Δυσκολεύονται να βρουν προσωπικό, ιδιαίτερα σε εξειδικευμένες θέσεις
Σε αύξηση μισθών προτίθενται να προχωρήσουν 9 στις 10 ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, προκειμένου να διαχειριστούν τις προκλήσεις διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού που αντιμετωπίζουν.
Και είναι πολλές αυτές οι προκλήσεις, καθώς εσχάτως στην έλλειψη εξειδικευμένων εργαζομένων προστέθηκε και η απροθυμία των ίδιων των εργαζομένων που διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα να αναλάβουν, σε ποσοστό 80%, την προσφερόμενη θέση εργασίας. Με τον κλάδο να αποτελεί έναν από τους πλέον δυναμικούς και κυρίαρχους στην ελληνική πραγματικότητα, η εταιρεία Randstad, που δραστηριοποιείται στις υπηρεσίες ανθρώπινου δυναμικού, κατέγραψε τις σημαντικές ελλείψεις, κυρίως στα τμήματα operations, δηλαδή του προσωπικού λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων (56%), πωλήσεων (44%) και ΙΤ-Τεχνολογίας (38%). Μάλιστα, στα τμήματα πωλήσεων, σε ποσοστό 86% και ψηφιακού μάρκετινγκ σε ποσοστό 75%, οι ελληνικές επιχειρήσεις δηλώνουν πως δυσκολεύονται περισσότερο να βρουν υποψηφίους με συγκεκριμένες –υψηλές– δεξιότητες.
Η έκθεση για το 2023 εξετάζει τις τάσεις και τις προκλήσεις της αγοράς, καθώς και τον τρόπο που οι επιχειρήσεις προσαρμόζονται στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες, παρέχοντας μια πολύτιμη εικόνα για τη στρατηγική κατεύθυνση του κλάδου. Διεξήχθη τους μήνες Ιούνιο-Ιούλιο 2023 και αναλύει δεδομένα τα οποία προέρχονται από 66 στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα.
Σύμφωνα με αυτά, κύριο εμπόδιο κατά τη διαδικασία στελέχωσης των επιχειρήσεων είναι οι υψηλές μισθολογικές προσδοκίες των υποψηφίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ειδικά για τον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, για 9 στους 10 ερωτώμενους, η προσέλκυση του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί σημαντική πρόκληση, κυρίως λόγω των υψηλών μισθολογικών προσδοκιών που εκφράζουν οι υποψήφιοι. Επιπροσθέτως, οι υποψήφιοι εξειδικευμένοι εργαζόμενοι που διαθέτουν περιορισμένη εργασιακή εμπειρία και δεξιότητες (68%) και λιγότερα από τα απαιτούμενα χρόνια εργασίας (58%), αποτελούν σημαντικά εμπόδια στη στρατηγική προσλήψεων των επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Εργαζόμενοι που διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα δεν δέχονται, σε ποσοστό 80%, την προσφερόμενη θέση εργασίας.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η πιο κρίσιμη πρόκληση για τις επιχειρήσεις στον τομέα του τουρισμού και των ξενοδοχείων είναι η δυσκολία διατήρησης της αφοσίωσης του ανθρώπινου δυναμικού τους (82%). Η δεύτερη πιο σημαντική πρόκληση που αντιμετωπίζουν είναι η δυσκολία στην προσέλκυση εξειδικευμένων εργαζομένων (80%), αλλά και η εύρεση ταλέντων από την τοπική αγορά εργασίας (72%).
Και τι προτίθενται να κάνουν ή κάνουν ήδη οι επιχειρήσεις στο πλαίσιο της διαχείρισης των προκλήσεων αυτών; Οι περισσότερες –και δη το 76%– προτίθενται να προχωρήσουν σε βελτίωση του μισθού, ενώ το 68% σχεδιάζει επίσης την παροχή εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 54% των εταιρειών προτιμά να προσλαμβάνει ταλαντούχους εργαζομένους από τη διεθνή αγορά εργασίας και το 46% των επιχειρήσεων προσφέρει εξατομικευμένα πακέτα προνομίων στο ανθρώπινο δυναμικό του.
Πάντως, η θετική τροχιά ανάπτυξης που βρίσκεται το 75% των επιχειρήσεων αντικατοπτρίζεται και από τις ανοικτές θέσεις εργασίας, καθώς όλο και περισσότερες επιχειρήσεις εκδηλώνουν αυξημένη ανάγκη για ανθρώπινο δυναμικό, προκειμένου να ανταποκριθούν στις επιπλέον απαιτήσεις της αγοράς και να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Ετσι, το 32% των επιχειρήσεων εκτιμά ότι θα προχωρήσει σε αύξηση του αριθμού των εργαζομένων του, ενώ το 68% θα διατηρήσει τον αριθμό του αμετάβλητο.
Μάλιστα, η Randstad κρίνει ως ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις (75%) σε όλους τους τομείς εκδηλώνουν σαφή προθυμία να προσφέρουν πιο ελκυστικές οικονομικές αποδοχές. Ιδιαίτερα δε στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, το 88% προτίθεται να αυξήσει τα μισθολογικά επίπεδα των εργαζομένων του από 1% έως και 20%, ενώ μόλις το 10% προβλέπει ότι οι μισθοί θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα.
Αλλωστε, η προσφορά ενός ανταγωνιστικού μισθού και προνομίων (42%), σε συνδυασμό με τις ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης (42%), αποτελούν τα κορυφαία χαρακτηριστικά που καθιστούν μια εταιρεία ελκυστική για τους υποψηφίους. Σχεδόν το 40% των ερωτηθέντων που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν ότι είναι πολύ σημαντικό για τις εταιρείες τους να προσφέρουν ένα ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, όπως, επίσης, είναι σημαντικό για τις εταιρείες να έχουν μια ισχυρή εικόνα εργοδότη, καθώς και ισχυρές εταιρικές αξίες προκειμένου να προσελκύσουν και να διατηρήσουν τα ταλέντα. Στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν και να προσελκύσουν εξειδικευμένους εργαζομένους, οι επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων προσφέρουν μια σειρά από επιλογές και δυνατότητες στο ανθρώπινο δυναμικό τους. Επικεντρώνονται στη δυνατότητα εκπαίδευσης (93%), στις μη οικονομικές ανταμοιβές – αναγνώριση (44%) και στη δυνατότητα εργασίας από το σπίτι (27%). Αναφορικά με τις οικονομικές παροχές, οι επιχειρήσεις προσφέρουν μπόνους απόδοσης, κινητό τηλέφωνο, καθώς και επισιτιστικά κουπόνια.
Πηγή kathimerini.gr