• Επαναλαμβάνεται η περιπέτεια με τα σιλό τσιμέντου αυτή την φορά από ανώνυμη εταιρεία που λειτουργεί καρνάγιο
Ενώπιον του Ε’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας θα εκδικαστεί η αίτηση αναστολής που άσκησε ανώνυμη εταιρεία κατά του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου για την ακύρωση της με αρ. 56/2024 απόφασής του.
Η ανώνυμη εταιρεία αιτείται και της παραχωρείται, διαχρονικά, το δικαίωμα απλής χρήσης τμήματος χερσαίου χώρου στον λιμένα Ακαντιάς. Πρόκειται για την παραχώρηση συνολικής έκτασης 921,90 τ.μ., εντός της οποίας αναλαμβάνει, την άσκηση δραστηριοτήτων που είναι εξαιρετικά κρίσιμες για τη συντήρηση, ανάδειξη και εν γένει βιωσιμότητα των λιμενικών εγκαταστάσεων καθώς και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών του Λιμένα Ακαντιάς.
Η απλή χρήση του συγκεκριμένου τμήματος παραχωρείται προς την εταιρεία διαδοχικά ήδη από το 2005.
Με την παρέλευση του χρονικού διαστήματος της με αρ. πρωτ. 122/07.10.2022 απόφασης παραχώρησης της χρήσης του εν θέματι τμήματος η εταιρεία υπέβαλε αίτημα για την εκ νέου παραχώρηση του ίδιου χώρου «για την σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις άσκηση των δραστηριοτήτων της, για επιπλέον χρονικό διάστημα 3 (τριών) ετών».
Σε απάντηση του αιτήματος της εταιρείας το Λιμενικό Ταμείο εξέδωσε την προσβαλλόμενη απόφαση, με την οποία εγκρίνει εκ νέου την παραχώρηση του χώρου στην εταιρεία, με την επιβολή, ωστόσο, αυστηρότατων όρων.
Ειδικότερα, καθίσταται πρόδηλη η εκ προοιμίου άρνηση οποιασδήποτε μεταγενέστερης παραχώρησης του ίδιου χώρου στην εταιρεία στο μέλλον. Επιβάλλεται, δε, ο επαχθής όρος σύμφωνα με τον οποίο «θα πρέπει η εταιρεία εντός προθεσμίας ενός μήνα από την γνωστοποίηση σε αυτήν της παρούσας απόφασης να προσκομίσει στην υπηρεσία υπεύθυνη δήλωση ότι αποδέχεται τους άνω όρους και την ληφθείσα απόφαση εν γένει. Σε περίπτωση που δεν προσκομίσει τη δήλωση αυτή θα τεκμαίρεται ότι η αιτούσα δεν αποδέχεται την απόφαση στο σύνολό της κι ότι επομένως η απόφαση παραχώρησης ανακαλείται αυτοδίκαια. Η δε μετέπειτα απόφαση ανάκλησης, από το δ.σ. της υπηρεσίας μας θα είναι διαπιστωτική απόφαση της αυτοδίκαιης ανάκλησης της παραχώρησης».
Η εταιρεία διατείνεται ότι υφίσταται παραβίαση της αρχής της νομιμότητας, παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας και της ειδικότερης αρχής της ουσιώδους ή εσωτερικής συνάφειας, παραβίαση του άρθρου 20 παρ. 1 Συντ. και του δικαιώματος δικαστικής προστασίας της εταιρείας και παραβίαση του δικαιώματος προηγούμενης ακρόασης
Το Λιμενικό Ταμείο από την άλλη εκθέτει μεταξύ άλλων ότι με την 137/27.7.2007 απόφασή του αποφασίστηκε η «άμεση εκπόνηση μελέτης του master plan του Λιμένα Ακαντιάς Ρόδου, που θα είναι ο κύριος λιμένας Ρόδου και η ανάγκη ολοκλήρωσης των εκεί εκτελουμένων έργων, ώστε ο λιμένας να αποκτήσει στοιχειώδεις υποδομές και να ανταποκριθεί στις συνθήκες ασφάλειας (SOLAS), πρόληψης τρομοκρατίας (ISPS), αντιρρύπανσης (σχέδιο αποβλήτων) και SCHENGEN».
Προηγήθηκε η απομάκρυνση από τον λιμένα Ακαντιάς της εταιρείας διανομής τσιμέντου στην οποία παραχωρήθηκε χώρος της λιμενικής ζώνης και των δύο σιλό τροφοδοσίας-διανομής τσιμέντου της εταιρείας.
Μέχρι τότε ανανέωνε την μονομερή, προσωρινή παραχώρηση (μη αποτελούσα μίσθωση) προς την εταιρεία, χώρου της χερσαίας λιμενικής ζώνης για τη λειτουργία καρνάγιου, αφού δεν υπήρχε άλλη παρόμοια υποδομή στο νησί της Ρόδου και δεν υπήρχε μεγάλη επιβατική κίνηση αφού μέχρι τότε μοιραζόταν στα δύο λιμάνια.
Ωστόσο έκτοτε εκκίνησαν οι προσπάθειες δημιουργίας υποδομών στο Λιμένα Ακαντιάς και για το λόγο αυτό οι επόμενες αποφάσεις παραχώρησης προβλημάτιζαν το δ.σ. του Λιμενικού Ταμείου ως προς τη χρονική διάρκειά τους.
H εταιρεία επί σειράν ετών και από προηγούμενες συνεδριάσεις και αποφάσεις του δ.σ. γνώριζε ότι ήταν θέμα χρόνου η λήξη της παραχώρησης και για το λόγο αυτό οι τελευταίες παραχωρήσεις ήταν χρονικής διάρκειας μέχρι δύο ετών έκαστες και πάντοτε υπό τον όρο ότι θα υποχρεούται να αποδώσει τον χώρο και νωρίτερα στην υπηρεσία και χωρίς να έχει κανένα δικαίωμα – αξίωση για αποζημίωση εφόσον κρίνει ότι η παραχώρηση δυσχεραίνει την εξέλιξη των προγραμματισμένων Λιμενικών Έργων και την αξιοποίηση των ακινήτων και χώρων αρμοδιότητάς του, και εφόσον κρίνει ότι έχουν μεταβληθεί οι συνθήκες λειτουργίας του λιμένα Ακαντιάς.
Παράλληλα με τα παραπάνω συμπεριλήφθηκε στις δράσεις της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης (ΣΒΑΑ) περιοχής Κόβα Δήμου Ρόδου το έργο “Επέκταση ξύλινου Πεζόδρομου επί της οδού Αυστραλίας έως το λιμάνι Ακαντιάς Ρόδου” που περιλαμβάνει ξύλινο πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο, επειδή η εν λόγω υποβαθμισμένη περιοχή αποτελεί την είσοδο των επιβατών από το λιμάνι της Ακαντιάς προς την πόλη της Ρόδου.
Το έργο έχει ήδη ολοκληρωθεί και παραδοθεί από το έτος 2023. Στο γενικότερο δε πλαίσιο των ενεργειών της υπηρεσίας, προκειμένου να εκτελεστούν τα προγραμματισμένα λιμενικά έργα στον χερσαίο χώρο του λιμένα εκκινήθηκε η διαδικασία για την άμεση απομάκρυνση των σκαφών ιδιωτών, κατασχεμένων και εγκαταλελειμμένων από την χερσαία ζώνη λιμένα.
Εξάλλου στην εν λόγω περιοχή κατασκευάζονται σε συνεργασία με το Δήμο Ρόδου νέα οδικά έργα για την κυκλοφοριακή κίνηση στο παραλιακό μέτωπο της πόλης, τα οποία αλλάζουν εξ ολοκλήρου την είσοδο στο λιμάνι της Ακαντιάς, ομοίως επειδή η δημοτική αρχή, όπως και οι προηγούμενες, επιθυμεί την ανάπλαση της εν λόγω υποβαθμισμένης περιοχής που αποτελεί την είσοδο των επιβατών από το λιμάνι της Ακαντιάς προς την πόλη της Ρόδου.
Ήταν επομένως, όπως τονίζει το Λιμενικό Ταμείο επιβεβλημένο να μη συνεχιστεί η παραχώρηση του χώρου της χερσαίας λιμενικής ζώνης στην είσοδο του λιμένα καθώς στο πλαίσιο του σχεδιασμού και εκτέλεσης έργων ανάπλασης εντός του λιμένα, σε ενδεχόμενη προκήρυξη για την εκτέλεση έργων η παρουσία της εν λόγω επιχείρησης θα δημιουργεί αμφιβολία ως προς το σχεδιασμό, τον καθαρισμό και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων του έργου και με το ενδεχόμενο αποζημίωσης των αναδόχων σε περίπτωση που αυτή δεν απομακρυνθεί από το χώρο.
Το Λιμενικό Ταμείο εκπροσωπείται από το νομικό του σύμβουλο κ. Βασίλη Καταβενάκη.
Για άλλη μία φορά, διώκεται ανεπίτρεπτα η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα στα νησιά μας, από στελέχη φορέων διοίκησης και αξιοποίησης λιμένα, που, υπερβαίνοντας τα όρια της διακριτικής τους ευχέρειας, αποφασίζουν ενάντια της αποστολής που τους ανατέθηκε και των ειδικών κατευθύνσεων της Ελληνικής Πολιτείας, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν διστάζουν να παραβιάσουν το νόμο και το Σύνταγμα. Επιτέλους οι κύριοι αυτοί θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η ύπαρξη των μικρών ιδιωτικών ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων “καρνάγιου/ταρσανά”, όπως κατά παράδοση αιώνων ονομάζονται, συνιστά σημαντικότατο συγκριτικό πλεονέκτημα των ελληνικών λιμένων και δεν έχουν κανένα δικαίωμα να αναστέλλουν τη λειτουργία τους, αλλά να την υποστηρίζουν, όπως και κάθε άλλης κύριας δραστηριότητας λιμένα. Χωρίς τα καρνάγια και τους ταρσαναδες δεν μπορεί να υπάρξει γαλάζια οικονομία.
Β. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΝΑΥΠΗΓΕΙΩΝ-ΤΑΡΣΑΝΑΔΩΝ
τηλ.: 6936875018