Συνεντεύξεις

Γ. Καββαθάς: «Να επαναφέρει η κυβέρνηση την επιστρεπτέα ως μόνιμο εργαλείο χρηματοδότησης των μικρών επιχειρήσεων»

«Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού κ. Κ. Μητσοτάκη στην φετινή 86η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, υπολείπονται και των προσδοκιών και των αναγκών μας».
Αυτό υπογραμμίζει σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδος κ. Γιώργος Καββαθάς –εκφράζοντας τον προβληματισμό του γι αυτά που περιμένουν οι μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τις συνεχείς αυξήσεις σε ενέργεια.
Ειδικά για τον ‘δημοσιονομικό χώρο’ που δημιουργήθηκε λόγω της πολύ καλής τουριστικής περιόδου, δηλώνει μεταξύ άλλων, πως «ο επιπρόσθετος δημοσιονομικός χώρος πρέπει να ‘γεμίσει’ με ανάπτυξη -και όχι παροχές που ναι μεν θα αυξήσουν την ενεργό ζήτηση, αλλά δεν θα έχουν μακροπρόθεσμο αντίκτυπο…»
• Κύριε Καββαθά, πώς είδατε τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού από τη ΔΕΘ; Εκτιμάτε ότι μπορούν να ικανοποιήσουν τις χιλιάδες μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις και να ενισχύσουν –ουσιαστικά, όπως δηλώνει- την οικονομία;
Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού κ. Κ. Μητσοτάκη στην φετινή 86η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, υπολείπονται και των προσδοκιών και των αναγκών μας. Θα υπενθυμίσω ένα αίτημά μας, που δεν χάνουμε ευκαιρία να θέτουμε, γιατί πιστεύουμε ότι είναι δίκαιο: το αίτημα της κατάργησης του φόρου επιτηδεύματος. Είναι ένας φόρος, που τον χαρακτηρίζουμε κεφαλικό, ο οποίος επιβάλλεται σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις και μπορείτε να φανταστείτε ποιες πλήττει περισσότερο.
Η εξαγγελία του πρωθυπουργού να απαλλαγούν από το τέλος επιτηδεύματος όσες επιχειρήσεις κάνουν προσλήψεις σημαίνει ότι αυτοαπασχολούμενοι και ατομικές επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να το καταβάλλουν κανονικά. Αυτοί λοιπόν που έπρεπε να απαλλαγούν, αυτοί θα συνεχίσουν να επιβαρύνονται!
Κατά τ’ άλλα, οι κυβερνητικές ανακοινώσεις δεν ήταν αμελητέας αξίας. Είχαν ωστόσο επιδερμικό χαρακτήρα και δεν αντιμετώπιζαν τις δομικές αιτίες της τρέχουσας πολυεπίπεδης κρίσης.
Για να το πω απλά: Μέχρι πότε θα αδειάζουμε τον κρατικό προϋπολογισμό για να χρηματοδοτούμε τις ενεργειακές εταιρείες; Είναι άπειρα τα δημοσιονομικά αποθέματα;
• Πιστεύετε ότι τα κυβερνητικά μέτρα έχουν περισσότερο… προεκλογικό χρώμα και χαρακτήρα, από ουσιαστικό;
Πράγματι! Ο ίδιος ο πρωθυπουργός μάλιστα φρόντισε να τονίσει τον προεκλογικό χαρακτήρα της περιόδου που διανύουμε.
Ο προεκλογικός, τακτοποιητικός αν μου επιτρέπετε τη λέξη, χαρακτήρας των εξαγγελιών φάνηκε από την απουσία μέτρων που θα μπορούσαν να βελτιώσουν σημαντικά και μακροπρόθεσμα τη λειτουργία της αγοράς. Ένα τέτοιο μέτρο είναι η επαναφορά της επιστρεπτέας προκαταβολής ως μόνιμου θεσμού χρηματοδότησης.
Η αγορά εξεπλάγη ευχάριστα όταν διαπίστωσε πόσο αποτελεσματικά λειτούργησε η επιστρεπτέα την περίοδο της πανδημίας. Γιατί λοιπόν να μην την επαναφέρει η κυβέρνηση ως μόνιμο εργαλείο χρηματοδότησης των μικρών επιχειρήσεων; Η επιτυχία του θεσμού έγκειται στην παράκαμψη των τραπεζών. Όταν έπαψαν οι τράπεζες να αποφασίζουν ποιες επιχειρήσεις θα χρηματοδοτηθούν, ανάσανε η αγορά! Το κόστος του προγράμματος είναι μικρό και η εμπειρία της κρατικής μηχανής επιτρέπουν την επαναφορά του μέτρου.
• Άπαντες δηλώνουν ότι ο χειμώνας που έρχεται θα είναι δύσκολος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Τελικά τι πρέπει να γίνει και τι προτείνετε εσείς; Ποια περιθώρια έχει η κυβέρνηση να ενισχύσει την οικονομία;
Η κυβέρνηση όπως φάνηκε έχει περιθώρια να παρέμβει και να μετριάσει ή ακόμη και να εξαλείψει πλήρως τις επιπτώσεις της αισχροκέρδειας στην ενέργεια. Αν δεν το πράξει αποφασιστικά και άμεσα τότε θα γίνουν πράξη οι χειρότερες προβλέψεις για αύξηση των λουκέτων.
Για να έχετε μια εικόνα των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης στην μικρομεσαία επιχειρηματικότητα σας παραπέμπω στην πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ. Οι ερωτώμενοι, που είναι ένα πολύ αντιπροσωπευτικό δείγμα μικρομεσαίων επιχειρήσεων από’ όλη την Ελλάδα, μας απάντησαν ότι το κόστος ενέργειας έχει αυξηθεί κατά 76% και το κόστος καυσίμων κατά 58%.
Για να αναστραφεί αυτή η κατάσταση η ΓΣΕΒΕΕ προτείνει:
• Αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης με αποσύνδεση της αποζημίωσης των παραγωγών από το κόστος του ακριβότερου προμηθευτή όπως συμβαίνει σήμερα.
• Συρρίκνωση της συμμετοχής του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μίγμα καθώς η τιμή του διαρκώς αυξάνεται, καθώς και η βεβαιότητα για την ασφαλή τροφοδοσία του. Επίσης, δεν υπάρχει πιθανότητα αποκλιμάκωσης της τιμής του ακόμη και το πρώτο εξάμηνο του 2023.
• Ενίσχυση της λιγνιτικής παραγωγής. Άμεσα πρέπει να ξεπερασθούν τα εμπόδια που δημιουργεί η απόφαση βίαιης απολιγνιτοποίησης που οδήγησε στην πρόωρη συνταξιοδότηση έμπειρου και εκπαιδευμένου προσωπικού και στην απόσυρση μηχανολογικού εξοπλισμού. Προσωρινή αναστολή των δικαιωμάτων αγοράς ρύπων με τα οποία επιβαρύνεται η λιγνιτική παραγωγή. Έστω απαλλαγή της Ελλάδας από την σχετική επιβάρυνση, όπως συμβαίνει με χώρες της ανατολικής Ευρώπης.
• Τέλος, να επιδοτηθούν τόσο οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις όσο και τα νοικοκυριά να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά πάνελ στις ταράτσες. Η πρόσφατη σχετική εξαγγελία του πρωθυπουργού από την Θεσσαλονίκη ήταν ευχάριστη έκπληξη. Αναμένουμε να γίνει και πράξη με την άρση των τεράστιων γραφειοκρατικών δυσκολιών που συνοδεύουν κάθε τέτοια προσπάθεια μέχρι σήμερα. Το παράδειγμα των ηλιακών θερμοσιφώνων δείχνει ότι νομικά και φυσικά πρόσωπα είναι έτοιμα και πρόθυμα να υποστηρίξουν μια τέτοια πρωτοβουλία που και τους λογαριασμούς ρεύματος θα μειώσει και θα συμβάλει στην Πράσινη Μετάβαση.
• Η τουριστική περίοδος εξελίχθηκε ανέλπιστα καλά και μάλιστα συνεχίζεται σε πολλές, τουριστικές περιοχές. Η κυβέρνηση δηλώνει ότι αυτό έχει δημιουργήσει δημοσιονομικό χώρο. Πώς το σχολιάζετε;
Η σεζόν, είναι αλήθεια, ότι κατέρριψε κάθε προσδοκία. Τα τουριστικά έσοδα στο πρώτο 8μηνο του έτους θα καταγράψουν ρεκόρ, ξεπερνώντας ακόμη και εκείνα του 2019. Στα καταλύματα, βάσει της Στατιστικής Αρχής, σε αυτά μάλιστα που τηρούν διπλογραφικά στοιχεία ο κύκλος εργασιών τον Ιούλιο του 2022 αυξήθηκε κατά 60% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2021. Για την ίδια κατηγορία επιχειρήσεων στην εστίαση η ετήσια αύξηση έφτασε το 33%. Τα νούμερα λοιπόν εμπνέουν αισιοδοξία.
Πίσω από αυτή την ευημερία των αριθμών όμως πρέπει να τονίσω ότι υπάρχουν και αυξημένα κόστη. Η αύξηση του τζίρου πολλές φορές είναι αποτέλεσμα των ανατιμήσεων που επέβαλλαν οι διπλάσιοι λογαριασμοί του ρεύματος. Για τους επαγγελματίες λοιπόν δεν ισοδυναμούν πάντα με καθαρή αύξηση κερδών.
Για το κράτος όμως τα αυξημένα έσοδα σημαίνουν αναλογικά αυξημένους φόρους και κατ’ επέκταση περαιτέρω δημοσιονομικό χώρο. Η άποψη της ΓΣΕΒΕΕ είναι ότι αυτός ο επιπρόσθετος δημοσιονομικός χώρος πρέπει να «γεμίσει» με ανάπτυξη. Εννοώ ότι πρέπει να αξιοποιηθεί για οικονομικά μέτρα τα οποία θα προκαλέσουν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην ελληνική οικονομία. Και όχι παροχές που ναι μεν θα αυξήσουν την ενεργό ζήτηση, αλλά δεν θα έχουν μακροπρόθεσμο αντίκτυπο. Οι προτάσεις της ΓΣΕΒΕΕ καλύπτουν αυτούς τους όρους. Μεταξύ άλλων, προτείνουμε:
• Καθιέρωση ακατάσχετου λογαριασμού για επιχειρήσεις ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν βραχυπρόθεσμα στα προβλήματα ρευστότητας.
• Μείωση ΦΠΑ στην εστίαση στο 6%.
• Επαναφορά του αφορολόγητου ορίου για τους Επαγγελματίες, Βιοτέχνες και Εμπόρους, στο πλαίσιο της ισονομίας.
• Αποδέσμευση τραπεζικού λογαριασμού για ρυθμισμένες οφειλές. Είναι ακατανόητο όταν έκαστος τραπεζικός λογαριασμός επιχείρησης δεσμεύεται λόγω ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών, να μη γίνεται άρση της δέσμευσης όταν η επιχείρηση προχωρά σε ρύθμιση των οφειλών και να υπάρχει η απαίτηση της πλήρους εξόφλησης της οφειλής προκειμένου οι φορολογικές αρχές να αποδεσμεύσουν τον λογαριασμό.
• Κατάργηση του φόρου πολυτελείας στους μεταποιητικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας (πχ αργυροχρυσοχοΐα – γουναρικά).
• Επιτάχυνση των διαδικασιών του εξωδικαστικού μηχανισμού για τις ρυθμίσεις των 240 δόσεων.
• Θεσμοθέτηση ευνοϊκότερης πάγιας ρύθμισης των ασφαλιστικών οφειλών.
• Αναστολή κάθε είδους εισπρακτικών και αναγκαστικών μέτρων από το ΚΕΑΟ για όσο διάστημα διαρκεί η υγειονομική και ενεργειακή κρίση.
• Προσαρμογή – μείωση των τραπεζικών προμηθειών (ηλεκτρονικές συναλλαγές, χρεώσεις, έξοδα κίνησης στο e-banking , πληρωμών προς ΔΕΚΟ κλπ) στις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί.
• Κατάργηση των δημοτικών τελών επί των ακαθάριστων εσόδων των επιχειρήσεων.
• Μείωση κατά 50% των πάσης φύσεων δημοτικών τελών (κατάληψης κοινόχρηστων χώρων, φωτισμού, καθαριότητας κλπ) για όσο διάστημα διαρκεί η υγειονομική και ενεργειακή κρίση
• Μείωση κατά τουλάχιστον 50% των πάσης φύσεως μισθωμάτων από τους ΟΤΑ, Δημόσιο, ΝΠΔΔ, για όσο διάστημα διαρκεί η υγειονομική και ενεργειακή κρίση.
• Αναστολή πλειστηριασμών για την προστασία της πρώτης κατοικίας και της επαγγελματικής στέγης του για όσο διάστημα διαρκεί η υγειονομική και ενεργειακή κρίση.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου