Το 52% των θανάτων από τροχαία στην Ευρώπη το 2022 σημειώθηκαν σε επαρχιακούς δρόμους, έναντι 38% σε αστικές περιοχές και 9% σε αυτοκινητoδρόμους.
Την ίδια στιγμή, προβληματίζει ο αριθμός των οδηγών ποδηλατών που σκοτώνονται στους δρόμους των ευρωπαϊκών χωρών, καθώς είναι η μόνη ομάδα χρηστών του οδικού δικτύου στην οποία δεν έχει σημειωθεί σημαντική μείωση των θανάτων την τελευταία δεκαετία.
Αυτό συμβαίνει κυρίως λόγω της συνεχιζόμενης έλλειψης κατάλληλων υποδομών και της μη ασφαλούς συμπεριφοράς όλων των οδηγών, συμπεριλαμβανομένης της υπερβολικής ταχύτητας, της διάσπασης προσοχής και της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών.
Οι άνδρες ευθύνονται για 3 στους 4 θανάτους
Οι άνδρες ευθύνονταν για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία (77%). Τα άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο, καθώς αντιπροσώπευαν το 29% του συνόλου των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ αντιπροσωπεύουν το 21% του πληθυσμού.
Ομοίως, οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών αντιπροσώπευαν το 12% των θανάτων, αλλά το 7% του πληθυσμού. Οι επιβάτες αυτοκινήτων (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 45% του συνόλου των θανάτων, ενώ οι πεζοί αντιπροσώπευαν το 18%, οι χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 19% και οι ποδηλάτες το 10%.
Ωστόσο η Επιτροπή δημοσίευσε ότι πέρυσι σκοτώθηκαν περίπου 20.400 άτομα σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ, ποσοστό που συνιστά μικρή μείωση κατά 1% σε σύγκριση με το 2022. Παρά τη σχετική μείωση από το 2019, λίγα κράτη μέλη βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ και του ΟΗΕ για μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.
Ασφαλέστερες και πιο επικίνδυνες χώρες
Στην ΕΕ, οι θάνατοι από τροχαία το 2023 μειώθηκαν κατά 1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ειδικότερα, υπήρχαν συνολικά 2.360 λιγότεροι θάνατοι σε σύγκριση με το 2019.
Ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έχει μειωθεί ελάχιστα στην Ισπανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ έχει αυξηθεί στην Ιρλανδία, τη Λετονία, τη Σλοβακία και τη Σουηδία.
Αντιθέτως, κατά την τελευταία τετραετία, το Βέλγιο, η Τσεχία, η Δανία, η Ουγγαρία και η Πολωνία βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου μείωσης κατά 50% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και των σοβαρών τραυματισμών έως το 2030.
Οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (22 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους) και στη Δανία (27/εκατομμύριο).
Βουλγαρία (82/εκατομμύριο) και η Ρουμανία (81/εκατομμύριο) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων το 2023, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 46 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ