Στα τέλη Μαΐου του 2025 θα πραγματοποιηθεί στην Νίκαια της Βιθυνίας ο επίσημος εορτασμός της συμπληρώσεως 1700 ετών από την εκεί σύγκληση της πρώτης Οικουμενικής Συνόδου, όπως αποφασίσθηκε στην Ι’ Σύναξη της Ιεραρχίας του Οικουμενικού Θρόνου στην Κωνσταντινούπολη.
Στους εορτασμούς θα συμμετέχουν οι θρησκευτικοί ηγέτες της Ανατολικής και Δυτικής εκκλησίας, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος και ο Πάπας Φραγκίσκος.
Στις εκδηλώσεις θα παραστεί το σύνολο της Ιεραρχίας του Οικουμενικού Θρόνου, άρα και οι Μητροπολίτες Ρόδου Κύριλλος, Σύμης, Τήλου, Χάλκης, Καστελλορίζου Χρυσόστομος, Νισύρου & Κω Ναθαναήλ, Λέρου, Καλύμνου, Αστυπαλαίας Παΐσιος, Καρπάθου- Κάσου Αμβρόσιος και ο καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Πάτμου Κύριλλος.
Οι αποφάσεις
της Νίκαιας
Σημειώνεται ότι η Πρώτη Σύνοδος της Νίκαιας ή Α΄ Οικουμενική είναι μια εκκλησιαστική Σύνοδος που συνεκλήθη το 325 από τον Ρωμαίο αυτοκράτορα, Κωνσταντίνο Α΄ (Μέγα Κωνσταντίνo), με σκοπό την αποκατάσταση της ειρήνης στα εκκλησιαστικά ζητήματα της Αυτοκρατορίας. Η Σύνοδος καταδίκασε τη διδασκαλία του Αρείου, συνέταξε το Σύμβολο της Νίκαιας που καθιέρωσε τον όρο ομοούσιος και όρισε την ημερομηνία εορτασμού του Πάσχα. Με τη Σύνοδο αυτή η Εκκλησία εντάχθηκε στις επίσημες δομές της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και ο συνοδικός θεσμός έγινε θεμελιώδους σημασίας για τον Χριστιανισμό.
Οι εξελίξεις αυτές είχαν μακροχρόνιες επιρροές θεολογικού και πολιτικού χαρακτήρα στην Ανατολή κατά τη διάρκεια όλου του Μεσαίωνα. Επίσης, αποτέλεσε το πρότυπο για τις μελλοντικές Οικουμενικές Συνόδους και στην διαμόρφωση των ιερών κανόνων αποφασίσθηκε το πρώτο μισό του Συμβόλου Πίστεως Νίκαιας-Κωνσταντινούπολης (381) με τη μορφή που χρησιμοποιείται στη Θεία Λειτουργία «Πιστεύω εις ένα Θεόν, Πατέρα, Παντοκράτορα, ποιητήν ουρανού και γής, ορατών τε πάντων και αοράτων….».
Η ανακοίνωση της
Ι’ Συνάξεως
της Ιεραρχίας
Στην ανακοίνωση της Ι’ Συνάξεως της Ιεραρχίας του Οικουμενικού Θρόνου εκφράζεται η ευχή ο κοινός εορτασμός του Πάσχα το επόμενο έτος από την Ανατολική και Δυτική εκκλησία να μην αποτελέσει μια ευχή, αλλά την αρχή της καθιέρωσης κοινής ημερομηνίας δια τον εορτασμό κάθε έτος σύμφωνα με το Πασχαλίον της Ορθόδοξου εκκλησίας.
Η σύναξη ξεκίνησε με την εισαγωγική ομιλία του Οικουμενικού Πατριάρχη και την αντιφώνηση του πρώτου τη τάξει εκ των ιεραρχών του Θρόνου Μητροπολίτη Χαλκηδόνος Εμμανουήλ και περιελάβανε πέντε θεματικές συνεδρίες.
Υπήρξε ιδιαίτερη αναφορά για τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία για τα εκκλησιαστικά πράγματα σε Ουκρανία και χώρες της Βαλτικής, καθώς και στην Δυτική Ευρώπη την καλούμενη «ορθόδοξη διασπορά».
Ακολούθησαν ομιλίες περί της πορείας του θεολογικού διαλόγου μεταξύ της ορθοδόξου και της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας και περί της συμβολής της εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως εις το Συμβούλιο Ευρωπαϊκών Εκκλησιών και στο Φόρουμ Διαλόγου Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών στην Ευρώπη.
Η σύναξη καταδίκασε τη μετατροπή της Εκκλησίας και την εργαλειοποίησή της για την προώθηση κρατικών συμφερόντων παρά πάσαν έννοια δικαίου, συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία μετά την απρόκλητο εισβολή της Ρωσικής Ομοσπονδίας εις το έδαφος ενός κυριάρχου κράτους.
Σχετικές αποφάσεις για την ειρήνευση στην Μέση Ανατολή και των προβλημάτων που παρατηρούνται στην εκκλησία της Αλεξάνδρειας με την εισβολή της ρωσικής εκκλησίας καταδικάστηκαν ομοφώνως από την Ιεραρχία του Οικουμενικού Θρόνου.