Το μέτρο δεν προβλέπεται να ισχύσει από την 1η Νοεμβρίου
Προς αναβολή οδεύουν οι αποφάσεις για την επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης. Σύμφωνα με την πρωθυπουργική εξαγγελία πριν δύο εβδομάδες, η επαναφορά της επιδότησης «εξετάζεται», επειδή η τιμή του ντίζελ είχε πλησιάσει πανελλαδικά (ή και ξεπεράσει σε αρκετές περιοχές) τα 2,20 ευρώ το λίτρο.
Ωστόσο στο υπουργείο Οικονομικών τηρούν στάση αναμονής, παρακολουθούν το «ασανσέρ» των διεθνών αγορών Ενέργειας και ευελπιστούν οι τιμές των καυσίμων να υποχωρήσουν και άλλο.
Για τους λόγους αυτούς το μέτρο δεν προβλέπεται να ισχύσει από την 1η Νοεμβρίου. Θα επανεξεταστεί προς τα μέσα του μηνός πιθανότατα, καθώς εκτιμούν ότι όσο υποχωρούν οι τιμές, τόσο μειώνεται η ανάγκη επιδότησης.
Κυρίως όμως, στο υπουργείο Οικονομικών φοβούνται μη χαλάσει η δημοσιονομική εικόνα της χώρας για το 2022, τις τελευταίες 50 μέρες πριν τη λήξη του έτους. «Αν είναι να χαλάσει, ας χαλάσει λίγο στις αρχές του 2023 γιατί μετά μπορεί η ζημιά να μαζευτεί» λένε έμπειρα στελέχη του υπουργείου.
Αντιθέτως το «ταμείο» του 2022, θα αποτελέσει τη βάση όλων των συγκρίσεων, αξιολογήσεων και αποφάσεων στο άμεσο μέλλον, που θα σημαδέψουν και θα καθορίσουν τη νέα χρονιά –και όχι μόνο: από τυχόν πιέσεις για λιτότητα αντί παροχές και μέτρα στήριξης μέσα στο 2023 (αν το απαιτήσει η κρίση), μέχρι τον νέο «εθνικό στόχο» που είναι η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας, η κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδος και της πλήρους «κανονικότητας» ως τα μέσα της χρονιάς.
Οι τιμές του τριημέρου
Σε σχέση με δύο εβδομάδες πριν, παρατηρείται όντως πτώση τιμών των καυσίμων πανελλαδικά. Αισθητή πτώση όμως μόνο παρατηρείται σε αστικά κέντρα, όπου γίνονται μεγαλύτερες καταναλώσεις και οι τιμές διυλιστηρίου περνούν πιο άμεσα στους πελάτες.
Στις βενζίνες οι αλλαγές είναι μικρές, αλλά αμόλυβδη κάτω από 2 ευρώ δεν θα βρει κανείς αλλού ακόμα, παρά μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στο ντίζελ όμως καταγράφεται αλλού πτώση 3 λεπτά, αλλού όμως άνοδος –έως και …12 λεπτά το λίτρο, εν συγκρίσει με δύο βδομάδες πριν.
Στην Αττική για παράδειγμα, στις 14 Οκτωβρίου το πετρέλαιο θέρμανσης έκανε πρεμιέρα στην Αττική 1,386 ευρώ , ενώ ο μέσος όρος τιμής της αμόλυβδης ήταν 2,006 ευρώ και 2,119 του ντίζελ. Χτες (μετρήσεις 26/10) το πετρέλαιο θέρμανσης είχε χάσει 2,4 λεπτά (1,362 ευρώ ανά λίτρο), το ντίζελ 2,8 λεπτά (στο 2,091) ενώ η αμόλυβδη είχε μικρότερη μείωση (στα 1,993 ευρώ ή -1,3 λεπτά).
Ενώ πέφτουν οι τιμές στις πόλεις (τώρα που αυτές αδειάζουν λόγω του τριημέρου) ανεβαίνουν στην περιφέρεια. Ειδικά όσοι εκδράμουν σε περιοχές όπου ο ανεφοδιασμός γίνεται δυσκολότερα και με πιο αργούς ρυθμούς, θα συναντήσουν πολύ πιο υψηλές τιμές, καθώς μεταφέρουν και ενσωματώνουν την προ δεκαπενθημέρου αυξήσεις τιμών.
Για παράδειγμα, αν κινηθεί κανείς προς Ήπειρο (Ζαγοροχώρια κλπ) θα βρει την τιμή ντίζελ στον νομό Ιωαννίνων αμετάβλητη όσο είχε πριν και από μισό μήνα (2,136 ευρώ).
Αντιθέτως προς Καλάβρυτα (Αχαΐα) το ντίζελ αυξάνεται ακόμα (από 2,121 σε 2,137 ευρώ), προς Μάνη (Λακωνία) αυξάνεται από τα 2,128 στα 2,151 ευρώ. Στον νομό Καρδίτσας (προς λίμνη Πλαστήρα κ.λπ) η μέση τιμή ντίζελ έχει φτάσει στα 2,134 ευρώ (από 2,125 πριν μισό μήνα), στην γεμάτη τουριστικούς προορισμούς Αρκαδία από 2,121 έφτασε στα 2,140 ευρώ, ενώ στα Γρεβενά από 2,120 στα 2,166 ευρώ.
Οι πιο μεγάλες αυξήσεις όμως φαίνονται τώρα στα νησιά. Και ιδίως στη Λέσβο (από 2,046 στα 2,162 ευρώ ή +12 λεπτά το λίτρο και παρά τον μειωμένο ΦΠΑ), στην Κεφαλονιά (από 2,122 στα 2,213 ευρώ ή +11 λεπτά το λίτρο), στις Κυκλάδες από 2,283 στα 2,333 ευρώ, και στα Δωδεκάνησα από 2,191 στα 2,231 .
Πηγή newmoney.gr