Τοπικές Ειδήσεις

Δεν «στέκουν» συνταγματικά οι νέες αντικειμενικές αξίες ακινήτων

Στρεβλώσεις και μεταβολές σε παραπάνω από 20 φόρους και τέλη, που αφορούν όχι μόνο στην απόκτηση αλλά και στη χρήση ακινήτων γεννώνται, σύμφωνα με την εμπεριστατωμένη νομική γνωμοδότηση του δικηγόρου, διδάκτορος Συνταγματικού & Διοικητικού Δικαίου Νομικής Σχολής Αθηνών κ. Μιχάλη Θ. Παπαγεωργίου, για τη νομιμότητα και τη συνταγματικότητα των νέων αντικειμενικών αξιών στα νησιά του Ν. Αιγαίου.
Η Π.Ε.Δ. Νοτίου Αιγαίου δείχνοντας τα αντανακλαστικά της μετά από σειρά ενστάσεων και διαμαρτυριών νησιωτικών Δήμων, όπως του Δήμου Αστυπάλαιας, του Δήμου Σύμης και του Δήμου Λέρου, ήδη από τον Μάιο του 2022 με την υπ’ αριθμ.47/18-05-2022 απόφασή της αφενός αποδέχτηκε την γνωμοδότηση του δικηγόρου – διδάκτορα Νομικής Συνταγματικού & Διοικητικού Δικαίου κ. Μιχαήλ Παπαγεωργίου, προχώρησε στην άμεση κοινοποίησή της προς τον ίδιο τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους πολιτειακούς παράγοντες, εκφράζοντας την έντονη διαμαρτυρία του συνόλου των νησιωτικών Δήμων και των τοπικών κοινωνιών επί της φανερά παράτυπης διοικητικής διαδικασίας και του υπέρμετρα δυσαναλόγου οικονομικά περιεχομένου της υπ’ αριθμ. 57732ΕΞ2021/18-05-2021 (ΦΕΚ 2375/Β/07-06-2021) απόφασης του υπουργού και υφυπουργού Οικονομικών περί του συστήματος επαναπροσδιορισμού και καθορισμού των αντικειμενικών αξι,ων των νήσων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Η Π.Ε.Δ. Νοτίου Αιγαίου, δια του προέδρου της κ. Αντώνη Καμπουράκη, χαιρετίζει το άμεσο ενδιαφέρον του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη και τη συνεπή παρέμβαση του Οικονομικού Επιτελείου της Κυβέρνησης υπό τον συντονισμό του υπουργού κ. Χρήστου Σταϊκούρα για την πλήρως συντεταγμένη υιοθέτηση των προτάσεων και της γνωμοδότησής τους προς αποκατάσταση των φορολογικών ρυθμίσεων του συστήματος των αντικειμενικών αξιών της ακίνητης περιουσίας των κατοίκων της παραμεθόριας νησιωτικής επικράτειας της χώρας και δηλώνει δυναμικά και αλληλέγγυα παρούσα σε όλες τις αξιώσεις και τις διεκδικήσεων των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων, δίχως να επιδέχεται εκπτώσεις σε επιμέρους αδικίες και δυσανάλογες επιβαρύνσεις από την κεντρική Δημόσια Διοίκηση. Στέκεται ωστόσο, όπως διατυπώθηκε στην τελευταία συνεδρίασή της και δίπλα στην Πολιτεία ανέκαθεν συνεργατικά για να βρει ουσιαστικές, αποτελεσματικές και συνεπείς λύσεις για κάθε ανακύπτον θεσμικό και διακυβερνητικό ζήτημα.
Σύμφωνα με την γνωμοδότηση του κ. Μ. Θ. Παπαγεωργίου, «η υπ’ αριθμ. 57732 ΕΞ 2021 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ 2375/Β/2021) περί καθορισμού του συστήματος αντικειμενικών αξιών επί της φορολογητέας ακίνητης περιουσίας πρέπει άμεσα να ακυρωθεί και να ανακληθεί αναδρομικά ως παράνομη, αφού καταστρατηγεί τόσο την εφαρμογή του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, όσο και την εύρυθμη τήρηση του ουσιώδους τύπου της διοικητικής διαδικασίας, αλλά και ως αντισυνταγματική, ειδικά επί της εκπτωτικής απομείωσης της αρχής της επικουρικότητας και της υποβάθμισης της νομιμοποιητικής συνοχής της πολυεπίπεδης και αποκεντρωμένης δημόσιας διακυβέρνησης».
Ειδικότερα, στη γνωμοδότηση του διδάκτορος Συνταγματικού & Διοικητικού Δικαίου Νομικής Σχολής Αθηνών αναφέρονται επί του φλέγοντος ζητήματος μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:
[…] Οι «αντικειμενικές εκτιμήσεις» παρά τα αναλυτικά παρατιθέμενα κριτήρια δεν έχουν λάβει υπόψη τους τις πραγματολογικές παραμέτρους για τη σφαιρική βιώσιμη ανάπτυξη και τη συντήρηση των ιδιοκτησιών ακινήτων στους νησιωτικούς Δήμους για τη σχετική στοιχειοθέτηση και κατάρτισή της υπό εξέταση δημοσιονομικής παρέμβασης της Ελληνικής Πολιτείας, μείζονος οικονομικής ή κοινωνικής σημασίας.
Ενδεικτικό του έωλου και του απροκάλυπτα μετέωρου των όλων εκτιμήσεων είναι ο προσδιορισμός της αντικειμενικής αξίας (περί τα 700,00 ευρώ ανά τ.μ.!) του Παραδοσιακού Οικισμού της Ιεράς Μονής Ταξιάρχου Μιχαήλ του Πανορμίτη, μίας Ιεράς Μονής Ν.Π.Δ.Δ. (ΦΕΚ Β΄ 1764/2016, άρθρο 22 παρ. 2 Ν. 4301/2014, και Γνωμ. 142/1979 ΟλομΝ.Σ.Κ), που οι εγκαταστάσεις της εξυπηρετούν αμιγώς πνευματικό εκκλησιαστικό σκοπό σύμφωνα με την πολιτιστική και θρησκευτική κληρονομιά που διαφυλάττει, χωρίς σε καμία περίπτωση να είναι δεκτικές αγοραπωλησίας και κοστολογημένης συναλλακτικής αξίας. Δείγμα της παντελώς άκριτης και απόλυτα αφηρημένης αξιολόγησης του Υπουργείου Οικονομικών.
Με την de facto και de jure ανορθολογική καθιέρωση του αντικειμενικού συστήματος διαταράσσεται, λοιπόν, συνολικά η αξία και το κόστος των ακινήτων και των ιδιοκτησιών των νησιωτών, καθώς επηρεάζεται ένα σύνολο φορολογικών και δημοσιονομικών επιβαρύνσεων ως σαν να δηλώνεται πως αποτελεί ευθέως επιδίωξη του κεντρικού κράτους η απεμπόληση των σχετικών ιδιοκτησιακών τους δικαιωμάτων σε ένα κύκλο επιθετικών παράδοξων του Ελληνικού Δημοσίου, μετά άλλωστε από την ήδη απαράδεκτη υφιστάμενη στάση του τελευταίου ως προς τις αδιάκοπες διεκδικήσεις του (και μετά την ισχύ νέου νομοθετικού πλαισίου Ν. 4819/2021 και 4821/2021) με αφορμή την κατάρτιση του Εθνικού Κτηματολογίου και τη σύσταση Δασικού Χάρτη – Δασολογίου στα νησιά του Νότιου Αιγαίου.
Όλως χαρακτηριστικά, με την καθιέρωση των παραπάνω εσφαλμένων και παράτυπων αντικειμενικών αξιών γεννώνται στρεβλώσεις και μεταβολές σε παραπάνω από 20 φόρους και τέλη, που αφορούν όχι μόνο την απόκτηση (μεταβίβαση), αλλά και τη χρήση ακινήτων.
Οι φόροι αυτοί είναι:
– Ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ)
– Ο Συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ φυσικών προσώπων
– Ο Φόρος Μεταβίβασης Ακινήτων (ΦΜΑ)
– Ο ΦΠΑ 24% που επιβάλλεται στις πωλήσεις νεόδμητων κτισμάτων που δεν αποτελούν πρώτη κατοικία.
– Ο Φόρος χρησικτησίας κτισμάτων.
– Ο Φόρος ανταλλαγής – συνένωσης οικοπέδων.
– Ο Φόρος διανομής ακινήτων.
– Το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ)
– Ο δημοτικός φόρος που επιβαρύνει τις μεταβιβάσεις ακινήτων
– Το πρόσθετο τέλος μεταγραφής συμβολαίων.
– Ο φόρος γονικής παροχής ακινήτων.
– Ο φόρος κληρονομιάς ακινήτων.
– Το τέλος εγγραφής ακινήτων στο Κτηματολόγιο.
– Τα πολεοδομικά πρόστιμα διατήρησης αυθαιρέτων κτισμάτων.
– Τα πολεοδομικά πρόστιμα κατασκευής νέων αυθαιρέτων.
– Οι εισφορές σε γη και χρήμα για την ένταξη ακινήτων στα σχέδια πόλεων.
– Ο ειδικός φόρος ακινήτων 15% που επιβάλλεται στις υπεράκτιες εταιρίες ακινήτων.
– Ο φόρος επί των τεκμαρτών εισοδημάτων
– Ο φόρος επί του τεκμαρτού εισοδήματος από ιδιοχρησιμοποίηση επαγγελματικής στέγης και από δωρεάν παραχώρηση κατοικίας.
– Ο φόρος εισοδήματος από εκποίηση ακινήτων για νομικά πρόσωπα.
– Ο φόρος μεταβίβασης μετοχών εταιρειών με ακίνητα, οι φόροι υπέρ τρίτων.
– Οι φόροι στην οικοδόμηση με αντιπαροχή.
– Ο φόρος υπέρ ταμείου νομικών κατά τη σύνταξη συμβολαίων.
– Οι εργοδοτικές εισφορές προς Ι.Κ.Α, τα τέλη και οι εισφορές για οικοδομικές άδειες.
Συνεπώς δημιουργούνται σοβαρότατες στρεβλώσεις και δυσμενείς επενέργειες στον κοινωνικοοικονομικό ιστό των νησιωτικών περιοχών της ελληνικής Επικράτειας, ενώ αντίθετα επιβάλλεται να διαμορφωθεί ένα στρατηγικό δημοσιονομικό και αναπτυξιακό καθεστώς, που θα διαφυλάττει, με σεβασμό στην αναλογική φορολογική ισότητα, τη βιωσιμότητα της παραμεθόριας νησιωτικότητας σε εθνικό και ενωσιακό επίπεδο.
Αφενός λοιπόν προκύπτει και τεκμηριώνεται με βάση θεμελιώδεις συνταγματικές έννομες απαιτήσεις και το ίδιο το εφαρμοστέο κοινό νομοθετικό πλαίσιο η επιβεβλημένη συνεκτική μείωση των τιμών και των δεικτών των «αντικειμενικών αξιών».
Αφετέρου δε καταδεικνύεται ότι πρέπει να αντιμετωπισθεί σε καθεστώς ισονομίας και ισοπολιτείας στρατηγικά η εφαρμογή του συστήματος των αντικειμενικών αξιών στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, λαμβάνοντας υπόψη σε θεσμικό και νομοθετικό επίπεδο περαιτέρω συνεκτικές και εξορθολογιστικές παραμέτρους για τη συγκροτημένη σφαιρική και ολιστική σύνθεση του συστήματος του προσδιορισμού της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων, διαμορφώνοντας αντίστοιχα οριοθετημένες ζώνες με βάση την εμπορευσιμότητα, την κλιμακούμενη έκταση και θέση των ακινήτων, τη συντήρηση των ποικιλόμορφων παραδοσιακών οικισμών και την ανταγωνιστικότητα της φέρουσας επενδυτικής ικανότητας των νησιών του Νότιου Αιγαίου, μεταξύ όχι μόνο των αντίστοιχων νησιωτικών περιοχών, αλλά ιδιαίτερα μεταξύ των μικρότερων νησιών και δη αυτών που αναπτύσσονται τόσο σύμφωνα με το χαρακτήρα και τις δεσμεύσεις των Παραδοσιακών Οικισμών, όσο και υπό την ιδιαιτερότητα του πληθυσμιακού κριτηρίου των μόνιμων κατοίκων (δηλαδή λ.χ. κάτω των 3.000) στον πυρήνα της παραμεθόριας νησιωτικής ζώνης της ελληνικής Επικράτειας.
Συνθέτοντας τοιουτοτρόπως θεμιτά και ισόρροπα τη σχετική κανονιστική ρήτρα «παραμεθόριας νησιωτικότητας», με βάση το σύνολο των συνεκτικών ρυθμιστικών παραμέτρων της φέρουσας ικανότητας σε κάθε οργανωτικό και λειτουργικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των νομοθετικών προστατευτικών, κάθε είδους, περιορισμών και των αναπτυξιακών προοπτικών που υφίσταται σε κάθε τόπο και επιμέρους περιοχή της ελληνικής Επικράτειας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου