Μέχρι πριν από λίγα χρόνια η Αλβανία αποτελούσε προορισμό που επισκέπτονταν λίγοι. Αυτό το καλοκαίρι, όμως, η ατελείωτη αναζήτηση για κρυμμένους και φθηνούς προορισμούς έφερε μια χιονοστιβάδα επισκεπτών στις πεντακάθαρες παραλίες της. Η χώρα δεν απέφυγε παρ’ όλα αυτά τα «πυρά» κάποιων influencers, οι οποίοι δεν έμειναν ευχαριστημένοι από τον συγκεκριμένο προορισμό διακοπών. Το παράπονό τους; Οτι το τοπίο δεν ήταν τόσο ειδυλλιακό όσο είχαν δει στο TikTok.
Μια πρόσφατη μελέτη αντικατοπτρίζει πώς αυτή η πλατφόρμα μπορεί να προκαλέσει μια ξαφνική αύξηση στον αριθμό των ατόμων που επισκέπτονται ένα συγκεκριμένο μέρος. Σε αντίθεση με άλλα κοινωνικά δίκτυα, το TikTok προωθεί τα βίντεο που δημιουργούν γρήγορα πολλές αλληλεπιδράσεις. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στην ξαφνική δημοτικότητα ενός προορισμού και να προκαλέσει προβλήματα κορεσμού σε μέρη που προορίζονται για πολύ μικρότερα πλήθη, σύμφωνα με ρεπορτάζ της El Pais.
«Οι χρήστες του TikTok είναι κατά κανόνα νεότεροι. Οι προορισμοί που μπορούν να ταξινομηθούν ως φθηνότεροι και ευκολότεροι στην πρόσβαση είναι πιο εύκολο να τραβήξουν την προσοχή τους», λέει η Τζένιφερ Μουρένζα, ειδική ψηφιακού μάρκετινγκ στο πρακτορείο AccuraCast.
Ο αντίκτυπος, ωστόσο, αγγίζει και άλλες ηλικίες. Σύμφωνα με μια έκθεση που έγινε από την MGH, μια εταιρεία μάρκετινγκ που ειδικεύεται στον τουρισμό, το 35% των χρηστών αυτού του κοινωνικού δικτύου στις Ηνωμένες Πολιτείες ταξίδεψε σε ένα νέο μέρος αφού το είδε στο TikTok. Το ποσοστό ανεβαίνει στο 45% σε άτομα μεταξύ 25 και 44 ετών.
Ο αριθμός των ανθρώπων που ταξιδεύουν στους προορισμούς επειδή προωθούνται στο TikTok –όπως η Αλβανία, της οποίας η ανάπτυξη στον τουριστικό τομέα είναι αδιαμφισβήτητη– δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί. Η χώρα σημείωσε αύξηση 26% στους ξένους επισκέπτες τον Ιούλιο, σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους. Η άνοδος είναι πιο αισθητή τους μήνες εκτός καλοκαιριού: τον Σεπτέμβριο έφθασαν εκεί 45% περισσότεροι ξένοι τουρίστες, συνολικά 1,1 εκατ., και τον περασμένο Ιανουάριο υπήρχαν 94% περισσότεροι επισκέπτες, σύμφωνα με το Αλβανικό Ινστιτούτο Στατιστικής.
Αν και ο τουρισμός θεωρείται συνήθως μοχλός οικονομικής ευημερίας, αυτές οι ξαφνικές αυξήσεις των επισκεπτών δεν είναι πάντα θετικές. Η μελέτη σχετικά με την επίδραση του TikTok στην ανάπτυξη ενός προορισμού υπογραμμίζει ότι η μαζική, απροσδόκητη άφιξη επισκεπτών προκάλεσε προβλήματα κυκλοφορίας, πολυκοσμία και ρύπανση. Μέρη όπως οι παραλίες της Αλβανίας δείχνουν ήδη σημάδια υπερτουρισμού. Ο δημοσιογράφος Πέντρο Μπράβο, συγγραφέας του δοκιμίου για τον μαζικό τουρισμό Exceso de equipaje (Υπερβολικές αποσκευές), επισημαίνει ότι η διαδικασία διαφέρει μεταξύ μιας χώρας και ενός συγκεκριμένου τόπου, καθώς η εισροή τουριστών σε εθνική κλίμακα απαιτεί εκ των προτέρων σχέδιο και κρατική συμμετοχή.
«Συνήθως στην περίπτωση των χωρών, πριν έρθει ένα κύμα τουρισμού, έχει ήδη δημιουργηθεί η απαραίτητη τουριστική υποδομή. Χρειάζονται ξενοδοχεία. Πρέπει να υπάρξουν διαπραγματεύσεις με τις αεροπορικές εταιρείες, ώστε να έρθουν περισσότερα αεροπλάνα και τα ταξιδιωτικά γραφεία πρέπει να τις συμπεριλάβουν στις προσφορές τους. Ολα αυτά έχουν συμβεί πριν φτάσει ο πρώτος tiktoker», εξηγεί.
Στη συνέχεια έρχεται η προώθηση του προορισμού, η οποία –γιατί όχι;– θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί στο TikTok. Το 2022 η ταξιδιωτική ιστοσελίδα Breaking Travel News τόνισε την εκρηκτική δημοτικότητα της Αλβανίας στο TikTok τους καλοκαιρινούς μήνες. Ωστόσο είναι δύσκολο να γνωρίζει κανείς αν το περιεχόμενο που προβάλλεται στα social media είναι επί πληρωμή ή όχι.
Αυτό που είναι ξεκάθαρο στην Αλβανία είναι ότι υπήρξε προηγούμενος σχεδιασμός για την τουριστική έκρηξη. Το 2021 άνοιξε το δεύτερο διεθνές αεροδρόμιό της, στο Kukës, και σχεδιάζεται να κατασκευαστούν άλλα δύο στις τουριστικές περιοχές των Αγίων Σαράντα και του Αυλώνα.
Πηγή kathimerini.gr