Η Ελληνική Αεροπορική Ένωση (www.aviationsociety.gr) και η Air Transport News αναγνωρίζοντας τη θέση της Ρόδου στην παγκόσμια τουριστική αγορά, διοργανώνουν στις 30 Αυγούστου στο νησί το “Summer Aviation Forum”. Έπειτα από την περσινή επιτυχημένη εκδήλωση, οι διοργανωτές αποφάσισαν να διεξαχθούν και πάλι οι εργασίες του συνεδρίου στη Ρόδο.
Ο δρ Κώστας Ιατρού, γενικός διευθυντής του HERMES-Air Transport Organisation και πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του συνεδρίου σε συνέντευξή του προς τη «δ», αναφέρεται στο ρόλο των αεροπορικών μεταφορών, και στις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος. Τονίζει ότι η Ρόδος αποτελεί τον ιδανικό προορισμό για τη φιλοξενία ενός συνεδρίου υψηλών απαιτήσεων όπως το “Summer Aviation Forum”.
• Κύριε Ιατρού, η Ρόδος θα φιλοξενήσει και πάλι το Summer Aviation Forum, ένα συνέδριο που απευθύνεται στην παγκόσμια οικογένεια του κλάδου των αεροπορικών μεταφορών. Γιατί επιλέξατε τη Ρόδο για μία ακόμη φορά;
Η ιδέα για τη διεξαγωγή του συνεδρίου γεννήθηκε πριν τον κορωνοϊό. Δυστυχώς λόγω των συνθηκών το πρώτο συνέδριο πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα λόγω των περιορισμών που είχαν τεθεί σε ισχύ. Ωστόσο από την πρώτη στιγμή θέλαμε να γίνει στη Ρόδο.
Και γιατί στη Ρόδο… Η Ρόδος είναι ένας τουριστικός προορισμός διεθνώς αναγνωρίσιμος που διαθέτει τις υποδομές να φιλοξενήσει μία διοργάνωση αυτού του βεληνεκούς με προσωπικότητες του χώρου των αερομεταφορών από όλο τον κόσμο. Μπορεί η Ρόδος να στηρίξει ένα τέτοιο συνέδριο υψηλών απαιτήσεων. Προσφέρει υψηλού επιπέδου επαγγελματισμό.
Οφείλουμε να τονίσουμε ότι δεν θα ήταν εφικτό να πραγματοποιηθεί η εκδήλωση αυτή, εάν δεν είχαμε θερμή υποστήριξη της ΠΝΑι, του δήμου Ρόδου, του ΔΟΠΑΡ, της ΔΕΡΜΑΕ και του Επιμελητηρίου και βέβαια των χορηγών μας που αγκάλιασαν από τη πρώτη στιγμή τη διοργάνωση.
• Ποια είναι η θεματολογία του φετινού συνεδρίου;
Ξεκινήσαμε αυτή την προσπάθεια σε συνεργασία με τον Δήμο και την Περιφέρεια πέρυσι και πραγματοποιήσαμε πέρυσι για πρώτη φορά το συνέδριο στο χώρο που θέλαμε από την πρώτη στιγμή, στις Πηγές Καλλιθέας. Η περσινή θεματολογία είχε να κάνει με τη βιωσιμότητα και την αειφορία από τους σημαντικότερους παράγοντες στον κλάδο των αερομεταφορών.
Τώρα που έχουμε αφήσει πίσω την πανδημική κρίση και καθώς μάλιστα η Ελλάδα αποτελεί το απόλυτο success story όσον αφορά στην διαχείριση της κρίσης και την τουριστική ανάκαμψη, νομίζω ότι ήρθε η στιγμή να μιλήσουμε για το μέλλον. Υπάρχουν πάντα προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει κανείς, όπως η κλιματική αλλαγή. Φέτος η θεματολογία του συνεδρίου αφορά στη σχέση μεταξύ αερομεταφορών και τουρισμού. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι αεροπορικές μεταφορές είναι ο μόνος τρόπος διακίνησης του τουριστικού ρεύματος.
• Έχει ασκηθεί έντονη κριτική όσον αφορά στις επιπτώσεις των αεροπορικών μεταφορών στο περιβάλλον. Είναι αιτιολογημένη όλη αυτή η κριτική;
Έχει ασκηθεί έντονη κριτική στις αερομεταφορές όσον αφορά στη βιωσιμότητα. Έχει επικρατήσει η άποψη ότι βλάπτουν το περιβάλλον. Όμως η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική από αυτό που πιστεύει ο κόσμος. Μπορεί να υπάρχει η αίσθηση ότι οι αερομεταφορές ευθύνονται για το 10-15% εκπομπών αερίων ενώ στην πραγματικότητα δεν υπερβαίνει το 2,3%.
Παρά την έντονη κριτική, αυτό που είδαμε να συμβαίνει στην πράξη, τη μέρα που ο κόσμος απέκτησε τη δυνατότητα να ταξιδέψει ήταν ότι όλοι επιβιβάστηκαν σε ένα αεροπλάνο για να ταξιδέψουν, επειδή το είχαν ανάγκη… Σαφέστατα είναι αδικημένος ο χώρος των αερομεταφορών. Ως βιομηχανία δεν έχουμε επικοινωνήσει σωστά όσα έχουμε καταφέρει και που κανένας άλλος κλάδος δεν έχει κάνει. Έχουν γίνει τεράστιες προσπάθειες για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων σε όλα τα επίπεδα με νέους τύπους αεροσκαφών με βιοκαύσιμα κοκ. Είναι η βιομηχανία πρωτοπόρος. Όμως έως τώρα δεν έχει καταφέρει να προβάλει και να αναδείξει τα επιτεύγματά της στο επίπεδο που θα έπρεπε.
• Ποιες προσωπικότητες θα συμμετέχουν στο συνέδριο;
Βασική μας επιδίωξη και φιλοσοφία είναι να έχουμε ομιλητές από όλο το εύρος του χώρου των αερομεταφορών.
Στο συνέδριο θα συμμετέχουν μεταξύ άλλων οι:
1. Henrik Hololei, σύμβουλος σε Θέματα Αερομεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
2. Glyn Hughes, γενικός διευθυντής TIACA
3. Jasmin Bajic, πρόεδρος & CEO της Croatia Airlines
4. Mehmet Nane, πρόεδρος της Pegasus Airlines
5. Dr Michael Kerkloh, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Lufthansa
6. David Ciceo, διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου Cluj της Ρουμανίας
7. Fadimatou Noutchemo Simo, πρόεδρος YAAPA
Το γεγονός ότι θα έρθουν αυτές οι προσωπικότητες στη Ρόδο, θα στείλει ένα μήνυμα ότι ο προορισμός είναι έτοιμος να πάει μπροστά, παρά τα τραγικά γεγονότα που συνέβησαν πρόσφατα. Αυτό είναι σημαντικό όχι για τη Ρόδο μόνο αλλά και για την Ελλάδα. Δεν έχει σημασία το συνέδριο αυτό καθαυτό. Συνέδρια γίνονται πολλά. Η διεθνής συμμετοχή εκπροσώπων του χώρου των αερομεταφορών έχει στην προκειμένη περίπτωση μεγαλύτερη αξία. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα βιώσουν την εμπειρία της φιλοξενίας στη Ρόδο και θα γίνουν οι καλύτεροι πρεσβευτές της.
• Κλείνοντας, θα ήθελα να μας πείτε ποιες εκδηλώσεις περιλαμβάνει το παράλληλο πρόγραμμα του συνεδρίου.
Πράγματι, το παράλληλο πρόγραμμα του συνεδρίου περιλαμβάνει δύο μοναδικές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις. Πέρυσι διοργανώσαμε μία συναυλία στο παλάτι των Ιπποτών και φέτος αποφασίσαμε να πραγματοποιηθούν δύο συναυλίες στις 28 Αυγούστου στην Πλατεία Αγίου Στεφάνου Λίνδου με συνδιοργανωτές την ΠΝΑι, τον Δήμο Ρόδου και το Morzarteum Hellas που τελεί υπό την αιγίδα της Αυστριακής πρεσβείας στην Ελλάδα και του επίτιμου προξενείου στα Δωδεκάνησα με την πιανίστρια Ευγενία Βοτανοπούλου στο πιάνο και τη βιολονίστρια Νίνα Ματρικίδου, αντιπρόεδρο του Mozarteum Hellas. Η δεύτερη συναυλία θα πραγματοποιηθεί στις 29 Αυγούστου στην νέα πτέρυγα του Νεστορίδειου με τη συμμετοχή του Mozarteum Βιέννης του Dr Wolfang Grazer, προέδρου του ιδρύματος της Βιέννης, της κυρίας Βοτανοπούλου και της κυρίας Ματρικίδου. Και οι δύο εκδηλώσεις είναι ανοιχτές στο κοινό.