Εγγραφες εξηγήσεις έδωσαν χθες στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, δύο αντιδήμαρχοι και μια προϊστάμενη υπηρεσίας, στο πλαίσιο της πειθαρχικής έρευνας που διενεργείται για την διαπίστωση τυχόν τελέσεως αδικημάτων στη διαδικασία χορήγησης αδειών κατάληψης δημοσίων χώρων στη Μεσαιωνική Πόλη από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, και μάλιστα από το έτος 2016!
Οι ελεγχόμενοι, σύμφωνα με πληροφορίες της «δημοκρατικής», κατέστησαν σαφές ότι η διαδικασία για την χορήγηση των αδειών είναι μια σύνθετη διοικητική πράξη που ολοκληρώνεται με την έκδοση της τελικής απόφασης και την υπογραφή της από τους ίδιους. Πλην όμως της υπογραφής τους προηγούνται έλεγχοι από τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, τους οποίους δεν υποκαθιστούν σε όλα τα ενδιάμεσα στάδια. Οι υπηρεσιακοί παράγοντες είναι ειδικότερα εκείνοι που αποφασίζουν, επιμετρούν και προσδιορίζουν τον παραχωρούμενο χώρο.
Επεσήμαναν σύμφωνα με τις πληροφορίες, ότι προηγείται της υπογραφής τους η χωροταξική αποτύπωση του παραχωρούμενου χώρου από την Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού, και έλεγχος της Διεύθυνσης Μεσαιωνικής Πόλης.
Ακολουθεί έλεγχος από το Τμήμα Προσόδων για την έκταση του χώρου αφού προηγείται έλεγχος της Διεύθυνσης Μεσαιωνικής Πόλης και η τελική ατομική κανονιστική πράξη χορήγησης άδειας κατάληψης από το Τμήμα Προσόδων.
Επιπλέον σε ό,τι αφορά περιπτώσεις ανανέωσης αδειών σύμφωνα με τον κανονισμό που ισχύει από το έτος 2014 δεν απαιτείται η προσκόμιση όλων των δικαιολογητικών για χώρους που έχουν παραχωρηθεί στα προηγούμενα έτη.
Τόνισαν επιπλέον ότι όμοια διαδικασία με αυτή που ακολουθείτο στη Ρόδο παρατηρείται και σε άλλους δήμους της Ελληνικής Επικράτειας, γεγονός που καθιστά το όλο θέμα οριζόντιο με τη νομοθεσία να είναι πεπαλαιωμένη και μάλιστα από το έτος 1980.
Πρόσθεσαν εξάλλου ότι έχει ήδη κινηθεί η διαδικασία για την τροποποίηση του κανονιστικού πλαισίου που ισχύει.
Οπως έγραψε η «δημοκρατική», η έρευνα ξεκίνησε κατόπιν παραγγελίας τον Φεβρουάριο του 2022 και είχε αρχικώς ως αντικείμενο τη διερεύνηση της νομιμότητας στην άδεια λειτουργίας και στην παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου σε επτά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στη Μεσαιωνική Πόλη Ρόδου.
Από τα μέχρι τώρα στοιχεία, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας διαπίστωσε ότι χορηγήθηκαν άδειες χρήσης κοινόχρηστου χώρου, κατόπιν σχετικής εξουσιοδότησης, σε δύο από τα ελεγχόμενα καταστήματα, χωρίς να το δικαιούνται.
Πρόκειται για άδειες που δόθηκαν σε δύο οβελιστήρια, ενώ προέκυψαν ενδείξεις για την μη ορθή εφαρμογή του ισχύοντος Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου σε ό,τι αφορά στη συνεργασία της Δ/νσης Μεσαιωνικής Πόλης με την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Ρόδου για την οριοθέτηση των ενοικιαζόμενων κοινοχρήστων χώρων της Μεσαιωνικής Πόλης.
Επιπλέον προέκυψε ότι χορηγήθηκαν άδειες επέκτασης αδειών κατάληψης παρατύπως.
Μάλιστα, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας συνεκτιμώντας στοιχεία που της υποβλήθηκαν από τις Υπηρεσίες του Δήμου Ρόδου στο πλαίσιο της έρευνας που διενεργεί διαπίστωσε ότι οι απαντήσεις που της δόθηκαν έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους!!
Διαπιστώθηκε ασυμφωνία ειδικότερα στα όσα υποστηρίζει η Διεύθυνση Μεσαιωνικής Πόλης με αυτά που υποστηρίζει η Διεύθυνση Προσόδων, ενώ από τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι, σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα σε δύο από τα ελεγχόμενα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος παραχωρήθηκε κοινόχρηστος χώρος, άνω του τριπλάσιου της αρχικής παραχώρησης.
Διαπιστώθηκε ακόμη ότι εκδόθηκαν τρεις αποφάσεις το έτος 2020 και σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα στις διατάξεις του ν.3861/2010. ως ισχύουν σήμερα, δεν αναρτήθηκαν στο πρόγραμμα «Διαύγεια».
Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, ήλεγξε 18 παραστατικά είσπραξης δημοτικών τελών για χρήση κοινόχρηστων δημοτικών χώρων στην Μεσαιωνική Πόλη από συγκεκριμένα καταστήματα από το έτος 2016.
Η συγκεκριμένη έρευνα της αρχής οδήγησε τη δημοτική αρχή στην απόφαση να ζητήσει την τροποποίηση του σχετικού κανονισμού και σχετικά γνωμοδότησε ο νομικός σύμβουλος κ. Μανώλης Στάγκας κατόπιν αιτήματος του Τμήματος Προσόδων.