Για μεθοδεύσεις με άθλια δημοσιεύματα με στόχο να διαχυθούν οι ευθύνες, παραπληροφόρηση, αλλά και ψέματα, είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα, έκανε λόγο στην Επιτροπή Θεσμών της Βουλής ο πρώην υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης, στην οποία είχαν κληθεί όλοι οι πρώην και νυν αρμόδιοι υπουργοί να ενημερώσουν σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717.
«Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, ούτε έχουμε όλοι ευθύνη», ανέφερε ο Χρ. Σπίρτζης και τόνισε ότι «υπάρχουν ευθύνες, και είναι προσωποποιημένες, που οδήγησαν σε απαξίωση τον σιδηρόδρομο», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο κ. Σπίρτζης χαρακτήρισε πολύ κακή, πλημμελή και μη συμβατή με τη νέα τεχνολογία, η οποία, όπως είπε, οδήγησε στην ανάγκη συμπληρωματικής σύμβασης, ενώ υποστήριξε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε εγκατεστημένο το σύστημα gsmr.
«Είναι προφανές ότι από την επόμενη ημέρα του δυστυχήματος υπήρχε μεθόδευση να διαχυθούν οι ευθύνες πριν καν ταφούν τα 57 παιδιά. Υπήρχε μια προσπάθεια με άθλια δημοσιεύματα και μπαράζ ανακοινώσεων. Η σημερινή συνεδρίαση, με μόνη συζήτηση τη σύμβαση 717, με ευθύνη της Ν.Δ., αδικεί τη βουλή. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, ούτε έχουμε όλοι ευθύνη. Η λογική του όλοι ίδιοι είμαστε και όλοι έχουμε ευθύνη οδηγεί στο κανείς δεν έχει ευθύνη. Και υπάρχουν πολιτικές ευθύνες, και είναι οι συντηρητικές πολιτικές σε όλη την Ευρώπη που οδήγησαν σε παθογένειες. Πολλά ακούγονται, που περισσότερο παραπληροφορούν παρά φωτίζουν την υπόθεση, και λέγονται ψέματα είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα και μάλιστα από επίσημα χείλη», τόνισε ο κ. Σπίρτζης.
Οπως υποστήριξε «το σύστημα gsmr παραδόθηκε τον Ιούλιο του 2019 εγκατεστημένο και έγιναν όλες οι δοκιμές και οι εκπαιδεύσεις όλων των εργαζομένων, και έμεινε μόνο η πιστοποίηση, αλλά μέχρι σήμερα δυστυχώς δεν μπήκε σε λειτουργία».
«Εγγραφο της κοινοπραξίας των εργοληπτών που ζητάνε απομείωση των εγγυητικών τους στο 72%, αποδεικνύει ότι δεν μπορεί να μην έχουμε υλοποιήσει το έργο. Στους κανόνες του δημόσιου χρήματος δεν μπορεί να γίνει. Αν το κάνει κάποια υπηρεσία, πρέπει να πάνε φυλακή. Αν απομειώσουν εγγυητικές περισσότερο από το ποσοστό του έργου που έχει υλοποιηθεί, είναι για να πάνε φυλακή. Αν το έκανε κανείς αυτό, εδώ είμαστε για να τον στείλομε φυλακή. Επίσης, στο πρακτικό 9/10/2020 λέει ότι το ποσοστό υλοποίησης του έργου είναι στο 74%. Στη συμπληρωματική που έχει υπογραφεί το 2023 έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό 17%, ενώ είχε 14 μήνες χρόνο περαίωσης», επεσήμανε και συνέχισε:
«Η 717 ήταν μια κακή σύμβαση, με ελλιπείς μελέτες, με αμφιβόλου ακρίβειας προϋπολογισμό, και αυτό το επιβεβαιώνει, όχι ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Σπίρτζης, αλλά η ΕΔΕΛ και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Το πόρισμα της ΕΔΕΛ αναφέρει απίστευτα κενά της σύμβασης και γι’ αυτό έκρινε τον αναθεωρητικό πίνακα.
Οι λόγοι καθυστέρησης, όπως αναλύονται σε σειρά από τις εισηγήσεις της υπηρεσίας προς το Διοικητικό Συμβούλιο, είναι ότι οι μελέτες που έπρεπε να γίνουν δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, ότι ο υπάρχον ηλεκτρονικός εξοπλισμός είναι παλιός και δεν υποστηρίζεται από τους κατασκευαστές. Δηλαδή υπήρχαν υλικά που δεν παράγονταν πια και έπρεπε να πάρει ο ανάδοχος και να τα αντικαταστήσει. Αδυναμία διασύνδεσης του νέου υφιστάμενου ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Ακούω ότι αυτά που δεν έχουν εγκατασταθεί από την 717 δεν μπορούσαν να συνεργαστούν. Οχι, αυτά που προϋπήρχαν εγκατεστημένα δεν μπορούσαν να συνεργαστούν με τα νέα συστήματα. Υπήρχε μη συμβατότητα μεταξύ αναλογικών και ψηφιακών.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο λέει ότι “συνεπώς, από τα ως άνω έγγραφα προκύπτει ότι στις συμπληρωματικές εργασίες της ελεγχόμενης πρώτης συμπληρωματικής σύμβασης εργασιών δεν περιλαμβάνονται στην αρχική σύμβαση και είναι αναγκαίες για την εκτέλεσή του. Αντίθετα, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι η μελέτη, με βάσει την οποία προσδιορίστηκε το τεχνικό αντικείμενο του έργου και οι λύσεις που επιλέχθηκαν, ήταν πλημμελής”».
Ακόμα, ανέφερε ότι «από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει ότι η ομάδα αυτή προέβη σε οποιαδήποτε επικοινωνία με τις εταιρίες – προμηθευτές της ΕΡΓΟΣΕ. δηλαδή δεν επικοινώνησαν καν με τους προμηθευτές των συστημάτων αν υπάρχουν τα υλικά».
«Στις 29/12/2017 η Ρυθμιστική αρχή, μετά από πολύ καιρό διαπραγματεύσεων απαντά ότι δεν επιτρέπει την εκτέλεση των εργασιών και ότι περιμένει, για να μπορέσει να υπογράψει η ΕΡΓΟΣΕ τη συμπληρωματική σύμβαση και να κάνει και την αναθεώρηση του πίνακα, να έχει απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο βγάζει 3 αποφάσεις, με τις δύο πρώτες να είναι απορριπτικές, ενώ η τρίτη εγκρίνεται για άλλο λόγο και απαντά θετικά την 1/8/2018. Τα ίδια ακριβώς και χειρότερα λέει το πόρισμα της ΕΔΕΛ», σημείωσε και συμπλήρωσε:
«Οταν έχουμε ένα συγχρηματοδοτούμενο έργο και έχουμε συμπληρωματική σύμβαση, προκειμένου να δοθεί η χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους με έκδοση απόφαση έγκρισης από τη διαχειριστική, η ΕΔΕΛ κάνει τακτικό έλεγχο, όχι μόνο στην αρχική σύμβαση, αλλά και στη συμπληρωματική και στον ανακεφαλαιοτικό πίνακα».
Ο κ. Σπίρτζης συνέχισε: «Από τις 10 Οκτωβρίου του 2018 έως τις 8 Νοεμβρίου 2018 πραγματοποιείται εξονυχιστικός έλεγχος από την ΕΔΕΛ, όχι μόνο για τα οικονομικά και την καλή διαχείριση, αλλά και επί τόπου του έργου, και τα οριστικά αποτελέσματά του διαβιβάζονται στην ΕΡΓΟΣΕ 8 Φεβρουαρίου 2018. Ομως η κοινοπραξία, λέει, δεν μπορεί να συμμορφωθεί με τις υποδείξεις της ΕΔΕΛ για συνυπογραφή των μελετών. Η ΕΔΕΛ είχε βάλει πρόστιμο 2,5 εκατ. ευρώ στην ΕΡΓΟΣΕ λόγω της κακής σύμβασης που είχε».
Παράλληλα, ανέφερε ότι «η ΕΡΓΟΣΕ δεν μπορούσε να κάνει τίποτα άλλο εκτός από το να υλοποιεί τη σύμβαση που είχε και να παλεύει να περάσει με νομιμότητα τη συμπληρωματική σύμβαση, γιατί αν τέλειωνε τη σύμβαση 717 χωρίς τη συμπληρωματική σύμβαση, θα είχαμε ένα έργο το οποίο δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει, έπρεπε να γίνει άλλος διαγωνισμός, θα έχανε η χώρα τα λεφτά γιατί δεν θα ήταν λειτουργικό το έργο και θα συνέχιζε αυτό που γινόταν στο παρελθόν, δηλαδή διαγωνισμοί που δεν θα υλοποιούνταν».
Επίσης, είπε ότι «κάποιος εξοπλισμός που μπήκε ήταν υποχρέωση της κοινοπραξίας από το 2019. Από τη στιγμή που η Κοινοπραξία έδινε τις μελέτες είχε και όλη την ευθύνη για τις όποιες αλλαγές είτε είχε υπογράψει είτε δεν είχε υπογράψει». Οπως τόνισε, «τον Οκτώβρη του 2019, που άλλαξε η διοίκηση, υπήρχε μία σύμβαση, η πρώτη, η κύρια που είχε υλοποιηθεί στο 72%, και υπήρχε και μία συμπληρωματική σύμβαση που είχε περάσει όλους τους ελέγχους που προβλέπονται και για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα και από το Ελεγκτικό Συνέδριο και είχε χρόνο υλοποίησης 14 μήνες».
Απαντώντας στον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη, σχετικά με το ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου, ο Χρ. Σπίρτζης αντέτεινε ότι «η απορρόφηση χρημάτων είναι πάντα ίση ή λιγότερη από το υλοποιημένο έργο και, σύμφωνα με τη σύμβαση που είχε εκτελεστεί, είχαν γίνει επιμετρήσεις από την υπηρεσία, πρωτόκολλα αφανών εργασιών».
«Σύμφωνα με τα πρωτόκολλα, οι απορροφήσεις για την 717 ήταν: Το 2014 μηδέν, το 2015 9,73%, το 2016 ήταν 11,56, το 2017 ήταν 2,16%, το 2018 είναι 5,54%, που αποδεικνύει ότι το έργο δεν είχε σταματήσει ποτέ. Το έργο σταμάτησε από τον ανάδοχο μετά τον Φεβρουάριο του 2019 και μπορούσε να είχε ξεκινήσει μετά την παράδοση των μελετών και την έγκρισή τους από την ΕΡΓΟΣΕ», υπογράμμισε και πρόσθεσε:
«Καταθέτω επίσης το έγγραφο που δείχνει ότι μετά τις 14 Φεβρουαρίου του 2023 το ποσοστό υλοποίησης ήτανε στο 77% και, ενώ υπεγράφη, τελικά δεν ξέρω για ποιον λόγο καθυστέρησε. Νομίζω ότι θα μπορούσε να υπογραφεί από τον Μάιο του 2021 η συμπληρωματική σύμβαση. Αλλά, έστω και τον Μάιο, είχε 14 μήνες υλοποίησης. Στις 23 Φεβρουαρίου, η συμπληρωματική είχε υλοποιηθεί σε ποσοστό μόλις 17%».
Σημείωσε επίσης ότι «τον Δεκέμβριο του 2019, με κυβέρνηση της Ν.Δ., η Διαχειριστική Αρχή, με έγγραφό της, χτυπάει καμπανάκι για το ότι δεν έχει υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση». «Η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ απέστειλε σε κάποια φάση τη συμπληρωματική τελική σύμβαση, γιατί ζήτησαν κάποιες αλλαγές οι ανάδοχοι στην 717, στο Ελεγκτικό Συνέδριο, και είναι κόλαφος η απάντησή του», τόνισε ο ίδιος.
«Κατέθεσα όλα τα έγγραφα για το τι ακριβώς κάναμε για την 717 του 2014, η οποία ήταν δυστυχώς μια πλημελλέστατη και κακή σύμβαση και νομίζω ότι ταλαιπωρείται η χώρα για τις αμαρτίες του πριν το 2014. Δεν ρίχνω ευθύνη στον κ. Χρυσοχοϊδη γι’ αυτό. Δεν ήταν καν υπηρεσία του υπουργείου ο διαγωνισμός και νομίζω ότι πρέπει να ανταποκριθείτε στο αίτημά μας να έρθουν στην Επιτροπή και για την 717 και για όλα τα άλλα όλες οι διοικήσεις της ΕΡΓΟΣΕ.
Υποκλινόμενος και με απόλυτο σεβασμό απέναντι στις 57 οικογένειες που ζουν το δράμα τους, κλείνω με την ευχή να μας ξανακαλέσετε για να μπορέσουμε να πούμε όλες τις πτυχές του δυστυχήματος των Τεμπών, να πούμε αλήθειες με πραγματικά στοιχεία, και όχι με λογική επικοινωνιακού τύπου ή κομματική, πολιτική ή προσωπική σκοπιμότητα», κατέληξε ο κ. Σπίρτζης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ