Ανοδικά κινείται η κρουαζιέρα στο λιμάνι της Ρόδου σε σχέση με πέρυσι, με βάση τους επιβάτες, καθώς τα κρουαζιερόπλοια που προσεγγίζουν το λιμάνι του νησιού, είναι πολύ μεγαλύτερα από ό,τι στο παρελθόν. «Τον τρέχοντα μήνα έχουν ελλιμενιστεί στη Ρόδο 38 πλοία μεταφέροντας 60.520 χιλ. επιβάτες, ενώ αναμένονται ακόμη 13 φτάνοντας συνολικά τα 51 πλοία τον Ιούλιο. Τον Ιούλιο του 2023 είχαν αποβιβασθεί στο νησί 58.832 επιβάτες. Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζει και ο Αύγουστος που αναμένονται 45 μεγάλα κρουαζιερόπλοια, έναντι 51 πέρυσι που μετέφεραν 77.000 χιλ. επιβάτες» δηλώνει στη «δ» ο υπεύθυνος ασφαλείας των λιμένων Παναγιώτης Ντόκος.
«Στην Παλιά Πόλη είμαστε εν αναμονή του Αυγούστου, εκτιμώντας ανάκαμψη» τονίζει, μιλώντας στη «δ» ο Βασίλης Δοντάς, πρόεδρος του Σωματείου Καταστηματαρχών Μεσαιωνικής Πόλης. «Δύσκολες» είναι οι ημέρες κατά τις οποίες αναμένεται η άφιξη μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, καθένα εκ των οποίων μεταφέρει 3.000-6.000 επιβάτες. «Δυστυχώς, ακόμη και στην εστίαση που έχουμε κίνηση αυτή δεν συμβαδίζει με τα χρήματα που αφήνουν ακόμη και οι πελάτες κρουαζιέρας στην αγορά» αναφέρει χαρακτηριστικά. «Η μεγαλύτερη πρόκληση αφορά και τη διαχείριση του κόσμου στους δρόμους, καθώς το πρόβλημα του κυκλοφοριακού έχει οξυνθεί άρα και πολλοί από τους επισκέπτες των ξενοδοχείων που δεν βρίσκουν να παρκάρουν έξω από τα τείχη αποφεύγουν την επίσκεψη στην Μεσαιωνική Πόλη», σημειώνει ο ίδιος.
Το homeporting αποφέρει τα μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη σε κάθε προορισμό
Πάντως, παρά τις εύλογες ενστάσεις από τις τοπικές αγορές, σε επίπεδο εθνικής οικονομίας η συνεισφορά της κρουαζιέρας είναι σημαντική, καθώς το 2023 οι εισπράξεις άγγιξαν τα 709,7 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Αυξάνει το χρόνο που οι τουρίστες περνούν στην ξηρά, τόσο πριν όσο και μετά την κρουαζιέρα, συμπεριλαμβανομένης της ζήτησης για διαμονή κοντά στο λιμάνι επιβίβασης. Υπάρχουν επίσης τα οφέλη των χρημάτων που ξοδεύουν οι επιβάτες κατά τη διάρκεια της διαμονής τους, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών, της εστίασης, της ψυχαγωγίας και των αγορών.
Κάθε τουρίστας κρουαζιέρας ξοδεύει συνήθως περισσότερα από 400 ευρώ στο λιμάνι επιβίβασης, ενώ το ποσό που ξοδεύουν στα λιμάνια που επισκέπτονται κατά την κρουαζιέρα εκτιμάται ότι είναι τουλάχιστον 100 ευρώ ανά επιβάτη. Ο εφοδιασμός, η συντήρηση και ο ανεφοδιασμός με καύσιμα των πλοίων είναι φυσικά επιπλέον όλων αυτών και έχει ως αποτέλεσμα περισσότερες θέσεις εργασίας στα λιμάνια επιβίβασης.
Αντιδράσεις στα μικρά νησιά
Ο κλάδος της κρουαζιέρας ωφελεί τις τοπικές οικονομίες όμως δεν είναι και λίγες οι περιπτώσεις που τα όποια σχέδια επέκτασης των λιμενικών υποδομών δημιουργούν αναστάτωση, κυρίως στα μικρά νησιά που τα μεγαλόπνοα σχέδια όπως της Πάτμου για δημιουργία προβλήτας μήκους 220 μέτρων, για πρόσδεση των κρουαζιερόπλοιων που ως σήμερα αγκυροβολούν αρόδο, έχει προκαλέσει αναστάτωση στην τοπική κοινωνία.
«Ο προβληματισμός μας έχει να κάνει με το πόσους τουρίστες αντέχει το νησί», λέει η πρόεδρος του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Πάτμου Ιωάννα Μέμου. «Πρέπει να υπάρξει περιορισμός, έλεγχος και προγραμματισμός για το πόσοι και πότε θα έρχονται. Να μοιραστούν οι αφίξεις σε όλη τη διάρκεια της σεζόν, να μην έρχονται τρία κρουαζιερόπλοια ταυτόχρονα, γιατί αυτό είναι εις βάρος τόσο των υπόλοιπων επισκεπτών όσο και των κατοίκων». Όπως υποστηρίζει, η βλάβη που υφίσταται το νησί από την ταυτόχρονη άφιξη χιλιάδων επισκεπτών είναι μεγαλύτερη από τα όποια οικονομικά οφέλη. «Θα πάρουν ένα αναμνηστικό, άντε ένα νερό και ένα αναψυκτικό. Τίποτε περισσότερο», υπογραμμίζει.
Αύξηση της τιμής του νερού από την ΔΕΥΑΡ στα κρουαζιερόπλοια
Την αποδοχή της πρότασης, Μερικής Τροποποίησης της Τιμολογιακής Πολιτικής των πλοίων που αποφάσισε η ΔΕΥΑΡ, ενέκρινε η δημοτική επιτροπή του Δήμου Ρόδου. Τα κρουαζιερόπλοια πλέον θα αγοράζουν το νερό από την ΔΕΥΑΡ στην τιμή των 4,80 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, χωρίς ΦΠΑ 13%. Η αναπροσαρμογή της τιμής θεωρήθηκε επιβεβλημένη, καθώς δεν ευδοκίμησε η διανυκτέρευση των πλοίων, η επιχείρηση έχανε σημαντικά έσοδα, αφού πωλούσε το νερό σε τιμή χαμηλότερη του κόστους εξαντλώντας και τους φυσικούς πόρους του νησιού.
Στα 4,80 ευρώ ανά κυβικό μέτρο!
«Με την υπ’ αριθμόν 128/08-04-2022 απόφαση του ΔΣ, η ΔΕΥΑΡ προχώρησε στην τροποποίηση της τιμής της αξίας νερού για τα πλοία καθορίζοντάς την στα 3 ευρώ ανά κυβικό μέτρο νερού. Η απόφαση αυτή, αν και προσέκρουε στην τιμή κόστους, αλλά και στις προτάσεις της «ειδικής μελέτης κοστολόγησης –τιμολόγησης ύδρευσης με πλήρη ανάκτηση του οικονομικού κόστους και του κόστους φυσικών πόρων» που εκπόνησε η εταιρία «Σαφαρίκας Γεώργιος & ΣΙΑ Ε.Ε.» το έτος 2020 για την ΔΕΥΑΡ, η διοίκηση της επιχείρησης υπερέβη τα πεπραγμένα με το σκεπτικό της τόνωσης της τοπικής αγοράς, καθώς ο ορισμός της τιμής στα 3 ευρώ ανά κ.μ. έγινε με σκοπό τα πλοία να λαμβάνουν νερό το βράδυ, ώστε να διανυκτερεύουν στο νησί γεγονός που θα προσέφερε μια οικονομική ένεση στην τοπική αγορά.
Το εγχείρημα αυτό απέτυχε καθώς η διανυκτέρευση των πλοίων δεν ευδοκίμησε με αποτέλεσμα η ΔΕΥΑΡ να παραχωρεί νερό στα πλοία σε τιμή κάτω του κόστους χάνοντας τεράστια έσοδα και παράλληλα εξαντλώντας τους φυσικούς πόρους του νησιού, σε μια χρονική στιγμή που η διασφάλισή του αποτελεί το μεγαλύτερο στοίχημα όχι μόνο της ΔΕΥΑΡ, αλλά και του συνόλου των φορέων διαχείρισης όλου του πλανήτη. Λαμβάνοντας υπόψη την παραπάνω ειδική μελέτη, αλλά και το γεγονός ότι, ύστερα από σχετική έρευνά της Υπηρεσίας, διαπιστώθηκε πως σε ανταγωνιστές παρόχους η τιμή ξεκινάει από 5 ευρώ ελάχιστη χρέωση, όπως π.χ. η Τουρκία, προτείνεται η τροποποίηση της τιμής του νερού για τα κρουαζιερόπλοια στην τιμή των 4,80 ευρώ χωρίς ΦΠΑ 13% για όλο το έτος εξαιρουμένων των πλοίων που τροφοδοτούν άνυδρα νησιά» σημειωνόταν στην απόφαση του ΔΣ. Την αναπροσαρμογή δεν ψήφισε ο εκπρόσωπος των εργαζομένων Ε. Καρανικόλας δηλώνοντας υπέρ στην αλλαγή τιμής, θεωρώντας όμως ότι η αύξηση πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ 6 € -10 €. Η δημοτική επιτροπή του Δήμου Ρόδου (το μέλος της Επιτροπής Τηλέμαχος Καμπούρης ψήφισε «ΠΑΡΩΝ») ενέκρινε τη μερική τροποποίηση Τιμολογιακής Πολιτικής ειδικών καταναλωτών «ΠΛΟΙΑ», της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Δήμου Ρόδου (ΔΕΥΑΡ) σύμφωνα με την υπ΄αρ. 395/2024 απόφαση του διοικητικού της συμβουλίου, ως εξής: Ενιαία τιμή του νερού για τα κρουαζιερόπλοια στην τιμή των 4,80 Ευρώ χωρίς ΦΠΑ 13% για ολόκληρη τη διάρκεια του έτους για όλα τα πλοία και σκάφη σε όλα τα σημεία τροφοδοσίας, εξαιρουμένων των υδροφόρων πλοίων τροφοδοσίας άνυδρων νήσων» αναφέρει η απόφαση της δημοτικής επιτροπής του Δήμου Ρόδου.