Ειδήσεις

Τουρισμός: Οι παράγοντες που θα κρίνουν τη φετινή σεζόν – Ποιες είναι οι κρίσιμες αγορές

Τις παραμέτρους που θα κρίνουν την πορεία του ελληνικού τουρισμού φέτος ανέδειξε, μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο της παρουσίασης της 18ης έρευνας «Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών Αττικής», ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος» Γιάννης Παράσχης, χαρακτηρίζοντας «δύσκολο» το 2023, λόγω του μακροοικονομικού περιβάλλοντος και των γεωπολιτικών συνθηκών που επικρατούν.

«Προφανώς το 2023 είναι δύσκολη χρονιά, με πάρα πολύ δύσκολα δεδομένα όσον αφορά τη μακροοικονομική και τη γεωπολιτική κατάσταση και δυστυχώς αυτό που συνέβη στη χώρα μας, στον χώρο των μεταφορών με την ευρύτερη έννοια, είναι κάτι το οποίο σίγουρα δεν βοηθά. Αυτό μεταφράζεται και πολιτικά και έχει και άλλες επιπτώσεις, που ελπίζουμε τουλάχιστον ότι θα έχουν περιορισμένη διάρκεια και περιορισμένες επιπτώσεις για τον τουρισμό της πόλης», τόνισε χαρακτηριστικά. «Το α’ τετράμηνο σε σχέση με το 2022 είναι τελείως διαφορετικό πρώτο τετράμηνο, που δεν έχουμε τους περιορισμούς. Η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με το 2022, ειδικά αυτή την περίοδο. Και είμαστε προς το παρόν και λίγο πάνω από το 2019, άρα τα μηνύματα αυτά είναι εξαιρετικά θετικά. Προφανώς είναι και πολύ δυνατό το εσωτερικό φέτος, το οποίο βοηθά στο να είναι το συνολικό αποτέλεσμα στο 2% καλύτερο από το 2019», προσέθεσε.

Υπενθυμίζεται ότι η μετάλλαξη Όμικρον και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί επηρέασαν σημαντικά την επιβατική κίνηση το α’ τρίμηνο του 2023 στο αεροδρόμιο της Αθήνας, ενώ με την άρση των περιορισμών, το μεγαλύτερο μέρος των διεθνών αγορών επανήλθε με γοργούς ρυθμούς. Από τον Ιούλιο και μετά, η κίνηση εσωτερικού έφτασε το 100%, με τη μεγαλύτερη επίδοση να καταγράφεται τον Δεκέμβριο. Αντίστοιχα από τον Ιούλιο και μετά, η διεθνής κίνηση παρέμεινε πάνω από 90%, καταγράφοντας κορύφωση της τάξης του 97% τον Οκτώβριο.

Σε ό,τι αφορά τις δύο μεγαλύτερες πηγές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα και τη δυναμική που επιδεικνύουν για το 2023, ο CEO του ΔΑΑ επεσήμανε ότι δεν θα υπάρξουν «εντυπωσιακές μετακινήσεις σε σχέση με το 2022. Θα αναπτυχθούν οι κλασικές αγορές. Υπήρχε μια αγωνία σε σχέση με τη Γερμανία, που είναι μια πολύ σημαντική αγορά και η οποία γενικότερα αντιμετωπίζει ευρύτερα θέματα στην οικονομία και την ψυχολογία και έχει και ένα ειδικότερο θέμα σε σχέση με τα αεροπορικά. Είναι πολύ σημαντική αγορά της Ευρώπης, που βρίσκεται αρκετά πίσω σε σχέση με την ανάκαμψη των υπόλοιπων αγορών. Αυτό είναι ένα ερώτημα, πώς θα επηρεάσει την εικόνα για το 2023. Βελτιώνεται κάπως η εικόνα αλλά είναι ένα ερώτημα ακόμη για μια τόσο σημαντική αγορά. Αντίθετα, εκεί που υπήρχαν ενδείξεις ότι μπορεί τα πράγματα να ήταν πιο δύσκολα λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης, δηλαδή στη βρετανική αγορά, δεν μοιάζει να επηρεάζεται από αυτό που βλέπουμε από τις πτήσεις και τις προκρατήσεις».

Οι αγορές που «ψήφισαν» Ελλάδα
Το μεγάλο comeback στα επίπεδα του 2019 έκαναν, την ίδια στιγμή, το 2022 στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας Αμερικανοί, Γερμανοί και Βρετανοί ταξιδιώτες, με 6 ακόμη αγορές να επιδεικνύουν ισχυρή δυναμική, υπερβαίνοντας τα προπανδημικά νούμερα. Η αμερικανική αγορά διατήρησε τα πρωτεία, ανακάμπτοντας στο 99% των μεγεθών του 2019, με τη γερμανική αγορά να ακολουθεί, καλύπτοντας το 98% των προπανδημικών επιπέδων και τη βρετανική να έπεται στο 97%. Σημαντική ήταν και η ανάκαμψη της ιταλικής αγοράς, που έφτασε στο 91% των επιπέδων του 2019, με τη γαλλική αγορά να καλύπτει το 82% των προ πανδημίας επιδόσεων.

Τη διαφορά έκαναν, ωστόσο, οι ταξιδιώτες από 6 μη παραδοσιακές αγορές για την Ελλάδα, την Ελβετία, το Ισραήλ, την Ολλανδία, την Αυστρία, την Τουρκία και τη Σερβία. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα «Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών Αττικής» που εκπόνησαν η Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) και η GBR Consulting σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο αριθμός των Αυστριακών κατέγραψε άνοδο 141% σε σχέση με το 2019, με τους Ελβετούς να έπονται με αύξηση 133% συγκριτικά με τα προ πανδημικά επίπεδα. Σημαντική ήταν και η αύξηση των τουριστικών ροών από το Ισραήλ, απ’ όπου διαπιστώθηκε άνοδος κατά 119%, ενώ αξιοσημείωτη ενίσχυση σε ποσοστό 108% και 106% σημείωσαν οι ταξιδιώτες από Ολλανδία και Τουρκία αντίστοιχα.

Ως προς την κατανομή των ξενοδοχείων στην Αττική, σύμφωνα με την έρευνα «Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών Αττικής», το 72% των μονάδων, μη συμπεριλαμβανομένων των νησιών του Αργοσαρωνικού, βρίσκεται συγκεντρωμένο στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών. Συγκεκριμένα, ο ξενοδοχειακός όγκος είναι συγκεντρωμένος στην περιοχή γύρω από το Κουκάκι, την πλατεία Συντάγματος, την Ομόνοια και το Μοναστηράκι. Βάσει των ευρημάτων, το 2022 παρατηρήθηκε αύξηση σε ποσοστό 19% σε σχέση με το 2015. Περισσότερα κατά 8% είναι τα ξενοδοχεία στον Βόρειο Τομέα Αθηνών, καθώς και εκείνα στην Ανατολική Αττική σε ποσοστό 2%.

Εκτός, πάντως, από τον αριθμό των ξενοδοχειακών δωματίων που αυξήθηκαν στο κέντρο της Αθήνας, σημαντική ήταν και η άνοδος που καταγράφηκε σε ό,τι αφορά τα καταλύματα βραχυχρόνιων μισθώσεων, καθώς ο αριθμός τους αυξήθηκε κατά 60% με όρους ετήσιας αύξησης (CAGR) την περίοδο 2015 – 2019.

Μάλιστα, σημειώθηκε μείωση του αριθμού των εν λειτουργία καταλυμάτων κατά το 2020 και το 2021 και ανάκαμψη το 2022. Σε σχέση με το 2019, όταν και καταγράφηκε ο μεγαλύτερος αριθμός καταλυμάτων τύπου Airbnb, το 2022 σημειώθηκε πτώση 13%. Αντίστοιχα, πάντως, την ίδια περίοδο και λόγω της αύξησης των καταλυμάτων βραχυχρόνιων μισθώσεων, η ετήσια πληρότητα των ξενοδοχείων στην Αθήνα αυξήθηκε κατά 0,9% σε ετήσια βάση και διαμορφώθηκε στο 69,1% το 2022 από 80,3% το 2018.

Πηγή euro2day.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου