι άλλωστε πώς αλλοιώνονται οι απόψεις και πώς διαψεύδονται οι ελπίδες. Αυτή τη φορά, στην «Ελιά» μαζεύονται άνθρωποι που εκφράζουν στρατηγικές και μεθόδους ώστε αυτή η αλλαγή να πραγματοποιηθεί. Το συνέδριο θα επιτελέσει ακριβώς αυτό το στόχο. Στις τελευταίες εκλογές πήγαμε καλύτερα από όσο κάποιοι θα ήθελαν. Η «Ελιά» ήταν η έκπληξη των εκλογών.