Η πολιτική φθορά που επέφερε η τεκμαρτή φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών στην κυβέρνηση φέρνει δεύτερες σκέψεις για “σημειακές”, βέβαια, αλλαγές των κριτηρίων προσδιορισμού του ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος.
Με δεδομένη την δημοσιονομική απόδοση του μέτρου, καθώς διπλάσιοι ήταν εκείνοι και εκείνες που φέτος θα πκηρώσουν φόρο έως 3000 ευρώ, αλλά και το ότι λίγοι ήταν εκείνοι κι εκείνες που αμφισβήτησαν το μέτρο ζητώντας έλεγχο το οικονομικό επιτελείο, με βάση και σχετικές έμμεσες αναφορές του, εξετάζει κάποιες επιμέρους αλλαγές στα κριτήρια προσδιορισμού του ελάχιστου εισοδήματος τα οποία αφορούν το τζίρο, το κόστος μισθοδοσίας τα έτη λειτουργίας της επιχείρησης, τον αριθμό των εργαζομένων ως βασικές παραμέτρους προσδιορισμού του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος.
Παράλληλα εξετάζεται και ο συνυπολογισμός του οικογενειακού εισοδήματος, αλλά και βελτιώσεις στη διαδικασία αμφισβήτησης του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος αλλά και μείωση της επιβάρυνσης που θα προκληθεί μετά την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού που αποτελεί τη βάση υπολογισμού του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος.
Σημειώνεται ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού από 780 στα 830 ευρώ ανεβάζει το ελάχιστο τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα από 10.920 ευρώ το 2023 σε 11.620 ευρώ το 2024.
Όσον αφορά στις προωθούμενες αλλαγές στο μοντέλο φορολογίας των ελεύθερων επαγγελματιών τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι είναι πολλά και προβλέπουν:
1. Αλλαγή του ελάχιστου συντελεστή φορολόγησης, που ισχύει σήμερα για τους αυτοαπασχολούμενους. Εξακολουθεί να εφαρμόζεται συντελεστής 9% για το τμήμα του εισοδήματος έως τα 10.000 ευρώ όταν οι προσωπικές εταιρείες και τα νομικά πρόσωπα, φορολογούνται με 22%. Ο συντελεστής εξετάζεται να αυξηθεί από το 9% στο 15% ή ακόμη και στο 20%. Ωστόσο είναι ανοικτό αν θα μεταβληθούν οι συντελεστές φόρου για τα υψηλότερα εισοδήματα. Η κλίμακα αυτή προτείνεται να περιλαμβάνει ακόμη έναν ή δύο το πολύ επιπλέον συντελεστές φόρου για τα μεσαία και τα υψηλά εισοδήματα. Σε περίπτωση που υιοθετηθεί η λύση ακόμη ενός συντελεστή, αυτός θα πρέπει να ανέρχεται σε 20% ή 25% (ανάλογα με το ύψος του χαμηλού συντελεστή), ενώ αν υιοθετηθεί η επιλογή των δύο επιπλέον συντελεστών, αυτοί θα διαμορφωθούν στα επίπεδα μεταξύ του 20% και του 30%, σημαντικά χαμηλότερα από το 22%-44% που ισχύει σήμερα.
2. Ενιαία αντιμετώπιση των εισοδημάτων από επαγγελματική δραστηριότητα ήτοι 22% φόρος για όλους.
3 .Το φορολογητέο εισόδημα θα συνδυαστεί με την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. Σύμφωνα με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις το 2025 θα μειωθεί κατά 20%, το 2026 κατά 30% και το 2027 θα καταργηθεί πλήρως με κόστος για τα κρατικά ταμεία 89 εκατ. ευρώ το 2025, 222 εκατ. ευρώ το 2026 και 443 εκατ. ευρώ το 2027. Ένα από τα σενάρια είναι η κατάργηση του Τέλους επιτηδεύματος να συνδέεται με τον φόρο που θα κληθεί να πληρώσει ένας επαγγελματίας. Για παράδειγμα εάν πληρώνει φόρο 650 ευρώ να μην καταβάλλει Τέλος επιτηδεύματος
4. Να λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του φόρου, το άθροισμα των στοιχείων που συγκεντρώνονται με ηλεκτρονικό τρόπο για να αποτυπώνονται είτε τα έσοδα είτε οι δαπάνες.
5. Αλλαγή στην προσαύξηση του τεκμαρτού εισοδήματος κατά το 10% του ετήσιου κόστους μισθοδοσίας η οποία επιβαρύνει όσους απασχολούν προσωπικό.
Πηγή: reporter.gr