Στις πρόσφατες αντιδράσεις που προκάλεσε η απόφαση των αρμόδιων υπουργών για την τροποποίηση χωροθέτησης και περιβαλλοντικών όρων του τουριστικού λιμένα Μαρίνα Ρόδου (θέμα που ανέδειξε η ‘δημοκρατική’) και ειδικότερα της περιοχής η οποία εκτείνεται στο παραλιακό μέτωπο από τα παλιά σφαγεία έως τον Ζέφυρο όπου προβλέπεται να εγκατασταθούν εμπορικό πάρκο με εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, καφέ, κτήρια ύψους έως 28 μέτρων κ.λπ. σε έκταση 20.000 τ.μ. ήρθε να προστεθεί και το ΤΕΕ –Τμήμα Δωδεκανήσου που με σχετική ανακοίνωσή του, εκφράζει την δική του θέση ως ένας από τους βασικούς φορείς του τόπου.
Στην ‘δημοκρατική’ μίλησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιάννης Γλυνός, ο οποίος εξηγεί ότι κανένας δεν έχει αντίρρηση στην ανάπτυξη του νησιού αλλά εφόσον τηρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις με γνώμονα την φέρουσα ικανότητα του νησιού και την αειφορία ενώ ξεκαθαρίζει ότι πρέπει να καθίσουν όλοι σε ένα τραπέζι μαζί με τον Δήμο Ρόδου, τον δήμαρχο, τους φορείς αλλά και τον επενδυτή, για να συζητήσουν το ζήτημα στην σωστή του βάση.
• Κύριε Γλυνέ, να ξεκινήσουμε από τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν με την γνωστοποίηση της Τροποποίησης Χωροθέτησης και Περιβαλλοντικών Όρων του Τουριστικού Λιμένα Νέας Μαρίνας Ρόδου. Θα ήθελα ένα πρώτο σχόλιο από εσάς, αφού το ΤΕΕ ως βασικός φορέας, δεν είχε λάβει γνώση γύρω από τις δρομολογούμενες παρεμβάσεις στο πλαίσιο μίας ευρύτερης διαβούλευσης και δεν είχε τη δυνατότητα να καταθέσει τις θέσεις της ως επίσημο συμβουλευτικό-γνωμοδοτικό όργανο της κυβέρνησης.
Πράγματι, έγινε γνωστή η Τροποποίηση Χωροθέτησης και Περιβαλλοντικών Όρων του Τουριστικού Λιμένα Νέας Μαρίνας Ρόδου (ΚΥΑ 24245/2023 [ΦΕΚ1046Β΄]) την 31η Δεκεμβρίου 2023. Εμείς δεν είχαμε ποτέ ενημερωθεί ούτε στο παρελθόν ούτε κατά τη διαδικασία για κάτι τέτοιο. Βέβαια, δεν ενημερωθήκαμε ούτε από την προηγούμενη δημοτική αρχή, ούτε από τη νυν για τις εξελίξεις.
Είχαμε έκτακτες συνεδριάσεις με την διοικούσα επιτροπή και προχωρήσαμε σε σχετικές ανακοινώσεις.
Ο τουριστικός λιμένας αποτελεί δημόσια έκταση που έχει παραχωρηθεί προς εκμετάλλευση με μακροχρόνια μίσθωση. Ο σχεδιασμός ενός έργου τέτοιας κλίμακας, λόγω της θέσης και της έκτασης που κατέχει, δεν αφορά μόνο στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, αλλά συνολικά στην λειτουργία της πόλης. Δεδομένης της σημαντικής έλλειψης δημόσιων χώρων, και γενικότερα έργων υποδομής, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, προκειμένου να αποφευχθούν μη αναστρέψιμες επιπτώσεις.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο ως ο επίσημα θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας, αλλά και ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Δωδεκανήσου διαχρονικά είναι υπέρ της ισόρροπης ανάπτυξης με όρους αειφορίας και σεβασμού του πολίτη. Η αρχική διαπίστωση που προκύπτει από την νέα χωροθέτηση, είναι ότι αποτελεί έργο μεγάλης κλίμακας με υπέρμετρη αύξηση των όρων δόμησης και του επιτρεπόμενου ύψους των κτιρίων που ισχύουν στην περιοχή σύμφωνα με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ). Δημιουργείται μία νέα πόλη εντός του αστικού ιστού της υφιστάμενης με στοιχεία ανισόρροπης ανάπτυξης, Πολεοδομικής και Αστικής. Σε κάθε περίπτωση, η νέα χωροθέτηση αφορά κυρίως μία επένδυση κτηματομεσιτικού χαρακτήρα (real estate) και όχι μία ανάπτυξη που ενισχύει μόνο τη λειτουργία της μαρίνας, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία.
Παραμένουμε πολύ προβληματισμένοι γιατί αυτό που πάει να γίνει, θα είναι μια ‘πόλη μέσα στην πόλη’ όπως προανέφερα.
• Κανονικά δεν θα έπρεπε να είχε προηγηθεί διαβούλευση ή κάποιου είδους ενημέρωση;
Κοιτάξτε, υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες που ακολουθούνται. Η διαβούλευση γίνεται κατά την διάρκεια των αιτημάτων προς τις υπηρεσίες. Υπάρχουν εγκρίσεις των τότε αρχαιολογικών υπηρεσιών (επειδή σήμερα έχουν αλλάξει) οι οποίες από ό,τι φαίνεται δεν έχουν καταλήξει ακόμη, βλέποντας όλα αυτά τα έγγραφα τα οποία αναφέρονται στην Περιβαλλοντική Μελέτη και στο ΦΕΚ. Πρέπει να δούμε τις γνωμοδοτήσεις, καθώς σε μερικά σημεία γεννώνται απορίες.
Αυτό που περιγράφουμε είναι ότι πρέπει να τηρηθούν οι όροι για την αειφορία και για την φέρουσα ικανότητα της πόλης.
Ξεκαθαρίζω πως δεν είμαστε αντίθετοι στην υλοποίηση του έργου. Αλλά πρέπει να γίνει υπό τις απαραίτητες προϋποθέσεις.
• Σε τι ακριβώς, είστε αντίθετοι;
Κυρίως στα πολύ μεγάλα κτήρια –ειδικά στο μέτωπο της νέας περιμετρικής. Εμείς σαν ΤΕΕ είχαμε συμβάλει μαζί με τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Ρόδου (επί θητείας του αείμνηστου Φώτη Χατζηδιάκου) σε αυτό το μέτωπο όπου τώρα γίνονται εργασίες –με ήπιο τρόπο και παρέμβαση. Μπορεί να γίνει το καλύτερο δυνατό που απαιτεί η περιοχή αλλά και ο κόσμος στο πλαίσιο της αειφορίας και της φέρουσας ικανότητας του νησιού, σε σχέση και με το χωροταξικό του τουρισμού. Όλα αυτά τα έχουμε θέσει επανειλημμένα και στο παρελθόν σε κάθε ευκαιρία και σε διάφορες συναντήσεις με αρχές και φορείς μαζί με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων.
Συνεπώς, δεν είμαστε αντίθετοι. Δε νομίζω ότι είναι αντίθετος κανένας στην ανάπτυξη και αξιοποίηση της πόλης μας και του νησιού μας. Είμαστε αντίθετοι στο μέγεθος και σε κάποια σημεία.
Χωρίς να μπω σε τεχνικές λεπτομέρειες, μιλάμε για αύξηση συντελεστή και μάλιστα αύξηση συντελεστή κάλυψης (κτήρια επί του εδάφους).
• Θα επιδιώξετε να συναντηθείτε με τη νέα δημοτική αρχή και τον δήμαρχο; Θα ζητήσετε να γίνει μια ευρεία συζήτηση;
Είμαστε ο τεχνικός σύμβουλος της Πολιτείας. Σε αυτή την επένδυση όμως, ‘συνέταιρος’ είναι και ο Δήμος Ρόδου. Συνεπώς, θεωρούμε πως θα έπρεπε να είχαμε ερωτηθεί. Σας θυμίζω ότι οι πρώτες διαδικασίες της αρχικής υπογραφής, είχαν ήδη εγκεκριμένα σύμφωνα με τα παλιά χωροταξικά σχέδια. Ήρθε τώρα, ξαφνικά, μια τόσο μεγάλη αύξηση στη δόμηση, στην κάλυψη και στις κατασκευές που γίνονται εσωτερικά.
• Το Νοέμβριο του 2021, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε επισκεφθεί την μαρίνα Ρόδου στο πλαίσιο επίσκεψης που είχε κάνει στο νησί μας. Σημείωσε μάλιστα πως «είναι ευκαιρία η Ρόδος να αποκτήσει τη μαρίνα που της αξίζει». Ήμασταν όλοι εκεί, του είχαν δείξει μακέτες και είχε εντυπωσιαστεί.
Κοιτάξτε, ο πρωθυπουργός, είδε μια μακέτα και φωτογραφίες! Συνεπώς, ήταν σύμφωνος εξ αρχής για την ανάπτυξη της περιοχής. Δεν είχε πλήρη άποψη για τις λεπτομέρειες. Κι εκείνος όπως κι εμείς όλοι οι πολίτες, θέλουμε μια παρέμβαση ήπιας ανάπτυξης και αειφορίας, με πρόσημο τον άνθρωπο.
Ο νέος δρόμος όπου εκτελείται τώρα το έργο θα έχει συνέχεια με κυκλικό κόμβο και τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα επέλθουν. Οπότε, όλη αυτή η περιοχή (που εκτείνεται μέχρι και τα παλιά σφαγεία κ.λπ.) θα μπορούσε να μετατραπεί προς όφελος της πόλης, των πολιτών και όσων την χρησιμοποιούν. Θα μπορούσε να γίνει μια συνολική ανάπλαση και να βάλουμε στο τραπέζι και τα ‘ανταποδοτικά’.
Εν πάση περιπτώσει, δεν είναι κάτι τετελεσμένο. Είμαστε ανοιχτοί στη συζήτηση και νομίζω ότι μπορεί να γίνει προσαρμογή. Να γίνει ένα μεγάλο ‘στρογγυλό τραπέζι’ και να καθίσουμε να το συζητήσουμε όλοι μαζί και μάλιστα με εξειδικευμένους ανθρώπους και γνώστες του αντικειμένου. Εμείς, το θέλουμε αυτό το έργο. Όλοι μας θέλουμε να δούμε την περιοχή αυτή να αναβαθμίζεται. Θέλουμε το καλό της πόλης, το καλό των πολιτών, την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και βεβαίως, θέλουμε και τον επενδυτή να μείνει. Δεν θέλουμε να τον διώξουμε.
• Ποιους άλλους θα βάλετε στην συζήτηση;
Σας θυμίζω ότι το ΤΕΕ με χρηματοδότηση της ΠΝΑι, ολοκλήρωσε μια έρευνα όλης της βιομηχανικής κληρονομιάς της Δωδεκανήσου (2016). Το λέω αυτό γιατί είναι πολύ σημαντικό για εμάς, να βρεθούν χρηματοδοτήσεις για να αναστηλωθούν, να αναβαθμιστούν, να αναδειχθούν και να έχουν χρήση σε όλο αυτό το μέτωπο. Γνωρίζουμε όλοι μας ποια κτήρια υπάρχουν εκεί. Οι μύλοι, η Καϊρ, τα παλιά Σφαγεία κ.ο.κ. Εάν όλα αυτά φτιαχτούν και έχουν χρήση, θα αλλάξει εντελώς η εικόνα και η λειτουργία ολόκληρης της περιοχής.
Κι εδώ, να υπενθυμίσουμε κάτι ακόμη: να μπει στη συζήτηση και ο ΔΕΔΔΗΕ. Είχε δεσμευτεί ότι θα έφτιαχνε το παλιό εργοστάσιο εκεί. Γιατί έμεινε εκεί; Ιδού πεδίο δόξης λαμπρόν!
Εν κατακλείδι: εμείς ως ΤΕΕ έχουμε συνεχείς διαβουλεύσεις, είμαστε ανοιχτοί να μιλήσουμε με όλους (και με τον επενδυτή) και να δούμε ακριβώς τι μπορεί να γίνει για το καλό όλων! Θέλουμε μια ωραία επένδυση που θα μας βρίσκει όλους σύμφωνους -μαζί και τον επενδυτή- με τους σωστούς όρους.