Συνοδεία της ελληνικής κανονιοφόρου «Αήττητος» αποχώρησε από τη θαλάσσια περιοχή νοτίως της Κάσου το υπό ιταλική σημαία πλοίο «Ievoli Relume», οι έρευνες του οποίου αποτέλεσαν αφορμή έντασης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας τα τελευταία 24ωρα, μετά την αποστολή από την Αγκυρα πέντε πολεμικών πλοίων, που οδήγησε σε ανάλογη κίνηση και από την Αθήνα.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει και της τελευταίας NAVTEX (718/24) του σταθμού Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, οι έρευνες του ιταλικού πλοίου θα ολοκληρώνονταν απόψε στις 9 το βράδυ. Το «Ievoli Relume» είχε διακόψει τις εργασίες του από τα ξημερώματα και επιστρέφει στην Κρήτη.
Η ελληνική φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» παρακολουθεί τα δύο τουρκικά πλοία που επίσης αποχωρούν.
Οπως αναφέρουν διπλωματικές πηγές, το ερευνητικό πλοίο ολοκλήρωσε τις εργασίες του στο τμήμα των διεθνών υδάτων (εντός ελληνικής ΑΟΖ) και πλέει προς Ηράκλειο για αλλαγή πληρώματος και για καύσιμα. Οι εργασίες ξεκίνησαν στις 22.55 και ολοκληρώθηκαν περίπου στις 03.40.
Κατά τις ίδιες πηγές, το πλοίο διήνυσε όλη την απόσταση από τα όρια των 6 ν.μ. της Κάσου έως τα 6 ν.μ. της Καρπάθου και επέστρεψε, καθώς απαιτείται να σαρωθεί δύο φορές η διαδρομή. Δεν θα χρειαστεί να περάσει εκ νέου από το σημείο αυτό.
Ανακοίνωση εξέδωσε και ο ΑΔΜΗΕ, αναφέροντας: «Ο ΑΔΜΗΕ, φορέας υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης 3.10.2, ανακοινώνει ότι το πλοίο «Ievoli Relume» της ιταλικής εταιρείας NextGeo, που διενεργεί για λογαριασμό της γαλλικής εταιρείας Nexans, έρευνες βυθού για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου, ολοκλήρωσε τις εργασίες στα διεθνή ύδατα μεταξύ Κάσου και Καρπάθου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό».
Διπλωματικό παρασκήνιο
Οπως έγραφε σήμερα η «Κ», από χθες το πρωί καταβάλλονταν προσπάθειες για διπλωματική διαχείριση της κρίσης.
Χθες, καλά πληροφορημένες πηγές με γνώση των διπλωματικών διεργασιών που βρίσκονται σε εξέλιξη ανέφεραν ότι δεν έχει υπάρξει ένταση ή κίνδυνος επεισοδίου ανάμεσα στα ελληνικά και τα τουρκικά πολεμικά πλοία. Οι ίδιες πηγές σημείωναν ότι οι δίαυλοι μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο του ελληνοτουρκικού διαλόγου έμειναν ανοιχτοί και μέσα από αυτούς έγιναν οι σχετικές συνεννοήσεις.
Η διαχείριση αυτής της κατάστασης νοτίως Κάσου και Καρπάθου με λεπτούς διπλωματικούς χειρισμούς, πέραν των άλλων, αντικατοπτρίζει τη γενικότερη βούληση της Αθήνας να μη διαταραχθούν τα «ήρεμα νερά» μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, όταν είναι προγραμματισμένη η επόμενη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη, και αναμένεται να γίνουν οι δύσκολες συζητήσεις για τη συνέχιση των ελληνοτουρκικών επαφών το επόμενο χρονικό διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι η αντίδραση της Τουρκίας σημειώθηκε διότι, με βάση την κατατεθειμένη στον ΟΗΕ επιστολή της 18ης Μαρτίου 2020, υποστηρίζει πως η θαλάσσια περιοχή νότια, ανατολικά και νοτιοδυτικά της Κάσου βρίσκεται εντός των ορίων της τουρκικής υφαλοκρηπίδας.
Είναι, βεβαίως, εξίσου ενδιαφέρον ότι η Κάσος και η Κάρπαθος καλύπτονται εξ ολοκλήρου από τη Συμφωνία Οριοθέτησης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) που υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2020 μεταξύ Αθηνών και Καΐρου. Hδη από τις πρώτες ώρες της κρίσης, από τις τουρκικές φρεγάτες εστάλη επανειλημμένως μήνυμα δι’ ασυρμάτου προς τη γέφυρα του «Ievoli Relume», το οποίο αποτύπωνε τους τουρκικούς ισχυρισμούς.