Ακούγεται απίστευτο αλλά είναι πραγματικότητα:Κατά τη διάρκεια του τριμήνου της τουριστικής αιχμής (Ιούλιος-Αύγουστος-Σεπτέμβριος), περισσότερα από 45.000 ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα κυκλοφορούν καθημερινά στο νησί μας. Αν συνυπολογίσουμετακάθε λογής οχήματα των μόνιμων κατοίκων και επιχειρήσεων, το νούμερο προσεγγίζει τοναπίστευτο αριθμό των 140.000. Από αυτά το 70% περίπου κινούνται στο βόρειο τρίγωνο, και
γύρω στις 50.000 συνωστίζονται καθημερινά στην πόλη, μετατρέποντας το διοικητικό, οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο της σε ένα τεράστιο πάρκινγκ – ένα τοπίο όπου κυριαρχούντα μεταλλικά κουφάρια αυτοκινήτων και ο θόρυβος.
Η πολυσυζητημένη μελέτη «Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της πόλης Ρόδου» δεν δίνει
ικανοποιητικές λύσεις στο ομολογουμένως τεράστιο πρόβλημα. Συγκεκριμένα:
1ον δεν γίνεται αναφορά για ρύθμιση της κυκλοφορίας γύρω από τη Μεσαιωνική Πόλη(Μ.Π.)
2ον δεν προτείνει κυκλικούς κόμβους στον ιστό της πόλης
3ον εστιάζει σε υπόγειους χώρους στάθμευσης σε Πλατείες Ρίμινι, Ελευθερίας, ΑντιναυάρχουΙωαννίδη και Ενυδρείο, που εκτός από πανάκριβες κατασκευές, δεν δίνουν ικανοποιητικήλύση όσον αφορά τη χωρητικότητα
4ον δεν υποδεικνύει σύγχρονες πρακτικές για τη δέσμευση, έλεγχο και πληρωμή των θέσεωνστάθμευσης στο κέντρο.
Η καθαίρεση του αυτοκινήτου από την κορυφή των επιλογών του πολίτη αποτελεί μονόδρομο για τη βελτίωση της εικόνας της πόλης. Κεντρικό ρόλο σε κάθε σχεδιασμόεπιβάλλεται επιτέλους να αποκτήσουν ο άνθρωπος, κάθε ηλικίας και μορφής κίνησης, ταΜέσα Μαζικής Μεταφοράς, και βέβαια η οδική ασφάλεια. Από τον βαθμό ικανοποίησης του στόχου αυτού αξιολογείται η επάρκεια των υπηρεσιώντηςΔημοτικής αρχής. «Σκεφτείτε καθαρά για να γίνει απλό» έλεγε ο αλησμόνητος Steve Jobs της Apple.
A. ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ
Στο κέντρο πρέπει να ρυθμιστεί επειγόντως η στάθμευση. Όπως σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, μπορεί να χωριστεί σε τέσσερις ζώνες διαφορετικούχρώματος: πράσινο, πορτοκαλί, κόκκινο και μαύρο. Η πράσινη ζώνη είναι ένας ελεύθερος και απεριόριστος χώρος στάθμευσης που βρίσκεται στα περίχωρα της πόλης, ενώ η πορτοκαλί ζώνη είναι ένας χώρος επί πληρωμή πουβρίσκεται γύρω από το διοικητικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο. Εδώ ο μέγιστος χρόνος στάθμευσης είναι 4 ώρες και 15 λεπτά, με τιμή π.χ. 1,50 ευρώ την ώρα. Από την άλλη, η κόκκινη ζώνη, που βρίσκεται στο υπερκέντρο της Ρόδου, είναι μιαπεριοχήμε υψηλότερη χρέωση, π.χ. 3,50 ευρώ την πρώτη ώρα και 5 για τη δεύτερη και τρίτη.
Τέλος, στη μαύρη ζώνη απαγορεύεται αυστηρά η στάθμευση, με χρήση δαγκάνας ήγερανούσε παράνομες σταθμεύσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ζώνες επί πληρωμή πρέπει να γίνονται δωρεάν από Δευτέρα έως Σάββατο το βράδυ, π.χ. από τις 23:00 έως τις 09:00, καθώς και τιςΚυριακές και τις αργίες. Η κατανόηση αυτών των ζωνών θα βοηθήσει να επιλέξει κανείς τηνκαλύτερη επιλογή στάθμευσης στη Ρόδο σύμφωνα με τις ανάγκες του.
Εφαρμογές, όπως το “Parkimeter” στο Μπορντό, διευκολύνουν αφάνταστα πολίτες και επισκέπτες για το σκοπό αυτό. Σε αυτή τη διαδικτυακή εφαρμογή δίνει κανείς τη διεύθυνσηπροορισμού, την ημέρα και τις ώρες στάθμευσης, π.χ. Τρίτη 30 Αυγούστου από 11:00έως12:30, και προτείνεται η βέλτιστη θέση στάθμευσης και χρέωση. Επίσης δίνεται η δυνατότητα κράτησης θέσης στάθμευσης, καταγράφοντας τον αριθμό κυκλοφορίας τουοχήματος και πληρώνοντας το τίμημα από το κινητό ή το tablet. Ο έλεγχος διενεργείται πανεύκολα από κινούμενο όχημα το οποίο σκανάρει τους αριθμούςκυκλοφορίας. Η αύξηση χώρων στάθμευσης σε περιοχές εμπορικού ή τουριστικού ενδιαφέροντος λύνεται σήμερα με σύνθετες μεταλλικές κατασκευές. Η επιλογή αυτή επικρατεί διότι η πτυχήτης σχέσης κόστους / αποτελεσματικότητας είναι θεμελιώδους σημασίας.
Να λοιπόν μια καλή επενδυτική ευκαιρία…..πολύ ποιο αποδοτική από την κατασκευή και άλλων κλινών στην ήδη κορεσμένη Ρόδο. Μια επένδυση που απαιτεί τη σύμπραξη δημοσίουπου διαθέτει τα οικόπεδα, με ιδιώτες επιχειρηματίες που διαθέτουν τα κεφάλαια και πλεονεκτούν στη διαχείριση. Το μέσο κόστος κατασκευής ενός πολυώροφου πάρκινγκ ανέρχεται σε 3.000 μέχρι και 10.000ευρώ ανά θέση στάθμευσης. Τοπικές συνθήκες, παράγοντες άνεσης και αισθητικής και τομέγεθος των πρόσθετων εγκαταστάσεων, όπως π.χ. βενζινάδικα, πλυντήρια αυτοκινήτων, περίπτερα κλπ., συμβάλουν στο κόστος κατασκευής.
Ένα κτίριο στάθμευσης αυτοκινήτων 550 θέσεων απαιτεί οικόπεδο 32mX 83mκαι στοιχίζει από 1.650.000 μέχρι 5.500.000 Ευρώ. Αν υποθέσουμε, λοιπόν, ότι κατά τη θερινή περίοδοηκάθε θέση στάθμευσης μπορεί να αποφέρει συντηρητικά γύρω στα 20 Ευρώτην ημέρα, αυτό σημαίνει: 550 θέσεις Χ 20 Ευρώ/ημέρα Χ 200 μέρες τον χρόνο = 2.200.000 Ευρώ
Η απόσβεση, δηλαδή, μιας τέτοιας επένδυσης μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε 2-3 χρόνια. Περιμετρικά της Μεσαιωνικής Πόλης υπάρχουν αρκετές επιλογές χωροθέτησης τέτοιωνκτιρίων. Με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον μπορούν να υπερκεραστούν τυχόν γραφειοκρατικές δυσκολίες.
B. ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Κίνητρα χρήσης λεωφορείων ΡΟΔΑ
1. Μηνιαίες ή και ετήσιες κάρτες για μόνιμους κατοίκους – σε τιμή έκπληξη
2. Εκπτωτικές κάρτες για μαθητές, φοιτητές, ένοπλες δυνάμεις, συνταξιούχους, ΑΜΕΑκ.λ.π3. Υπηρεσιακό λεωφορείο για μετακίνηση Δημόσιων Υπαλλήλων στους χώρους εργασίας στοκέντρο Italias-Akantias 2Parkhouse
4. Προσαρμογή συχνότητας δρομολογίων ανάλογα με τις ώρες αιχμής. Σε ώρες πρόσβασηςκαι αποχώρησης εργαζομένων από τις δουλειές τους, συχνότητα ανά 10 λεπτά, π.χ. 07:00- 09:00, 13:30 – 15:30, 16:30 – 18:00 και 20:30 – 21:30
5. Αυτόματη ακύρωση εισιτηρίου με ηχητικό σήμα, (βλέπε παράδειγμα Σεβίλλη)
6. Ένταξη των Δημόσιων Χερσαίων Μεταφορών στο συνολικό δίκτυο μεταφορών, μουσείωνκαι αξιοθέατων της πόλης, με εφαρμογή City Pass. Φτάνουν πια οι πειραματισμοί με ημίμετρα. Σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις εφαρμόζονται
πολύ καλές πρακτικές που μπορούν να υιοθετηθούν στην πόλη μας.