Σε μείωση της κατανάλωσης ακόμη και σε βασικά είδη πρώτη ανάγκης, όπως το ρεύμα, το σούπερ μάρκετ και τα τρόφιμα, έχουν προχωρήσει πλέον σχεδόν όλοι οι Ελληνες καταναλωτές εξαιτίας του κύματος ακρίβειας και του περιορισμού του διαθέσιμου εισοδήματός τους. Την ίδια στιγμή, 7 στους 10 δηλώνουν πως αγοράζουν τα απολύτως απαραίτητα, ενώ το 60% περιορίζει τις δαπάνες λόγω του ανεπαρκούς εισοδήματός του.
Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα της Focus Bari | YouGov στην οποία συμμετείχαν 1.000 άτομα, η ακρίβεια είναι πλέον αισθητή σε όλους τους Ελληνες, με τη συντριπτική πλειονότητα να βλέπει υπερβολικές αυξήσεις σχεδόν σε όλα τα είδη, από το ρεύμα, τα καύσιμα, τα τρόφιμα – ποτά, μέχρι και τα καλλυντικά, τα ηλεκτρικά είδη κ.ά. Ειδικότερα, το 97% των ερωτηθέντων απαντάει πως η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος έχει αυξηθεί αρκετά έως υπερβολικά, ενώ το 96% παρατηρεί υπερβολικές ή αρκετές αυξήσεις στα καύσιμα του αυτοκινήτου. Το 76% (έναντι 54% στην προηγούμενη έρευνα τον Απρίλιο του 2022) συμφωνεί πως μεγάλες είναι οι αυξήσεις και σε επίπεδο υπηρεσιών, όπως τα ταξίδια και οι διακοπές, ενώ και η διασκέδαση εκτός σπιτιού κρίνεται από τους περισσότερους ιδιαιτέρως ακριβή (80% από 73%).
Λόγω του κύματος ακρίβειας πλέον το 97% των Ελλήνων δηλώνει ότι έχει κάνει τουλάχιστον μία περικοπή εξόδων από τα 18 είδη που εξετάζει η έρευνα (ρεύμα, ταξίδια, καλλυντικά κ.λπ.), με το 60% να απαντάει πως αυτό γίνεται γιατί δεν επαρκεί το εισόδημά του και το υπόλοιπο 40% για προληπτικούς λόγους. Συγκρίνοντας με την προηγούμενη έρευνα της Focus Bari, τον Απρίλιο, περικοπές έκανε τον Οκτώβριο το 70% των καταναλωτών, με το 49% να απαντάει πως τις έκανε λόγω ανεπάρκειας εισοδήματος. Σύμφωνα με την έρευνα, πλέον όλοι δηλώνουν πως έχουν περικόψει τις δαπάνες τους σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2022, με άτομα από την Αθήνα (55%) και τη Θεσσαλονίκη (66%) να δηλώνουν πως σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι δεν επαρκεί το εισόδημά τους. Ειδικότερα, 8 στους 10 δηλώνουν πως έχουν μειώσει την κατανάλωση στο ηλεκτρικό ρεύμα (από 75% τον Απρίλιο του 2022), ενώ το 77% περιορίζει τις δαπάνες για την αγορά προϊόντων σούπερ μάρκετ (από 73%).
Παράλληλα αυξάνεται ο αριθμός όσων μειώνουν την κατανάλωση τροφίμων και ποτών (71% από 69%), ενώ το 64% περιορίζει πλέον τις δαπάνες για την αγορά ρούχων και υποδημάτων (64% από 56%). Τα απολύτως απαραίτητα λοιπόν αγοράζει το 70% των Ελλήνων καταναλωτών, ενώ το 74% (από 61%) κυνηγάει προσφορές και εκπτώσεις κατά την αγορά προϊόντων. Πλέον, λόγω του πληθωρισμού, το 77% δηλώνει πως κάνει οικονομία στο ρεύμα, στη βενζίνη και στο πετρέλαιο (από 71%), ενώ το 75% επανεξετάζει πραγματικά τις ανάγκες του (από 68%).
Πηγή kathimerini.gr