«Συμπονώ και κατανοώ τον δισταγμό και τη δυσκολία να σταθεί κανείς απέναντι στην ηγεσία του Γιώργου Χατζημάρκου, μέσα στους δύσκολους καιρούς που ζούμε» -δηλώνει σήμερα στην «δημοκρατική» ο εντεταλμένος Τουρισμού Δωδεκανήσου της Περιφερειακής Αρχής Νοτίου Αιγαίου, κ. Κωνσταντίνος Χρυσοχοΐδης.
Επιπλέον, μιλάει για τη νέα τουριστική σεζόν, τα σχέδια της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου αλλά και τις ανησυχίες των ανθρώπων του Τουρισμού.
• Κύριε Χρυσοχοΐδη, να ξεκινήσουμε από τα μηνύματα για την νέα τουριστική σεζόν. Όπως έγινε γνωστό, η ‘εκκίνηση’ ορίστηκε για τον Μάρτιο. Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι γι’ αυτή την εξέλιξη;
Τα μηνύματα που έχουμε για την νέα σεζόν είναι πολύ θετικά και έχουμε κάθε λόγο να είμαστε αισιόδοξοι. Η εμπιστοσύνη που κερδήθηκε στην «πιο δύσκολη περίοδο στην ιστορία του Τουρισμού», όπως αποκάλεσε τις χρονιές της πανδημίας ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, σε συνδυασμό με το σχέδιο και τη δουλειά που είναι σε εξέλιξη για να βρίσκονται οι προορισμοί μας πρώτοι στις επιλογές των υποψήφιων ταξιδιωτών είναι οι πηγές της αισιοδοξίας μας. Μία ένδειξη μόνο της τουριστικής χρονιάς που ακολουθεί είναι η «πρόωρη» έναρξη από Μάρτιο και μάλιστα στις αρχές του. Η επιτυχία ωστόσο δεν είναι πάντα δεδομένη. Χρειάζεται μία συντονισμένη προσπάθεια απ’ όλες τις πλευρές, ώστε οι πρώτοι μας επισκέπτες να απολαύσουν σωστές υπηρεσίες από έναν ζωντανό προορισμό, για να γίνουν στη συνέχεια οι καλύτεροι πρεσβευτές των νησιών μας, όταν επιστρέψουν στη χώρα τους.
• Ποιο είναι αυτό το σχέδιο στο οποίο αναφέρεστε; Με ποιες πρωτοβουλίες η Περιφερειακή αρχή επιδιώκει την προώθηση και προβολή των νησιών μας, στις οποίες μόλις αναφερθήκατε;
Όταν αντιμετωπίζεις την κρίση ως ευκαιρία, η περιπέτεια, εκτός από την αγωνία, μπορεί να αποφέρει και κέρδη. Ένα «κέρδος» για την στρατηγική της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ήταν να συντελεστεί με αποφασιστικότητα και με ταχύτητα η στροφή στην ψηφιακή προβολή, που είχε ήδη ξεκινήσει και πριν από την πανδημία. Σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε μια ψηφιακή καμπάνια με τα πιο σύγχρονα εργαλεία. Με παρουσία σε 13 χώρες μέσα από ένα πλέγμα περισσότερων από 250 δράσεων προώθησης, που κατάφεραν να φέρουν τα νησιά μας στις οθόνες των υποψήφιων ταξιδιωτών μέσα από 431.579.102 επιλεκτικές εμφανίσεις. Αναφέρω εντελώς ενδεικτικά συνεργασίες με κορυφαίες πλατφόρμες, όπως η Expedia και το Tripadvisor, χρήση τεχνολογίας αιχμής, όπως η προγραμματική τηλεοπτική διαφήμιση (στο SkyTV), ειδική καμπάνια για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Facebook, Instagram, TikTok, παρουσία και σε «παραδοσιακά» μέσα, όπως Wall Street Journal, TIME, La Stampa, National Geographic, Men’s Health, ειδικές δράσεις όπως η εκπαίδευση ταξιδιωτικών γραφείων ξένων χωρών πάνω στα χαρακτηριστικά των νησιών μας. Οπωσδήποτε, η σύσταση, από το 2020, και η λειτουργία της ειδικής ομάδας διαχείρισης κρίσεων, αυτής που είναι σε όλους μας γνωστή ως «Πρωτοβουλία Νοτίου Αιγαίου για τον Τουρισμό», διασφάλισε τη φήμη του προορισμού, όταν λόγω covid, ήταν περισσότερο ευάλωτος από ποτέ, για να απολαμβάνουμε σήμερα νέα ρεκόρ: διαψεύδοντας τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού που προέβλεπε επαναφορά στις επιδόσεις του 2019 από το 2024 και μετά, το Νότιο Αιγαίο ξεπέρασε κατά 15% το τουριστικό ορόσημο του 2019 όπως και το φράγμα των 6 εκ. αφίξεων.• Τι είναι αυτό που ανησυχεί περισσότερο τους ανθρώπους του τουρισμού, φέτος;
Αν είσαι ο πιο επιθυμητός προορισμός παγκοσμίως, όπως είναι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα και τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, η μεγάλη αγωνία των ανθρώπων του τουρισμού είναι να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στην τεράστια ζήτηση με υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στη φήμη και στην αξία του προορισμού. Καθοριστικός παράγοντας, όπως σε όλους τους κλάδους και σίγουρα στον Τουρισμό, είναι το προσωπικό. Πέρυσι, οι επιχειρήσεις δυσκολεύτηκαν πολύ στην ανεύρεση προσωπικού, με μία από τις βασικές αιτίες αυτής της δυσκολίας, να είναι το πρόβλημα στέγασης που αντιμετωπίζουν στα νησιά, δημόσιοι λειτουργοί και εργαζόμενοι, μια δυνητική βόμβα στα θεμέλια της οικονομίας μας. Απέναντι και σε αυτή την απειλή, αυτή η περιφερειακή αρχή έχει πρόταση. Πρόταση που έχει μελετήσει και καταθέσει στο Περιφερειακό Συμβούλιο, σηματοδοτώντας την έναρξη δημοσίου διαλόγου για το οξύ αυτό πρόβλημα. Εμείς αυτό επιδιώκουμε να κάνουμε: να δημιουργούμε τις λύσεις, να σχεδιάζουμε την επόμενη μέρα, να φτιάχνουμε τα πράγματα.
• Είστε αισιόδοξος για την εξέλιξη και την πορεία της κρουαζιέρας στην Ρόδο και στα άλλα νησιά μας;
Το 2022 ήταν μία χρονιά, στην οποία το λιμάνι της Ρόδου υποδεχόταν κρουαζιερόπλοια κάθε μήνα ανελλιπώς, από τον Ιανουάριο έως και τον Δεκέμβριο. Το κλείσιμο του έτους βρήκε τη Ρόδο μέσα στα πέντε πρώτα λιμάνια της χώρας στην κρουαζιέρα, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 32% στις προσεγγίσεις. Υπήρχαν μέρες που στο λιμάνι έβλεπε κανείς την ταυτόχρονη παρουσία έξι (!) κρουαζιερόπλοιων. Και η Πάτμος επίσης είχε μια πολύ καλή σεζόν, αφού βρέθηκε μέσα στα 7 πρώτα λιμάνια της χώρας. Λίγη από τη δυναμική της κρουαζιέρας θεωρώ ότι έχουμε δει μέχρι σήμερα. Ο γίγαντας «κρουαζιέρα», όπως την έχει αποκαλέσει ο περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος, ξυπνάει και η χώρα πρέπει να ετοιμαστεί να της παρέχει το θεσμικό περιβάλλον και τις υποδομές που θα της επιτρέψουν να κατακτήσει νέες κορυφές.
• Οι αυξήσεις στα καύσιμα, στην ενέργεια και ο πληθωρισμός, θα επηρεάσουν την αγορά και την κοινωνία; Ποιες είναι οι προβλέψεις;
Δεν τίθεται θέμα ότι είμαστε εκτεθειμένοι σε ό,τι συμβαίνει στον πλανήτη, αφού κανείς μας δεν ζει και δραστηριοποιείται μέσα σε κάποια γυάλα. Οι προβλέψεις είναι ότι κάθε νοικοκυριό του δυτικού κόσμου, από όπου κυρίως αντλούμε και τους επισκέπτες μας, θα επιβαρυνθεί από την ακρίβεια και το υψηλό ενεργειακό κόστος. Το αν θα αποτυπωθεί αυτό και σε αφίξεις, εξαρτάται σε κάποιο βαθμό και από τη δύναμη της έλξης που ασκεί ο προορισμός, για μια σειρά από λόγους, που κυρίως έχουν να κάνουν με την εμπιστοσύνη αφού μιλάμε για φιλοξενία, αλλά και από το πόσο καλά τοποθετούνται στην παγκόσμια αγορά, ώστε να επιλέγονται τελικά από αυτούς που θα καταφέρουν να ταξιδέψουν.
Το ένα σκέλος συνεπώς των προσπαθειών, πάνω στο οποίο δουλεύουμε είναι η διατήρηση του ΑΕΠ του τόπου, διασφαλίζοντας τη φήμη και την εμπιστοσύνη που έχουμε κερδίσει και παράλληλα αυξάνοντας και βελτιώνοντας την τοποθέτησή μας στην παγκόσμια αγορά.
Το άλλο σκέλος είναι να μπορέσουμε να στηρίξουμε τα πιο ευάλωτα μέλη της κοινωνίας των νησιών μας, ώστε να μην μείνει κανείς μόνος εξαιτίας αυτής της νέας δοκιμασίας, που λέγεται αυξήσεις, πληθωρισμός, ενεργειακή κρίση. Λίγες μέρες πριν, στον απολογισμό της περιφερειακής αρχής στην ειδική συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, ο περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος έκανε μια μακροσκελή παρουσίαση των δράσεων της περιφερειακής αρχής για την κοινωνική συνοχή: κέντρα συμβουλευτικής υποστήριξης και ξενώνων φιλοξενίας για τις γυναίκες-θύματα βίας. Κατασκευή νέων βρεφονηπιακών σταθμών και χρηματοδότηση των τροφείων (vouchers) για την στήριξη της οικογένειας. Δομές υποστήριξης και φροντίδας ευπαθών ομάδων, όπως ηλικιωμένων, αστέγων, ΑμεΑ. Δράσεις κατάρτισης ανέργων και επαγγελματιών μέσα από το περιφερειακό ΚΕΚ Γεννηματάς. Όλα τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι πυξίδα στη διαδρομή αυτής της περιφερειακής αρχής είναι ο Άνθρωπος. Είναι αυτές οι δράσεις προς την κοινωνία που δίνουν υπόσταση και αξία στην πρωτιά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, ως προς την απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων.
• Οδεύοντας προς τις εκλογές του Οκτωβρίου, ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την περιφερειακή αρχή του Γιώργου Χατζημάρκου; Μέχρι και σήμερα, δεν φαίνεται να έχει ισχυρούς αντιπάλους.
Ο Γιώργος Χατζημάρκος τα έβαλε με απανωτές κρίσεις, κρίσεις πρωτόγνωρες, κρίσεις αλλεπάλληλες, παγκόσμιες-δημοσιονομική, μεταναστευτικό-προσφυγικό, κορωνοϊός και η σημερινή πολυδιάστατη κρίση- που είχαν τη δυναμική να σβήσουν τα νησιά από τον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και να κοστίσουν πολύ ακριβά.
Και όχι μόνο αυτό απετράπη, όχι μόνο καταφέραμε να μείνουμε όρθιοι, αλλά τα νησιά μας σπάνε τα ρεκόρ τους και οδηγούν τις εξελίξεις σε όλα τα ζητήματα που καθορίζουν την επόμενη μέρα. Συμπονώ και κατανοώ τον δισταγμό και τη δυσκολία να σταθεί κανείς απέναντι σε μια τέτοια ηγεσία, μέσα στους δύσκολους καιρούς που ζούμε.
Ο Γιώργος Χατζημάρκος με την ομάδα του δικαίως κυριαρχούν με τρόπο απόλυτο και αδιαμφισβήτητο στο εκλογικό σκηνικό, χάρη στα αποτελέσματα και το έργο που έχει παράξει. Μας το λένε όλες οι δημοσκοπήσεις, μας το λέει και η πιο αξιόπιστη που δεν είναι άλλη από την ικανοποίηση των πολιτών και την αγάπη του κόσμου στον Γιώργο Χατζημάρκο και την παράταξή του.
«Συμπονώ και κατανοώ τον δισταγμό και τη δυσκολία να σταθεί κανείς απέναντι στην ηγεσία του Γιώργου Χατζημάρκου, μέσα στους δύσκολους καιρούς που ζούμε» -δηλώνει σήμερα στην «δημοκρατική» ο εντεταλμένος Τουρισμού Δωδεκανήσου της Περιφερειακής Αρχής Νοτίου Αιγαίου, κ. Κωνσταντίνος Χρυσοχοΐδης.
Επιπλέον, μιλάει για τη νέα τουριστική σεζόν, τα σχέδια της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου αλλά και τις ανησυχίες των ανθρώπων του Τουρισμού.
• Κύριε Χρυσοχοΐδη, να ξεκινήσουμε από τα μηνύματα για την νέα τουριστική σεζόν. Όπως έγινε γνωστό, η ‘εκκίνηση’ ορίστηκε για τον Μάρτιο. Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι γι’ αυτή την εξέλιξη;
Τα μηνύματα που έχουμε για την νέα σεζόν είναι πολύ θετικά και έχουμε κάθε λόγο να είμαστε αισιόδοξοι. Η εμπιστοσύνη που κερδήθηκε στην «πιο δύσκολη περίοδο στην ιστορία του Τουρισμού», όπως αποκάλεσε τις χρονιές της πανδημίας ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, σε συνδυασμό με το σχέδιο και τη δουλειά που είναι σε εξέλιξη για να βρίσκονται οι προορισμοί μας πρώτοι στις επιλογές των υποψήφιων ταξιδιωτών είναι οι πηγές της αισιοδοξίας μας. Μία ένδειξη μόνο της τουριστικής χρονιάς που ακολουθεί είναι η «πρόωρη» έναρξη από Μάρτιο και μάλιστα στις αρχές του. Η επιτυχία ωστόσο δεν είναι πάντα δεδομένη. Χρειάζεται μία συντονισμένη προσπάθεια απ’ όλες τις πλευρές, ώστε οι πρώτοι μας επισκέπτες να απολαύσουν σωστές υπηρεσίες από έναν ζωντανό προορισμό, για να γίνουν στη συνέχεια οι καλύτεροι πρεσβευτές των νησιών μας, όταν επιστρέψουν στη χώρα τους.
• Ποιο είναι αυτό το σχέδιο στο οποίο αναφέρεστε; Με ποιες πρωτοβουλίες η Περιφερειακή αρχή επιδιώκει την προώθηση και προβολή των νησιών μας, στις οποίες μόλις αναφερθήκατε;
Όταν αντιμετωπίζεις την κρίση ως ευκαιρία, η περιπέτεια, εκτός από την αγωνία, μπορεί να αποφέρει και κέρδη. Ένα «κέρδος» για την στρατηγική της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ήταν να συντελεστεί με αποφασιστικότητα και με ταχύτητα η στροφή στην ψηφιακή προβολή, που είχε ήδη ξεκινήσει και πριν από την πανδημία. Σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε μια ψηφιακή καμπάνια με τα πιο σύγχρονα εργαλεία. Με παρουσία σε 13 χώρες μέσα από ένα πλέγμα περισσότερων από 250 δράσεων προώθησης, που κατάφεραν να φέρουν τα νησιά μας στις οθόνες των υποψήφιων ταξιδιωτών μέσα από 431.579.102 επιλεκτικές εμφανίσεις. Αναφέρω εντελώς ενδεικτικά συνεργασίες με κορυφαίες πλατφόρμες, όπως η Expedia και το Tripadvisor, χρήση τεχνολογίας αιχμής, όπως η προγραμματική τηλεοπτική διαφήμιση (στο SkyTV), ειδική καμπάνια για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Facebook, Instagram, TikTok, παρουσία και σε «παραδοσιακά» μέσα, όπως Wall Street Journal, TIME, La Stampa, National Geographic, Men’s Health, ειδικές δράσεις όπως η εκπαίδευση ταξιδιωτικών γραφείων ξένων χωρών πάνω στα χαρακτηριστικά των νησιών μας. Οπωσδήποτε, η σύσταση, από το 2020, και η λειτουργία της ειδικής ομάδας διαχείρισης κρίσεων, αυτής που είναι σε όλους μας γνωστή ως «Πρωτοβουλία Νοτίου Αιγαίου για τον Τουρισμό», διασφάλισε τη φήμη του προορισμού, όταν λόγω covid, ήταν περισσότερο ευάλωτος από ποτέ, για να απολαμβάνουμε σήμερα νέα ρεκόρ: διαψεύδοντας τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού που προέβλεπε επαναφορά στις επιδόσεις του 2019 από το 2024 και μετά, το Νότιο Αιγαίο ξεπέρασε κατά 15% το τουριστικό ορόσημο του 2019 όπως και το φράγμα των 6 εκ. αφίξεων.
• Τι είναι αυτό που ανησυχεί περισσότερο τους ανθρώπους του τουρισμού, φέτος;
Αν είσαι ο πιο επιθυμητός προορισμός παγκοσμίως, όπως είναι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα και τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, η μεγάλη αγωνία των ανθρώπων του τουρισμού είναι να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στην τεράστια ζήτηση με υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στη φήμη και στην αξία του προορισμού. Καθοριστικός παράγοντας, όπως σε όλους τους κλάδους και σίγουρα στον Τουρισμό, είναι το προσωπικό. Πέρυσι, οι επιχειρήσεις δυσκολεύτηκαν πολύ στην ανεύρεση προσωπικού, με μία από τις βασικές αιτίες αυτής της δυσκολίας, να είναι το πρόβλημα στέγασης που αντιμετωπίζουν στα νησιά, δημόσιοι λειτουργοί και εργαζόμενοι, μια δυνητική βόμβα στα θεμέλια της οικονομίας μας. Απέναντι και σε αυτή την απειλή, αυτή η περιφερειακή αρχή έχει πρόταση. Πρόταση που έχει μελετήσει και καταθέσει στο Περιφερειακό Συμβούλιο, σηματοδοτώντας την έναρξη δημοσίου διαλόγου για το οξύ αυτό πρόβλημα. Εμείς αυτό επιδιώκουμε να κάνουμε: να δημιουργούμε τις λύσεις, να σχεδιάζουμε την επόμενη μέρα, να φτιάχνουμε τα πράγματα.
• Είστε αισιόδοξος για την εξέλιξη και την πορεία της κρουαζιέρας στην Ρόδο και στα άλλα νησιά μας;
Το 2022 ήταν μία χρονιά, στην οποία το λιμάνι της Ρόδου υποδεχόταν κρουαζιερόπλοια κάθε μήνα ανελλιπώς, από τον Ιανουάριο έως και τον Δεκέμβριο. Το κλείσιμο του έτους βρήκε τη Ρόδο μέσα στα πέντε πρώτα λιμάνια της χώρας στην κρουαζιέρα, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 32% στις προσεγγίσεις. Υπήρχαν μέρες που στο λιμάνι έβλεπε κανείς την ταυτόχρονη παρουσία έξι (!) κρουαζιερόπλοιων. Και η Πάτμος επίσης είχε μια πολύ καλή σεζόν, αφού βρέθηκε μέσα στα 7 πρώτα λιμάνια της χώρας. Λίγη από τη δυναμική της κρουαζιέρας θεωρώ ότι έχουμε δει μέχρι σήμερα. Ο γίγαντας «κρουαζιέρα», όπως την έχει αποκαλέσει ο περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος, ξυπνάει και η χώρα πρέπει να ετοιμαστεί να της παρέχει το θεσμικό περιβάλλον και τις υποδομές που θα της επιτρέψουν να κατακτήσει νέες κορυφές.
• Οι αυξήσεις στα καύσιμα, στην ενέργεια και ο πληθωρισμός, θα επηρεάσουν την αγορά και την κοινωνία; Ποιες είναι οι προβλέψεις;
Δεν τίθεται θέμα ότι είμαστε εκτεθειμένοι σε ό,τι συμβαίνει στον πλανήτη, αφού κανείς μας δεν ζει και δραστηριοποιείται μέσα σε κάποια γυάλα. Οι προβλέψεις είναι ότι κάθε νοικοκυριό του δυτικού κόσμου, από όπου κυρίως αντλούμε και τους επισκέπτες μας, θα επιβαρυνθεί από την ακρίβεια και το υψηλό ενεργειακό κόστος. Το αν θα αποτυπωθεί αυτό και σε αφίξεις, εξαρτάται σε κάποιο βαθμό και από τη δύναμη της έλξης που ασκεί ο προορισμός, για μια σειρά από λόγους, που κυρίως έχουν να κάνουν με την εμπιστοσύνη αφού μιλάμε για φιλοξενία, αλλά και από το πόσο καλά τοποθετούνται στην παγκόσμια αγορά, ώστε να επιλέγονται τελικά από αυτούς που θα καταφέρουν να ταξιδέψουν.
Το ένα σκέλος συνεπώς των προσπαθειών, πάνω στο οποίο δουλεύουμε είναι η διατήρηση του ΑΕΠ του τόπου, διασφαλίζοντας τη φήμη και την εμπιστοσύνη που έχουμε κερδίσει και παράλληλα αυξάνοντας και βελτιώνοντας την τοποθέτησή μας στην παγκόσμια αγορά.
Το άλλο σκέλος είναι να μπορέσουμε να στηρίξουμε τα πιο ευάλωτα μέλη της κοινωνίας των νησιών μας, ώστε να μην μείνει κανείς μόνος εξαιτίας αυτής της νέας δοκιμασίας, που λέγεται αυξήσεις, πληθωρισμός, ενεργειακή κρίση. Λίγες μέρες πριν, στον απολογισμό της περιφερειακής αρχής στην ειδική συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, ο περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος έκανε μια μακροσκελή παρουσίαση των δράσεων της περιφερειακής αρχής για την κοινωνική συνοχή: κέντρα συμβουλευτικής υποστήριξης και ξενώνων φιλοξενίας για τις γυναίκες-θύματα βίας. Κατασκευή νέων βρεφονηπιακών σταθμών και χρηματοδότηση των τροφείων (vouchers) για την στήριξη της οικογένειας. Δομές υποστήριξης και φροντίδας ευπαθών ομάδων, όπως ηλικιωμένων, αστέγων, ΑμεΑ. Δράσεις κατάρτισης ανέργων και επαγγελματιών μέσα από το περιφερειακό ΚΕΚ Γεννηματάς. Όλα τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι πυξίδα στη διαδρομή αυτής της περιφερειακής αρχής είναι ο Άνθρωπος. Είναι αυτές οι δράσεις προς την κοινωνία που δίνουν υπόσταση και αξία στην πρωτιά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, ως προς την απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων.
• Οδεύοντας προς τις εκλογές του Οκτωβρίου, ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την περιφερειακή αρχή του Γιώργου Χατζημάρκου; Μέχρι και σήμερα, δεν φαίνεται να έχει ισχυρούς αντιπάλους.
Ο Γιώργος Χατζημάρκος τα έβαλε με απανωτές κρίσεις, κρίσεις πρωτόγνωρες, κρίσεις αλλεπάλληλες, παγκόσμιες-δημοσιονομική, μεταναστευτικό-προσφυγικό, κορωνοϊός και η σημερινή πολυδιάστατη κρίση- που είχαν τη δυναμική να σβήσουν τα νησιά από τον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και να κοστίσουν πολύ ακριβά.
Και όχι μόνο αυτό απετράπη, όχι μόνο καταφέραμε να μείνουμε όρθιοι, αλλά τα νησιά μας σπάνε τα ρεκόρ τους και οδηγούν τις εξελίξεις σε όλα τα ζητήματα που καθορίζουν την επόμενη μέρα. Συμπονώ και κατανοώ τον δισταγμό και τη δυσκολία να σταθεί κανείς απέναντι σε μια τέτοια ηγεσία, μέσα στους δύσκολους καιρούς που ζούμε.
Ο Γιώργος Χατζημάρκος με την ομάδα του δικαίως κυριαρχούν με τρόπο απόλυτο και αδιαμφισβήτητο στο εκλογικό σκηνικό, χάρη στα αποτελέσματα και το έργο που έχει παράξει. Μας το λένε όλες οι δημοσκοπήσεις, μας το λέει και η πιο αξιόπιστη που δεν είναι άλλη από την ικανοποίηση των πολιτών και την αγάπη του κόσμου στον Γιώργο Χατζημάρκο και την παράταξή του.