Ρεπορτάζ

Αιρετοί ελέγχονται για κακουργηματική απιστία για την οικονομική διαχείριση της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου!

Υπομνήματα έγγραφων εξηγήσεων υπέβαλαν χθες εξεταζόμενοι ανωμοτί ενώπιον της Πταισματοδίκη Ρόδου για το αδίκημα της κακουργηματικής απιστίας, απλής και από κοινού, σε βάρος οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και της συνέργειας στην πράξη αυτή, στο χρονικό διάστημα των ετών 2007-2011, κι άλλοι από τους 25 ελεγχόμενους αιρετούς.
Οπως απεκάλυψε η «δημοκρατική», 25 αιρετοί σε θέσεις ευθύνης στην πρώην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (πλέον Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου), στον πρώην Δήμο Ροδίων, στο διοικητικό συμβούλιο και στο εποπτικό συμβούλιο της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου καλούνται σταδιακά σε ανωμοτί κατάθεση ενώπιον της Πταισματοδίκη Ρόδου, στο πλαίσιο της έρευνας που έχει παραγγελθεί και παρείχαν έγγραφες εξηγήσεις δια των συνηγόρων τους κ.κ. Νίκου Πέρου, Νατάσας Παπανικολάου και Δήμου Μουτάφη.
Μεταξύ άλλων επεσήμαναν χθες ότι υφίσταται πρόδηλη περίπτωση δεδικασμένου για τις πράξεις.
Πιο συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από το υπ’ αρ. 34/2019 ήδη αμετάκλητο βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών για τις ίδιες ακριβώς διοικητικές πράξεις και αποφάσεις που τους αποδίδονται και για τις οποίες κατηγορούνται, ασκήθηκε εις βάρος των λοιπών συγκατηγορούμενών τους ποινική δίωξη με την παραγγελία κύριας ανάκρισης.
Επί της συγκεκριμένης αυτής ποινικής δίωξης απεφάνθη οριστικά να μην γίνει κατηγορία, το Συμβούλιο Εφετών Δωδεκανήσου, με το υπ’ αρ. 34/2019 βούλευμά του.
Το δε δικαστικό συμβούλιο εισήλθε στην ουσία της υπόθεσης, κρίνοντας ότι:
-«τον διαμοιρασμό μεταξύ των Δήμων της Δωδεκανήσου του φόρου εισοδήματος (άρθρο 79 παρ. 2 ν. 3323/1995) τον αποφασίζει και τον καθορίζει η Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Δωδεκανήσου με απόφασή της, ότι ο γενικός γραμματέας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου δεν προβαίνει σε έλεγχο της ουσίας ή της σκοπιμότητας του διαμοιρασμού, αλλά αποκλειστικά και μόνο της νομικής ορθότητας αυτού, ότι η απόδοση των χρηματικών ποσών στην ΤΕΔΚ είναι νόμιμη, ενώ η διαχείριση των ποσών από την ΤΕΔΚ διαφεύγει τον έλεγχο των αρμοδιοτήτων αυτού και ότι νόμιμα και ορθά ο πρώην Δήμος Αταβύρου έλαβε από τον φόρο εισοδήματος κατά την 14-6-2010 το ποσό των 927.000 ευρώ το οποίο ορθά και νόμιμα απέδωσε στη συνέχει στην «ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ», ότι νόμιμα επίσης δόθηκε από τον φόρο εισοδήματος στον Δήμο Αταβύρου στις 19-10-2010 το ποσό των 1.297.000, ευρώ το οποίο στη συνέχεια δόθηκε στην ΤΕΔΚ και στη συνέχεια από την τελευταία στην «ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ». Ήτοι ορθά τελικώς χρηματοδοτήθηκε, αρχικά μέσω του Δήμου Αταβύρου και στη συνέχεια μέσω της ΤΕΔΚ η «ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ», με ποσό 2.224.000 ευρώ».
Κατά τα ανωτέρω, κρίθηκε αμετάκλητα από το Δικαστικό Συμβούλιο ότι η διαδικασία κατανομής του φόρου εισοδήματος από τον γενικό γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, κατόπιν εισήγησης του διοικητικού συμβουλίου της ΤΕΔΚ προς τους Δήμους της Δωδεκανήσου, καθώς και η χρηματοδότηση (επιχορήγηση) της «ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ» είτε απευθείας από τους Δήμους είτε μέσω της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου είναι σύννομη.
Στα ίδια ακριβώς συμπεράσματα κατέληξε και η υπ’ αρ. 123/2015 ήδη αμετάκλητη απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Δωδεκανήσου επί Κακουργημάτων, που απάλλαξε τους κατηγορούμενους, δήμαρχο, αντιδήμαρχο και επιτελικούς παράγοντες, του αδικήματος της απιστίας που σχετιζόταν με την κατανομή και την απόδοση του ΔΗΦΟΔΩ στην ΤΕΔΚ.
Στην άρνηση αρχειοθέτησης της Εισαγγελέως Εφετών Δωδεκανήσου γίνεται ρητή αναφορά στο εν λόγω δεδικασμένο το οποίο κατά την Εισαγγελική κρίση απορρίπτεται, λόγω νέων επιβαρυντικών στοιχείων, τα οποία δεν είχαν τεθεί στη διάθεση των δικαστικών αρχών κατά τον χρόνο της κρίσης τους επί της προηγούμενης ποινικής δίωξης. Επί της άρνησης αυτής, οφείλω να προβώ στην ακόλουθη νομική παρατήρηση.
Τα πορίσματα που έχουν διενεργηθεί συγκλίνουν στα εξής:
-Η Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., κατά την ελεγχόμενη περίοδο, έχει λάβει έσοδα από κατανομές του Φόρου Εισοδήματος 4.144.000 € και του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. 7.678.508,65 €, οι οποίες δεν προκύπτουν από σαφή διάταξη νόμου, αλλά μετά από αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ.
Η απόδοση του προϊόντος των ανωτέρω κατανομών έως τη χρήση 2009 εγκρίνονται από την Υπηρεσία του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ για τις χρήσεις 2009 – 2010 με άμεσο ή έμμεσο τρόπο δεν υποβάλλονται τα κονδύλια σε προληπτικό έλεγχο, τα οποία ανέρχονται στο συνολικό ύψος των € 6.876.680,93.
Τα ανωτέρω κονδύλια αποδίδονται σχεδόν στο σύνολό τους σε συνδέσμους και σε αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία.
– Σημαντικός αριθμός ενταλμάτων του Δήμου Ροδίων, τα οποία ζητήθηκαν, δεν εντοπίσθηκαν στο αρχείο του Δήμου και δε παραδόθηκαν.
Περαιτέρω αναφέρεται ότι ένταλμα που παραδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2014, τον Φεβρουάριο του 2015 δηλώθηκε από τις Υπηρεσίες του Δήμου ότι δεν ανευρέθηκε εκ νέου.
-Το ποσοστό παρακράτησης υπέρ Τ.Ε.Δ.Κ.Δ, βάσει των τριμηνιαίων εκκαθαρίσεων είναι μεγαλύτερο του 10% των αντίστοιχων εσόδων του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ., ποσοστό που έχει προσδιορισθεί βάσει αποφάσεως του Τακτικού Συνεδρίου της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. στην Κύπρο, επικυρώθηκε με την υπ’ αριθμ. 31/8-5-1998 απόφαση του Δ.Σ. της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. και επικαιροποιήθηκε με την απόφαση 89/14-6-2009 του ίδιου οργάνου.
– Οι κύριες δαπάνες αφορούν φορείς άμεσα ελεγχόμενους από την Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. μέσω των διοικητικών τους συμβουλίων, για τους οποίους δε δύναται να επιβεβαιωθεί η χρήση των κονδυλίων για τους σκοπούς τους οποίους δίδονται, γιατί θα πρέπει να εξετασθούν τα οικονομικά στοιχεία των αντίστοιχων φορέων, όπως του ΠΡΟΤΟΥΡ, της ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ, του ΡΟΑΝ κ.λπ.
Το συνολικό ποσό της ανωτέρω δαπάνης ανέρχεται για την ελεγχόμενη περίοδο σε 15.181.858,46 €.
– Ο ΠΡΟΤΟΥΡ και ο ΡΟΑΝ αποτελούν Σωματεία, ενώ η ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ. αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία και κανένας από τους ανωτέρω τύπους οντοτήτων δεν περιλαμβάνεται στους επιτρεπτούς βάσει του άρθρου 69 του Ν. 1416/1984, ο οποίος είναι περιοριστικά Ανώνυμης Εταιρείας, ενώ αποτελεί αντικείμενο δικονομικού ελέγχου η δυνατότητα συμμετοχής της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., άμεσα ή έμμεσα, σε αυτές.
Στα καταστατικά των ανωτέρω δύο σωματείων ορίζεται ότι ο προϋπολογισμός τους θα καλύπτεται από συνολικά το 13% των εσόδων του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. του νησιού (ΠΡΟΤΟΥΡ 10% και ΡΟΑΝ 3%), το οποίο είναι οξύμωρο, δεδομένου ότι οι αποφάσεις των Γ.Σ. και του Δ.Σ. ορίζουν 10% των εισπράξεων να αποδίδεται στην Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., εκτός εάν αποδιδόταν στα ανωτέρω σωματεία η διαφορά, απ’ ευθείας από τους Ο.Τ.Α., το οποίο κρίθηκε απίθανο.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου