Τη δύσκολη διετία 2020-21 αφήνουν οριστικά πίσω τους τα αεροδρόμια της Ελλάδας. Το 2022 ξεπέρασε κάθε προσδοκία, καθώς η Ελλάδα επέδειξε, όχι μόνο ανθεκτικότητα, αλλά σε ορισμένους γεωγραφικούς προορισμούς καλύτερες επιδόσεις ακόμα και από το 2019.
Σύμφωνα με πληροφορίες που συνέλεξε το Capital.gr, η πρόβλεψη της Fraport Greece (διαχειρίζεται 14 περιφερειακά αεροδρόμια) για το σύνολο του έτους αναφέρεται σε επιβατική κίνηση 30 εκατ. επιβατών, η οποία “ισοφαρίζει” την ιστορική επίδοση του 2019 (ίσως και να την ξεπεράσει κατά 100.000-200.000 επιβάτες).
Αντίστοιχα, εξίσου σημαντική είναι η ανάκτηση της επιβατικής κίνησης και στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Η πρόβλεψη αναφέρεται σε επιβατική κίνηση σχεδόν 22 εκατ. επιβατών έναντι 25,6 εκατ. επιβατών το 2019, χρονιά-ρεκόρ για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Η ανάκτηση της κίνησης σε επίπεδα σχεδόν 85%-90% σε σχέση με το 2019 για το αεροδρόμιο της Αθήνας ασφαλώς και αποτελεί θετική εξέλιξη, δεδομένου ότι το 2022 “απώλεσε” αγορές από χώρες, όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, η Κίνα, η Λευκορωσία και η Μολδαβία.
Η εικόνα στην Αθήνα
Μετά από ένα δύσκολο πρώτο τρίμηνο, από τον Απρίλιο και έπειτα το αεροδρόμιο της Αθήνας διαπίστωνε μείωση της “ψαλίδας” σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο η μείωση της κίνησης με σχέση με το 2019 ανήλθε στο -44,5%, τον Φεβρουάριο στο -37% και τον Μάρτιο στο -28,1%.
Από τον Απρίλιο, οπότε ξεκίνησε ουσιαστικά η εντατική ενεργοποίηση των τουριστικών ροών προς την Ελλάδα, ο Απρίλιος έκλεισε με -15,1%, ο Μάιος με -10%, ο Ιούνιος με -6,8%, ο Ιούλιος με -4,8% και ο Αύγουστος με -6,1%.
Τον Σεπτέμβριο, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας ανήλθε σε 2,58 εκατομμύρια επιβάτες, μειωμένη μόλις κατά 3,9% σε σχέση με την κίνηση του 2019.
Μάλιστα, η επιβατική κίνηση εσωτερικού έφτασε και ξεπέρασε τα επίπεδα του 2019 κατά 1,5%, ενώ η διεθνής επιβατική κίνηση εμφάνισε μονοψήφια μείωση 6,3%.
Συνολικά, κατά τους εννέα πρώτους μήνες του έτους, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου άγγιξε τα 17,3 εκατ. και παρέμεινε μειωμένη κατά 13,6% σε σύγκριση με το 2019.
Οι επιβάτες εσωτερικού παρέμειναν κάτω από τα επίπεδα του 2019 κατά 7,4%, ενώ οι διεθνείς επιβάτες κατά 16,3%, αντίστοιχα.
Εκτός από τις επιδόσεις στην αεροπορική κίνηση, το επόμενο διάστημα αναμένεται να σημειωθούν εξελίξεις και στο πλάνο επεκτάσεων του αεροδρομίου. Ο ΔΑΑ και οι μέτοχοί του καλούνται να λάβουν αποφάσεις για την επέκταση του τερματικού σταθμού και τη δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών. Παράλληλα, για τη δημιουργία και 2ου ξενοδοχείου. Όπως όλα δείχνουν και εάν δεν σημειωθεί κάποια αρνητική εξέλιξη, ο ΔΑΑ θα προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις τα επόμενα χρόνια.
Σε οικονομικό επίπεδο και σε συνδυασμό με την άνοδο της επιβατικής κίνησης, η οποία ανήλθε πέρσι στα 12,35 εκατ., βελτιωμένη κατά 52,8% σε σχέση με το 2020, το αεροδρόμιο της Αθήνας σημείωσε λειτουργικά έσοδα 382,2 εκατ. έναντι 186,2 εκατ. το 2020.
Μη υπολογίζοντας την επίπτωση από την αποζημίωση του ελληνικού δημοσίου, τα λειτουργικά έσοδα ανήλθαν στα 272,2 εκατ., μειωμένα κατά 46% έναντι του 2019, αλλά βελτιωμένα σε σύγκριση με το 2020 κατά 86 εκατ.
Με γνώμονα τα ανωτέρω, η εταιρεία εκμετάλλευσης και διαχείρισης του αεροδρομίου κατάφερε να επιστρέψει σε κερδοφορία. Έτσι, τα κέρδη προ φόρων από τις επιχειρηματικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 56,3 εκατ. και, αφού προστεθούν τα 110,02 εκατ. της αποζημίωσης του ελληνικού δημοσίου, τότε τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 166,3 εκατ. και τα καθαρά κέρδη στα 158,8 εκατ., έναντι καθαρών ζημιών 41,9 εκατ. το 2020.
Η εικόνα στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια
Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που βρίσκονται υπό τη διαχείριση της Fraport Greece, όπως όλα δείχνουν, πρόκειται να επιτύχουν φέτος κάτι ιδιαίτερα σημαντικό: Να ισοφαρίσουν ή και να ξεπεράσουν το ιστορικό – ρεκόρ των 30 εκατ. επιβατών του 2019, λόγω της έντονης διάθεσης των τουριστών να ταξιδέψουν προς δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Ελλάδα.
Τα αεροδρόμια της Fraport Greece από τον Ιούνιο και έπειτα υπερ-αποδίδουν. Μετά τον Ιούνιο (+3,3%), τον Ιούλιο (+11,1%), τον Αύγουστο (+9,4%) και τον Σεπτέμβριο (+7,2%), τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport ξεπέρασαν τις επιδόσεις του 2019.
Τον Σεπτέμβριο διακινήθηκαν 4,787 εκατ. επιβάτες έναντι 4,464 εκατ. επιβατών το 2019, ήτοι αύξηση 7,2%. Το Ηνωμένο Βασίλειο διατηρήθηκε στην κορυφή, τροφοδοτώντας με τον μεγαλύτερο αριθμό τουριστών τους 14 ελληνικούς προορισμούς. Στη δεύτερη θέση παρέμεινε η Γερμανία, ενώ η Ιταλία, η Πολωνία και η Ολλανδία συμπλήρωσαν την πεντάδα. Μεγάλη κινητικότητα σημειώθηκε και από Γαλλία, Σουηδία, Αυστρία, Δανία και Ισραήλ.
Σε επίπεδο 9μηνου (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος), η επιβατική κίνηση σημείωσε άνοδο 3,1% σε σχέση με το 2019, καθώς διακινήθηκαν 27 εκατ. επιβάτες, έναντι 26,2 εκατ. επιβατών.
Σε οικονομικό επίπεδο και σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η μητρική εταιρεία, η Fraport AG, η ελληνική θυγατρική το πρώτο εξάμηνο του έτους κατέγραψε έσοδα 139,2 εκατ. ευρώ έναντι 43,7 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2021 και λειτουργικά κέρδη 73,2 εκατ. ευρώ έναντι 60,1 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Ωστόσο, κατά το πρώτο εξάμηνο, η ελληνογερμανική εταιρεία διεύρυνε τις καθαρές ζημίες σε 21,5 εκατ. ευρώ από 9,5 εκατ. ευρώ, λόγω του αυξημένου κόστους που συνδέεται με την αναχρηματοδότηση των υποχρεώσεών της.
Πηγή capital.gr