Ειδήσεις

Υποχώρηση της τουριστικής κίνησης στην κρουαζιέρα το 2013

Το 2013 ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας υποχώρησε κατά 3,7%, στα 4,6 εκατ., καθώς οι πολιτικές και κοινωνικές ταραχές σε ανταγωνιστικές χώρες της Ανατολικής Μεσογείου έστρεψαν μεγάλο μέρος των ταξιδιωτών σε all inclusive πακέτα σε ελληνικά ξενοδοχεία, σύμφωνα με τον Νικολαΐδη Αλέξη, Economic Research & Sectoral Studies Analyst και την πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat για την εγχώρια αγορά της ενοικίασης σκαφών αναψυχής & κρουαζιέρων.

Η χώρα εξακολούθησε να κατατάσσεται στην 3η θέση της Ευρώπης, πίσω από την Ιταλία και την Ισπανία. Πάντως, το μερίδιο της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή αγορά το 2013 διαμορφώθηκε σε 14,8%, έναντι 17% πριν από δύο χρόνια.

Η μείωση των επιβατών οδήγησε τα έσοδα του κλάδου σε κάμψη 2,3%, στα 574 εκατ. ευρώ (από 588 εκατ. ευρώ το 2012 και 605 εκατ. ευρώ το 2011), επίπεδο που τοποθέτησε την Ελλάδα στην 7η θέση της Ευρώπης.

Η χώρα υστερεί σημαντικά στον τομέα του home port, καθώς το τελευταίο έτος οι επιβάτες που αναχώρησαν από ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε μόλις 212.000 (7η θέση στην ευρωπαϊκή αγορά).

Το σημαντικότερο μειονέκτημα για τον εγχώριο κλάδο αποτελεί η χρήση των ελληνικών λιμανιών από τα κρουαζιερόπλοια κυρίως σαν σημεία διέλευσης και όχι σαν αφετηρίες, καθώς και τα υψηλά τέλη ελλιμενισμού.

Για το τρέχον έτος, προβλέπεται ότι οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων θα υπολείπονται σε σχέση με το 2013, γεγονός που απορρέει κυρίως από την πολιτική και κοινωνική αστάθεια που επικρατεί σε χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και τις αναδιατάξεις στόλων των διεθνών ομίλων. Εξάλλου, τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια που χρησιμοποιούν πλέον δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα χαμηλών υποδομών περισσότερα ελληνι-κά λιμάνια, ενώ προορισμοί όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι κορεσμένοι.

Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόστομο Κάτση, διευθύνων σύμβουλο της Infobank Hellastat, «Η κρουαζιέρα στη χώρα μας εμφανίζει προοπτικές μεγαλύτερης ανάπτυξης, δεδομένης της χαμηλής συμμετοχής της στην εισερχόμενη κίνηση τουριστών, αλλά και της περιορισμένης χρήσης των λιμένων σαν βάσεις αναχώρησης. Βασική όμως προϋπόθεση ανάπτυξης αποτελεί η δημιουργία των απαραίτητων υποδομών στον Πειραιά και σε άλλα λιμάνια, προκειμένου να προσελκυσθούν σκάφη μεγαλύτερου μεγέθους».

Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου

Στη μελέτη της Infobank Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 46 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:

* Ο Κύκλος Εργασιών το 2012 διαμορφώθηκε σε 40,84 εκατ. ευρώ, έχοντας μειωθεί σημαντικά κατά 26,5% σε σχέση με το 2011.
* Τα ΚΠΤΦΑ υποχώρησαν κατά 13,2%, στα 5,07 εκατ. ευρώ, ενώ οι προ φόρων ζημιές επιδεινώθηκαν στα 10,15 εκατ. ευρώ, από 3,23 εκατ. ευρώ το 2011.
* Τα περιθώρια ΚΠΤΦΑ και ΚΠΦ υπέστησαν σημαντική επιδείνωση, φτάνοντας στο -2,9% έκαστο.
* Η κεφαλαιακή μόχλευση αυξήθηκε ελαφρώς το τελευταίο έτος σε 0,95 προς 1.
* Η αποδοτικότητα Ιδίων Κεφαλαίων (RoE) βελτιώθηκε σε -0,1%.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου