Κινητικότητα καταγράφεται στο θέμα των υδατοδρομίων καθώς όπως όλα δείχνουν εντός του 2024 και έπειτα από χίλια μύρια κύματα που πέρασε στην τελευταία δεκαετία το νέο επιχειρηματικό μοντέλο μεταφοράς, με τη βούληση και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, εντός του έτους θα πετάξουν τα πρώτα υδροπλάνα στον ελληνικό ουρανό.
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, στην τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ. ενέκρινε την παραχώρηση χώρου εντός της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης του Λιμένα που βρίσκεται στη θέση «Χόχλακες» Λάρδου, εντός της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης του Λιμένα που βρίσκεται στη θέση «Πηγάδια» Καρπάθου και εντός της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης στη θέση «Φρυ» Κάσου, για τη λειτουργία υδατοδρομίων.
Η λειτουργία των υδατοδρομίων -εντός του 2024 πλην άλλων απροόπτων- που θα αλλάξει τον χάρτη μεταφορών στα νησιά, προσδίδοντας υπεραξία και στο τουριστικό προϊόν πέρα από τη διευκόλυνση των κατοίκων.
Η λειτουργία των υδατοδρομίων έχει μπει ψηλά στην ατζέντα και του Μεγάρου Μαξίμου, γι’ αυτό και στα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια της Hellenic Seaplanes από τα Μέγαρα στο Λαύριο, επέβαιναν η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου και ο υφυπουργός Ναυτιλίας Ιωάννης Παππάς.
Η προσπάθεια τώρα επικεντρώνεται στην εξασφάλιση των απαραίτητων αδειών και στην επιχειρησιακή ετοιμότητα των πρώτων υδατοδρομίων που θα ανοίξουν τις πύλες τους για να υποδεχτούν επιβάτες, αρχικά στο Ιόνιο.
Σύμφωνα με τη Hellenic Seaplanes, στις Σποράδες και στη Στερεά το πλάνο προχωράει σταθερά ώστε τα υδατοδρόμια Σκύρου, με ολοκληρωμένες χερσαίες και υδάτινες εγκαταστάσεις καθώς και Σκοπέλου και Αλοννήσου να μπαίνουν σε σειρά για απόκτηση άδειας λειτουργίας, ενώ τον ίδιο δρόμο ακολουθούν και τα νησιά του Αιγαίου Τήνος και Πάτμος.
Επίσης, η χωροθέτηση και η λειτουργία υδατοδρομίων στη Σητεία αναμένεται να αυξήσει την κινητικότητα για δρομολόγια προς τα Δωδεκάνησα.
H γραφειοκρατία, είναι και στην περίπτωση των υδατοδρομίων το σοβαρό εμπόδιο και σε σχετικές δηλώσεις του στην εφημερίδα «Καθημερινή», ήδη από τον Ιανουάριο 2023 ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος είχε -ορθώς- εκτιμήσει πως θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ξεκινήσουν οι πτήσεις το προηγούμενο έτος: «Οταν αποφασίσαμε να αναλάβουμε τη διαδικασία αδειοδότησης 28 υδατοδρομίων σε 26 νησιά του Νοτίου Αιγαίου δεν μπορούσαμε να φανταστούμε πόσο δύσκολο θα ήταν το εγχείρημα. Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με προεδρικά διατάγματα, βάσει των οποίων δεν επιτρέπεται κάθε είδους μόνιμη κατασκευή σε λιμάνι. Σε άλλες περιπτώσεις, βασιλικά διατάγματα απαγορεύουν να δημιουργηθεί κιόσκι στον προβλήτα ενός υδατοδρομίου στις Κυκλάδες. Αυτά είναι ορισμένα μόνον από τα δεκάδες εμπόδια που έπρεπε να υπερπηδήσουμε, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις χρειάστηκε να αλλάξει και η νομοθεσία», είχε πει στην «Κ» ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, που έχει, μέσω προγραμματικών συμβάσεων με τα Λιμενικά Ταμεία, αναλάβει να «τρέξει» τη διαδικασία της αδειοδότησης.
Να σημειωθεί ότι στην τροποποίηση των προγραμματικών συμβάσεων που έχουν υπογραφεί για την εκτέλεση του έργου «Μελέτη Κατασκευή και Αδεια Ιδρυσης και Λειτουργίας Υδατοδρομίων στους Λιμένες Δικαιοδοσίας του Δ.Λ.Τ.Ν.Δ.» προβλέφθηκε παράταση έως και το 2024, η οποία κρίθηκε απαραίτητη προκειμένου να ολοκληρωθεί το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο του έργου.
Η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» μετά την ψήφιση του Νόμου 4146/13 και με σκοπό την δημιουργία ενός βιώσιμου και λειτουργικού συγκοινωνιακού δικτύου υδροπλάνων έχει ήδη αναλάβει στα Δωδεκάνησα την Αδειοδότηση των Υδατοδρομίων:
• Υδατοδρόμιο Καλύμνου (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Καλύμνου)
• Υδατοδρόμιο Λέρου (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάτμου)
• Υδατοδρόμιο Ρόδου (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου)
• Υδατοδρόμιο Σύμης (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου)
• Υδατοδρόμιο Καστελλόριζου (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου)
• Υδατοδρόμιο Καρπάθου (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου)
• Υδατοδρόμιο Χάλκης (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου).
Αξίζει να σημειωθεί πως σχεδιάζεται η λειτουργία 11 υδατοδρομίων στα Δωδεκάνησα και 9 στις Κυκλάδες. Η Ρόδος θα διαθέτει 2 υδατοδρόμια ενώ υδατοδρόμια θα λειτουργήσουν επίσης σε Χάλκη, Σύμη, Τήλο, Κάρπαθο, Καστελλόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρο, Αστυπάλαια, Κάσο και στις Κυκλάδες σε Μύκονο, Σαντορίνη, Κύθνο, Κέα, Άνδρο, Σίκινο, Σέριφο, Δονούσα και Ανάφη.
Τα υδροπλάνα, δοκιμασμένα εδώ και δεκαετίες σε πολλές ξένες χώρες μπορούν να αποτελέσουν και στην Ελλάδα μια αξιόπιστη λύση ως επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή. Ας μην ξεχνάμε ότι στη Ρόδο την περίοδο της ιταλοκρατίας, εκτελούσαν πτήσεις και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία, υδροπλάνα.
Η εκ νέου δρομολόγηση, θα αποτελέσει λύση ειδικά τους χειμερινούς μήνες, για τα μικρά νησιά, που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο προσδίδοντας μια επιπλέον ασφάλεια στους κατοίκους τους.
Επιπλέον, στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου θα διευρύνουν τις επιλογές των δυνητικών επισκεπτών με ένα λογικό κόστος εισιτηρίου, ενώ θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι πρόκειται για ένα μέσο φιλικό προς το περιβάλλον, που θα μπορεί να προσγειωθεί σε πολλές περιπτώσεις και στο έδαφος ενώ τροποποιείται πολύ εύκολα και γρήγορα εξυπηρετώντας ανάγκες cargo, αεροδιακομιδής ασθενών, πυρόσβεσης κλπ.