Ώθηση στην κάλυψη των πάνω από 80.000 κενών θέσεων στον τουρισμό αναμένεται να δώσει η κήρυξη της κλαδικής συλλογικής σύμβασης των ξενοδοχοϋπαλλήλων ως υποχρεωτικής χθες από το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας.
Και αυτό γιατί, όπως εξηγούν συνδικαλιστικοί κύκλοι στο Capital.gr, oι όροι της εν λόγω κλαδικής σύμβασης -οι οποίοι, μεταξύ άλλων, προβλέπουν αυξήσεις 5,5% στις αποδοχές των ξενοδοχοϋπαλλήλων φέτος- θα είναι υποχρεωτικοί και για τα ξενοδοχεία που δεν είναι μέλη της αντίστοιχης εργοδοτικής ένωσης και όχι μόνο στα μέλη της.
Έτσι, οι αυξήσεις του 5,5% θα ισχύσουν για όλους ανεξαιρέτως τους ξενοδοχοϋπαλλήλους είτε η επιχείρηση στην οποία εργάζονται είναι μέλος της εργοδοτικής ένωσης των ξενοδόχων, είτε όχι.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεδομένου ότι η κλαδική σύμβαση των ξενοδοχοϋπαλλήλων ισχύει για το διάστημα από την 1η Ιανουαρίου του 2023 (έως την 31η Δεκεμβρίου του 2024), οι όροι της και πρώτα-πρώτα η αύξηση 5,5% θα έχουν αναδρομική ισχύ για όσους υπαλλήλους προσελήφθησαν στο διάστημα από την 1η Ιανουαρίου 2023 έως και 11η Απριλίου 2023 με μισθό κάτω από εκείνον που προβλέπει η κλαδική σύμβαση.
Το νέο αυτό βελτιωμένο, σε σχέση με πέρυσι, μισθολογικό τοπίο -το οποίο δεν προβλέπει μόνο φέτος αυξήσεις (5,5%) αλλά και το 2024 (5%), αναφέρουν οι ίδιες πηγές-, θα αποτελέσει κίνητρο προσέλκυσης εργαζομένων στον τουρισμό και έτσι θα συμβάλει στην κάλυψη των κενών θέσεων στον κλάδο αυτό.
Ωστόσο, συνδικαλιστικοί κύκλοι τονίζουν στο Capital.gr, πως δεν αρκεί η κήρυξη της υποχρεωτικότητας της κλαδικής σύμβασης στα ξενοδοχεία για να γίνει πιο ελκυστικό το επάγγελμα του ξενοδοχοϋπαλλήλου. Χρειάζεται αν μη τι άλλο άλλη μία πρωτοβουλία από πλευράς κυβέρνησης, στην οποία μάλιστα ουδεμία αντίρρηση δεν φέρεται να έχει η πλευρά των εργοδοτών. Αυτή δεν είναι άλλη από την αύξηση του χρόνου επιδότησης των απολυμένων του τουριστικού κλάδου από τους τρεις στους πέντε μήνες.
Σημειώνεται πως από το 2013, έχει μειωθεί ο χρόνος επιδότησης της ανεργίας των απολυμένων του τουριστικού κλάδου -εφόσον έχουν εργασθεί τουλάχιστον τέσσερις μήνες ετησίως σε αυτόν- στους τρεις μήνες αντί για πέντε μήνες.
Έτσι, για παράδειγμα, ένας εργαζόμενος ο οποίος εργάστηκε σε ένα ξενοδοχείο την τετράμηνη περίοδο μεταξύ Μαΐου – Αυγούστου 2022, δικαιούνταν τακτικό επίδομα ανεργίας 439 ευρώ μόνο για το τρίμηνο διάστημα Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2022. Έτσι έμεινε χωρίς επίδομα για έξι μήνες, δηλαδή από τον Νοέμβριο του 2022 έως και τον Απρίλιο του 2022. Αυτό αποτελεί αντικίνητρο για κάποιον εργαζόμενο ο οποίος σταθερά επιλέγει τον τουριστικό κλάδο κατά τους θερινούς μήνες, οπότε υπάρχει και μεγαλύτερη ζήτηση από τις τουριστικές επιχειρήσεις.
Σε περίπτωση, όμως, που επανερχόταν η πεντάμηνη επιδότηση και δεδομένης της μεγαλύτερης διάρκειας της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα, ένας εργαζόμενος θα μπορούσε να εργάζεται π.χ. στο διάστημα μεταξύ Απριλίου – Οκτωβρίου του ενός έτους -έστω του 2023- και να εισπράττει επίδομα ανεργίας (πλέον στα 479 ευρώ) για το διάστημα Νοεμβρίου 2023 – Μαρτίου 2024, μέχρι δηλαδή να ξαναπιάσει δουλειά τον Απρίλιο του 2024, οπότε λόγω Πάσχα ξεκινά η τουριστική σεζόν.
Μάλιστα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως είναι δυνατή η επαναφορά της πεντάμηνης επιδότησης ανεργίας, χωρίς νέα νομοθετική πρωτοβουλία -κάτι που θα “σκάλωνε” στην επικείμενη διάλυση της Βουλής λόγω των εκλογών της 21ης Μαΐου 2023-, πατώντας στους όρους της νέας κλαδικής σύμβασης εργασίας η οποία προβλέπει πως με την αίτηση επαναπρόσληψης ενός εργαζομένου στον τουρισμό έως τις 31 Ιανουαρίου του 2023 αποδεικνύεται πως είναι επαγγελματίας του κλάδου, δηλαδή αν και εργάζεται εποχικά, η απασχόληση του είναι διαχρονική και όχι ευκαιριακή.
Όσον αφορά το ζήτημα της αύξησης των μετακλητών εργατών, η κυβέρνηση αποφάσισε να επιτρέψει την είσοδο μόλις 9.263 εργαζομένων από τρίτες χώρες για το 2023-2024 (έναντι 2.811 το 2021-2022), αν και οι εργοδότες του τουριστικού κλάδου ζητούσαν 80.316, γεγονός που είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τις τάξεις των εργαζομένων στον τουρισμό.
Πηγή capital.gr