Ειδήσεις

ΑΑΔΕ: Πρεμιέρα του «μεγάλου αδελφού» στις κινήσεις χρήματος

Πρεμιέρα κάνει από τον τρέχοντα μήνα ο «μεγάλος αδελφός» της ΑΑΔΕ σε καταθέσεις, εμβάσματα, κινήσεις μέσω e-banking, ηλεκτρονικά πορτοφόλια, ακόμη και τα voucher, αφού από την 1η Ιανουαρίου ενεργοποιήθηκε το «Σύστημα Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας».

Με το εν λόγω σύστημα, που εντάσσεται στο νέο «οπλοστάσιο» της ΑΑΔΕ, μπορούν άμεσα να ελεγχθούν όλες οι περιπτώσεις αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας που υποκρύπτουν τη διάπραξη αδικημάτων εκτεταμένης και μεγάλης φοροδιαφυγής.

Ειδικότερα, οι ελεγκτικές αρχές έχουν πλέον τη δυνατότητα να λαμβάνουν με εξπρές διαδικασίες και να επεξεργάζονται στοιχεία και πληροφορίες από τα πιστωτικά ιδρύματα για κάθε ελεγχόμενο ΑΦΜ, το ύψος των καταθέσεων, τους επενδυτικούς λογαριασμούς, τις πιστωτικές και προπληρωμένες κάρτες, τις τραπεζικές θυρίδες, τους λογαριασμούς, αλλά και τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια για τα ελεγχόμενα πρόσωπα.

Αυτόματοι έλεγχοι
Στη συνέχεια τα εν λόγω στοιχεία αντιπαραβάλλονται αυτόματα με τις φορολογικές δηλώσεις των «υπόπτων» προκειμένου να διαπιστωθεί αν το ύψος της κινητής περιουσίας και οι δαπάνες διαβίωσης δικαιολογούνται από τα εισοδήματα που εμφανίζουν και στην περίπτωση που δεν καλύπτονται θα θεωρείται αδικαιολόγητη προσαύξηση περιουσίας και το υπερβάλλον ποσό θα φορολογείται με συντελεστή 33%.

Ουσιαστικά με το νέο σύστημα ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης γίνεται πολύ πιο εύκολη υπόθεση και ανοίγει ο δρόμος για να μπει φρένο σε φαινόμενα εκτεταμένης φοροδιαφυγής, τα οποία αναδείχθηκαν και κατά τις διασταυρώσεις στοιχείων 3,8 εκατομμυρίων δηλώσεων με δηλωθέντα εισοδήματα κάτω των 10.000 ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, με βάση και τις κατευθυντήριες οδηγίες της ΑΑΔΕ, στόχος του «Συστήματος Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας» (BANCAPP) είναι η ταχεία λήψη και επεξεργασία στοιχείων και πληροφοριών που αφορούν ελεγχόμενα πρόσωπα, κατά τρόπο τυποποιημένο και ενιαίο, προκειμένου να καταστεί ταχύτερος και αποτελεσματικότερος ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης και αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη η φορολογική ελεγκτική διαδικασία, με τελικό σκοπό την περιστολή της φοροδιαφυγής, την προαγωγή του δημοσίου συμφέροντος και την εμπέδωση της φορολογικής δικαιοσύνης.

Ειδικότερα, μέσω του συστήματος συλλέγονται και αξιοποιούνται τα δεδομένα του αρχείου χρηματοπιστωτικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, των κινήσεων τραπεζικών λογαριασμών, λογαριασμών πληρωμών και λοιπών χρηματοοικονομικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών των ΑΦΜ για τα οποία έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ELENXIS. Ως «Υπόχρεα Πρόσωπα διαβίβασης δεδομένων» στο ΒΑΝCAPP ορίζονται:

τα πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα του Ν.4261/2014, συμπεριλαμβανομένων και των υποκαταστημάτων αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων,
τα ιδρύματα πληρωμών του Ν.4537/2018,
τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος του Ν.4021/2011, τα οποία δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, με ή χωρίς φυσική εγκατάσταση και τηρούνται στο Μητρώο της Τράπεζας της Ελλάδος.
Όσον αφορά τα στοιχεία που θα καλούνται να αποστέλλουν οι τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στις ελεγκτικές αρχές, αυτά, μεταξύ άλλων, είναι:

Καταθετικός λογαριασμός πρώτης ζήτησης
Καταθετικός προθεσμιακός λογαριασμός
Χορηγητικός
Επενδυτικός (Παντός είδους χαρτοφυλάκια επενδυτικών προϊόντων και αξιογράφων, όπως αμοιβαία κεφάλαια, ομόλογα, μετοχές, τραπεζοασφάλιστρα, παράγωγα, Repos κ.λπ.)
Άλλος
Πιστωτική Κάρτα
Τραπεζική Θυρίδα
Λογαριασμός Πληρωμών
Προπληρωμένη κάρτα (prepaid)
Ηλεκτρονικό πορτοφόλι
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα στοιχεία και οι πληροφορίες που διαβιβάζονται, δύναται να ανατρέχουν στην τελευταία δεκαετία από την ημερομηνία υποβολής κάθε αιτήματος παροχής πληροφοριών, ενώ κάθε αίτημα πρέπει να απαντηθεί το αργότερο εντός δύο εργάσιμων ημερών. Με τη λειτουργία του νέου συστήματος ουσιαστικά επιταχύνεται η διαδικασία του ελέγχου, προσδιορίζοντας τη φορολογητέα ύλη κατ’ έτος, για κάθε ελεγχόμενο ΑΦΜ, αφού με την υποβολή αιτήματος από την ΑΑΔΕ τα υπόχρεα πρόσωπα θα πρέπει να ενημερώσουν για κάθε στοιχείο και πληροφορία για φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που συναλλάσσονται, ώστε να γίνεται άμεσα η άρση του τραπεζικού και επαγγελματικού απορρήτου, καθώς και του απορρήτου των στοιχείων έναντι των αρχών και υπηρεσιών του Δημοσίου.

Στις περιπτώσεις που, κατά τη διαδικασία της αυτοματοποιημένης πρόσβασης στο σύστημα, από τις αρχές, υπηρεσίες και φορείς του Δημοσίου, ανακτηθούν στοιχεία και πληροφορίες που αφορούν πρόσωπα διαφορετικά από αυτά που περιλαμβάνονται στο αίτημά τους, αυτό δεν συνιστά παραβίαση του επαγγελματικού και τραπεζικού απορρήτου, καθώς και του απορρήτου των στοιχείων, σύμφωνα με τη νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων. Οι αρχές, υπηρεσίες και φορείς του Δημοσίου υποχρεούνται να καταστρέφουν αμελλητί τα στοιχεία αυτά, κατά τρόπο οριστικό και μη αναστρέψιμο και να ενημερώσουν τον Υπεύθυνο Τεχνικό Διαχειριστή για τις δικές του ενέργειες ώστε το σύστημα να μη διατηρήσει τα σχετικά δεδομένα.

Πηγή naftemporiki.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου