• Μένει να υποβληθεί από την ανάδοχο εταιρεία “Water Airports” μελέτη στην ΥΝΜΤΕ Δωδεκανήσου με τις προτεινόμενες εργασίες διαμόρφωσης των απαιτούμενων υποστηρικτικών εγκαταστάσεών του
Θετικές είναι οι εξελίξεις που προδιαγράφονται για την δρομολόγηση του έργου της λειτουργίας υδατοδρομίου στο Μανδράκι της Ρόδου (ΝΟΡ) μετά την έκδοση και νέας απόφασης της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού.
Προηγήθηκε η υπ’αρ. πρωτ. ΥΠΠΟ/235420/10-07-2024 απόφαση με θέμα: «Έγκριση τροποποίησης θέσης υποστηρικτικών εγκαταστάσεων βάσει των συμπληρωματικών στοιχείων και σε συνέχεια της υπ’ αρ. ΥΠΠΟ/47331/13-03-2024 Απόφασης (ΑΔΑ: Ψ1ΓΘ46ΝΚΟΤ-7ΝΕ) με την οποία εγκρίθηκε η χορήγηση περιβαλλοντικής αδειοδότησης Υδατοδρομίου Κεντρικού Λιμένα Ρόδου, Δήμου Ρόδου, Π.Ε. Ρόδου, Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου» με τους όρους που τη συνοδεύουν (ΑΔΑ: 9Γ2Ψ46ΝΚΟΤ-ΠΕ5), κατόπιν της υπ’ αρ. 21/06-06-2024 Συνεδρίασης του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ.
Μένει να υποβληθεί από την ανάδοχο εταιρεία “Water Airports” μελέτη στην ΥΝΜΤΕ Δωδεκανήσου με τις προτεινόμενες εργασίες διαμόρφωσης των απαιτούμενων υποστηρικτικών εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου στο χαρακτηρισμένο ως μνημείο κτήριο του Ναυτικού Ομίλου.
Επιπλέον μένει να προβλεφθεί από τον αρμόδιο φορέα του έργου, αξιολόγηση σε τακτά διαστήματα των επιπτώσεων των επεμβάσεων (πχ. κυκλοφοριακός φόρτος), προκειμένου να αποφευχθεί η πρόκληση βλαβών στα μνημεία και αλλοίωση του χαρακτήρα της προστατευόμενης από το ΥΠΠΟ περιοχής.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την απόφαση, σε περίπτωση ανεύρεσης αρχαιοτήτων κατά τη διάρκεια των ως άνω δραστηριοτήτων, οι υπεύθυνοι να ειδοποιήσουν άμεσα την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων ή την ΕΦΑ Δωδεκανήσου,
προκειμένου να προβούν σε επιτόπια έρευνα και στις λοιπές απαιτούμενες ενέργειες αρμοδιότητάς τους.
Οπως έγραψε η «δημοκρατική», έχει επιλυθεί το θέμα που ανέκυψε με την μη χορήγηση άδειας για την χωροθέτηση υδατοδρομίου στο Μανδράκι της Ρόδου (ΝΟΡ) από την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων.
Υπήρξαν θετικές εισηγήσεις τόσο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου όσο και του εισηγητή του θέματος στο Κ.Σ.Ν.Μ. και έκδοση θετικής απόφασης από το Υπουργείο.
Η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δωδεκανήσου είχε κρίνει ότι η δραστηριότητα του υδατοδρομίου θα προκαλούσε βλάβη σε ένα από τα πλέον προβεβλημένα σημεία του αρχαιολογικού χώρου της Ρόδου και του ιστορικού τόπου του Μανδρακίου καθώς και σημαντικό παράγοντα όχλησης.
Προέβαλε δε ως επιχείρημα ότι οι νόμιμοι διαχειριστές έχουν λάβει έγκριση λειτουργίας υδατοδρομίου στην περιοχή της Νέας Μαρίνας Ρόδου.
Η ΕΦΑ Δωδεκανήσου ωστόσο έχει κρίνει πως η λειτουργία ενός επί πλέον συγκοινωνιακού μέσου στην νήσο Ρόδο, εφ’ όσον μάλιστα αναπτύξει όλες τις πτυχές του (όπως διακομιδή Πρώτων Βοηθειών ή προγραμματισμένες πτήσεις ιδίως με τα άλλα νησιά ώστε να ενισχυθεί η ενδοδωδεκανησιακή και ευρύτερα η ενδοαιγαιακή συνδεσιμότητα) αποτελεί αναμφίβολα παράγοντα με βαρύνον θετικό πρόσημο.
Η χρήση του μέσου για περιηγητικές και ναυλωμένες πτήσεις μπορεί να συμβάλει στην περαιτέρω αναβάθμιση του τουρισμού, παράμετρος η οποία αξιολογείται θετικά όχι μόνο για την οικονομία της παραμεθόριας νήσου, αλλά και ειδικότερα, όσον αφορά στην Υπηρεσία μας, για την ενίσχυση της επισκεψιμότητας των μνημείων και των μουσείων της Δωδεκανήσου.
Κρίθηκε εξάλλου πως η προτεινόμενη θέση για το νέο υδατοδρόμιο προσφέρει το συγκριτικό πλεονέκτημα των υδροπλάνων, δηλαδή την εγγύτητα στο κέντρο και εν προκειμένω την εύκολη πρόσβαση σε πολιτιστικούς χώρους μουσεία – μνημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, ενώ οι απαιτούμενες συνοδές εγκαταστάσεις των υδατοδρομίων είναι αναλογικά μικρής έκτασης.
Αλλωστε, αξιολογώντας αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του υδροπλάνου, το ΥΠΠΟ έχει ήδη εγκρίνει την χωροθέτηση υδατοδρομίου, καθώς και του συνόλου των συνοδών έργων αυτού, στο χώρο της Νέας Μαρίνας Ρόδου, σε επίκαιρο σημείο της πόλης, πάντα εντός του κηρυγμένου Αρχαιολογικού Χώρου πόλεως Ρόδου και σε απόσταση 66 χιλιομέτρων από το αιτούμενο Υδατοδρόμιο βόρεια του λιμένα του Μανδρακίου.