Στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο νομό Δωδεκανήσου, αναφέρθηκαν χτες σε συνέντευξη Τύπου τα μέλη της Α’ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου.
Μετά την μετάθεση του κ. Ανδρέα Μαρίνου, πρόεδρος είναι πλέον ο κ. Δημήτρης Κλαδογένης, ο οποίος, μαζί με τον γενικό γραμματέα κ. Θεόδωρο Ξάφη, αναφέρθηκαν διεξοδικά στα θέματα / αιτήματα του κλάδου, με σημείο αιχμής το θέμα της στέγασης, της ακρίβειας και των οικονομικών προβλημάτων.
Αναλυτικότερα, οι εκπαιδευτικοί μίλησαν για τα κενά και για την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία της Ρόδου και των νησιών, υπογραμμίζοντας πως φέτος είναι σαφώς καλύτερη: «Τα κενά στα σχολεία είναι ελάχιστα, παρατηρούνται μεμονωμένα σε ειδικότητες και κυρίως από αποχωρήσεις.
Επιπλέον, οι καθαρίστριες έχουν τοποθετηθεί σε όλα τα σχολεία, τα βιβλία έχουν δοθεί και παραδίδονται και συμπληρωματικά όπου υπάρχει έλλειψη, ενώ έχουν γίνει πολλές παρεμβάσεις σε σχολικές μονάδες από τον Δήμο και από τις τεχνικές υπηρεσίες. Αλλά σε πολλά σχολεία χρειάζεται να πραγματοποιηθούν ακόμα αρκετές εργασίες», είπε ο πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Δ/σου.
Στο εκπαιδευτικό κομμάτι, η κυβέρνηση έχει εντάξει κάποιες καινοτομίες στα σχολεία και αναλυτικότερα:
Δημοσιεύτηκε με ΦΕΚ (4509/Β/25-8-2022) η απόφαση του ΥΠΑΙΘ που προβλέπει τη συγκρότηση εκπαιδευτικών ομίλων στις σχολικές μονάδες και τον ορισμό ενδοσχολικών συντονιστών και μεντόρων, με την τετριμμένη φράση που χρησιμοποιεί εδώ και 3 χρόνια, αυτή της ενδυνάμωσης του εκπαιδευτικού έργου.
«Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ επικαλείται αντίστοιχους θεσμούς που υπάρχουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ξεχνά όμως ότι στις χώρες που υλοποιούνται αντίστοιχοι θεσμοί οι εκπαιδευτικοί είναι απαλλαγμένοι από γραφειοκρατικό φόρτο καθώς τα σχολεία είναι στελεχωμένα με προσωπικό γραμματειακής υποστήριξης και ότι οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν τέτοιους ρόλους αμείβονται είτε με επιμίσθιο, είτε με μείωση διδακτικού ωραρίου, είτε και με τα δύο. Σε αντίθεση με τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης και σε αυτήν την «μεταρρύθμιση» απουσιάζουν επιδεικτικά, για μία ακόμα φορά, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ο σχεδιασμός του προγράμματος, η παραγωγή του κατάλληλου επιμορφωτικού και υποστηρικτικού υλικού, η διασφάλιση κινήτρων – προϋποθέσεων για την ανάληψη του ρόλου από έμπειρους/ες εκπαιδευτικούς, αλλά και ο απαραίτητος διάλογος. Επιπλέον, η ‘καινοτομία’ των εκπαιδευτικών ομίλων μόνο καινοτομία δεν μπορεί να θεωρηθεί. Στην ουσία δεν είναι τίποτα άλλο από τις σχολικές δραστηριότητες (πολιτιστικά προγράμματα, περιβαλλοντικά προγράμματα, προγράμματα αγωγής υγείας κλπ) που οι εκπαιδευτικοί ανελάμβαναν εδώ και χρόνια, με αυξημένη όμως γραφειοκρατία. Το ΥΠΑΙΘ όμως θεωρεί ότι μπορεί να κάνει «καινοτομίες» παραβιάζοντας εργασιακά δικαιώματα και αρνούμενο να χρηματοδοτήσει και να δώσει οποιοδήποτε κίνητρο για την υλοποίηση των «μεταρρυθμίσεών» του. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ουσιαστική ενσωμάτωση του πολιτισμού, της τέχνης, επιστημονικών δραστηριοτήτων κ.λπ. στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι η επαναφορά της δίωρης μείωσης ωραρίου για όσους/ες εκπαιδευτικούς αναλαμβάνουν υπεύθυνοι/ες σχολικών δραστηριοτήτων (πολιτιστικά προγράμματα, περιβαλλοντικά προγράμματα, προγράμματα αγωγής υγείας κλπ) αλλά και η ουσιαστική χρηματοδότηση για την υλοποίησή τους. Άλλωστε, τόσο στα Πρότυπα-Πειραματικά όσο και στα εκκλησιαστικά σχολεία οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν ομίλους έχουν μείωση διδακτικού ωραρίου κατά 2 ώρες», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Ενδοσχολικός/η συντονιστής/στρια – μέντορας
Μιλώντας για τους ενδοσχολικούς/ές συντονιστές/στριες ο κ. Κλαδογένης είπε ότι αναλαμβάνουν να «συντονίζουν» το έργο εκπαιδευτικών όμοιων ειδικοτήτων ή τάξεων.
«Κάτι δηλαδή που γίνεται έτσι κι αλλιώς στο πλαίσιο της συνεργασίας των εκπαιδευτικών, της καθημερινής συζήτησης και του διαλόγου στα σχολεία στο πλαίσιο της παιδαγωγικής ευθύνης που έχουν. Φυσικά, αυτό για το ΥΠΑΙΘ είναι το προκάλυμμα, γιατί αναφέρεται ρητά πως καθήκον των ενδοσχολικών συντονιστών/στριών είναι η επόπτευση του προγραμματισμού της διδακτέας ύλης, η σύνταξη προγραμματισμού και αποτίμησης των ενεργειών, οι μηνιαίες συνεδριάσεις και οι τουλάχιστον 3 διδασκαλίες που τις παρακολουθούν οι εκπαιδευτικοί των τάξεων/ ειδικοτήτων. Δηλαδή μια μορφή εκπαιδευτικού ‘αυθεντίας’ ο οποίος θα ‘αναφέρει’ στον διευθυντή/προϊστάμενο. Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα της παιδαγωγικής και μαθησιακής διαδικασίας προϋποθέτει ένα δημοκρατικό συνεργατικό κλίμα μεταξύ των εκπαιδευτικών, οι οποίοι/ες μέσω του ισότιμου παιδαγωγικού διαλόγου μπορούν να αντιμετωπίζουν κάθε πρόβλημα που προκύπτει και να δημιουργούν συνθήκες δημοκρατίας, παιδαγωγικής ελευθερίας, ανάπτυξης και δημιουργικότητας για τα παιδιά του σχολείου τους. Ο ρόλος του ‘μέντορα’ είναι ‘να εμπνεύσει, να προσανατολίσει και να υποστηρίξει κάθε νεοδιοριζόμενο ή πρόσφατα τοποθετημένο στη σχολική μονάδα μόνιμο, αναπληρωτή ή ωρομίσθιο εκπαιδευτικό, με προϋπηρεσία έως πέντε (5) έτη’. Ωστόσο, μετά από 12 χρόνια αδιοριστίας η πλειοψηφία των νεοδιοριζόμενων, αλλά και των αναπληρωτών/τριών, έχει ήδη 5 χρόνια προϋπηρεσία».
Η Θέση της Ομοσπονδίας είναι ότι απαιτείται διαρκής, βιώσιμη και ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε διάφορες μορφές.
Και για τους δύο αυτούς θεσμούς, το ΥΠΑΙΘ δε δίνει κανένα κίνητρο στους/στις εκπαιδευτικούς τους/τις οποίους/ες καλεί, σε μία απαράδεκτη λογική υποχρεωτικότητας, να αναλάβουν επιπλέον καθήκοντα και γραφειοκρατικό φόρτο χωρίς κανένα επιμίσθιο ή απαλλαγή από άλλα καθήκοντα. Είναι μία ακόμα φορά που το ΥΠΑΙΘ θεσμοθετεί την απλήρωτη εργασία. Ταυτόχρονα, δε θεσμοθετεί καμία επιμόρφωση για τους θεσμούς αυτούς, αδιαφορώντας για το αν οι εκπαιδευτικοί δύνανται να φέρουν σε πέρας τέτοιους ρόλους.
Προβλήματα στέγασης – ακρίβειας (οικονομικά εκπαιδευτικών)
Τα απανωτά κύματα ακρίβειας σε ενέργεια και βασικά αγαθά εκτινάσσουν το κόστος διαβίωσης σε επίπεδα πρωτοφανή. Οι υψηλές τιμές των ενοικίων σε συνδυασμό με τη χαμηλή διαθεσιμότητα στα νησιά δημιουργούν σε κάποιες περιοχές οξύτατο πρόβλημα στέγασης των εκπαιδευτικών. Ως καθηγητές/τριες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, έχοντας στα χέρια μας το ύψιστο αγαθό της εκπαίδευσης, ζητάμε τα αυτονόητα από την πολιτεία, αυτά τα οποία αναλογούν στη σοβαρότητα του λειτουργήματός μας και στον καθημερινό αγώνα για μόρφωση που δίνουμε στα δημόσια σχολεία.
Τα αιτήματα του κλάδου:
• Αύξηση του βασικού μισθού σε επίπεδα πάνω από τον συσσωρευμένο πληθωρισμό τουλάχιστον 15%
• Ειδικά για την περιοχή μας άμεσο διπλασιασμό του επιδόματος παραμεθορίου για τους εκπαιδευτικούς
• Μισθολογική απόδοση του κλιμακίου της “παγωμένης” μισθολογικής εξέλιξης κατά τη διετία 2016-17 και
• επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού
• Επίδομα ενοικίου για όλους τους εκπαιδευτικούς
• ενίσχυση και επιτάχυνση της απόδοσης του Μεταφορικού Ισοδύναμου
• 50% έκπτωση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για τους εκπαιδευτικούς και κάλυψη εξόδων μετάβασης από/προς τόπο μόνιμης κατοικίας
• Διάθεση κτιριακών υποδομών που ανήκουν στο δημόσιο, μετά από συντήρηση/ανακατασκευή, για τη στέγαση εκπαιδευτικών στα νησιά, με σύσταση ειδικού φορέα διαχείρισης στα πρότυπα των κατοικιών των στρατιωτικών(ΣΟΑ).