«Το σχολείο αλλάζει και μάλιστα, αλλάζει στην πράξη. Αυτό είναι προς το συμφέρον των μαθητών, αποτελώντας τον εθνικό μας στόχο και μέλημα αφού δημιουργούμε το σχολείο του μέλλοντος».
Αυτό δηλώνει σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο κ. Αλέξανδρος Κόπτσης, Γενικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που βρέθηκε στην Ρόδο, με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο κ. Κόπτσης, κάτοχος διδακτορικού διπλώματος με Μεταδιδακτορική έρευνα, με μακρά εκπαιδευτική και διοικητική εμπειρία, έχει θητεύσει σε σειρά θέσεων στην εκπαίδευση. Έχει διατελέσει Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης, Διευθυντής Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Σχολικός Σύμβουλος, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου, Διευθυντής ΠΕΚ, μέλος Επιστημονικής Επιτροπής Πειραματικού Σχολείου, Συντονιστής πρόληψης της σχολικής βίας και εκπαιδευτικός σε τάξη για 20 έτη.
Έχει πλούσιο συγγραφικό, ερευνητικό και επιμορφωτικό έργο και συμμετοχή σε πολυάριθμες επιστημονικές Επιτροπές.
Ευρισκόμενος στη Ρόδο, πραγματοποίησε σειρά επισκέψεων σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είχε συνεργασία με τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών, με τους Προϊσταμένους της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει και με μαθητές.
Όπως αναφέρει, τα τελευταία τέσσερα χρόνια έγιναν πολλές τομές στην εκπαίδευση ενώ πραγματοποιήθηκαν χιλιάδες διορισμοί με αποτέλεσμα να μην υπάρξουν κενά στα σχολεία των νησιών μας και της παραμεθορίου, ύστερα από πολλά χρόνια. Τέλος, μιλάει για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις τονίζοντας ότι το Υπουργείο Παιδείας, είναι ήδη έτοιμο για την διεξαγωγή τους, για τις βαθμολογίες αλλά και για αποτελέσματα, τα οποία φέτος, θα ανακοινωθούν νωρίτερα…
• Κύριε γενικέ, βρεθήκατε στην Ρόδο και πραγματοποιήσατε σειρά επισκέψεων σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Μιλήστε μας για τις επισκέψεις, τις συναντήσεις που είχατε και ποιες είναι οι εντυπώσεις σας.
Ο σκοπός της επίσκεψής μου είναι να ανατροφοδοτούμαστε από τους εκπαιδευτικούς και μαθητές . Γι αυτό και κάνουμε περιοδείες σε όλη την Ελλάδα, επισκεπτόμενοι σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Θέλουμε να διαμορφώνουμε την εικόνα που υπάρχει στην εκπαιδευτική κοινότητα και να παρουσιάζουμε το έργο μας. Μιλήσαμε με τους εκπαιδευτικούς, συζητήσαμε διάφορα θέματα εκπαιδευτικής φύσεως και περιεχομένου.
Είπαμε ακόμη για τις καινοτομίες που έχουμε εισαγάγει στην εκπαίδευση ως Υπουργείο Παιδείας. Πέραν των εκπαιδευτικών, μπήκαμε σε τάξεις, συζητήσαμε με μαθητές, με το 15μελές του εσπερινού Λυκείου, με τους μαθητές των ΕΠΑΛ (για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης) ενώ μπήκαμε και σε μια τάξη όπου φοιτούν μαθητές πρόσφυγες, οι οποίοι διδάσκονται την ελληνική γλώσσα. Αυτό που διαπιστώσαμε είναι ότι υπάρχει ένα εξαιρετικό κλίμα μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών, κυριαρχεί σύμπνοια ενώ εφαρμόζονται όλα τα μέτρα του Υπουργείου Παιδείας και μάλιστα σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό.
• Πώς θα διεξαχθούν φέτος οι Πανελλαδικές Εξετάσεις; Είστε έτοιμοι;
Είμαστε πανέτοιμοι από τώρα. Έχουμε θεσμοθετήσει –για πρώτη φορά τόσο νωρίς- τις ημερομηνίες, τα μαθήματα για όλα τα σχολεία. Έχουν ανακοινωθεί οι ημερομηνίες λήξης των μαθημάτων, των προαγωγικών και των απολυτηρίων εξετάσεων ενώ ξεκινάμε 1η Ιουνίου για τα ΕΠΑΛ, 2 Ιουνίου για τα ΓΕΛ και 29 Ιουνίου για το τελευταίο μάθημα των ειδικών μαθημάτων. Πριν την επίσκεψή μου στην Ρόδο, είχαμε μια μεγάλη διάσκεψη με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων ώστε να είναι όλα άψογα. Και να σας διαβεβαιώσω ότι φέτος, δρομολογούμε στα τέλη Ιουνίου να ανακοινωθούν οι βαθμολογίες των γενικών μαθημάτων, στις αρχές Ιουλίου των ειδικών ώστε μέχρι τις αρχές Αυγούστου να έχουν βγει τα αποτελέσματα –νωρίτερα από άλλες χρονιές. Κι αυτό για να είναι έτοιμοι οι μαθητές και οι οικογένειές τους πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, για τακτοποιηθούν έγκαιρα, να αναζητήσουν φοιτητική στέγη στις πόλεις που θα πάνε να φοιτήσουν κ.λπ.
• Πώς βλέπετε την κατάσταση με τα κενά στους εκπαιδευτικούς; Έχει βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια σε σχέση με άλλες χρονιές;
Κοιτάξτε, αυτά τα αποτελέσματα προέκυψαν από μία εξαιρετική δουλειά κι έναν πολύ καλό προγραμματισμό με τα υπηρεσιακά συμβούλια που προσπαθήσαμε να είμαστε έτοιμοι από την περίοδο του καλοκαιριού για την έναρξη της σχολικής χρονιάς σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση –σε όλες τις λεπτομέρειες, με τις προσλήψεις και όλες τις λεπτομέρειες. Πέρσι, συγκεκριμένα, κατορθώσαμε με τους διορισμούς και φτάσαμε στις 28.500 τον αριθμό ενώ μόνον φέτος, ξεπεράσαμε τις 40.000 σε αναπληρωτές. Νομίζω ότι κατά τις τελευταίες χρονιές δεν υπήρχε κανένα κενό. Και όπου δημιουργήθηκαν, ήταν λόγω ασθενείας. Επιπρόσθετα, δώσαμε ιδιαίτερη βαρύτητα σε παραμεθόριες και νησιωτικές περιοχές, γι αυτό και σύμφωνα με την εκτίμησή μου, δεν υπήρχαν κενά που δημιουργήθηκαν από ελλείψεις σε προσωπικό. Πιστεύω ότι αυτή είναι μια κουλτούρα που μπήκε στην εκπαιδευτική κοινότητα και από εδώ και πέρα, θα συνεχιστεί και θα υιοθετηθεί.
Εντός των επόμενων ημερών, θα ανακοινώσουμε τους διορισμούς για την επόμενη σχολική χρονιά αφού έχουμε ολοκληρώσει όλες τις διαδικασίες ώστε οι προσλήψεις να γίνουν έγκαιρα.
• Πάντως, φαίνεται ότι έχει βελτιωθεί η κατάσταση σε πολλά θέματα. Τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας για μόνιμες προσλήψεις, θα μπορέσουν όμως να ικανοποιηθούν;
Να σας αναφέρω μόνον, ότι ύστερα από δώδεκα χρόνια, διορίσαμε 28.500 εκπαιδευτικούς. Ο στόχος του Υπουργείου, είναι, οι αναπληρωτές να αναπληρώνουν εκπαιδευτικούς οι οποίοι για κάποιους λόγους, λείπουν. Αυτό δεν μπορεί να γίνει μέσα σε μια μέρα, ούτε μέσα σε μια χρονιά. Ωστόσο, ο αριθμός των διορισμών, είναι ήδη πολύ μεγάλος. Εμείς θα συνεχίσουμε αυτή την διαδικασία των διορισμών, ώστε μέσα σε λίγα χρόνια, να εκλείψει το φαινόμενο των αναπληρωτών.
Πέρα από τους διορισμούς, εμείς έχουμε επενδύσει σε ανθρώπινο δυναμικό αλλά και σε αναβάθμιση προγραμμάτων σπουδών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι δημιουργούμε ένα ενταξιακό συμπεριληπτικό σχολείο, όπου όλοι οι μαθητές (και οι πρόσφυγες και οι μαθητές με ειδικές ανάγκες) έχουν ενταχθεί. Έχουμε διπλασιάσει τις παράλληλες στηρίξεις, έχουμε διπλασιάσει το εκπαιδευτικό προσωπικό, έχουμε κάνει ακόμη, πειραματικά σχολεία, διπλασιάσαμε τα πρότυπα σχολεία, διευρύναμε τον θεσμό του ολοήμερου σχολείου (μέχρι τις 5.30μ.μ.) ενώ έχουμε 166 νέα προγράμματα σπουδών. Ακόμη, έχουμε ψηφιοποιήσει όλη την εκπαίδευση κάνοντας ένα τεράστιο έργο στα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Εμείς πιστεύουμε ότι ‘Το σχολείο αλλάζει’ και μάλιστα, αλλάζει στην πράξη. Αυτό είναι προς το συμφέρον των μαθητών, αποτελώντας τον εθνικό μας στόχο και μέλημα αφού δημιουργούμε το σχολείο του μέλλοντος.