Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που έχουν οι άνθρωποι του τουρισμού στην Ρόδο, για την φετινή σεζόν. Σύμφωνα με τον τουριστικό πράκτορα κ. Γιάννη Καμπούρη που μίλησε στην «δημοκρατική», το 2023, θα είναι μια σεζόν, εφάμιλλη του 2022. Ο ίδιος, μιλάει για την πορεία των κρατήσεων, για τις αγορές που θα μας προτιμήσουν φέτος, για τις αυξήσεις στα συμβόλαια, αλλά και για τους ανταγωνιστές μας, υπογραμμίζοντας πως η Ρόδος είναι ένας μοναδικός προορισμός και δεν πρέπει να συγκρίνουμε το προϊόν της με κανέναν άλλον!
• Κύριε Καμπούρη, να ξεκινήσουμε από τα μηνύματα για την νέα τουριστική σεζόν. Όπως έγινε ήδη γνωστό, η ‘εκκίνηση’ είναι για τον Μάρτιο.
Ναι, θα ξεκινήσουμε τον Μάρτιο και πιστεύω πως αυτή είναι και η ‘επιμήκυνση’ (επί της ουσίας) της σεζόν για την οποία μιλάμε εδώ και χρόνια. Θα ξεκινήσουν μερικές πτήσεις από την Αγγλία και θα συνεχίσουν σιγά σιγά μέχρι το τέλος του μήνα. Ωστόσο, ο φετινός Απρίλιος προβλέπεται να είναι πολύ καλός και μάλιστα πολύ καλύτερος από το 2022. Επίσης, προβλέπεται δυναμική της γαλλικής αγοράς, από τον Απρίλιο μέχρι και τον Μάιο. Η γαλλική αγορά, θα μας δώσει πολύ καλά νούμερα. Οι άλλες αγορές θα ξεκινήσουν (με μικρότερα νούμερα) και θα συνεχίσουν.
Η αγγλική και γερμανική, παραμένουν οι βασικές αγορές για την Ρόδο που θα σηκώσουν το μεγαλύτερο βάρος της σεζόν. Πάντως, η γαλλική αγορά θα είναι η μεγάλη έκπληξη του 2023.
• Δηλαδή, οι Γάλλοι δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για την χώρα μας και για την Ρόδο;
Πράγματι. Είναι μια αγορά η οποία δουλεύει πολύ δυνατά σε συγκεκριμένους ελληνικούς προορισμούς: Αθήνα, Κρήτη και Ρόδο. Και είναι πολύ θετικό το γεγονός πως η Ρόδος, μπήκε στο κάδρο των προορισμών για τους Γάλλους, στα τελευταία τέσσερα χρόνια. Παλαιότερα, ήξεραν μόνο την Κρήτη –και μετά την Ελλάδα. Τώρα, άλλαξαν τα δεδομένα. Η Ρόδος έχει ενταχθεί πλέον στους προορισμούς. Και είναι πάρα πολύ καλοί πελάτες για όλους τους κλάδους –ξενοδοχεία, εστίαση, αγορά κ.λπ.
• Πώς βλέπετε τις προκρατήσεις από τις βασικές μας αγορές, Αγγλία και Γερμανία;
Η αγγλική αγορά εξελίσσεται πολύ καλά και φαίνεται ότι θα συνεχίσει έτσι. Η γερμανική αγορά, σημείωσε μια κάμψη μέχρι και το τέλος του Δεκεμβρίου μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου. Τώρα, δείχνει τάσεις ανόδου και σχεδόν ισοφαρίζει τα νούμερα του 2022.
Η έκθεση στο Βερολίνο (ΙΤΒ) θα μας δείξει όλες τις τάσεις και τα μηνύματα για τις εξελίξεις.
• Ποιες άλλες αγορές περιμένουμε φέτος;
Όλες οι αγορές μας, πάνε ήδη πολύ καλά. Η Πολωνία π.χ. είχε κάνει πολύ καλά νούμερα (ίσως φέτος να ανέβει κι άλλο) και ακολουθούν Τσεχία και Ιταλία.
• Πολύς λόγος γίνεται για την αμερικανική αγορά. Θα ήθελα το σχόλιό σας, μιας κι εσείς ασχολείστε με αυτήν.
Κοιτάξτε, να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Η αμερικανική αγορά έχει ανέβει πάρα πολύ και θα ανέβει κι άλλο. Όμως, οι Αμερικανοί έχουν συγκεκριμένους προορισμούς που πηγαίνουν: Αθήνα – Μύκονο – Σαντορίνη. Το 70% των επισκεπτών πηγαίνει εκεί με 14ήμερα πακέτα. Δεν θα πάνε αλλού.
Θα σας πω όμως κάτι άλλο. Είναι δύσκολο να έρθουν Αμερικανοί τουρίστες στην Ρόδο. Έρχονται για διακοπές και θέλουν να επισκεφτούν όσο περισσότερα μέρη μπορούν. Συνεπώς, εάν έρθουν εδώ, θα μείνουν ένα διήμερο (όπως και οι Κινέζοι επισκέπτες). Συνεπώς, ένα ξενοδοχείο θα προτιμήσει τα πακέτα των Ευρωπαίων που κλείνουν διακοπές μεγαλύτερης διάρκειας, από το να περιμένει μερικά διήμερα των Αμερικανών. Ας μην τρέφουμε λοιπόν, ελπίδες γι’ αυτή την αγορά –τουλάχιστον όχι ακόμη. Ίσως να μπορέσουμε να μιλήσουμε για αμερικανική αγορά με την κρουαζιέρα και με τα συνέδρια (που πάνε πάρα πολύ καλά και φέτος, και θα συνεχίσουν).
Εμείς, θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες και θα δούμε τι μπορεί να γίνει.
• Το ίδιο ισχύει και για τους Κινέζους επισκέπτες;
Ακριβώς. Έρχονται για εφτά ημέρες και θέλουν να δουν και να κάνουν πράγματα που θα έκαναν σε δεκατέσσερις μέρες… Συνεπώς, δεν συμφέρει να έρθουν εδώ για δύο μέρες. Μακάρι να ανοίξουν κι αυτές οι αγορές, αλλά μην ξεχνάτε ότι δεν θα μπορούμε να καλύψουμε την ευρωπαϊκή ζήτηση.
• Κατά την άποψή σας, θα καταφέρει φέτος η Ρόδος να καταγράψει τα ‘ρεκόρ’ του 2022;
Θα σας θυμίσω τι είχα πει και στο παρελθόν. Η μόνη σταθερά στον Τουρισμό είναι η αστάθεια (!). Δεν ξέρεις ποτέ τι μπορεί να γίνει την επόμενη μέρα και να ανατρέψει τα πάντα.
Ωστόσο, εάν οι κρατήσεις συνεχίσουν με αυτό τον ρυθμό, το… χειρότερο που μπορούμε να περιμένουμε είναι μια σεζόν ανάλογη με πέρσι!
• Πώς κινήθηκαν τα συμβόλαια για την φετινή σεζόν; Υπήρξαν αυξήσεις σε σχέση με το 2022 –ως συνέπεια του πληθωρισμού, της ανόδου των καυσίμων κ.λπ.;
Ναι, βέβαια. Οι αυξήσεις κυμάνθηκαν από 7 έως 10% σε σχέση με πέρσι. Κάποιοι το ανέβασαν έως και το 15%. Ήταν λογικό όμως, με τέτοιες αυξήσεις σε έξοδα.
• Το 2022 η Ρόδος είχε και φαινόμενα overbooking κάποιους μήνες. Πώς το αντιμετωπίσατε;
Και στις άσχημες χρονιές, είχαμε overbooking! Το ίδιο περιμένουμε να σημειωθεί και φέτος. Πάντως, μπορούμε να το διευθετήσουμε χωρίς προβλήματα.
• Τι είναι αυτό που ανησυχεί περισσότερο τους ανθρώπους του τουρισμού, φέτος;
Η έλλειψη προσωπικού –ειδικά στα ξενοδοχεία. Πρέπει να βρεθεί κάποια λύση, ειδάλλως θα υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα. Πέρσι, ήταν πολύ δύσκολη χρονιά με την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού. Ελπίζω να βρεθεί κοινά αποδεκτή λύση μεταξύ κυβέρνησης, τοπικών φορέων, επιχειρήσεων και εργαζομένων.
Κατά τα άλλα, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η Ρόδος είναι πλέον πολύ καλός και ελκυστικός προορισμός. Είναι Brand Name με καλά ξενοδοχεία, καλές τιμές, πολύ καλό φαγητό και κυρίως πολύ καλές προσφερόμενες υπηρεσίες.
Ειδικά τα ξενοδοχεία έχουν πάρα πολύ υψηλές προδιαγραφές.
• Τελικά, το All Inclusive δημιούργησε άλλο περιβάλλον στην προσφορά και ζήτηση ή έκανε κακό;
Κάποτε υπήρχε αυτή η συζήτηση με πιο έντονη κριτική. Το ζητούμενο σήμερα, δεν είναι αυτό πια. Δεν το αποφασίζουμε μόνον εμείς. Η ίδια η αγορά το ζητάει, και ανταποκρινόμαστε.
• Κύριε Καμπούρη, ποιοι είναι οι βασικοί μας ανταγωνιστές;
Κυρίως η Ισπανία –αλλά με τόση μεγάλη ζήτηση, θα σας έλεγα πως όλες οι αγορές πάνε πολύ καλά. Θα σας έλεγα ότι δεν πρέπει να συγκρίνουμε τα προϊόντα μας. Η Ρόδος είναι ένας unique (μοναδικός) προορισμός. Μπορεί να είμαστε προορισμός για μαζικό τουρισμό, αλλά δεν πρέπει να συγκρίνουμε το προϊόν που προσφέρουμε. Άλλο προϊόν προσφέρει η Τουρκία, άλλο προϊόν η Ισπανία κ.λπ. Πάντως, εμείς προσφέρουμε ένα προϊόν για το οποίο υπάρχει μεγάλη ζήτηση!
Επίσης να προσθέσω ότι δεν είμαστε ένας ακριβός προορισμός. Θα πρέπει όμως να προσέξουμε να μην γίνουμε κάτι τέτοιο, αφού και η αγορά πηγαίνει πολύ καλά (η εξω-ξενοδοχειακή ζωή, η εστίαση, το shopping κ.λπ.).
Κλείνοντας, θέλω να μιλήσω για την πολύ καλή συνεργασία που υπάρχει στην Ρόδο ανάμεσα στους φορείς και τις αρχές. Είμαστε τυχεροί που έχουμε περιφεριφερειάρχη τον Γιώργο Χατζημάρκο και δήμαρχο τον Αντώνη Καμπουράκη. Είναι άνθρωποι που ξέρουν την αγορά, ξέρουν τον τουρισμό, ξέρουν πώς αντιδρούν και πώς ανταποκρίνονται. Η συνεργασία είναι πολύ καλή και μας βοηθάει πολύ αυτό. Αυτό αφορά και στα άλλα νησιά. Είμαστε μοναδικοί προορισμοί και αυτό έχει πλέον κατοχυρωθεί.