Τοπικές Ειδήσεις

Ο δήμαρχος Ρόδου ξεκαθάρισε τις αρμοδιότητες του Δήμου Ρόδου για τα αυθαίρετα στις παραλίες

Σε νέα κατάθεση ενώπιον της Πταισματοδίκη Ρόδου προκειμένου να εξηγήσει εκ νέου πώς ο ίδιος και η δημοτική αρχή δεν έχουν αρμοδιότητα για τα καταστήματα που λειτουργούν στον αιγιαλό κλήθηκε ο δήμαρχος Ρόδου κ. Αντώνης Καμπουράκης στο πλαίσιο ακόμη μιας προκαταρκτικής εξετάσεως που διενεργείται.
Οπως επεσήμανε, στον ν. 2971/2001 στο άρθρο 27 παρ. 4 ρητά προβλέπεται ότι: «ο προϊστάμενος της αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας εκδίδει πρωτόκολλο κατεδάφισης, το οποίο κοινοποιεί, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2717/1999 (Α’ 97), στον φερόμενο κύριο ή νομέα ή κάτοχο ή κατασκευαστή αυτών, ο οποίος οφείλει μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την κοινοποίηση να κατεδαφίσει τα κτίσματα και να άρει τα πάσης φύσεως κατασκευάσματα. Παράλληλα, η αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία αποστέλλει το πρωτόκολλο κατεδάφισης στο γενικό γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης…».
Άλλωστε σύμφωνα και με το υπ’ αρ. πρωτ. 61348 ΑΠΑ 2022/12-09-2022 έγγραφο του προϊσταμένου της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσων «Ο κοινόχρηστος χώρος αιγιαλού και παραλίας περιλαμβάνεται, σύμφωνα με το άρθρο 3 του Κτηματολογικού Κανονισμού (ΚΑ 132/1629) στην κοινόχρηστη περιουσία του δημόσιου και ως τέτοιος ρυθμίζεται από τις διατάξεις του ανωτέρω Κανονισμού και τις διατάξεις του Ν. 2971/01 περί αιγιαλού και παραλίας»… αυθαίρετες κατασκευές που βρίσκονται εντός της κοινόχρηστης ζώνης αιγιαλού και παραλίας ελέγχονται από τη νομοθεσία περί αιγιαλοί παραλίας, ενώ δεν έχουν καμία σχέση με την πολεοδομική νομοθεσία, η οποία ρυθμίζει, μεταξύ άλλων, τους κοινόχρηστους δημοτικούς χώρους (πλατείες, πεζοδρόμια, δρόμους κλπ), που δύνανται κατά περίπτωση να μισθώνονται από τους κατά τόπους Δήμους».
Το άρθρο 55 του Ν. 4483/2017 έρχεται να τροποποιήσει το αρχικό άρθρο 13 του από 20.10.1958 β.δ. (Α’ 171) περί εσόδων, δραστηριοτήτων κλπ ΟΤΑ.
Στο αρχικό λοιπόν άρθρο 13 του ανωτέρω από 20.10.1958 και συγκεκριμένα στις παρ. 1 και 2 ρητά ορίζεται ότι: «7. Επιτρέπεται η, υπέρ δήμου ή κοινότητος, επιβολή τέλους εις βάρος των χρησιμοποιούντων διαρκώς ή προσκαίρως πεζοδρόμια, οδούς, πλατείες και εν γένει κοινοχρήστους χώρους και το υπέδαφος αυτών. Ως κοινόχρηστος χώρος δια την εφαρμογήν των διατάξεων του παρόντος νοείται και το δάπεδον χώρων μετά της θέσεως των προσόψεων των ισογείων των οικοδομών και των εγκεκριμένων οικοδομικών γραμμών (στοαί και το υπέδαφος, αυτών και αποτμήσεις γωνιών οικοδομικών τετραγώνων), αποτελούντων των χώρων τούτων προεκτάσεις πεζοδρομίων και αφεθέντων εις κοινήν χρήσιν. 2. Τα τμήματα των κοινοχρήστων χώρων των οποίων επιτρέπεται n παραχώρησις της χρήσεως καθορίζονται δι’ αποφάσεως του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου».
Εν συνεχεία, και κατόπιν των σχετικών τροποποιήσεων το άρθρο 8 του από 20.10.1958 β.δ., όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 55 του ν. 4483/2017, έρχεται να απαριθμήσει τις κυρώσεις σε περίπτωση αυθαίρετης χρήσης των ανωτέρω οριζόμενων κοινοχρήστων χώρων και συγκεκριμένα:
«8. Για την αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων, των οποίων η παραχώρηση της χρήσης έχει επιτραπεί με την απόφαση της παραγράφου 2, επιβάλλεται σε βάρος του παραβάτη, με απόφαση του δημάρχου, το αναλογούν τέλος και ισόποσο πρόστιμο. Με όμοια απόφαση επιβάλλεται πρόστιμο σε βάρος εκείνου που προβαίνει σε αυθαίρετη χρήση χώρου του οποίου η παραχώρηση της χρήσης δεν έχει επιτραπεί, ίσο με το διπλάσιο του μεγαλύτερου κατά τετραγωνικό μέτρο ποσού που καθορίστηκε με την απόφαση της παραγράφου 3 για τους χώρους για τους οποίους έχει επιτραπεί η παραχώρηση για όμοια χρήση. Η αυθαίρετη χρήση τον κοινόχρηστου χώρου διαπιστώνεται από το Δήμο ή τις Αστυνομικές Αρχές μετά από διενέργεια αυτοψίας. Αν ο παραβάτης δεν συμμορφωθεί, τα εν λόγω αντικείμενα απομακρύνονται άμεσα από συνεργείο του Δήμου, ο οποίος μπορεί να ζητήσει, προς το σκοπό αυτό, την άμεση συνδρομή των Αστυνομικών Αρχών. Τα αντικείμενα που αφαιρούνται καταγράφονται σε ειδική έκθεση, η οποία υπογράφεται από τον επικεφαλής του συνεργείου του Δήμου που τα απομακρύνει και δεν επιστρέφονται αν προηγουμένως δεν καταβληθεί ειδικό πρόστιμο για τα έξοδα μεταφοράς και αποθηκεύσεως αυτών, το οποίο καθορίζεται με την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου της παραγράφου 3. Αν το ανωτέρω ειδικό πρόστιμο δεν εξοφληθεί εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία της αφαίρεσης τα αφαιρεθέντα αντικείμενα κατάσχονται άμεσα και μπορεί να διατίθενται, να εκποιούνται ή να καταστρέφονται από το Δήμο, σύμφωνα με το άρθρο 199 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Αν μετά την αφαίρεση των ανωτέρω αντικειμένων διαπιστωθεί δεύτερη παράβαση, αφαιρείται η άδεια χρήσης κοινόχρηστου χώρου για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών. Αν το ανωτέρω χρονικό διάστημα δεν συμπληρώνεται εντός του ημερολογιακού έτους που αφορά η άδεια χρήσης κοινόχρηστου χώρου, δεν χορηγείται στον παραβάτη νέα αντίστοιχη άδεια στο επόμενο ημερολογιακό έτος μέχρι συμπληρώσεως του χρονικού διαστήματος αυτού».
Από όλα τα ανωτέρω σαφώς προκύπτει, όπως τόνισε ο δήμαρχος, ότι οι διατάξεις του από 20.10.1958 β.δ., όπως αυτό τροποποιήθηκε, ουδεμία εφαρμογή έχουν στους κοινόχρηστους χώρους αιγιαλού και παραλίας, παρά μόνο στους κοινοχρήστους χώρους εντός των πόλεων, όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρα 1 και 2 αυτού. Αντιθέτως, επί αιγιαλού και παραλίας εφαρμογή έχουν οι διατάξεις του ν. 2971/2001, ο οποίος ορίζει ότι αρμόδιο όργανο για την επιβολή κυρώσεων είναι η Κτηματική Υπηρεσία, καθιστάμενος ο Δήμος αναρμόδιος για οποιαδήποτε ενέργεια.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • William    01.07.2023 17:37

    Επομένως ούτε στην αρμοδιότητα του Δήμου είναι η εκμίσθωση των παραλιών στους ομπρελάδες

Σχολιασμός άρθρου