Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, ο Ρώσος πρωθυπουργός Dmitry Medvedev απείλησε την περασμένη Τρίτη να “εκδικηθεί” για την καθήλωση της θυγατρικής της εθνικής αεροπορικής εταιρείας Aeroflot, λόγω των κυρώσεων της ΕΕ, με την υποβολή εκθέσεων που θα μπορούσαν να απαγορεύσουν τις ευρωπαϊκές πτήσεις προς την Ασία πάνω από τη Σιβηρία.
Ο χαμηλού κόστους αερομεταφορέας Dobrolyot, που λειτουργεί από την Aeroflot, διέκοψε όλες τις πτήσεις του την περασμένη εβδομάδα ύστερα από την ακύρωση της συμφωνίας μίσθωσης της αεροπορικής εταιρείας, λόγω των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς εκτελεί πτήσεις προς την Κριμαία.
Η οικονομική εφημερίδα “Vedomosti” ανέφερε ότι η Ρωσία μπορεί να περιορίσει ή να απαγορεύσει στις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες να εκτελούν πτήσεις πάνω από τη Σιβηρία στις ασιατικές τους διαδρομές, μια κίνηση που θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος για τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς κάνοντας τις πτήσεις να διαρκούν περισσότερο και να απαιτούν περισσότερα καύσιμα. Η “Vedomosti” ανέφερε, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές, ότι τα ρωσικά Υπουργεία Εξωτερικών και Μεταφορών συζητούσαν αυτήν τη δράση, η οποία θα μπορούσε να θέσει τους Ευρωπαίους αερομεταφορείς σε μειονεκτική θέση σε σχέση με τις ασιατικές αντιπάλους της, αλλά θα μπορούσε να κοστίσει χρήματα και στη Ρωσία, τα οποία συλλέγει από τα τέλη διέλευσης.
Στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου, οι περισσότερες δυτικές αεροπορικές εταιρείες είχαν σταματήσει από το να πετούν πάνω από τον ρωσικό εναέριο χώρο προς πόλεις της Ασίας και αντ‘αυτού έπρεπε να λειτουργούν μέσω του Αραβικού Κόλπου ή του αεροδρομίου του Άνκορατζ, στην Αλάσκα των ΗΠΑ, για την πολική διαδρομή. Οι Ευρωπαίοι αερομεταφορείς πλέον πετούν πάνω από τη Σιβηρία στις ταχέως αναπτυσσόμενες διαδρομές τους σε χώρες όπως η Κίνα, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, πληρώνοντας τα τέλη διέλευσης, κάτι που έχει οδηγήσει σε μια μακρά διαμάχη τις Βρυξέλλες με τη Μόσχα.
Ανώνυμη πηγή που επικαλείται η “Vedomosti” δήλωσε ότι η απαγόρευση θα μπορούσε να κοστίσει σε αεροπορικές εταιρείες, όπως η Lufthansa, η British Airways και η Air France 1 δισ. ευρώ (1,3 δισ. δολ.) σε διάστημα τριών μηνών, αλλά εμπειρογνώμονες της βιομηχανίας δήλώνουν ότι το ποσό αυτό είναι μάλλον υπερβολικά υψηλό.
Η αποφυγή του ρωσικού εναέριου χώρου θα μπορούσε πιθανότατα να αποδειχτεί κατά 25-50% πιο ακριβή από την καταβολή τελών για τη διέλευση, δήλωσε ο Ρώσος σύμβουλος αεροπορικών θεμάτων Boris Ryabok, εκτιμώντας ότι οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες θα μπορύσαν να χάσουν περίπου 100-200 εκατ. δολ. ετησίως, λιγότερο από το κόστος της Ρωσίας από τα χαμένα τέλη.
Η ΕΕ έχει διευρύνει τις κυρώσεις της μετά την κατάρριψη του περασμένου μήνα του αεροσκάφους της Malaysian Airlines πάνω από το έδαφος της ανατολικής Ουκρανίας που ελέγχεται από τους Ρωσόφωνους αντάρτες, και την απώλεια 298 ζωών.
traveldailynews.g