Μεγαλύτερη των προβλέψεων τόσο σε ισχύ όσο και σε διάρκεια αναμένεται να είναι η πτώση της οικονομικής δραστηριότητας στον ξενοδοχειακό τομέα παγκοσμίως, εάν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις συνεχίσουν να μειώνουν τις τιμές δωματίων.
Οπως επισημαίνεται σε ένα εξαιρετικό άρθρο του Dow Jones Newswires, ενώ τα επίπεδα πληρότητας ξενοδοχείων σε όλο τον κόσμο μειώνονται συνεχώς -ειδικά σε πόλεις- κλειδιά όπως η Νέα Υόρκη και το Λονδίνο- οι αλυσίδες ξενοδοχείων ήδη αντιμετωπίζουν πτώση των εσόδων τους. Από στοιχεία του 2001, προκύπτει ότι μία βραχυπρόθεσμη κυκλική κάμψη μπορεί να εξελιχθεί σε μακροχρόνιο πρόβλημα επειδή, άπαξ και μειωθούν οι τιμές δωματίων, χρειάζονται χρόνια προτού να μπορούν να επιστρέψουν στα προηγούμενα επίπεδα. «Η πειθαρχία των τιμών βαίνει μειούμενη και την ακολουθούν πτωτικές τάσεις στα επίπεδα πληρότητας», αναφέρει ο Nigel Parson, αναλυτής της Evolution.
«Θεωρούμε αναπόφευκτες τις ουσιαστικές περικοπές τιμών», σχολίασε ο αναλυτής της Teathers, Mark Reed σε πρόσφατη έκθεσή του. «Ετσι, η κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον δύο χρόνια και όχι ένα».
Η μέση τιμή εσόδων ανά δωμάτιο (RevPAR-Revenue Per Available Room) είναι το κυριότερο εργαλείο μέτρησης επιδόσεων του ξενοδοχειακού τομέα. Ο συνδυασμός των επιπέδων πληρότητας μίας ξενοδοχειακής αλυσίδας από τη μία και της μέσης τιμής δωματίων από την άλλη, έχει άμεση επίδραση τόσο στις πωλήσεις όσο και στα κέρδη.
Πρόσφατα, η Credit Suisse υποβάθμισε τις εκτιμήσεις της για πολλές μετοχές ξενοδοχείων, συμπεριλαμβανομένου του ομίλου InterContinental, της Millenium & Copthorne και του ομίλου Rezidor, παραθέτοντας τις επιταχυνόμενες πτώσεις της μέσης τιμής εσόδων ανά δωμάτιο σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές.
Ενώ η πτώση της πληρότητας απετέλεσε βασικό χαρακτηριστικό του ξενοδοχειακού τομέα το προηγούμενο έτος, η πτώση των τιμών δωματίων -μίας και τα ξενοδοχεία τείνουν να ΅κατεβάζουν’ τις τιμές τους για να προσελκύσουν πελάτες- εγείρουν ολοένα και μεγαλύτερη ανησυχία.
«Η βραχυπρόθεσμη ορατότητα της μέσης τιμής εσόδων ανά δωμάτιο είναι ήδη περιορισμένη και ο ρυθμός της πτώσης επιταχύνεται διαρκώς», ανέφερε σε έκθεσή της η Credit Suisse. «Η μεγαλύτερη πτώση καταγράφεται στα επίπεδα πληρότητας αλλά η μέση τιμή δωματίων επιδεινώνεται συνεχώς επίσης».
ΜΕΓΑΛΗ ΠΤΩΣΗ
ΣΤΟ REVPAR
Η τράπεζα αναμένει για φέτος η μέση τιμή εσόδων ανά δωμάτιο να σημειώσει πτώση 21% στις ΗΠΑ, 20% στην Ευρώπη και 22% στο Λονδίνο. Τον περασμένο μήνα, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου InterContinental, Andrew Cosslett, εμφανίστηκε αισιόδοξος για το ότι οι τιμές δωματίων θα παραμείνουν αμετάβλητες, παρά την πτώση της πληρότητας. «Δεν πιστεύουμε ότι οι τιμές θα κατρακυλήσουν», σχολίασε. «Οι ιδιοκτήτες είδαν πόσο καιρό πήρε να αυξηθούν ξανά οι τιμές την τελευταία φορά».
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥ 2001
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας πτώσης της οικονομικής δραστηριότητας στον ξενοδοχειακό τομέα το 2001, οι αλυσίδες ξενοδοχείων προέβησαν σε περικοπές των τιμών επιδιώκοντας να ΅γεμίσουν’ τα δωμάτιά τους. Παρότι το μέτρο αυτό είχε βραχυπρόθεσμα οφέλη, μακροπρόθεσμα διατήρησε τις τιμές σε πολύ χαμηλά επίπεδα για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ενώ οι περικοπές των τιμών δεν είναι προς όφελος κανενός, η κατακερματισμένη φύση του ξενοδοχειακού τομέα αφήνει μεγάλους ξενοδοχειακούς ομίλους ευάλωτους στην ανταγωνιστική δράση μικρότερων επιχειρηματιών. Μπορεί να μην θέλουν να μειώσουν τις τιμές τους, ωστόσο, όπως φάνηκε το 2001, έχουν μικρά περιθώρια επιλογών εάν επιθυμούν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Ο Cosslett αναφέρει ότι, «ενώ οι τιμές είχαν ξεκινήσει να μειώνονται τον Ιανουάριο, οι αντικειμενικές τιμές διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα για όσον καιρό έδειχναν ότι υπήρχε πειθαρχία των τιμών στην αγορά».
Ο αναλυτής της Βlue Oar, Mark Brumly, δήλωσε εντυπωσιασμένος με τις επιδόσεις τιμών της InterContinental αλλά υπογράμμισε ότι μπορεί να μην διαρκέσουν πολύ. «Μέχρι στιγμής, η πειθαρχία των τιμών είναι η καλή μιας και η πτώση της μέσης τιμής εσόδων ανά δωμάτιο ωθείται κυρίως από την πληρότητα».
«Ωστόσο, εφόσον υπάρχουν περισσότερα διαθέσιμα δωμάτια από ποτέ, οι ανταγωνιστές μπορεί να χρησιμοποιήσουν το ΅όπλο’ των τιμών και να ΅πιέσουν’ κατά κάποιο τρόπο τον όμιλο InterContinental να τους ανταγωνιστεί».
Ο Collett ανέφερε ότι, παρότι αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός το ότι οι επιχειρηματίες μειώνουν τα χρήματα που διαθέτουν σε επαγγελματικά ταξίδια, ωστόσο, αυτό θα εκδηλωθεί κυρίως ως πτώση των επιπέδων πληρότητας παρά ως πτώση των τιμών. «Μία εξοικονόμηση της τάξεως των 10 στερλινών δεν κάνει καμία ουσιαστική διαφορά στους επιχειρηματίες», υπογράμμισε. Ωστόσο, είπε επίσης ότι «για εμφανείς λόγους» οι διαπραγματεύσεις με εταιρικούς πελάτες πλέον διαρκούν περισσότερο από πέρυσι. «Οι μειωμένες τιμές είναι σίγουρα μία επιλογή και θα την έχουμε υπόψη μας», προσέθεσε.
Σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από το The Economist Intelligence Unit σε 354 διοικητικά στελέχη επιχειρήσεων, η αισιοδοξία του Collett εμφανίζεται υπερβολική. «Η κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας θα οδηγήσει σε λιγότερα και μικρότερης διάρκειας επαγγελματικά ταξίδια σε ξενοδοχεία λιγότερων αστέρων. Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες θα εκμεταλλευτούν αυτή την πτώση της ζήτησης και θα απαιτήσουν τιμές δωματίων όσο το δυνατόν καλύτερες», αναφέρει η έρευνα. Η παραπάνω κατάσταση φαίνεται ότι ήδη επηρεάζει τις τιμές προς τα κάτω. Μία πρόσφατη έρευνα των τιμών ξενοδοχείων από τη Hogg Robinson κατέδειξε ότι η Μόσχα ήταν η μοναδική πόλη παγκοσμίως στην οποία καταγράφηκε άνοδος των τιμών δωματίων το Φεβρουάριο. Οι τιμές σημείωσαν πτώση 5% στο Λονδίνο, 19% στη Νέα Υόρκη, 16% στο Χονγκ Κονγκ και 22% στη Ζυρίχη. «Εάν η κατάσταση συνεχίσει ως έχει, τότε σύντομα οι εκκλήσεις των επιχειρηματιών δεν θα εισακούονται από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες», ανέφερε ο Βrumby της Blue Oar. Η επιτάχυνση της τάσης μείωσης των τιμών αποδεικνύεται στην πράξη. Σύμφωνα με στοιχεία της STR Global, το Φεβρουάριο σημειώθηκε πτώση 17,1% της μέσης τιμής εσόδων ανά δωμάτιο. Το ανησυχητικό της υπόθεσης είναι ότι η πτώση των τιμών έφτασε το 7,8%.
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΟΡΕΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΦΤΗΝΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
Τα φτηνά ξενοδοχεία αναμένεται να έχουν καλύτερη πορεία από τα ξενοδοχεία μεσαίας και ανώτερης κατηγορίας. Οπως ανακοίνωσε ο όμιλος Whitebread στις αρχές του μήνα, η επιχείρηση συνέχιζε να έχει ανάπτυξη τιμών και ο διευθύνων σύμβουλος Alan Parker δήλωσε σε αναλυτές ότι δεν θα υπάρξει καμία περικοπή τιμών. «Σε γενικές γραμμές θα διατηρήσουμε τις τιμές μας φέτος». Αντιθέτως, η εταιρεία θα εφαρμόσει ένα ΅επιθετικό’ σχέδιο marketing, το οποίο στοχεύει να προσελκύσει πελάτες ακριβότερων ξενοδοχείων που επιθυμούν κάτι πιο οικονομικό. Παρόλο που υπάρχει ένας βαθμός ανησυχίας στην αγορά, ο όμιλος Whitebread μπορεί ακόμα να ΅πέσει θύμα’ της πτώσης των τιμών άλλου τμήματος της αγοράς. Εάν ξενοδοχεία τριών και τεσσάρων αστέρων αρχίζουν να μειώνουν τις τιμές τους, τότε θα μειωθεί αντίστοιχα και η ελκυστικότητα των φτηνών ξενοδοχείων. Μία θετική εξέλιξη για τον ξενοδοχειακό τομέα είναι ότι βρίσκεται σε πολύ καλύτερη κατάσταση από ό,τι βρισκόταν στα πρόθυρα της κρίσης του 2001. Ακόμη και με πτώση 12% τον Ιανουάριο, η μέση τιμή εσόδων ανά δωμάτιο του ομίλου InterContinental παρέμεινε υψηλότερη από τα αντίστοιχα ποσοστά του 2006, έπειτα από τρία χρόνια συνεχών αυξήσεων».
Η ξενοδοχειακή συμβουλευτική εταιρεία PKF συμφωνεί. «Η εξαιρετική ανάπτυξη της αγοράς τα τελευταία πέντε χρόνια τοποθετεί τον ξενοδοχειακό τομέα σε ένα δυνατό σημείο εκκίνησης», αναφέρεται σε πρόσφατη μελέτη της εταιρείας. Οι μεγαλύτερες αλυσίδες ξενοδοχείων, επειδή ακριβώς διαθέτουν πιο ανεπτυγμένα τμήματα marketing και συστήματα κρατήσεων, είναι περισσότερο ΅προστατευμένα’ σε σύγκριση με ανεξάρτητες αλυσίδες ξενοδοχείων. Σύμφωνα με το The Economist Intelligence Unit, όσοι ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους τείνουν να εμπιστεύονται μεγαλύτερες και πιο αξιόπιστες αλυσίδες ξενοδοχείων παρά μικρότερες και άγνωστες αλυσίδες».