Ειδήσεις

Υψηλές προσδοκίες για τα ελληνικά αεροδρόμια

Ξεπέρασαν κάθε αρχική πρόβλεψη τα ελληνικά αεροδρόμια το 2022, καθώς τα περισσότερα από αυτά κατάφεραν να σημειώσουν καλύτερες επιδόσεις από το 2019.

Αντίθετα, τα μητροπολιτικά αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, τα οποία δεν στηρίζονται σε απόλυτο βαθμό στη θερινή περίοδο, δεν υπερέβησαν τις επιδόσεις του 2019, ωστόσο παρουσίασαν σημαντική ανάκτηση της επιβατικής κίνησης.

Για το 2023, οι αρχικές εκτιμήσεις αναφέρονται σε ήπια ανάπτυξη σε σχέση με το 2022, με γνώμονα το “άνοιγμα” της κινεζικής αγοράς και την ενίσχυση της ευρωπαϊκής και αμερικανικής αγοράς σε σχέση με άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς.

Η σύγκριση με την Ευρώπη
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ACI Europe για το 2022, η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σχεδόν διπλασιάστηκε (+98%) σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τα 1,94 δισ. επιβάτες.

Ωστόσο, ήταν κατά 21% χαμηλότερη από τους όγκους πριν από την πανδημία (2019), με μόλις το 27% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων να έχει ανακτήσει πλήρως το επίπεδο της επιβατικής κίνησης του 2019.

Τα αεροδρόμια της Ελλάδας (-1,9%), της Πορτογαλίας (-5,8%) και του Λουξεμβούργου (-6,9%) πλησίασαν περισσότερο σε πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης.

Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της Ε.Ε., τα αεροδρόμια της Ισπανίας (-11,4%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από αυτά της Ιταλίας (-17,9%) και της Γαλλίας (-18,8%), ενώ εκείνα του Ηνωμένου Βασιλείου (-24,8%) και ιδιαίτερα της Γερμανίας (-34,9%) είχαν χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της Ε.Ε.

Οι χαμηλότερες επιδόσεις σημειώθηκαν στα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-43,6%), της Φινλανδίας (-40,6%) και της Σλοβακίας (-38,6%).

Όπως προαναφέρθηκε, τα αεροδρόμια της Ελλάδας σημείωσαν τις καλύτερες επιδόσεις το 2022, ισοφαρίζοντας σχεδόν τα επίπεδα του 2019. Το ACI Europe υποστηρίζει ότι η κίνηση ανήλθε στο -1,9% και η ΥΠΑ στο -1,1% σε σχέση με το 2019.

Το αεροδρόμιο της Αθήνας ανέκτησε πέρσι το 88,9% και η Θεσσαλονίκη το 85,8% της κίνησης του 2019, αντίθετα το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, σύμφωνα με το ACI Europe, ξεπέρασε 1,7% την κίνηση του 2019.

To αεροδρόμιο της Αθήνας
Στο αεροδρόμιο της Αθήνας, κατά τους 12 μήνες του 2022, η επιβατική κίνηση ανήλθε στα 22,73 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά 84,1% σε σύγκριση με το 2021 και μείωση κατά 11,1% σε σύγκριση με το 2019.

Σε σύγκριση με το 2021, οι επιβάτες εσωτερικού αυξήθηκαν κατά 60,3% και οι διεθνείς επιβάτες κατά 98,3%, αλλά υστέρησαν σε σχέση με το 2019 κατά 4,7% και 13,9% αντίστοιχα.

Η ανάκτηση της κίνησης σχεδόν στο 89% σε σχέση με το 2019 για το αεροδρόμιο της Αθήνας ασφαλώς και αποτελεί θετική εξέλιξη, δεδομένου ότι το 2022 “απώλεσε” αγορές από χώρες, όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, η Κίνα, η Λευκορωσία και η Μολδαβία.

Παράλληλα, τους πρώτους μήνες του 2022 ίσχυαν ταξιδιωτικές οδηγίες λόγω της μετάλλαξης Όμικρον, κάτι το οποίο επηρέασε την κίνηση των πρώτων μηνών.

Είναι ενδεικτικό ότι έπειτα από ένα δύσκολο πρώτο τρίμηνο, από τον Απρίλιο και μετά, το αεροδρόμιο της Αθήνας διαπίστωνε μείωση της “ψαλίδας” σε σχέση με το 2019.

Τα αεροδρόμια της Fraport Greece
Η συμπλήρωση 5 ετών από την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αερολιμένων, συνέπεσε το 2022 με μία εντυπωσιακή ανάκαμψη που ξεπέρασε το ρεκόρ των 30,15 εκατ. επιβατών του 2019.

Στο 12μηνο του 2022, η επιβατική κίνηση ξεπέρασε τα 31,19 εκατ., σχεδόν διπλάσια του 2021 και κατά 3,4% ψηλότερη από αυτήν του 2019. Η διεθνής κίνηση ανήλθε στα 24,92 εκατ. έναντι 23,25 εκατ. το 2019, σημειώνοντας άνοδο 7,2%. Αντίθετα, η εσωτερική κίνηση ανήλθε στα 6,27 εκατ. έναντι 6,90 εκατ. το 2019, σημειώνοντας μείωση 9,2%.

Γενικότερα, τα περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece, τα οποία διαθέτουν έντονο εποχικό χαρακτήρα, από τον Ιούνιο και έπειτα παρουσίασαν μια ισχυρή ανοδική πορεία.

Σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, τον Ιούνιο παρουσιάστηκε άνοδος επιβατών 3,3%, τον Ιούλιο 11,1%, τον Αύγουστο 9,4%, τον Σεπτέμβριο 7,2% και τον Οκτώβριο 11,5%.

Ανά αεροδρόμιο, τα 10 από τα 14 αεροδρόμια σημείωσαν άνοδο επιβατικής κίνησης, με τη Σαντορίνη να γνωρίζει αύξηση 19,3%, την Κέρκυρα 14,4% και τη Μύκονο 10,9%.

Αντίθετα πτώση σημείωσε η Θεσσαλονίκη με 14,2%, η Μυτιλήνη με 11,6%, η Σάμος με 5,6% και η Καβάλα με 22,3%.

To Ηράκλειο Κρήτης
Διατήρησε τη δυναμική του το αεροδρόμιου του Ηρακλείου της Κρήτης, το οποίο κατάφερε πέρυσι να υπερβεί τους 8 εκατ. επιβάτες, ξεπερνώντας την επίδοση του 2019 και προσεγγίζοντας την ιστορική επίδοση του 2018, οπότε διακίνησε 8,1-8,2 εκατ. επιβάτες.

Οι μεγαλύτερες “δεξαμενές” επιβατών για το Ηράκλειο είναι η Γερμανία, όπου πέρσι ξεπέρασε τo 1 εκατ. επιβάτες, η Αγγλία και η Γαλλία, ενώ από πλευράς αερομεταφορέων, σημαντική παρουσία έχουν η AEGEAN, η Condor, η TUS και η Corendon.

Συνολικά, το 2022, το αεροδρόμιο του Ηρακλείου εκτιμάται ότι εξυπηρέτησε περισσότερες από 100 αεροπορικές εταιρείες από 34 χώρες.

Οι επιδόσεις του υπάρχοντος αεροδρομίου αποτελούν “οδηγό” για το νέο αεροδρόμιο, το οποίο κατασκευάζεται στο Καστέλι και το οποίο έχει ολοκληρωθεί στο 20,5%.

Μάλιστα, σχετικά πρόσφατα υπήρξε και τροποποίηση στις προδιαγραφές κατασκευής του, καθώς το νέο αεροδρόμιο επεκτάθηκε κατά 32% (κτίριο αεροσταθμού), με αποτέλεσμα το κόστος του να ανέλθει στα 522 εκατ. ευρώ, με δυνατότητα διακίνησης 15 εκατ. επιβατών.

“Το νέο αεροδρόμιο έχει δύο μοναδικά χαρακτηριστικά. Είναι το μοναδικό αεροδρόμιο που κατασκευάζεται στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και βρίσκεται 4 ώρες από σημαντικές πρωτεύουσες, όπως η Ντόχα, η Μαδρίτη, το Λονδίνο, η Μόσχα.

Πρόκειται, επομένως, για ένα έργο που θα ενισχύσει τον τουρισμό στην Κρήτη και θα συμμετέχει καθοριστικά στην ανάπτυξη του νησιού και συνολικά της εθνικής οικονομίας”, ανέφερε, πριν από λίγες ημέρες, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης.

Πηγή capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου