Ο τουρισμός τη χρονιά που πέρασε πέτυχε το κρίσιμο στοίχημα της αύξησης των
ταξιδιωτικών εσόδων, αφήνοντας πίσω τις μεγάλες απώλειες της πανδημίας. Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ανακοινωθούν από την Τράπεζα της Ελλάδος τα στοιχεία για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο που θα αφορούν το σύνολο του 2023. Ήδη όμως τα έσοδα έχουν σπάσει το “φράγμα” των 20 δισ. ευρώ και στο ενδεκάμηνο οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν αύξηση κατά 15,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και διαμορφώθηκαν στα 20,11 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 17,3% και διαμορφώθηκε σε 31,9 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 27,2 εκατ. ταξιδιωτών την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Αν και ακόμη βρισκόμαστε σε περίοδο προκρατήσεων, τα μηνύματα για την εξέλιξη και της φετινής τουριστικής περιόδου είναι θετικά. Οι επιχειρηματίες του χώρου αποφεύγουν να θέσουν στόχο για τα έσοδα, εντούτοις στοχεύουν σε ακόμη καλύτερες τουριστικές επιδόσεις.
Η εικόνα που έχουν, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, είναι πως οι προκρατήσεις κατά το Δεκέμβριο στους μεγάλους tour operators έτρεχαν με διψήφια αύξηση σε σύγκριση με το Δεκέμβριο του 2022. Και τον Ιανουάριο όμως συνεχίστηκε το αυξημένο ενδιαφέρον, με την άνοδο σε σύγκριση με πέρσι να υπολογίζεται γύρω στο 5-10% ανάλογα με τον προορισμό. Η ζήτηση είναι υψηλή για τρεις δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς, Κρήτη, Ρόδο και Κω (τα τρία νησιά βρίσκονται υψηλά στις πωλήσεις και της TUI), ενώ Ζάκυνθος και Κέρκυρα βρίσκονται επίσης μεταξύ των κορυφαίων αναζητήσεων σε ότι αφορά τα πακέτα all inclusive.
Η τουριστική αγορά ποντάρει επίσης στην πρόωρη έναρξη της φετινής σεζόν, που έχει άμεση επίπτωση στα έσοδα, αλλά και στη συνδεσιμότητα με βασικές αγορές, κυρίως με την αμερικανική (υπενθυμίζεται οι Αμερικανοί τουρίστες είναι από τους βασικούς τροφοδότες του τουριστικού ταμείου).
Πόσα ξοδεύουν οι ξένοι τουρίστες στην Ελλάδα – Η εικόνα της τελευταίας δεκαετίας
Η “συμπεριφορά” των τουριστών έχει αλλάξει σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με αποκορύφωμα μετά την περίοδο της πανδημίας. Η τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων “Η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη των εισερχόμενων τουριστών στην Ελλάδα, 2013-2022” αποτυπώνει την κατάσταση.
Σύμφωνα με τη μελέτη, καταγράφεται μείωση της μέσης κατά κεφαλή δαπάνης (ΜΚΔ) κατά €33,3/-5,1% τα τελευταία δέκα χρόνια στην Ελλάδα, η οποία οφείλεται στη μείωση της μέσης διάρκειας παραμονής κατά -12,8% ή 1,1 διανυκτερεύσεις αφού η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση (ΜΔΔ) για την ίδια περίοδο σημείωσε αύξηση κατά € 6,5/ +8,9%.
Όπως σημειώνεται στη μελέτη, η ομαλοποίηση της κατάστασης στην ταξιδιωτική βιομηχανία το 2022 (-11,2% σε όρους αφίξεων σε σύγκριση με το 2019), επέδρασε θετικά στην απελευθέρωση της λανθάνουσας ζήτησης για διακοπές μετά από δύο χρόνια ταξιδιωτικών περιορισμών και γενικευμένης αβεβαιότητας εξαιτίας της πανδημίας.
Συγκεκριμένα, η μείωση της μέσης κατά κεφαλή δαπάνης το 2022 οφείλεται:
• στην ανάκαμψη των ταξιδιών City Break κυρίως στον προορισμό της Αθήνας, που έχουν σχετικά χαμηλή διάρκεια παραμονής και κατ’ επέκταση χαμηλή δαπάνη,
• στις πληθωριστικές πιέσεις, που ακολούθησαν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, και επέδρασαν αρνητικά ροκανίζοντας το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών σε παγκόσμιο επίπεδο και κατ’ επέκταση των καταναλωτικών τους δαπανών και
• στην αύξηση των ροών από τις όμορες βαλκανικές αγορές και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, που έχουν παραδοσιακά χαμηλή μέση διάρκεια παραμονής, από 19,1% το 2020 σε 19,9% το 2022, και
• στη μικρή μείωση του μεριδίου των παραδοσιακών μας αγορών, που έχουν υψηλότερη ταξιδιωτική δαπάνη έως και 4 φορές σε σύγκριση με τις Βαλκανικές αγορές, από 50,1% το 2020 σε 46,9% το 2022. Η μείωση του μεριδίου των παραδοσιακών μας αγορών οφείλεται σε μικρότερο ρυθμό αύξησης και όχι σε μείωση αφίξεων.
Η μελέτη σημειώνει πως ότι αν και η ΜΚΔ μειώθηκε σε σχέση με το 2021 (-11,7%, από €702,4 το 2021 σε € 620,0 το 2022), βρίσκεται ακόμα υψηλότερα των προ πανδημίας επιπέδων (€ 620 έναντι € 564 το 2019).
Πηγή capital.gr