Τι θέλουν και τι αποφεύγουν όσοι προτίθενται να πετάξουν πάνω από 10 ώρες με το αεροπλάνο για να φτάσουν στη χώρα μας
Πεδίο σημαντικής περαιτέρω ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού αποτελούν οι υπερπόντιες αγορές, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Αυστραλία, η Κίνα, η Ιαπωνία, η Κορέα και ο Καναδάς, από όπου το αεροπορικό ταξίδι για την Ελλάδα διαρκεί πάνω από 10 ώρες και από τις οποίες η χώρα μπορεί να προσελκύσει ταξιδιώτες.
Οι περισσότεροι από τους ταξιδιώτες αυτούς ανήκουν στις ανώτερες εισοδηματικές τάξεις και συνήθως η κατά κεφαλήν ημερήσια δαπάνη τους είναι σημαντικά υψηλότερη από αυτήν άλλων εθνικοτήτων όπως από τις βασικές ευρωπαϊκές αγορές, δηλαδή τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία αλλά και το Ηνωμένο Βασίλειο, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού τουρισμού.
Αυτό προκύπτει από το Long-Haul Travel Barometer (LHTB), την τελευταία έρευνα της EuropeanTravel Commission και της Eurail BV σε ευρύ δείγμα ερωτηθέντων στις υπερπόντιες αυτές αγορές σχετικά με τις προθέσεις τους για ταξίδια κατά το 2024.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η Ελλάδα βρίσκεται πέμπτη (5) μαζί με την Αυστρία στις προτιμήσεις των Αμερικανών όπως και των Αυστραλών που σκοπεύουν να ταξιδέψουν στην Ευρώπη φέτος, έκτη (6) στις προτιμήσεις των Καναδών, έβδομη (7) στις προτιμήσεις των Βραζιλιάνων και των Νοτιοκορεατών, ένατη (9) στις προτιμήσεις των Γιαπωνέζων και δέκατη (10) των Κινέζων. Πρόκειται για αγορές που αθροιστικά έχουν πολλαπλάσιο πληθυσμό από αυτόν της Ευρώπης και δυνητικά μπορούν να οδηγήσουν σε μια νέα εποχή ανάπτυξης αλλά και υψηλότερων εσόδων για τον ελληνικό τουρισμό, σχολιάζουν οικονομολόγοι. Σε όλες τις αγορές, 38% των ερωτηθέντων είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα από 200 ευρώ την ημέρα, πόσο υπερδιπλάσιο από τον μέσο όρο της κατά κεφαλήν ημερήσιας δαπάνης στην Ελλάδα το 2023.
Η ασφάλεια, η ποιότητα των υποδομών φιλοξενίας και η ανταγωνιστικότητα των τιμών αποτελούν τα τρία «κλειδιά» για την τελική επιλογή προορισμού, σύμφωνα με την έρευνα. Μεταξύ εκείνων, από τις παραπάνω επτά βασικές υπερπόντιες αγορές που επιθυμούν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό το 2024, το 75% σχεδιάζει να επισκεφθεί την Ευρώπη, με το υπόλοιπο 25% να εξετάζει άλλες περιοχές. Και η Ελλάδα είναι σταθερά στις 10 πρώτες επιλογές και σε ορισμένες περιπτώσεις πολύ υψηλότερα. Οσοι θα αποφύγουν φέτος τα ταξίδια στην Ευρώπη αναφέρουν ως βασικούς λόγους τον πόλεμο στην Ουκρανία, την ένταση στη Μέση Ανατολή, το γεγονός ότι έχουν επισκεφθεί στο παρελθόν ξανά τη Γηραιά Ηπειρο και επιθυμούν να επισκεφθούν άλλη περιοχή του πλανήτη, τα υψηλά κόστη της αεροπορικής μετακίνησης και τον περιορισμένο χρόνο που έχουν διαθέσιμο για διακοπές.
Στις ΗΠΑ, η πρόθεση για ταξίδια διεθνώς παραμένει στα επίπεδα του 2023, με το 60% των ερωτηθέντων να εκφράζει την επιθυμία να ταξιδέψει. Υψηλότερα επίπεδα αισιοδοξίας για τα ταξίδια στο εξωτερικό φέτος έχουν καταγραφεί στη Βραζιλία (76%), στην Αυστραλία (73%), στον Καναδά (72%) και στη Νότια Κορέα (71%). Η Ιαπωνία έχει δει μια μέτρια αύξηση 5% από το 2023, ωστόσο η πρόθεση παραμένει σχετικά χαμηλή στο 35%. Η Κίνα είναι η μόνη αγορά όπου το ταξιδιωτικό κλίμα βρίσκεται σε πτώση, καταγράφοντας μείωση 14% στην πρόθεση για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων. Ωστόσο το 64% των ερωτηθέντων εξακολουθεί να σχεδιάζει ένα μακρινό ταξίδι.
Για τους ταξιδιώτες που επιθυμούν να επισκεφθούν την Ευρώπη φέτος, η ασφάλεια είναι ο πρωταρχικός παράγοντας που επηρεάζει την επιλογή προορισμού τους, με το 45% να δίνει προτεραιότητα σε ένα ασφαλές ταξιδιωτικό περιβάλλον. Η τουριστική υποδομή υψηλής ποιότητας, τα καλά ξενοδοχεία δηλαδή, βρίσκεται στη δεύτερη θέση, με το 38% να τη θεωρεί απαραίτητη. Διάσημα τοπόσημα και προορισμοί, αρχαιολογικοί ή άλλοι, όπως και προσιτές τιμές υπηρεσιών διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στην επιλογή προορισμού, με το 35% των ταξιδιωτών στο εξωτερικό να τα θεωρούν κορυφαίες προτεραιότητές τους. Οι ευχάριστες καιρικές συνθήκες διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στις ταξιδιωτικές αποφάσεις, καθώς θεωρούνται καθοριστικές από το 31%. Πολλοί διατυπώνουν έντονη προτίμηση για προορισμούς που διατηρούν τη φυσική και πολιτιστική τους κληρονομιά, με το 33% και το 32% των ερωτηθέντων να δίνουν προτεραιότητα σε αυτόν τον παράγοντα, αντίστοιχα. Αυτή η τάση υποδηλώνει μια μοναδική προτίμηση για προορισμούς που διατηρούν την αυθεντικότητά τους.
Μεταξύ εκείνων που επέλεξαν να μην ταξιδέψουν στο εξωτερικό στην Ευρώπη το 2024, το 36% αναφέρει το σημαντικό κόστος ταξιδιού ως τον κύριο αποτρεπτικό παράγοντα, με τον περιορισμένο χρόνο διακοπών να είναι ένας άλλος σημαντικός παράγοντας για το 12% των ερωτηθέντων.
Κατά μέσον όρο, οι διεθνείς ταξιδιώτες σχεδιάζουν να επισκεφθούν τρεις ευρωπαϊκές χώρες στο επόμενο ταξίδι τους. Για να εξυπηρετήσουν τα σχέδιά τους αυτά, οι περισσότεροι (58%) σκέφτονται διακοπές που διαρκούν από 1 έως 2 εβδομάδες, ενώ άλλοι όπως οι Αυστραλοί σχεδιάζουν να μείνουν ακόμη περισσότερο.
Οι Αμερικανοί
Οι ΗΠΑ συνεχίζουν να ξεχωρίζουν ως η κύρια υπερπόντια αγορά ταξιδιωτών για την Ευρώπη, όπως και για την Ελλάδα που βρίσκεται πέμπτη στις προτιμήσεις τους, συμβάλλοντας με 5,4% επί των συνολικών επισκεπτών στη Γηραιά Ηπειρο το 2023. Καθώς στα τέλη του 2023 σημειώθηκε αύξηση στην καταναλωτική εμπιστοσύνη οι προσδοκίες για αυξημένα ταξίδια στην Ευρώπη από αυτή την αγορά είναι θετικές, αναφέρει χαρακτηριστικά το Long-Haul Travel Barometer της European TravelCommission.
Την ίδια ώρα, ο αρχικός ενθουσιασμός για το άνοιγμα της Κίνας πέρυσι έχει πλέον χαθεί. Μια πιο προσεκτική ματιά στην τάση αυτή όμως δείχνει ότι ο περιορισμός της διάθεσης των Κινέζων να επισκεφθούν την Ευρώπη σχετίζεται κυρίως με την πολύ μεγάλη απόσταση και την απαίτηση για πολύ μεγάλο χρόνο ταξιδιού που δεν είναι πάντοτε διαθέσιμος. Ετσι η Ευρώπη υποχωρεί φέτος κατά 14% στις προτιμήσεις των Κινέζων ως ταξιδιωτικός προορισμός. Οσοι πάντως επισκεφθούν τελικά την Ευρώπη στοχεύουν σε διαμονή μιας έως δύο εβδομάδων και ημερήσιο προϋπολογισμό υψηλό, άνω των 200 ευρώ ανά άτομο.
Πηγή kathimerini.gr
Ηλίας Μπέλλος