Αποκαθίσταται η άθλια εικόνα στο παραλιακό μέτωπο • Το κτήριο, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα ανακατασκευαστεί πλήρως ως διατηρητέο στο υπάρχον κέλυφός του και θα αξιοποιηθεί για να συνάδει με την εικόνα της περιοχής μετά την ανάπλαση • Ποιες ενέργειες έχουν γίνει μέχρι σήμερα και ποιο είναι το ιστορικό της υπόθεσης
Πρωτοβουλίες για την αποκατάσταση της άθλιας εικόνας στο παραλιακό μέτωπο της πόλεως Ρόδου από την πλευρά του λιμανιού της Ακαντιάς και της νέας μαρίνας Ρόδου, ενόψει και ολοκληρώσεως του έργου της αναπλάσεως, που εκτελείται με ρυθμούς «χελώνας», τον Σεπτέμβριο του 2024 ανέλαβε η δημοτική αρχή, κινώντας μεταξύ άλλων τις διαδικασίες για την κατεδάφιση του κτηρίου «φάντασμα» των πρώην αλευρόμυλων S.A.M.I.C.A.!!!
To ακίνητο ιδιοκτησίας Κυπριάδη έχει μείνει στην παρούσα κατάσταση επί 20ετία περίπου και δύναται να χαρακτηριστεί ως διατηρητέο αν κηρυχθεί καθ’ ολοκληρίαν επικίνδυνο ως ετοιμόρροπο (έχουν κριθεί έτσι τα 2/3 του ακινήτου) να κατεδαφιστεί και να επανακατασκευαστεί με το ίδιο κέλυφος και την ίδια εικόνα.
Η δημοτική αρχή έχει ειδικότερα να αντιμετωπίσει δύο προβλήματα που ανέκυψαν και είναι επιτακτική η ανάγκη να αντιμετωπίσει.
Το πρώτο έχει να κάνει με την ισχύ αποφάσεως που απαγορεύει την διέλευση αυτοκινήτων και πεζών μπροστά από το ακίνητο (για τον λόγο αυτό εξάλλου είχε κλείσει ο δρόμος).
Στο τμήμα που απαγορεύεται η κίνηση διέρχεται τμήμα του νέου δρόμου της αναπλάσεως και πεζοδρόμιο, που μάλιστα έχει δοθεί προσωρινά σε χρήση (!) και ως εκ τούτου πέραν των αυτονόητων κινδύνων που ελλοχεύουν κινδυνεύει η όλη εργολαβία.
Πέραν τούτου όμως η εικόνα του συγκεκριμένου ακινήτου, όπως και των ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου που προηγούνται, του πρώην εργοστασίου της ΔΕΗ αλλά και του πρώην εργοστασίου της ΚΑΪΡ δεν συνάδουν με την φιλοσοφία και τις ανάγκες της περιοχής και ως εκ τούτου έχει αναληφθεί συνολικά πρωτοβουλία προς όλες τις κατευθύνσεις για την αποκατάστασή της.
Μάλιστα οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στις σκέψεις της δημοτικής αρχής είναι και η αξιοποίηση και των παλαιών σφαγίων και η μίσθωση του ακινήτου σε ιδιώτη με πρόβλεψη για την ανακαίνιση και ανακατασκευή τους καθώς μάλιστα περιμετρικά αυτών διέρχεται η νέα οδός!
Σε κάθε περίπτωση, το εναπομείναν τμήμα του ακινήτου των Αλευρόμυλων που δεν είχε κριθεί ετοιμόρροπο προ 20ετίας πρόκειται να επανεκτιμηθεί αρμοδίως προκειμένου πλέον να κινηθεί η διαδικασία αξιοποίησης του κτηρίου.
Πιο συγκεκριμένα, ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Δ/νσης Τεχνικών Έργων & Υποδομών κ. Αλέξανδρος Μπεκιάρης απέστειλε την 14η Μαϊου 2024 στην Επιτροπή Επικινδύνων και Ετοιμόροπων Κτισμάτων και κοινοποίησε στον δήμαρχο Ρόδου κ. Αλέξανδρο Κολιάδη και τον ειδικό σύμβουλο κ. Μανώλη Σαββή την ακόλουθη επιστολή:
«ΘΕΜΑ: Κτήριο Αλευρόμυλων στην οδό Αυστραλίας του Δήμου Ρόδου
Ο Δήμος Ρόδου και ειδικότερα η Δ/νση μας το διάστημα αυτό εκτελεί το έργο με τίτλο: «Ανάπλαση και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις από το λιμάνι Ακαντιάς ως την Νέα μαρίνα Ρόδου» με προϋπολογισμό μελέτης 4.000.000€ και εγκεκριμένο χρόνο περαίωσης έως τον Σεπτέμβριο του 2024.
Το έργο εκτελείται στο ανατολικό παραλιακό μέτωπο της πόλης επί της οδού Αυστραλίας από την είσοδο της Μαρίνας έως το λιμάνι Ακαντιάς.
Το έργο περιλαμβάνει μια σειρά από παρεμβάσεις που στόχο έχουν την αναβάθμιση, ανάπλαση και οργάνωση του παραλιακού μετώπου με την κατασκευή του οδικού δικτύου με δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση με νησίδα στη μέση, κυκλικού κόμβου, πεζοδρομίων, ποδηλατόδρομου, χώρων στάθμευσης, χώρων περιπάτου κ.α. Το υπό κατασκευή οδικό δίκτυο (σύμφωνα με την μελέτη) διέρχεται και έμπροσθεν του κτηρίου των Αλευρόμυλων που είναι διατηρητέο μνημείο σύμφωνα με την απόφαση ΣΑΜΙΚΑ ΦΕΚ 64 ΑΑΠΘ 2-3-2012.
Μπροστά απ΄ αυτό σύμφωνα με το σχέδιο πόλεως υπάρχει Κοινόχρηστος Χώρος στον οποίο προβλέπεται σύμφωνα με την μελέτη εκτός από την κατασκευή της οδού, η κατασκευή πεζοδρομίων και χώρου στάθμευσης για τα οχήματα που θα επισκέπτονται την περιοχή όπως φαίνεται στο εγκεκριμένο σχέδιο της μελέτης.
Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες, προκειμένου να επανεκτιμηθεί η κατάσταση του κτηρίου για να ληφθούν μέτρα προς άρση της επικινδυνότητας του, σε συνεννόηση με τον ιδιοκτήτη, με σκοπό να συνεχίσουμε τις εργασίες ανεμπόδιστα και με ασφάλεια μπροστά απ’ το εν λόγω κτήριο. Στην διάθεση σας για οποιαδήποτε πληροφορία και συνεργασία.
O Αναπληρωτής Προϊστάμενος
Δ/νσης Τεχνικών Έργων & Υποδομών
Αλέξανδρος Μπεκιάρης
Πολιτικός Μηχανικός ΠΕ».
Το ποινικό ιστορικό της υπόθεσης
Ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Ρόδου, τον Ιανουάριο του 2017 εκδικάστηκαν ποινικές υποθέσεις που αφορούν την κατεδάφιση τμήματος του κεντρικού κτηρίου του συγκροτήματος της πρώην αλευροβιομηχανίας S.A.M.I.C.A. στην περιοχή «Κόβα» της πόλης της Ρόδου, ιδιοκτησίας της εταιρείας «Ι. Κυπριάδης FINANCE CAR A.E.B.E.».
-Το δικαστήριο είχε ακυρώσει την πρωτόδικη καταδίκη σε ποινή φυλάκισης 20 μηνών και χρηματική ποινή 20.000 ευρώ με 3ετή αναστολή του κ. Γιάννη Κυπριάδη.
Πιο συγκεκριμένα μετέτρεψε την κατηγορία σε βάρος του από ηθική αυτουργία σε κατεδάφιση χωρίς άδεια σε αυτοδικία και έπαυσε υφ’ όρων την δίωξη δυνάμει νόμου για την επιτάχυνση της δικαιοσύνης.
Το πρωτόδικο δικαστήριο είχε κρίνει αθώο για το αδίκημα της κατεδάφισης, χωρίς άδεια, τον χειριστή μηχανήματος βαρέος τύπου, κ. Γ. Ατσά.
Ο κ. Κυπριάδης υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι για τις εργασίες κατεδάφισης του ακινήτου, που εκτέλεσε την 6η Μαΐου 2011, εφαρμόστηκε διάταξη νόμου που επιτρέπει στους ιδιοκτήτες ακινήτων την κατεδάφιση, όταν παρέλθει αφενός η προθεσμία ανταπόκρισης της διοίκησης επί αιτήματος κατεδάφισης και αφετέρου όταν υφίσταται κίνδυνος για τη ζωή και την περιουσία περιοίκων και περαστικών.
–Το ίδιο δικαστήριο είχε κρίνει επίσης αθώο παράβασης καθήκοντος τον πρώην προϊστάμενο της Πολεοδομίας του Δήμου Ρόδου κ. Γ. Χατζάκη.
Ο κ. Χατζάκης ήταν κατηγορούμενος συγκεκριμένα για το ό,τι δεν κίνησε τις διαδικασίες για την έκδοση αδείας κατεδάφισης του ακινήτου.
Η επιτροπή επικινδύνων με τη συμμετοχή των κ.κ. Κ. Τρέχα, Γ. Πιννίκα και Μ. Διακομιχάλη δεν είχε αποφανθεί ευθέως για την επικινδυνότητα του κτηρίου και δεν το έχει χαρακτηρίσει «επικινδύνως ετοιμόρροπο», με αποτέλεσμα ο τότε Εισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου, να παραγγείλει τη διενέργεια επείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης.
Στο πλαίσιο της έρευνας διορίστηκαν ως πραγματογνώμονες για να αποφανθούν σχετικά με την επικινδυνότητα ή μη του ακινήτου, οι μηχανικοί κ.κ. Τσ. Τσακίρης, Αντ. Ζουμπάς και Τ. Ηρακλείδης. Ο πρώτος διαφώνησε με τις διαπιστώσεις των δύο άλλων και θεωρεί ολόκληρο το κτήριο «επικινδύνως ετοιμόρροπο». Οι κ.κ. Ζουμπάς και Ηρακλείδης θεωρούν ετοιμόρροπο μόνο ένα τμήμα του.
Ο κ. Χατζάκης εφέρετο την 9η Μαρτίου 2011 με την ιδιότητα του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δήμου Ρόδου, να είχε παραλείψει να παραπέμψει το φάκελο της πολεοδομικής μελέτης του κτηρίου των «Μύλων» στο ΣΧΟΠ του Υπουργείου Αιγαίου, καθώς επρόκειτο για κτίσμα το οποίο προϋπήρχε του έτους 1960, προκειμένου από την .περιέλευση του σχετικού φακέλου στην αρμόδια υπηρεσία να αρχίσει να τρέχει η 12μηνη προθεσμία με την παρέλευση της οποίας να χορηγηθεί υποχρεωτικά από τη διοίκηση η άδεια κατεδάφισης του κτίσματος.
Η κατεδάφιση του ακινήτου
“Φρένο” στην κατεδάφιση του κτηριακού συγκροτήματος είχε θέσει με την υπ΄αριθμ. ΔΠΕ/11307/2011 απόφαση, που εξέδωσε την 16η Φεβρουαρίου 2012, με εντολή Υπουργού, ο τότε Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Δημήτρης Χαλκιώτης. Με την απόφαση χαρακτηρίστηκε το κτηριακό συγκρότημα ως διατηρητέο.
Το ΤΕΕ τμ. Δωδεκανήσου είχε εκφράσει τότε δημόσια τον έντονο προβληματισμό του για την απόπειρα κατεδάφισης των αλευρόμυλων παρά το γεγονός ότι η Διεύθυνση Πολεοδομικών Εφαρμογών του Δήμου Ρόδου είχε απαγορεύσει την κατεδάφιση με σχετικό έγγραφό της.
Θυμίζουμε μάλιστα ότι ο κ. Ιάκωβος Γρύλλης είχε «στήσει καραούλι» σε παρακείμενη πολυκατοικία και όταν είχαν ξεκινήσει οι διαδικασίες κατεδάφισης ενημέρωσε τις αρχές και την απέτρεψε ενώ είχε δημιουργηθεί και κίνημα κατά της κατεδάφισης.
Η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Εργων Δωδεκανήσου, είχε υποβάλει φάκελο για την κήρυξη του κυρίως κτηρίου των αλευρόμυλων, μαζί με τον μηχανολογικό του εξοπλισμό και τον περιβάλλοντα χώρο ως διατηρητέο ιστορικό μνημείο. Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων με την με αρ. 18/16-9-2010 κατά πλειοψηφία γνωμοδότησή του, δε χαρακτήρισε το κτήριο ως μνημείο (ΥΑ ΥΠΠΟΤ/ΔΝΣΑΚ/99946/2232/25.11.2010) «διότι δεν παρουσιάζει ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό και μορφολογικό ενδιαφέρον. Επίσης έχει απολεστεί με την πυρκαγιά που έλαβε χώρα ο μηχανολογικός εξοπλισμός του, απαραίτητο στοιχείο για το χαρακτηρισμό του ως βιομηχανικού μνημείου. Επίσης, οι ζημιές που έχει υποστεί ο φέρων οργανισμός του είναι τέτοιες που η τυχόν αποκατάστασή του θα μειώσει περαιτέρω την αυθεντικότητά του».
Κατά την ανασκαφική έρευνα η οποία διεξήχθη στον επιθυμητό χώρο ανέγερσης του προβλεπόμενου ξενοδοχειακού συγκροτήματος, αποκαλύφθηκαν σημαντικές αρχαιότητες και συγκεκριμένα, ο ελληνιστικός ναός της Ίσιδος, γνωστός και από αρχαίες πηγές, καθώς και τμήμα του περιβόλου του αρχαίου τεμένους.
Η ΚΒ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, ύστερα από διενέργεια δοκιμαστικών τομών σε τμήμα του οικοπέδου που εκτείνεται εκτός των ορίων του αρχαίου τεμένους, βορείως και δυτικά του βιομηχανικού κτηρίου, έδωσε, μία κατ’ αρχήν άδεια για μελλοντική αξιοποίηση αυτού του τμήματος, με την προϋπόθεση ότι, σε περίπτωση οικοδόμησης, θα υποβληθεί προς έγκριση πλήρης φάκελος αρχιτεκτονικής μελέτης.
Το έργο της ανάπλασης της περιοχής
Τον Δεκέμβριο του 2021 είχε ανατεθεί σε εργολαβική εταιρεία της Ρόδου η υλοποίηση του αναπτυξιακού έργου «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΑΚΑΝΤΙΑΣ ΩΣ ΤΗΝ ΝΕΑ ΜΑΡΙΝΑ ΡΟΔΟΥ».
Το έργο «γεφύρι της Αρτας» συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από εθνικούς πόρους μέσω του ΠΔΕ, με επιλέξιμη δαπάνη 2.0000.000€, ενώ το υπόλοιπο ποσό για την υλοποίησή του θα χρηματοδοτηθεί από ιδίους πόρους του Δήμου.
Η μελέτη, προϋπολογισμού 4.000.000 ευρώ με Φ.Π.Α, αφορά στην ολοκλήρωση της περιμετρικής οδού, με τις απαραίτητες οδικές παρεμβάσεις (κόμβοι και χώροι στάθμευσης) και τις συμπληρώσεις των δικτύων πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων και χώρων πρασίνου που θα βελτιώσουν σημαντικά την κυκλοφορία σε όλη την περιοχή παρέμβασης.
Η περιοχή παρέμβασης εκτείνεται από την είσοδο του εμπορικού λιμένα Ακαντιάς έως την σημερινή κεντρική είσοδο της Νέας Μαρίνας