Ειδήσεις

Επιμένει η ακρίβεια στα τρόφιμα

την παράταση μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους τόσο του «καλαθιού του νοικοκυριού» όσο και του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους σε τρόφιμα και καύσιμα ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Ανάπτυξης, μέτρα τα οποία αμφότερα έληγαν κανονικά χθες. Αυτή η κίνηση επιβεβαιώνει αν μη τι άλλο τις πληροφορίες ότι στα στοιχεία που θα ανακοινώσει η Ελληνική Στατιστική Αρχή στις 7 Ιουλίου για τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή ο πληθωρισμός των τροφίμων θα διατηρείται σε υψηλά επίπεδα, πιθανόν για ακόμη ένα μήνα σε διψήφιο ποσοστό, ενώ σε αυτήν αντανακλώνται επίσης οι εκτιμήσεις για αργή αποκλιμάκωση των τιμών στη συγκεκριμένη κατηγορία των προϊόντων. Αλλωστε και στην ενδιάμεση έκθεση για τη νομισματική πολιτική που δημοσιοποίησε χθες η Τράπεζα της Ελλάδος αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού των ειδών διατροφής αναμένεται να είναι αργή. Υπό αυτό το πρίσμα, η χθεσινή εκτίμηση της Eurostat για πληθωρισμό 2,7% στην Ελλάδα τον Ιούνιο (από 2,8% τον Μάιο) είναι μόνο εν μέρει ενθαρρυντική. Ειδικά, μάλιστα, καθώς η συνεχιζόμενη ακρίβεια προκαλεί σημαντική κάμψη των πωλήσεων στο λιανεμπόριο.

Η παράταση θα θεσμοθετηθεί με διάταξη που θα περιλαμβάνεται σε ένα από τα πρώτα νομοσχέδια τα οποία θα καταθέσει στη νέα Βουλή η κυβέρνηση. Η διάταξη θα προβλέπει αναδρομική ισχύ των δύο μέτρων, έτσι ώστε να καλυφθεί το διάστημα που μεσολαβεί από σήμερα, 1η Ιουλίου, μέχρι την ψήφισης αυτής της νέας διάταξης και τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η αναδρομική ισχύς απαιτείται να προβλεφθεί κυρίως για το μέτρο του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, διότι σε διαφορετική περίπτωση δεν υπάρχει η νομική βάση για την επιβολή προστίμων από τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες σε περίπτωση διαπίστωσης σχετικών παραβάσεων.

Σημειώνεται ότι το μοναδικό εργαλείο που διαθέτει αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση, εάν ήθελε να ισχύσει τυπικά από σήμερα η παράταση των δύο μέτρων, είναι η πράξη νομοθετικού περιεχομένου, καθώς πρόκειται για μέτρα που έχουν θεσμοθετηθεί με νόμο και δεν μπορεί να υπάρξει παράτασή τους με απλή υπουργική απόφαση. Σε καμία περίπτωση, ωστόσο, δεν θα ήθελε από την πρώτη στιγμή η κυβέρνηση να καταφύγει σε ένα τόσο «βαρύ» νομοθετικό εργαλείο, επισήμαναν στην «Κ» αρμόδιες πηγές.

«Το “καλάθι” έχει κουράσει και τον καταναλωτή. Με διοικητικό τρόπο όλες οι αλυσίδες επενδύουν σημαντικά σε παροχές σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. Το γεγονός ότι η κερδοφορία του κλάδου είναι περιορισμένη δεν επιτρέπει να επενδύουν όπως θα ήθελαν σε παροχές σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, αναλόγως με το προφίλ των καταναλωτών που έχει κάθε αλυσίδα. Εδώ δημιουργείται μια στρέβλωση», επισήμανε μιλώντας στην «Κ» ο κ. Απόστολος Πεταλάς, γενικός διευθυντής της νεοσύστατης Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, προσθέτοντας χαρακτηριστικά: «Το μέτρο κλείνει επτά μήνες και με την παράταση μοιάζει πλέον τακτικό αντί για έκτακτο». Ο ίδιος, βεβαίως, τόνισε ότι «εφόσον η κυβέρνηση το ζήτησε, οι αλυσίδες θα το εφαρμόσουν».

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι στην αρχική γνωμοδότησή της για το «καλάθι του νοικοκυριού» τον περασμένο Νοέμβριο η Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε υποστηρίξει μεταξύ άλλων ότι «παρά τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, οι οποίες δύνανται να προκληθούν από το μέτρο, αυτό κρίνεται αναλογικό ενόψει της παρούσης δύσκολης συγκυρίας για τους καταναλωτές και δεδομένης της προσωρινότητάς του έως 31.3.2023». Σημειωτέον, η παράταση που ανακοινώθηκε χθες είναι η δεύτερη, καθώς το μέτρο αντί να λήξει στο τέλος Μαρτίου παρατάθηκε μέχρι τις 30 Ιουνίου.

Οι τιμές στα είδη διατροφής παραμένουν υψηλές συνολικά στην Ευρωζώνη, με τον πληθωρισμό των τροφίμων να εκτιμάται από τη Eurostat ότι τον Ιούνιο διαμορφώθηκε σε 11,7%. Αναλυτικά στοιχεία για κάθε χώρα δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Η συνέχιση της ακρίβειας έχει άμεση επίπτωση στην καταναλωτική ζήτηση, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) για την εξέλιξη των πωλήσεων στο λιανεμπόριο. Ο συνολικός τζίρος αυξήθηκε τον Απρίλιο του 2023 σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2022 μόλις κατά 1,3%, με τον όγκο πωλήσεων (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) να υποχωρεί κατά 5,2% σε ετήσια βάση. Σημειώνεται ότι το Πάσχα πέρυσι και φέτος γιορτάστηκε τον Απρίλιο με μόλις μία εβδομάδα διαφορά.

Μείωση του όγκου πωλήσεων καταγράφεται, μάλιστα, σε όλες τις επιμέρους βασικές κατηγορίες του λιανεμπορίου, με εξαίρεση τα πρατήρια καυσίμων (αύξηση κατά 1,2% σε ετήσια βάση).

Στα σούπερ μάρκετ η μείωση του όγκου πωλήσεων ήταν τον Απρίλιο 5,5%, με την αύξηση του τζίρου να είναι 5,3%, καθαρά δηλαδή πληθωριστική. Ανάλογη ήταν η εικόνα και στα λοιπά καταστήματα τροφίμων, με αύξηση του τζίρου κατά 5,4% και μείωση του δείκτη όγκου κατά 3,9%. Μειωμένος κατά 3,7% ήταν ο όγκος πωλήσεων στην ένδυση – υπόδηση, με τον τζίρο να καταγράφει αύξηση 1,7%.

Πηγή kathimerini.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου