Προσωρινή έκθεση ελέγχου της Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων • Η ελεγκτική ομάδα προτείνει την επιβολή δημοσιονομικών διορθώσεων συνολικού ύψους 223.254 € • O Δήμος Ρόδου έχει προθεσμία 10 ημερών για να εκφράσει τις αντιρρήσεις του • Τι προέκυψε ακριβώς από τον έλεγχο
Διαβιβάστηκε στον Δήμο Ρόδου προσωρινή έκθεση αποτελεσμάτων ελέγχου που διενεργήθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων – Δημοσιονομική Υπηρεσία Εποπτείας και Ελέγχου στο νομό Δωδεκανήσου κατά το διάστημα 4-6 Μαρτίου 2024 και 13-15 Μαρτίου 2024.
O Δήμος Ρόδου έχει προθεσμία 10 ημερών για να εκφράσει τις αντιρρήσεις του επί 40 επιβαρυντικών για την διαχείριση και λειτουργία του ευρημάτων άλλως η έκθεση καθίσταται οριστική και ο φορέας οφείλει να συμμορφωθεί προς τις συστάσεις της.
Η ελεγκτική ομάδα προτείνει την επιβολή δημοσιονομικών διορθώσεων συνολικού ύψους 223.254€ στον Δήμο Ρόδου ενώ διαπίστωσε ότι το έτος 2022 αλλά και για μια σειρά ετών σχημάτιζε ελλείμματα στον προϋπολογισμό του (έξοδα έτους μεγαλύτερα από τις εισπράξεις του έτους) οδηγούμενος σταδιακά σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό.
Στόχος του ελέγχου ήταν να διαπιστωθεί η επάρκεια του συστήματος διαχείρισης και ελέγχου του φορέα και της χρηστής διαχείρισης του προϋπολογισμού του για την οικονομική χρήση έτους 2022.
Πέραν τις διαπιστώσεις των ελεγκτών που αφορούν στην λειτουργία και διάρθρωση του Δήμου Ρόδου ως και τις προτάσεις του για βελτιώσεις στην λειτουργία του προέκυψαν και τα ακόλουθα:
– Διαπιστώθηκε ότι οι αποφάσεις των αρμόδιων οργάνων περί αναμόρφωσης του προϋπολογισμού δεν αποτυπώνονται με εύληπτο τρόπο καθότι οι μεταβολές των εσόδων και των εξόδων παρατίθενται αναλυτικά αλλά δεν αθροίζονται. Στις περιπτώσεις που υπάρχει πληθώρα μεταβολών δεν είναι εύκολο να γίνει παρακολούθηση των συνολικών ποσών των μεταβολών που πραγματοποιούνται.
– Τα υπηρεσιακά στοιχεία της εκτέλεσης Δ’ τριμήνου έχουν διάσταση με αυτά που αναρτήθηκαν.
-Μη επαρκής είσπραξη τακτικών εσόδων από ακίνητη περιουσία. Διαπιστώθηκε από τα απολογιστικά στοιχεία για το έτος ελέγχου ότι το 50% των προσόδων του φορέα από ακίνητη περιουσία παραμένει ανείσπρακτο. Πιο συγκεκριμένα τα έσοδα από ακίνητη περιουσία για το έτος 2022 ήταν 787.909,46€ ενώ το ύψος των βεβαιωθέντων εσόδων είναι 1.577.617,68€.
-Μη επαρκής εφαρμογή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης των ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων του φορέα Προέκυψε ότι ο Δήμος Ρόδου έχει προβεί στην εφαρμογή αναγκαστικών μέτρων μόνο για το 6,99% των οφειλόμενων ποσών παρόλο που ένα πολύ μεγάλο μέρος των ανείσπρακτων οφειλών του φορέα εκκινεί ήδη από το έτος 2010. Επίσης, παρατηρείται από τα στοιχεία που τέθηκαν υπόψη της Ε.Ο., ότι ένα σημαντικό μέρος των απαιτήσεων του Δήμου (19,6%), το οποίο ανέρχεται σε 12.279.660,27€ αφορά σε οφειλές άνω των 300χιλ €, οι οποίες προέρχονται από 24 οφειλέτες των οποίων τα ΑΦΜ δεν περιλαμβάνονται στους καταλόγους με τα ληφθέντα αναγκαστικά μέτρα, είτε «Δέσμευσης ΑΦΜ» είτε «Είσπραξης εις χείρας τρίτων».
-Το έτος ελέγχου 2022 οι δαπάνες του Δήμου Ρόδου έφτασαν στο μέγιστο σημείο τους 97.765.332 και το έλλειμα του έτους διαμορφώθηκε στο ποσό των € 13.734.364. Σημειώνεται ότι το 2022 δεν υπήρχαν πυρκαγιές και ταξιδιωτικοί περιορισμοί λόγω πανδημίας. Οι αφίξεις στο νησί ανέκαμψαν πλήρως (2.548.027) και ξεπέρασαν και τα επίπεδα ρεκόρ του έτους 2019 (2.343.381) κατά 8%. Από τον έλεγχο της Ε.Ο. στα χρηματικά εντάλματα παρατηρήθηκαν δαπάνες που θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν με λιγότερο κόστος (ή ακόμα και μηδενικό από τις υπηρεσίες του Δήμου) εξοικονομώντας σημαντικούς οικονομικούς πόρους και συμβάλλοντας στη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση. Άλλωστε η ανάγκη εξασφάλισης δημοσιονομικής βιωσιμότητας των φορέων είναι ανώτερη της επιθυμίας τους για ικανοποίηση οποιασδήποτε ανάγκης και ειδικά για περιπτώσεις ελαστικών αναγκών.
Ενδεικτικά αναφέρονται στην έκθεση περιπτώσεις δαπανών οι οποίες κατά την άποψη της ελεγκτικής ομάδας δεν θα έπρεπε να επιλεγεί η πραγματοποίησή τους (ακόμη και αν τηρήθηκαν κανόνες νομιμότητας σε κάποιες από αυτές) αφού ο φορέας δεν εξασφάλισε τη δημοσιονομική του βιωσιμότητα το οικείο έτος και σχημάτισε έλλειμμα (έξοδα έτους μεγαλύτερα από τις εισπράξεις του έτους) για ακόμη μία χρονιά και ειδικότερα:
1. Δαπάνη απευθείας ανάθεσης € 34.720 για υπηρεσίες αποτύπωσης και καταγραφής κάδων συλλογής απορριμμάτων
2. Προμήθεια τριών (3) προκατασκευασμένων οικίσκων για τις παραλίες κόστους €35.712 με ΦΠΑ για κάθε μία από έξι (6) ΔΕ (Αρχαγγέλου, Αφάντου, Ιαλυσού, Καλλιθέας, Ρόδου, Πεταλουδών) με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, συνολικού κόστους 214.272€ με ΦΠΑ.
3. Ανάθεση παροχής υπηρεσιών κόστους € 37.200 για εκδήλωση με κουστούμια του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου Ο Δήμος Ρόδου προχώρησε σε δαπάνη εκδήλωσης για την παρουσίαση κουστουμιών του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου (το οποίο δε λειτουργεί τα τελευταία 30 χρόνια και βρίσκεται σε διαδικασία ανακαίνισης). Η δαπάνη χαρακτηρίζεται ως «Δαπάνη Πολιτιστικών Εκδηλώσεων» και πραγματοποιήθηκε με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Σημειώνεται ότι είναι η μοναδική δαπάνη πολιτιστικών εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκε απευθείας από το τμήμα Προμηθειών του Δήμου Ρόδου. Φορέας υλοποίησης για το σύνολο σχεδόν των πολιτιστικών εκδηλώσεων του Δήμου Ρόδου είναι ο Δημοτικός Οργανισμός Πολιτισμού και Αθλητισμού Ρόδου (Δ.Ο.Π.Α.Ρ.) Τα έξοδα της δαπάνης ξεπερνούν το προσήκον μέτρο (ενδεικτικά – διαφήμιση €3.500, προμήθεια κουκλών € 6.000, απρόβλεπτα έξοδα για τα οποία δεν υπάρχει αιτιολόγηση € 2.700). Δεδομένου ότι δεν πραγματοποιήθηκε, για το ίδιο έτος, έλεγχος στα χρηματικά εντάλματα του ΔΟΠΑΡ, δεν είναι δυνατός ο προσδιορισμός των απευθείας αναθέσεων στην ίδια εταιρεία.
4.Δαπάνη παροχή υπηρεσίας € 23.990 σχετικά με την αρχειοθέτηση και επεξεργασία φωτογραφικού αρχείου του Δήμου, επεξεργασία φωτογραφιών ώστε να είναι κατάλληλες για χρήση σε ιστοσελίδες του Δήμου.
5. Δαπάνη προμήθειας πολυμεσικής-πολυγλωσσικής εφαρμογής τουριστικής προβολής της Ρόδου, ύψους € 55.800 με απευθείας ανάθεση.
-Διαπιστώθηκε έλλειμμα εποπτείας των νομικών προσώπων στα οποία συμμετέχει/ έχει ιδρύσει ο Δήμος.
-Μη εμφάνιση τραπεζικών λογαριασμών στο Ισοζύγιο Λογαριασμών και στον Απολογισμό.
-Υπέρβαση ορίου ρευστότητας εκτός Συστήματος Λογαριασμών Θησαυροφυλακίου (Σ.Λ.Θ.). Από τα στοιχεία των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών για το Δεκέμβριο του 2022 διαπιστώθηκε ότι το ποσοστό ταμειακών διαθεσίμων του Δήμου Ρόδου εκτός Σ.Λ.Θ. ανήλθε σε 19,34% που υπερβαίνει κατά πολύ το όριο του 5%.
-Διαπιστώθηκε ότι το πληροφοριακό σύστημα του φορέα χρειάζεται βελτιώσεις, ώστε να διασφαλίζεται πάντα η τήρηση των δημοσιονομικών αρχών αλλά και να συμβάλει αποτελεσματικά στη λειτουργία του φορέα.
-Διαπιστώθηκε μη ορθός υπολογισμός ωρίμανσης απλήρωτων υποχρεώσεων.
-Διαπιστώθηκε ότι ο Δήμος Ρόδου καταβάλει όλες τις αποζημιώσεις σε εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, ακόμη και εκείνες που ούτως ή άλλως όφειλε, στον ΚΑΕ 6492 μαζί με τα δικαστικά έξοδα.
-Παρατηρήθηκαν ορισμένες διαφορές των δημοσιονομικών στοιχείων μεταξύ των αναφορών που υποβάλλονται και των στοιχείων που τηρούνται στο πληροφοριακό σύστημα του φορέα.
-Διαπιστώθηκε μη ορθή άσκηση αρμοδιοτήτων διατάκτη.
-Διαπιστώθηκε μη τήρηση των διατάξεων του ΠΔ 80/2016 και του Ν.4270/2014 ως προς το χρόνο έκδοσης των ΑΑΥ σε σχέση με την πραγματοποίηση της δαπάνης.
-Διαπιστώθηκε μη τήρηση των προβλεπόμενων διατάξεων έκδοσης ΑΑΥ για δαπάνες τρέχοντος έτους ως προς τον τύπο, το περιεχόμενο και τη διαδικασία έκδοσης.
-Διαπιστώθηκε μη τήρηση των προβλεπόμενων διατάξεων έκδοσης αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης για δαπάνες προηγούμενου έτους.
-Διαπιστώθηκε μη εφαρμογή των διατάξεων περί ανατροπής (ανάκλησης) υποχρεώσεων.
-Διαπιστώθηκε μή σύνταξη κατάσταση πληρωμής δαπάνης
-Διαπιστώθηκε μη σύνταξη πράξη εκκαθάρισης επί των δικαιολογητικών των δαπανών.
-Διαπιστώθηκε μη ορθός υπολογισμός φόρου εισοδήματος.
-Διαπιστώθηκε μη τήρηση διατάξεων καταβολής οδοιπορικών εξόδων.
-Διαπιστώθηκε καθυστέρηση στις πληρωμές σύμφωνα με το Ν. 4152/2013
-Διαπιστώθηκε μη επιβολή προβλεπόμενων τελών χαρτοσήμου σε καταβολή τόκων από δικαστική απόφαση.
-Διαπιστώθηκε μη πληρότητα δικαιολογητικών εκκαθάρισης.
-Διαπιστώθηκε λανθασμένη παρακράτηση φόρου και επιβολή κρατήσεων του Ν.4412/2016 σε επιχορήγηση.
-Διαπιστώθηκε μη ορθή διαδικασία συμψηφισμού εσόδων με δαπάνη ηλεκτρικού ρεύματος στον πάροχο ενέργειας.
-Διαπιστώθηκε μη εξάντληση ένδικων μέσων και μη εμπρόθεσμη άσκηση του δικαιώματος ανακοπής. Προέκυψε ταμειακή τακτοποίηση λόγω κατάσχεσης ποσού από δικαιούχο ύψους 438.411,92€ και διαπιστώθηκε ότι ο φορέας δεν άσκησε εμπροθέσμως τα ένδικα μέσα. Αυτό συνέβη γιατί άφησε να παρέλθει άπρακτη η προθεσμία του άρθρου 632 , παρ. 2 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και δεν άσκησε το δικαίωμα ανακοπής κατά της διαταγής πληρωμής με αριθμό 57/2016 της δικαστής του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ρόδου μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15 ) εργάσιμων ημερών από την επίδοση της.
-Διαπιστώθηκε μη ορθός διορισμός υπαλλήλου σε θέση κατηγορίας ΔΕ.
-Διαπιστώθηκε μη ορθή μισθολογική εξέλιξη υπαλλήλου.
-Διαπιστώθηκε μη τήρηση ουσιώδους τύπου σύμβασης (άρθρο 53, του Ν. 4412/2016).
-Διαπιστώθηκε μη ορθή τήρηση των διατάξεων περί πολυετών υποχρεώσεων.
-Διαπιστώθηκε απευθείας ανάθεση συμβάσεων ανά Δημοτική Ενότητα του Δήμου χωρίς τη συνδρομή των νόμιμων προϋποθέσεων.
Προέκυψε ότι:
1. συνολικό ποσό για τη δαπάνη προμήθειας Κάδων Απορριμάτων, για τις ανάγκες όλων των ΔΕ του νησιού, ανέρχεται σε 371.876 με ΦΠΑ – 299.900 χωρίς ΦΠΑ, ξεπερνώντας εξαιρετικά σημαντικά το όριο των 30.000€ για την επιλογή της απ’ ευθείας ανάθεσης ως διαγωνιστική διαδικασία.
2.Το συνολικό ποσό για τη δαπάνη προμήθειας εορταστικού διακόσμου ανέρχεται σε κόστος 74.094€ με ΦΠΑ ή 59.753€ χωρίς ΦΠΑ, ξεπερνώντας το όριο των 30.000€ για την επιλογή της απ’ ευθείας ανάθεσης ως διαγωνιστική διαδικασία.
3. Το συνολικό ποσό για τη δαπάνη προμήθειας προκατασκευασμένων συστημάτων καταιονισμών ανέρχεται σε 214.272 με ΦΠΑ ή 172.800€ χωρίς ΦΠΑ, ξεπερνώντας κατά πολύ το όριο των 30.000€ για την επιλογή της απ’ ευθείας ανάθεσης ως διαγωνιστική διαδικασία.
-Διαπιστώθηκε μη νόμιμη δαπάνη ανάθεσης υπηρεσίας αποτύπωσης και καταγραφής κάδων απορριμμάτων.
-Διαπιστώθηκε έκδοση τίτλου πληρωμής για παραστατικό και είδη που παρελήφθησαν εκτός χρονικών ορίων της σύμβασης.
-Διαπιστώθηκε μη νόμιμη συμπληρωματική σύμβαση.
-Διαπιστώθηκε μη τήρηση διαδικασιών όσον αφορά στη δημοσιότητα – διαφάνεια, τόσο κατά το στάδιο προκήρυξης όσο και κατά το στάδιο υπογραφής της σύμβασης. Αφορά σε απευθείας ανάθεση σε εταιρεία ποσού € 37.200 με ΦΠΑ (30.000 χωρίς ΦΠΑ), με σκοπό τη φωτογράφιση και προβολή έκθεσης με αντικείμενο τα κουστούμια του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου.
-Διαπιστώθηκε μη τήρηση των προβλεπόμενων περί ανάθεσης εκπόνησης μελέτης.
Η ομάδα ελέγχου έκρινε συνοπτικώς πως υπήρξαν σημαντικές δυσχέρειες και παρατυπίες στον τομέα της οικονομικής διαχείρισης, με τις κυριότερες να αφορούν στη μη ορθή άσκηση καθηκόντων του διατάκτη, στο έλλειμμα εποπτείας των νομικών προσώπων στα οποία ο Δήμος συμμετέχει, στη μη τήρηση των βασικών αρχών υπολογισμού της αξίας των συμβάσεων, οδηγώντας σε «τεχνητή» κατάτμηση συμβάσεων και κυρίως στη μη εξασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας του φορέα, επηρεάζοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων του.
Διαπιστώθηκε ότι ο Δήμος Ρόδου δεν μεριμνά για την εξασφάλιση των εσόδων του, είτε γιατί δεν εισπράττει τα ποσά που έχει βεβαιώσει είτε γιατί δεν προσπαθεί να αυξήσει τις βεβαιώσεις των εσόδων του και επιπλέον ότι κατά τη σύναψη των δημοσίων συμβάσεων προμήθειας αγαθών και παροχής υπηρεσιών, δεν τήρησε τους απαιτούμενους κανόνες διαφάνειας κατά την προκήρυξη αλλά και υπογραφή των σύμβασης, επέλεξε την ανάθεση σε τρίτους υπηρεσιών που εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων του, δεν ενεργοποίησε λόγους αποκλεισμού υποψήφιου αναδόχου και δεν κήρυξε έκπτωτο ανάδοχο που παρέδωσε αγαθά/ υπηρεσίες εκτός ορίων σύμβασης.