Στη γραμμή εκκίνησης για μια ακόμη χρονιά-ρεκόρ βρίσκεται η παγκόσμια βιομηχανία τουρισμού παρότι οι τιμές είναι σαφώς υψηλότερες σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας. Η ακρίβεια, όμως, σε συνδυασμό με τη στροφή στις προτιμήσεις τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει τον τρόπο που ξοδεύουν οι τουρίστες κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους.
Οπως προκύπτει από την έρευνα ταξιδιωτικών τάσεων του Mastercard Economics Institute, οι τουρίστες διεθνώς τείνουν πλέον να δίνουν προτεραιότητα στην απόκτηση ξεχωριστών εμπειριών. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε αντίθεση με το παρελθόν, τείνουν να ξοδεύουν περισσότερο στη νυχτερινή ζωή παρά σε ψώνια.
Βέβαια, εξακολουθούν να υπάρχουν προορισμοί που προσφέρονται για ψώνια πολυτελών ειδών. Μάλιστα, εστιάζοντας στις δαπάνες σε πολυτελή προϊόντα ρουχισμού, προέκυψε ότι αυξήθηκαν σημαντικά σε Γαλλία, Ιταλία, Βρετανία και στην ευρύτερη περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, που ανέκαθεν αποτελούσαν κορυφαίες αγορές για τον συγκεκριμένο κλάδο.
Αναλύοντας αντίστοιχα τη στάση των ταξιδιωτών απέναντι στο fine dining, παρατηρήθηκαν αποκλίσεις ανάλογα με τον προορισμό. Στην Ελλάδα και την Ισπανία για παράδειγμα, η ζήτηση για φθηνό φαγητό αυξήθηκε σημαντικά έναντι του fine dining, σε αντίθεση με την Ινδία, όπου η εκρηκτική ανάπτυξη των καλών εστιατορίων προσείλκυσε περισσότερους τουρίστες.
Μεγαλύτερη η διάρκεια των ταξιδιών
Πέντε μέρες είναι η νέα κανονικότητα σε ό,τι αφορά τα ταξίδια αναψυχής έναντι τεσσάρων περίπου ημερών, που ήταν τη χρονιά πριν την επέλαση της πανδημίας. Η μία επιπλέον ημέρα «μεταφράζεται» βέβαια σε υψηλότερες ταξιδιωτικές δαπάνες και αποτελεί τεράστια ώθηση για τις χώρες που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό. Σύμφωνα με τη Mastercard, για την παράταση της διάρκειας των ταξιδιών παίζουν πολλοί παράγοντες ρόλο, συμπεριλαμβανομένης της ακρίβειας και του κλίματος ανάλογα με τον προορισμό.
Ειδικότερα, η διάρκεια του ταξιδιού παρατείνεται όσο η τιμή των προσφερόμενων υπηρεσιών υποχωρεί. Συγκεκριμένα, ανάμεσα σε 100 χώρες που εξετάστηκαν, οι αγορές που εμφάνισαν τις χαμηλότερες αυξήσεις στις τιμές των ξενοδοχείων «κράτησαν» τους ξένους τουρίστες τους κατά επιπλέον 2,1 ημέρες κατά μέσο όρο. Από την άλλη πλευρά, στις περιοχές με τη μεγαλύτερη αύξηση τιμών στα ξενοδοχεία, η διάρκεια παραμονής μεγάλωσε μεν, αλλά πολύ λιγότερο, κατά 0,7 ημέρες.
Επίσης, η διάρκεια του ταξιδιού εξαρτάται από το κλίμα, με τους τουρίστες να περνούν συνήθως περισσότερες ημέρες στους προορισμούς με ζέστη, με εξαίρεση βέβαια τα θέρετρα για σκι. Σύμφωνα με την Mastercard, ο κανόνας αυτός «σπάει» στην περίπτωση που οι θερμοκρασίες είναι υπερβολικά υψηλές, όπου η διάρκεια της διαμονής συρρικνώνεται ελαφρώς.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τη Mastercard, οι προορισμοί που εμφανίζουν μεγαλύτερη δυναμική στη ζήτηση το επόμενο τρίμηνο είναι το Μόναχο λόγω Champions League, το Τόκιο εξαιτίας του ιστορικά χαμηλού γιεν και της άρσης των περιοριστικών μέτρων τον τελευταίο χρόνο, καθώς και τα Τίρανα χάρη στις εξαιρετικά χαμηλές τιμές έναντι άλλων προορισμών στη Μεσόγειο. Στην πρώτη δεκάδα πάντως φιγουράρει και η Κέρκυρα, στην έβδομη θέση, η οποία έχει κερδίσει επίσης σημαντικό μομέντουμ στη ζήτηση μεταξύ Ιουνίου και Αυγούστου φέτος.
Πηγή Money Review