Την εξυγίανση και αναβάθμιση του κλάδου ενοικιάσεως αυτοκινήτων & δικύκλων ζητά η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΕΝΟΙΚΙΑΣΕΩΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ & ΔΙΚΥΚΛΩΝ (Π.Ο.Γ.Ε.Α.ΔΙ) από τα συναρμόδια υπουργεία ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ .
Για τον σκοπό αυτό επιτροπή της ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ αποτελούμενη από τον, πρόεδρο Μαράκη Μενέλαο, τον αντιπρόεδρο Γιαννά Στέργο, τον Γεν. Γραμματέα Μυλωνάκη Χρήστο, και τα μέλη του ΔΣ Βασίλη Καλούδη και Γιάννη Κορφιάτη, συναντήθηκε με στην Υπουργό Τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη και τον Υπουργό Μεταφορών & Υποδομών κ. Σταικούρα .
Στην συνάντηση τέθηκε η επιτακτική ανάγκη εξυγίανσης και αναβάθμισης την παροχής υπηρεσιών του κλάδου ενοικίασης αυτοκινήτων χωρίς οδηγό και με οδηγό.
Ποιο συγκεκριμένα τέθηκε το θέμα τροποποίησης και αναβάθμισης της Αριθμ.16597(ΦΕΚ Β’ 2156/31/12/2010. Η εν λόγο ΚΥΑ καθορίζει τους όρους και της προϋποθέσεις σύστασης και λειτουργείας επιχειρήσεων εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης (Ι.Χ) χωρίς οδηγό.
Η εν λόγο ΚΥΑ που εκδόθηκε το 2010 είναι πλέον αναχρονιστική , ξεπερασμένη και δεν καλύπτει τις ανάγκες του τουρισμού του σήμερα. Με την εφαρμογή της ΚΥΑ οι επιχειρήσεις οι μικρές και μεσαίες υφίστανται τεράστια πίεση από εταιρίες εισαγωγής και εμπορίας αυτοκινήτων, ιδίως δε στις περιπτώσεις που υφίσταται επιχειρηματική διασύνδεση/έλεγχος μεταξύ των επιχειρήσεων αυτών και άμεση/έμμεση δραστηριοποίησή τους στην ειδική αγορά της εκμίσθωσης αυτοκινήτων και δικύκλων χωρίς οδηγό. β) Από την κατάργηση ουσιώδους
σημασίας προϋποθέσεων για τη σύσταση και νόμιμη λειτουργία των επιχειρήσεων της εκμίσθωσης αυτοκινήτων και δικύκλων χωρίς οδηγό, γεγονός που έχει οδηγήσει σε ασυδοσία την ειδική αγορά.
Η πίεση που δημιουργούν οι καταστάσεις αυτές επαπειλεί με οικονομικό στραγγαλισμό τις τοπικού χαρακτήρα μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, με μετατροπή μιας υγειούς ανταγωνιστικά αγοράς σε ολιγοπωλιακή ή εξαρτώμενη, χωρίς την ίδια στιγμή να επωφελείται ο τελικός καταναλωτής των υπηρεσιών μας.
Πρότειναν στους συναρμόδιους υπουργούς να γίνουν οι ακόλουθες νομοτεχνικές βελτιώσεις στην Κ. Υ.Α. 16596/2010:
1) Οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων Ι.Χ. χωρίς οδηγό, πρέπει να
διαθέτουν ελάχιστο αριθμό εκμισθούμενων αυτοκινήτων, ως εξής:
α. Επιχειρήσεις που βρίσκονται στην περιοχή της τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης:
πενήντα (50)
β. Επιχειρήσεις που βρίσκονται στα διοικητικά όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης:τριάντα
πέντε (35)
γ. Επιχειρήσεις που βρίσκονται στις νήσους Κρήτη, Ρόδο και Κέρκυρα: εικοσι πέντε (25)
δ. Επιχειρήσεις που βρίσκονται στην υπόλοιπη επικράτεια: δέκα πέντε (15)
Οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων Ι.Χ. χωρίς οδηγό διαθέτουν εκμισθούμενα αυτοκίνητα, όταν α) έχουν την κυριότητα αυτών, β) έχουν την κατοχή αυτών δυνάμει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης LEASING”
Τίτλοι ιδιοκτησίας ή συμφωνητικό μίσθωσης ή παραχώρησης χρήσης, από το οποίο προκύπτει ότι η επιχείρηση διαθέτει ανεξάρτητη γραφειακή εγκατάσταση εμβαδού τουλάχιστον 20 τ.μ..”
Έχει ήδη παρατηρηθεί το φαινόμενο της λειτουργίας επιχειρήσεων εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων Ι.Χ. χωρίς οδηγό σε παραπήγματα, σε πρόχειρα ακατάλληλα καταλύματα χωρίς καν υποτυπώδεις διευκολύνσεις προς τον πελάτη επισκέπτη, όπως τουαλέτες, χώρο υποδοχής κ.λ.π. Η κατάσταση αυτή επιδρά κατά τρόπο αρνητικό της τουριστική ταυτότητα της χώρας.
Η συστέγαση επιχειρήσεων εκμίσθωσης Ι.Χ. αυτοκινήτων χωρίς οδηγό, με επιχειρήσεις οποιασδήποτε μορφής απαγορεύεται. Εξαιρετικά επιτρέπεται η συστέγαση των επιχειρήσεων αυτών με άλλες επιχειρήσεις εκμίσθωσης Ι.Χ. αυτοκινήτων χωρίς οδηγό, με επιχειρήσεις εκμίσθωσης μοτοσικλετών άνω των 50 κ.ε., τουριστικά γραφεία και ναυλομεσιτικά γραφεία. Στην περίπτωση συστέγασης επιχειρήσεων, πρέπει να
εξασφαλίζεται η πλήρης γραφειακή εγκατάσταση, όπως αυτή ορίζεται για κάθε μορφή επιχείρησης.”
Τέθηκε επίσης το θέμα ενοικίασης αυτοκινήτων με οδηγό.
Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΟ 2012 ζήτησε την ενοικίαση από τις επιχειρήσεις του κλάδου αυτοκίνητα με οδηγό το αίτημα έγινε δεκτό με την ψήφιση του ν. 4093/2012 Στην πορεία τα συναρμόδια υπουργεία ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ με διάφορες πράξεις νομοθετικού περιεχομένου ,παρ4αχώρησαν τη χρήση της εκμετάλλευσης των 9θέσιων ΜΙΝΙ BUS στις εταιρίες ΤΑΧΙ άνευ κομίστρου, στα γραφεία γενικού τουρισμού προς εξυπηρέτηση την μεταφορά των πελατών των TOUR OPERATORS, προμισθωμένων πακέτων , από το αεροδρόμιο προς τα ξενοδοχεία και το αντίθετο(TRANSFER) ,καθώς και στις ξενοδοχειακές μονάδες για την εξυπηρέτηση των πελατών τους από και προς τα αεροδρόμια της χώρας.
Δυστυχώς οι ιδιοκτήτες των εν λόγο MINI BUS προέβαιναν σε παραβατικές συμπεριφορές καταστρατηγώντας το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο προβαίνοντας σε κλοπή έργου από τις επιχειρήσεις ενοικιάσεως αυτοκινήτων.
Έπειτα από έντονες διαμαρτυρίες των επιχειρήσεων ενοικιάσεως αυτοκινήτων τα συναρμόδια Υπουργεία Τουρισμού & Μεταφορών προσπάθησαν να βάλουν κάποιους κανόνες και να μαζέψουν το μπάχαλο που είχε δημιουργηθεί προβαίνοντας σε διάφορες νομοθετικές ρυθμίσεις, Βλέπε, ν.4512/2018, ΚΥΑ 50427/2440/2018,
ΚΥΑ2546/1683/2020, ΚΥΑ 154785/2023 αλλά μάταια η κατάσταση χειροτέρεψε.
Σήμερα μόνο στην ΚΡΗΤΗ κυκλοφορούν και προβαίνουν σε παραβατικές συμπεριφορές 3500 ΜΙΝΙ BUS, πρόκειται για επιχειρήσεις τουριστικών γραφείων , ενοικιάσεως αυτοκινήτων, ΤΑΧΙ, με ένα και μοναδικό αυτοκίνητο , δηλώνουν ότι πραγματοποιούν TRANFER και προβαίνουν σε εκδρομές σε καθημερινή βάση,
Υποκλέπτοντας έργο από τα γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων, και από τις εταιρίες ΤΑΧΙ. Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ,ΡΟΔΟΥ, ΚΕΡΚΥΡΑΣ, ΧΑΝΕΙΩΝ ,ΣΑΜΟΥ, ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ζήτησε από τους συναρμόδιους Υπουργούς να νομοθετήσουν να αλλάξουν το δαιδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο και να προστατέψουν τις νόμιμες λειτουργούσες επιχειρήσεις ενοικιάσεως
αυτοκινήτων.
Η συνάντηση διενεργήθηκε σε πάρα πολύ καλό και εποικοδομητικό κλίμα, οι αρμόδιοι υπουργοί δεσμεύτηκαν ότι δια των υπηρεσιακών στελεχών των υπουργείων θα δουν με την απαιτούμενη σοβαρότητα τα θέματα που ετέθησαν και θα γίνει προσπάθεια βελτίωσης.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΜΑΡΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΥΛΩΝΑΚΗΣ