Στα «συρτάρια» του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών φαίνεται ότι μπαίνει οριστικά το έργο της Νέας Εισόδου της Ρόδου που θα συνέδεε την πόλη με το αεροδρόμιο.
Ο νέος οδικός άξονας ξεκίνησε να σχεδιάζεται από τη δεκαετία του΄70 και προέβλεπε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με τρεις ισόπεδους κόμβους στις θέσεις Νέο Νοσοκομείο, Κανδυλί και Ιαλυσό με σύνδεση στον δρόμο Ανατολικές Ακτές– Αεροδρόμιο στον κόμβο της Παστίδας.
Ο νέος σύγχρονος οδικός άξονας, θα μείωνε την απόσταση ανάμεσα στην πόλη της Ρόδου και το αεροδρόμιο, διευκολύνοντας τις μετακινήσεις χιλιάδων πολιτών και επισκεπτών του νησιού, αποσυμφορώντας ταυτόχρονα τον υπερκορεσμένο παραλιακό δρόμο από την κυκλοφορία και θα συνέβαλε στη μείωση των ατυχημάτων. Η ανακοίνωση της έναρξη κατασκευής είχε γίνει μάλιστα από τον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή στα εγκαίνια της γέφυρας του Μάκκαρη, έργο που ολοκληρώθηκε με ταχύτατους ρυθμούς από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Σε αντίθεση με το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών θετική εντύπωση δημιούργησε η ανακοίνωση από τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργο Χατζημάρκο για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου που αφορά στο οδικό τμήμα από τον Κόμβο Φανερωμένης έως Αεροδρόμιο, προϋπολογισμού 8,6 εκ. ευρώ.
Εξαγγελία Κ. Καραμανλή
Από τη σύσκεψη που έγινε τον Φεβρουάριο του 2021 με τη συμμετοχή του τότε υπουργού Κ. Καραμανλή και του βουλευτή Μ. Κόνσολα που είχε δείξει μεγάλη κινητικότητα για την ολοκλήρωση του έργου, διαπιστώθηκε ότι απαιτούνταν συμπληρωματικές μελέτες, για τα τρία τεχνικά έργα από την αρχή της χάραξης έως το Κανδυλί, για το τμήμα Κανδυλί-Αεροδρόμιο, για τις γεωτεχνικές μελέτες και το Κτηματολόγιο. Η χρηματοδότηση των συμπληρωματικών μελετών, εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με συγκεκριμένο κωδικό και αναμενόταν η διαγωνιστική διαδικασία. Η χρηματοδότηση της κατασκευής του έργου, μετά την ολοκλήρωση των συμπληρωματικών μελετών εκτιμήθηκε σε συνολικό κόστος περί τα 77 εκ. ευρώ, ενδιαφέρον δε για την χρηματοδότηση είχε εκδηλώσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σημειώνεται ότι από το 2020 είχαν οριστικά κριθεί και οι προσφυγές των πολιτών στο ΣτΕ που έδωσε το «πράσινο φώς» για την κατασκευή της νέας οδού που θα συνδέει την πόλη της Ρόδου με το αεροδρόμιο και θα συμβάλλει στην οδική ασφάλεια και στην εξυπηρέτηση των πολιτών.
Το χρονικό της Μεσογειακής Χάραξης
Για τη νέα είσοδο έχουν ξοδευτεί χιλιάδες ευρώ για προμελέτες, χαράξεις, τοπογραφικά από το Υπουργείο Υποδομών. Μελετητές του υπουργείου, βρέθηκαν το 2008 στη Ρόδο προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με τη μεσογειακή επαναχάραξη του αυτοκινητόδρομου, που θεωρείται επιβεβλημένος για την πόλη της Ρόδου. Το έργο συνδυάζεται με τον περιμετρικό δακτύλιο της πόλης και προβλέπει την κατασκευή ενός υπερσύγχρονου αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, κόμβους και σημείο έναρξης επί της νέας περιμετρικής οδού στη νοητή ευθεία Νοσοκομείο -Τρεις -Παστίδα και οδηγεί στο διεθνές αεροδρόμιο «Διαγόρας». Το έργο κρίθηκε απαραίτητο, λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης που παρατηρείται στην υφιστάμενη οδό σύνδεσης της πόλης της Ρόδου με το Αεροδρόμιο «Διαγόρας». Η μελέτη του έργου ξεκίνησε παράλληλα με την περιμετρική οδό, που χωρίστηκε σε 4 φάσεις υλοποίησης. Εκτελέστηκε το Α΄τμήμα και τροποιήθηκε η Δ’ φάση του έργου. Σημειώνεται ότι κατά την διαδικασία της μελέτης οι δύο οδικοί άξονες συνέτειναν στον κόμβο του Νοσοκομείου και αποτελούσαν κοινό έργο. Αν και το έργο είχε λάβει και έγκριση περιβαλλοντικών όρων το 2000, δεν εκπονήθηκαν οι αναγκαίες συνοδευτικές τεχνικές μελέτες, δεν βρέθηκε επιχειρησιακό πρόγραμμα χρηματοδότησης. Ταυτόχρονα με την παρέλευση των χρόνων η κατασκευή της Μεσογειακής οδού, ήταν πλέον αδύνατη λόγω της πυκνής δόμησης που εξελίχτηκε εντός της προβλεπόμενης διέλευσης της πρώτης χάραξης. Το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ μετά από πιέσεις του αείμνηστου Αριστοτέλη Παυλίδη προκήρυξε εκ νέου τη μελέτη επαναχάραξης με προϋπολογισμό 1.4 εκ. ευρώ, διαβεβαιώνοντας και για τη χρηματοδότησή του. Τα δύο σημεία που δημιουργούσαν προβλήματα στη μεσογειακή χάραξη της νέας εισόδου της πόλης απασχόλησαν τους μελετητές του ΥΠΕΧΏΔΕ που βρέθηκαν το 2009 στη Ρόδο. Δύο τα σημεία που προκαλούσαν πονοκέφαλο στους μελετητές. Στο ύψος της Μέγγαβλης και το δεύτερο στη συμβολή του αυτοκινητοδρόμου στον οδικό άξονα Ανατολικές- Δυτικές ακτές, στην περιοχή της Παστίδας.
Πράσινο φως από το ΣτΕ
Πέραν όμως από την επαναχάραξη το υπουργείο είχε να αντιμετωπίσει και τους ιδιοκτήτες γης που βρήκαν σημάδια χάραξης στα οικόπεδά τους και προσέφυγαν στο ΣτΕ. Με την υπ’αριθμ. 1235/2020 απόφαση του Ε΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας απερρίφθη η αίτηση 4 κατοίκων της Ρόδου κατά του υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την οποία επεδίωκαν την ακύρωση της απόφασης του Υ.Π.Ε.Κ.Α. με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για την κατασκευή και λειτουργία του έργου «Οδός σύνδεσης πόλης Ρόδου με αεροδρόμιο (μεσογειακή χάραξη)», και της θετικής γνωμοδότησης του γενικού γραμματέα για την Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση του παραπάνω έργου.
Στις 10 Ιουνίου ο διαγωνισμός από την ΠΝΑι για το οδικό δίκτυο Φανερωμένη – αεροδρόμιο
Στην αναβάθμιση του οδικού δικτύου προχωράει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και αφορά στο οδικό τμήμα Ιαλυσός- Αεροδρόμιο «Διαγόρας». Το έργο «Βελτίωση Επαρχιακής Οδού υπ’ Αριθμ. 81Α02 από τον Κόμβο Φανερωμένης έως Αεροδρόμιο», μήκους περί τα 10 χλμ. έχει εκτιμώμενη αξία με Φ.Π.Α. 8.600.000 ευρώ (αξία χωρίς Φ.Π.Α. 6.935.483,87 ευρώ). Η δημοπράτηση θα πραγματοποιηθεί στις 10 Ιουνίου 2024 και η αποσφράγιση των προσφορών είναι προγραμματισμένη για τις 14 Ιουνίου. Η διάρκεια του έργου έχει εκτιμηθεί σε 24 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Αντικείμενο του έργου είναι οι εργασίες βελτίωσης των πεζοδρομίων και των λοιπών υποδομών για το οδικό τμήμα Ιαλυσός – Αεροδρόμιο της Ρόδου, προκειμένου να εξασφαλιστούν ασφαλείς συνθήκες μετακίνησης των πεζών και οχημάτων. Επιπλέον, προβλέπονται εργασίες ασφαλτόστρωσης στο σύνολο του έργου καθώς και κατασκευή νέου κυκλικού κόμβου «Κρεμαστής» (Επ.ο. 81Α2 – Ε.Ο. 95) και κατασκευή νέου δικτύου ομβρίων σύμφωνα με τη σχετική μελέτη.
Λυπάμαι για την ανικανότητα των πολιτικών μας. Το έργο αυτό είναι δικός μου σχεδιασμός με το Γ.Π.Σ. της Ρόδου που εγκρίθηκε το 1987!