Ρούχα, παπούτσια, αλλά και έτοιμο φαγητό παραγγέλνουν κυρίως από το Ιντερνετ οι Ελληνες καταναλωτές, συνήθεια που παρά το τέλος των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν τη διετία 2020-2021 λόγω COVID-19 έχει ενισχυθεί σημαντικά. Καθοριστικό ρόλο σ’ αυτό έχει διαδραματίσει η αύξηση των ηλεκτρονικών καταστημάτων, η ενίσχυση των marketplaces, καθώς και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, από τους ευέλικτους τρόπους πληρωμής μέχρι τις έγκαιρες παραδόσεις είτε στο σπίτι είτε στις ολοένα και πιο δημοφιλείς θυρίδες (lockers).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το 70,9% των καταναλωτών στην Ελλάδα που έκανε αγορές από το Ιντερνετ το 2022, αγόρασε είδη ένδυσης και υπόδησης ή αξεσουάρ. Πρόκειται για το όγδοο υψηλότερο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ενωση και υψηλότερο και από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, που ήταν το 2022 68,1%. Η χώρα στην οποία οι καταναλωτές αγόρασαν κυρίως ρούχα, παπούτσια και γενικά είδη μόδας ήταν η Βουλγαρία (81,3% όσων έκαναν αγορές από το Ιντερνετ).
Ολοένα και μεγαλύτερη διείσδυση έχουν οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες παραγγελίας ετοίμων γευμάτων (όπως efood, Wolt, Box) ή και οι μεμονωμένες εφαρμογές που έχουν αναπτύξει αλυσίδες εστίασης, καθώς σχεδόν το 45% όσων πραγματοποιούν αγορές από το Διαδίκτυο παρήγγειλε φαγητό ηλεκτρονικά. Πρόκειται για το έβδομο υψηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε., με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο να είναι αρκετά χαμηλότερος, 30,4%.
Καλλυντικά και προϊόντα ευεξίας αποτελούν την τρίτη δημοφιλέστερη κατηγορία για τους Ελληνες αγοραστές από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Το 2022 το 31,2% αγόρασε καλλυντικά και προϊόντα ευεξίας από ηλεκτρονικά καταστήματα, κάτι που σε μεγάλο βαθμό εξηγεί και τη διαρκή άνοδο των πωλήσεων των ηλεκτρονικών φαρμακείων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, ο τζίρος των ηλεκτρονικών φαρμακείων υπολογίζεται σε 271 εκατ. ευρώ το 2022 (από 241 εκατ. ευρώ το 2021), ενώ το α΄ εξάμηνο του 2023 διαμορφώθηκε σε 146 εκατ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Σε επίπεδο Ε.Ε., το ποσοστό των αγοραστών του Ιντερνετ που πήρε καλλυντικά και προϊόντα ευεξίας από ηλεκτρονικά καταστήματα, ήταν το 2022 26,6%.
Το 29% όσων πραγματοποιούν αγορές από το Διαδίκτυο στην Ελλάδα αγοράζει ηλεκτρονικά εισιτήρια για τις μετακινήσεις του (αεροπορικά, ακτοπλοϊκά κ.ά.), με το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. να είναι 27,6%. Ας σημειωθεί ότι το υψηλότερο ποσοστό καταγράφεται στην Ιρλανδία (61,8%), κάτι που σχετίζεται με την πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών αυτών.
Το 26,8% των Ελλήνων αγοραστών προμηθεύτηκε μέσω Διαδικτύου εισιτήρια για θεάματα έναντι ποσοστού 29,3% στην Ε.Ε., ενώ το 21,4% (29,6% στην Ε.Ε.) αξιοποίησε το Διαδίκτυο για να κάνει κράτηση για διαμονή. Μεταξύ των χαμηλότερων ποσοστών (15,1%) στην Ε.Ε. έχει η Ελλάδα σε ό,τι αφορά την αγορά – «κατέβασμα» με πληρωμή ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. είναι 30,6%. Δεν είναι τυχαίο ότι εκτός από την Ελλάδα σε χαμηλές θέσεις βρίσκονται γενικότερα τα φτωχά κράτη-μέλη της Ε.Ε., με τελευταία τη Βουλγαρία (7,1%), κράτη όπου ανθεί η διαδικτυακή πειρατεία.
Η ολοένα και μεγαλύτερη διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα σχετίζεται και με τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών και συνολικά της αγοραστικής εμπειρίας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ένας στους τέσσερις καταναλωτές στην Ελλάδα αντιμετώπισε κάποιο πρόβλημα κατά τις ηλεκτρονικές αγορές του, με το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. να είναι 32,8%. Καθυστερημένες παραδόσεις ανέφερε το 21%, ενώ μόλις το 2,8% ανέφερε ότι του παραδόθηκαν λάθος παραγγελίες ή προϊόντα που δεν ήταν σε καλή κατάσταση.
Πηγή kathimerini.gr