Πολιτιστικά

3ο Φεστιβάλ Μουσικής Χάλκης – Δημήτρης Κρεμαστινός 7 – 11 Σεπτεμβρίου

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, το Φεστιβάλ Μουσικής Χάλκης – Δημήτρης Κρεμαστινός έρχεται τον Σεπτέμβριο για να γεμίσει το νησί της Χάλκης με ξεχωριστές συνθέσεις, μουσικά χρώματα και γνώριμες μελωδίες, που θα οδηγήσουν το κοινό σε μια μυσταγωγία ήχων και συναισθημάτων.

Από τις 7 έως τις 11 Σεπτεμβρίου, όσοι θα έχουν την τύχη να βρίσκονται στο ακριτικό νησί της Δωδεκανήσου, θα γίνουν κοινωνοί της ιδιαίτερης προσπάθειας του Δήμου Χάλκης να δημιουργήσει ένα θεσμό – σημείο αναφοράς για το φιλόμουσο κοινό, εγχώριο και διεθνές. Υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του διακεκριμένου μαέστρου και μέλους της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Νίκου Χαλιάσα, το Φεστιβάλ φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν “σημείο” καλλιτεχνικής συνάντησης και να συνδράμει στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του νησιού.

Η διοργάνωση πραγματοποιείται από τον Δήμο Χάλκης, σε συνεργασία με την p-art of the solution AΜKE, ενώ έχει  την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, την αμέριστη υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων, της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου, της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και της Αναπτυξιακής Δωδεκανήσου και σε συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.  Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στηρίζει ως χορηγός ο ΔΕΔΔΗΕ και η εταιρεία Cosmote.

Η τρίτη διοργάνωση είναι πιο φιλόδοξη από ποτέ με συναυλίες που σχεδιάστηκαν με γνώμονα τη σύγκληση πολλαπλών μουσικών προτιμήσεων και απευθύνονται τόσο στους γηγενείς, όσο και στους επισκέπτες του νησιού, ανεξαρτήτως ηλικίας. Με ένα νοηματικό άξονα που φέρει τον τίτλο «Μεταξύ δύο κόσμων», επιδιώκεται να αναδειχθεί η συνέχεια και η συμπληρωματικότητα των μουσικών ειδών: Από το ελαφρύ ελληνικό τραγούδι της δεκαετίας του ’30, τη μουσική παρακαταθήκη της Σμύρνης, τα έργα κλασικών συνθετών από όλο τον κόσμο, μέχρι και τις μεγάλες επιτυχίες από τον ελληνικό κινηματογράφο, με ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στον Μίμη Πλέσσα που φέτος κλείνει μια εκατονταετία ζωής. Μια συνέχεια, μια «πορεία» που ως κοινή της αναφορά έχει τον άνθρωπο και την ανάγκη του για την μουσική έκφραση.

Στην αυτοσχέδια «σκηνή» του Φεστιβάλ Μουσικής Χάλκης, που δεν είναι άλλη από πέντε μοναδικής ομορφιάς σημεία του νησιού, 37 εξέχοντες καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα «συναντηθούν» μουσικά, ελπίζοντας να ψυχαγωγήσουν και να συγκινήσουν το κοινό. Ιστορικά σημεία του νησιού: το λιμάνι, ο περίβολος της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου, η οικία του Δημήτρη Κρεμαστινού, αλλά και ο αρχαιολογικός χώρος του Χωριού, θα υποδεχτούν τους καλεσμένους της μοναδικής αυτής διοργάνωσης.

Το Φεστιβάλ τιμά τον αείμνηστο Δημήτρη Κρεμαστινό, την εξέχουσα ιατρική, ακαδημαϊκή, επιστημονική και πολιτική προσωπικότητα της χώρας μας, με καταγωγή από τη Χάλκη, που αναγνώριζε και προωθούσε την αξία της μουσικής παιδείας.

 

ΤΟ ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ 

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου, ώρα: 21.00
Άκρη Λιμανιού
Εναρκτήρια Συναυλία
Τα πολλά πρόσωπα του κυρίου Κώστα Γιαννίδη
Κ. Γιαννίδη – Α. Σακελλάριου: Σαν κι απόψε
Γ. Κωνσταντινίδη: Απόψε τα μεσάνυχτα
Κ. Γιαννίδη – Α. Σακελλάριου: Λες και δεν είν’ αλήθεια
K. Weill – B. Brecht: Und was bekam des Soldaten Weib
Κ. Γιαννίδη – Κ. Μάνεση: Πέρσι τέτοιο καιρό
Γ. Κωνσταντινίδη: Τα ματάκια σου τα μαύρα
Γ. Κωνσταντινίδη: Το Ερηνάκι
Κ. Weill – R. Fernay: Youkali
Κ. Γιαννίδη – Α. Σακελλάριου: Συγγνώμην σου ζητώ
G. & I. Gershwin: The man I love
Κ. Γιαννίδη: Τα γκρίζα ματάκια
H. Arlen – E. Y. Harburg: Over the rainbow
Γ. Κωνσταντινίδη:
● Μωρή κοντούλα λεϊμονιά
● Δεν είν’ αυγή να σηκωθώ
● Είχα μιαν αγάπη
K. Weill – B. Brecht: Nanna’s Lied
K. Weill – M. Magre: Je ne t’aime pas
Κ. Γιαννίδη – Α. Σακελλάριου: Θα ξανάρθεις
Κ. Γιαννίδη – Δ. Γιαννουκάκη: Ονειρεύτηκα
G. & I. Gershwin: Let’s call the whole thing off
Κ. Γιαννίδη – Γ. Σπυρόπουλου: Πόσο λυπάμαι
Κ. Γιαννίδη – Μ. Τραϊφόρου: Μια φορά μονάχα ζούμε
Θεοδώρα Μπάκα, μεσόφωνος
Άρτεμις Μπόγρη, μεσόφωνος
Θανάσης Αποστολόπουλος, πιάνο

Στην Ελλάδα, όλη η δεκαετία του ’30 είναι η χρυσή εποχή των ξέφρενων χορών και αυτού που
εκ των υστέρων ονομάστηκε, ίσως λίγο συγκαταβατικά, «ελαφρό τραγούδι». Δε λείπει καθόλου
βέβαια το ταλέντο στους Έλληνες συνθέτες: Αττίκ, Χαιρόπουλος, Σουγιούλ, Γιάκοβλεφ,
Μωράκης, Ριτσιάρδης, Κυπαρίσσης, Ραπίτης, Μουζάκης και πάρα πολλοί άλλοι «μυρίζονται»
σαν τα λαγωνικά το νέο στυλ που έρχεται από τη δύση και το αναπαράγουν με δεξιοτεχνία. Αν
όμως ανάμεσά τους ξεχωρίζει ένας με τη μουσική του ιδιοφυία, τη φινέτσα, τη γνώση και τη
συνθετική του μαεστρία, αυτός είναι σίγουρα ο Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903-1984). Γεννημένος
στη Σμύρνη, όπου και πήρε τα πρώτα του μουσικά μαθήματα, αφήνει πίσω του τη Μικρασία λίγες
μόλις μέρες πριν την καταστροφή του ’22 για να σπουδάσει μουσική στη Γερμανία. Φίλος και
συνοδοιπόρος του Σκαλκώτα και του Μητρόπουλου στο Βερολίνο στα χρόνια του ’20, μαθητής
μεταξύ άλλων του Κουρτ Βάιλ, επιστρέφει στην Αθήνα στις αρχές της δεκαετίας του ’30, φέρνοντας στις αποσκευές του τα ακούσματα από το βερολινέζικο καμπαρέ, τη τζαζ και τη
χορευτική φρενίτιδα του μεσοπολέμου.

Αντιστρέφει το όνομά του και – ως Κώστας Γιαννίδης – υπογράφει τις μεγαλύτερες επιτυχίες του
ελληνικού ελαφρού τραγουδιού. Σχετικά λίγοι είναι εκείνοι που γνωρίζουν το πραγματικό του
όνομα, καθώς ο ίδιος το προορίζει αποκλειστικά για μια δεύτερη, "κρυφή" καριέρα, μακριά από
τα λαμπερά φώτα της διασημότητας: αυτή του λόγιου συνθέτη «κλασικής» μουσικής.
Στο πρόγραμμα της συναυλίας αυτής τα τραγούδια του Κωνσταντινίδη και του Γιαννίδη πάνε
χέρι-χέρι σκιαγραφώντας έτσι την πολυσύνθετη μουσική φυσιογνωμία ενός ιδιοφυούς
δημιουργού. Ανάμεσα σε αυτά, μερικές πινελιές του Κουρτ Βάιλ και κάποιες ακόμα μουσικές
αναφορές στο ίδιο κλίμα από την άλλη μεριά του Ατλαντικού, ακούσματα που ο Γιαννίδης
αφομοίωσε με τη λεπταίσθητη ιδιοφυία του διαμορφώνοντας τη δική του προσωπική μουσική
σφραγίδα.

Οι συντελεστές…

ΘΕΟΔΏΡΑ ΜΠΆΚΑ, μεσόφωνος
Η Θεοδώρα Μπάκα γεννήθηκε στη Λάρισα, όπου μελέτησε αρχικά τραγούδι με την Κίτσα Δαμασιώτη. Στη συνέχεια σπούδασε στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής και Θεάτρου του Ανόβερου (Γερμανία) στα τμήματα Όπερας και Μουσικής δωματίου.
Έχει συνεργαστεί ως σολίστ με το Μέγαρο Μουσικής Αθήνας, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, την Εθνική Λυρική Σκηνή, τα λυρικά θέατρα Bielefeld, Λισαβώνας, Wiesbaden, Arriaga (Μπιλμπάο), Φερράρας, Markgräfisches Opernhaus του Μπάιροϊτ, Theater an der
Wien, Champs-Élysées, Perm ( Pωσία ) και τα θερινά φεστιβάλ όπερας του Eutin και της
αρχαίας Κορίνθου τραγουδώντας ρόλους όπως: "Cherubino" ("Le Nozze di Figaro"), "Despina"
("Cosi fan tutte"), "Sesto" ("Giulio Cesare"), "Alceste" ("Arianna in Creta"), "Poppea" ("L’ incoronazione di Poppea"), "Melanto" ("L' intorno d' Ulisse in Patria"), "Ramiro" ("Montezuma"),
"Sapho" ("Les Fetes d' Hebe"), "Knabe" ("Die Zauberflöte"), "Araspe" ("Tolomeo e Alessandro in Egitto"), "Diana" ("Giove in Argo").
Έχει εμφανιστεί σε διεθνείς μουσικές διοργανώσεις, όπως: Φεστιβάλ Αθηνών, Δημήτρια,
Ημέρες Μουσικής Ρόδου, Φεστιβάλ Ναυπλίου, Φεστιβάλ Αίγινας, Guitarplus, Händel Festspiele,
Bayreuth Barock, “Milano incontra la Grecia”, Bebersee Kammermusikfestival, Môntalbane κ.α.
τραγουδώντας μεσαιωνική, αναγεννησιακή και μπαρόκ μουσική, Lied και έργα σύγχρονων
Ελλήνων και ξένων δημιουργών.

Συμμετείχε στην α' παγκόσμια ηχογράφηση της όπερας του G.F. Haendel «Η Αριάδνη στην Κρήτη» (MDG) υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου και της όπερας “Tolomeo e Alessandro in Egitto του Domenico Scarlatti” (ARCHIVE Deutsche Grammophon) υπό την διεύθυνση του Alan Curtis. Hχογράφησε έργα Ελλήνων, Ιταλών και Ισπανών συνθετών με το Duo Cancion, τα cd: «Μύρτατε» (RAUMKLANG) -παραδοσιακά ελληνικά τραγούδια, “Nell’ Autonno di Bisanzio” (Talanton) –έργα του όψιμου Μεσαίωνα με το σύνολο Ex Silentio, “Reliquie di Roma” (Nimbus Records) – Θρήνοι / Lamenti συνθετών της Ρώμης του 17ου αιώνα με το σύνολο Atalante και το
«Ημερολόγιο μιας γυναίκας» (YAFKA Records) με τους «Χάνομαι Γιατί Ρεμβάζω». Είναι ιδρυτικό μέλος του Duo Cancion και του Erato Ensemble, συνεργάζεται συχνά με τα σύνολα παλαιάς μουσικής Latinitas Nostra (Μάρκελλος Χρυσικόπουλος), Ex Silentio και United
Continuo Ensemble και έχει επίσης συνεργαστεί με τους Fretwork, Atalante (Erin Headley), Complesso Barocco (Alan Curtis), Καμεράτα, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Musica Eterna (Θόδωρος Κουρεντζής), Ορχήστρα Πατρών, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Συμφωνική Δήμου
Θεσσαλονίκης, Μουσικά Σύνολα ΕΡΤ.

ΆΡΤΕΜΙΣ ΜΠΌΓΡΗ, μεσόφωνος

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Από μικρή ηλικία πήρε μαθήματα πιάνου. Σπούδασε κλασικό τραγούδι στο Ωδείο Ατενέουμ, στην τάξη της υψιφώνου Μαρίνας Κρίλοβιτς, αποφοιτώντας το 2002 με το βαθμό Άριστα Παμψηφεί, Α΄ Βραβείο, και χρυσό μετάλλιο.. Επίσης, είναι απόφοιτος του Τμήματος Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιά. Έχει συμμετάσχει σε μαθήματα
υποκριτικής και μελοδραματικής των σκηνοθετών Βασίλη Νικολαΐδη και Κάρμεν Ρουγγέρη, καθώς και σε σεμινάρια τραγουδιού του Άρη Χριστοφέλλη, με τον οποίο συνεχίζει τη μελέτη ρεπερτορίου. Συνεργάστηκε σε συναυλίες ανά την Ελλάδα με την Πρότυπη Ορχήστρα
Δωματίου Αθηνών, την Καμεράτα και την Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης. Εμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Ναυπλίου 2008. Με την ΕΛΣ συνεργάζεται από το 2001, συμμετέχοντας σεπαραγωγές όπερας της Παιδικής Σκηνής (Το μαγικό βιολί του Νίκου Ξανθούλη, 2010/11), ενώ τον Ιούνιο του 2008 συνεργάστηκε με την Πειραματική Σκηνή της ΕΛΣ στο έργο του Βίκτορ Ούλμαν Ο αυτοκράτορας της Aτλαντίδας [Der Kaiser von Atlantis]. Την καλλιτεχνική περίοδο2013/4 ερμήνευσε τον ρόλο της Αντζελίνας στην όπερα Η Σταχτοπούτα [La Cenerentola] τουΡοσσίνι. Συμμετέχει στα εκπαιδευτικά προγράμματα της ΕΛΣ (2012, 2013, 2014)
αναλαμβάνοντας ρόλους στις παρουσιάσεις λυρικών έργων σε σχολεία. Έχει συμμετάσχει σε
συναυλίες της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, σε συναυλίες του Ελληνικού Συγκροτήματος
Σύγχρονης Μουσικής και σε παραγωγές του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών όπως οι βραδιές
Μουσική και γευσιγνωσία, τα έργα Ο θρίαμβος της Κλέλιας [Il trionfo di Clelia] του Γκλουκ
(2011/12), Εικόνες Βεζάλι [Vesalii icones] και Η εμμονή της κυρίας Ντόννιθορν [Miss
Donnithorn’s Maggot] του Πήτερ Μάξγουελ Ντέιβις (2013/14), το πολυμεσικό έργο City Lives
του Αλέξανδρου Μούζα (2013/14) κ.α.

ΘΑΝΆΣΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΌΠΟΥΛΟΣ, πιάνο
Ο πιανίστας Θανάσης Αποστολόπουλος έχει εμφανιστεί σε μερικές από τις σπουδαιότερες ευρωπαϊκές αίθουσες συναυλιών, όπως το Concertgebouw (Άμστερνταμ), το Palais des Beaux- Arts (Βρυξέλλες), η Kölner PhilharmonieBFM (Γενεύη), το Birmingham Symphony Hall και η  Αίθουσα της Φιλαρμονικής της Σόφιας, όπου έχει βραβευτεί στο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου «Albert Roussel»., τα Μέγαρα Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, το Wiener Konzerthaus, τοBâtiment des Forces Motrices.

Σπούδασε πιάνο στο Ωδείο Αθηνών απ’ όπου αποφοίτησε το 1990 με Δίπλωμα Σολίστ και Α’ Βραβείο Παμψηφεί, για να ολοκληρώσει στη συνέχεια τις σπουδές του στο Royal College του Λονδίνου, στο Παρίσι και στο Ζάλτσμπουργκ με υποτροφίες του Ιδρύματος Ωνάση, του
Βρετανικού Συμβουλίου και της Γαλλικής Κυβέρνησης. Δάσκαλοί του υπήρξαν, μεταξύ άλλων, ο
Άρης Γαρουφαλής, η Irina Zaritskaya και η Germaine Mounier. Ως σολίστ έχει συμπράξει με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Πράγας, την Ορχήστρα Δωματίου της Στουτγάρδης, τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Ανόβερου, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, την Ορχήστρα Δωματίου «Guerzenich», τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Τορίνου, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ., τη Sinfonietta της
Βασιλείας, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, το «Nash Ensemble» κ.α. Μοιράζοντας τις εμφανίσεις του ανάμεσα σε ρεσιτάλ, συναυλίες μουσικής δωματίου και συνεργασίες με λυρικούς καλλιτέχνες, έχει παίξει στην Ελλάδα, την Ευρώπη (Αγγλία, Γαλλία,
Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Βέλγιο, Ολλανδία, Βουλγαρία, Πολωνία), τις Η.Π.Α. και τη Μέση Ανατολή, με συμμετοχή σε διεθνή φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Φεστιβάλ Αθηνών,Ναυπλίου, Πάτρας, Festival Berlioz στη Γαλλία, Mozart Festival στις Η.Π.Α. κ.α.).
O Θανάσης Αποστολόπουλος αφιερώνει ένα σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητάς του στη
σύγχρονη ελληνική μουσική δημιουργία, με πολλούς Έλληνες συνθέτες να του έχουν
εμπιστευθεί έργα τους, συχνά σε α' εκτέλεση.

Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου, ώρα: 21.00
Περίβολος εκκλησίας Αγ. Νικολάου
Βιολί & Πιάνο

Arcangelo Corelli: La Follia
Alfred Schnittke: Suite in Old Style
Μίκης Θεοδωράκης: Σονατίνα αρ. 1
Francis Poulenc: Σονάτα
Bela Bartok: Romanian Folk Dances
Κατερίνα Χατζηνικολάου, βιολί
Απόστολος Παληός, πιάνο
Κατερίνα Χατζηνικολάου, βιολί
Απόστολος Παληός, πιάνο

Βιολί και πιάνο, αν και τόσο διαφορετικά στην κατασκευή και στην εκτέλεση όργανα, υπήρξαν ανέκαθεν ιδανικοί μουσικοί συνοδοιπόροι. Κάθε τους συνάντηση δεν μπορεί παρά να είναι ένα συναρπαστικό μουσικό γεγονός. Μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη περσινή -πρώτη- συναυλία, ο Περίβολος του Αγ. Νικολάου γίνεται και φέτος η σκηνή ανάδειξης του Βασιλιά των μουσικών
οργάνων, του βιολιού. Η Κατερίνα Χατζηνικολάου, εξάρχουσα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνώνσυναντά τον διακεκριμένο πιανίστα Απόστολο Παληό σε μια συναυλία που διατρέχει πέντε αιώνες μουσικής με γνωστές, αλλά και λιγότερο προβεβλημένες, σελίδες του αχανούς σχετικού ρεπερτορίου. Άλλωστε ο μουσικός αυτός συνδυασμός -του βιολιού και του πιάνου- παραμένει
αγαπημένος των συνθετών από την πρώτη στιγμή γέννησης του βιολιού έως σήμερα. Η μουσική διαδρομή της συναυλίας αυτής ξεκινά από το μπαρόκ και φτάνει στη σύγχρονη δημιουργία, με συνθέσεις κάποιων από τους κυριότερους εκφραστές κάθε εποχής. Το
πρόγραμμα μας εισάγει στο κλίμα του μπαρόκ με μία από τις πιο γνωστές σονάτες του Ιταλού
Αρκάντζελο Κορέλι (1653 – 1713), τη «La Follia», χαρακτηριστική για τη φαντασία και την τόλμη
των παραλλαγών του συνθέτη πάνω σε ένα θέμα πορτογαλικού χορού.

Ακολουθεί ο Άλφρεντ Σνίτκε (1934-98) βρήκε την μουσική του έκφραση στο συνδυασμό πολλών διαφορετικών στυλ, γράφοντας «Ο στόχος της ζωής μου είναι να ενοποιήσω τη σοβαρή και την ελαφριά μουσική, ακόμα κι αν σπάσω το λαιμό μου κάνοντας αυτό». Χαρακτηριστικό παράδειγμα το "Suite in the Old Style" που ενσωματώνει χαρακτηριστικά αποσπάσματα από την -τόσο
αγαπημένη στο κοινό- κινηματογραφική του μουσική. Για λίγο, επιστρέφουμε στην Ελλάδα, με την ερμηνεία της πρώτης σονατίνας για βιολί και πιάνο του Μίκη Θεοδωράκη (1925-2021) –ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες
μουσικοσυνθέτες και -παράλληλα- μια από τις πλέον επιδραστικές προσωπικότητες της Ελλάδαςστο δεύτερο ήμισυ του 20ού αιώνα

Στη συνέχεια η σκυτάλη παραδίδεται στην αφιερωμένη στη μνήμη του Λόρκα "Σονάτα για βιολί και πιάνο" του Φρανσίς Πουλένκ (1899-1963), ένα ευφάνταστο έργο, στο οποίο ψήγματα "μοντερνισμού" επηρεασμένα από τον Στραβίνσκυ, χρωματίζουν ένα χαρακτηριστικά γαλλικό μουσικό καμβά. Το μουσικό αυτό ταξίδι ολοκληρώνεται στην Ουγγαρία που ανέδειξε μεγάλους
συνθέτες μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει ο Μπέλα Μπάρτοκ (1881-1945). Μουσικολόγος, παιδαγωγός, συνθέτης με μεγάλη αγάπη για τον λαϊκό πολιτισμό, κατάφερε να μελετήσει και να συλλέξει και να προβάλλει τη λαϊκή μουσική της πατρίδας του. Ο Μπάρτοκ συνέλεξε γύρω στα 30.000 λαϊκά τραγούδια από την Ουγγαρία, τη Ρουμανία, τη Σλοβακία και άλλες χώρες, γεγονός
που τον ενέπνευσε να εισάγει και να ενσωματώσει στις μουσικές του συνθέσεις στοιχεία λαϊκά.Με ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα σύμπλευσης «μεταξύ δύο κόσμων» θα κλείσει η συναυλία.

Οι συντελεστές…
ΚΑΤΕΡΊΝΑ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΆΟΥ, βιολί
Η βιολονίστρια Κατερίνα Χατζηνικολάου χαρακτηρίστηκε από την Rheinische Post ως μουσικός με «σπινθηροβόλο ζωντάνια και δεξιοτεχνία». Από το 2023 κατέχει τη θέση της εξάρχουσας τηςΚρατικής Ορχήστρας Αθηνών και αποτελεί την πρώτη γυναίκα εξάρχουσα στην ιστορία της ορχήστρας. Έχει διατελέσει ως εξάρχουσα στην ορχήστρα Duisburger Philharmoniker στην

Deutsche Oper am Rhein, καθώς επίσης και στην ορχήστρα Bergische Symphoniker. Πραγματοποίησε το ντεμπούτο της με τον μαέστρο Christoph Eschenbach ως σολίστ τον Ιούλιο του 2022. Η Κατερίνα έχει διακριθεί με πρώτο βραβείο στα Golden Classical Music Awards,
στον Διεθνή Διαγωνισμό Μουσικής eMuse, στον Διεθνή Διαγωνισμό Thöne και έχει βραβευτεί στον Διεθνή Διαγωνισμό Μουσικής του Λονδίνου και στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Νέων Σολίστ. Είναι επίσης κάτοχος του βραβείου Alois Kottmann.Η σολιστική της καριέρα περιλαμβάνει εμφανίσεις σε αίθουσες όπως στη Φιλαρμονική της Κολωνίας, στο Carnegie Hall στη Νέα
Υόρκη, στην Tonhalle του Ντίσελντορφ, στο rbb- Rundfunksaal του Βερολίνου, στο Βασιλικό Θέατρο Θεσσαλονίκης, στην Beethovenhalle της Βόννης, στη Laeiszhalle του Αμβούργου, στηνLiederhalle της Στουτγάρδης και στο Φεστιβάλ Ruhrtriennale. Έχει εμφανιστεί με την ορχήστρα Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Bremerhaven, τη
Philharmonie Südwestfalen, την Κρατική Συμφωνική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την ορχήστρα
Neues Rheinisches Kammerorchester Köln, καθώς επίσης και με τις ορχήστρες Neue Philharmonie Westfalen και Cognimus Kollektiv.Έλαβε υποτροφίες από το Tarisio Auctions, το Ίδρυμα Horst και Gretl Will και το Ίδρυμα Franz και Christel Kuhlmann. Έχει λάβει υποτροφία
πό το «Yehudi Menuhin-Live Music Now» και της έχει απονεμηθεί η υποτροφία NRW, τοταμείο υποτροφιών E.ON και μία υποτροφία DAAD.Η Κατερίνα ξεκίνησε τις μουσικές τηςσπουδές στην Ελλάδα (Κιλκίς/Γουμένισσα) και συνέχισε στη Γερμανία, σε επίπεδο Pre-College,
στο Robert Schumann Hochschule (Düsseldorf) με τον καθ. Alexander Kramarov. Είναιαπόφοιτος Master της σχολής Hochschule für Musik und Tanz της Κολωνίας, όπου σπούδασε«Σόλο βιολί» με την καθηγήτρια Α. Δασκαλάκη, καθώς και «Μουσικολογία» .Με διάθεση να
εξερευνήσει νέες καλλιτεχνικές προσεγγίσεις παράγει τα δικά της μουσικά βίντεο, τα οποία
αντανακλούν τη δημιουργικότητά της ως μουσικού και την τεχνική δεξιότητα της ως βιρτουόζου
σε πρωτότυπες συνθέσεις για βιολί σόλο.

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΛΗΟΣ, πιάνο
Γεννημένος στην Καρδίτσα. Διπλωματούχος των Ανωτάτων Μουσικών Ακαδημιών Βερολίνου και Λειψίας με σολιστικό δίπλωμα πιάνου και master με άριστα παμψηφεί και διάκριση.Πτυχιούχος Μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, στο οποίο εισήχθης πρώτος, και αριστούχος διδάκτορας του ίδιου τμήματος. Υπότροφος διαφόρων Ιδρυμάτωνκαι βραβευθείς πολλών διεθνών διαγωνισμών πιάνου, μουσικής δωματίου και σύνθεσης σε Ελλάδα, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία. Διακρίσεις από την Ακαδημία Αθηνών και την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής. Ως σολίστ πιάνου εμφανίσεις στις σημαντικότερες
αίθουσες συναυλιών του κόσμου (Philharmonie Βερολίνου, Κοnzerthaus Bιέννης, Carnegie Hall Ν. Υόρκης κτλ.), εμφανίσεις σε διεθνή φεστιβάλ και συμπράξεις με πολλές ορχήστρες.
Ηχογραφήσεις μεταξύ άλλων με τη Naxos καθώς και έργων Ελλήνων δημιουργών. Υπήρξε μέλος του πιανιστικού κουαρτέτου Aurora, του συγκροτήματος σύγχρονης μουσικής ErgonEnsemble και συμβασιούχος καθηγητής πιάνου στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ.

Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου, ώρα: 21.00
Χωριό
Συναυλία του Quintarco – Κουιντέτο Εγχόρδων της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
Η μουσική Σμύρνη: ένα μουσικό ταξίδι στο χρόνο

Γιάννης Κωνσταντινίδης: Δωδεκανησιακή Σουίτα (1948)
Edward Elgar: In Smyrna (1905) – Ενορχήστρωση για κουιντέτο εγχόρδων Αλέκος Βρέτος,
2022
Αλέκος Βρέτος: Smyrna Icons για κουιντέτο εγχόρδων και ούτι (2020)
Δημήτρης Γούζιος: Λίκνισμα Σμύρνης (2022)
Cinuçen Tanrıkorur: Nihavend Saz Semaisi (Mehtapta Yakamozlar) (1986)
Resat Aysu: Nihavend Saz Semasi (1953) – Ενορχήστρωση για κουιντέτο εγχόρδων Αλέκος
Βρέτος (2022)
Simon Shaheen: Φαντασία για ούτι και κουιντέτο (1990)
Κουιντέτο Εγχόρδων Quintarco
Δημήτρης Σέμσης, βιολί
Μαρίνα Χαραλαμπίδου, βιολί
Ενκέλα Κοκολάνη, βιόλα
Βάνια Παπαδημητρίου, βιολοντσέλο
Τάκης Καπογιάννης, κοντραμπάσο
Αλέκος Βρέτος, ενορχηστρώσεις/ούτι

Το 1922 η Σμύρνη, όπως την ήξεραν οι Ιωνίτες, σταμάτησε να υπάρχει. Από το δεύτερο μισό του 19 ου αιώνα, η ζωή που ήξεραν άλλαξε βίαια και ριζικά. Η επέτειος των 100 χρόνων από την Καταστροφή της Σμύρνης μας δίνει τη δυνατότητα να ανακαλέσουμε αυτά τα τραγικά γεγονότα,αλλά συνάμα μας προτρέπει να εξερευνήσουμε και τον τρόπο ζωής αυτής της πολυπολιτισμικής
πόλης και συγκεκριμένα της μουσικής ζωής της.

Η Σμύρνη πάντα είχε ευρεία και μακρά μουσική παράδοση, η οποία αντλούσε στοιχεία από πάρα πολλές πηγές, όσες ήταν και οι μειονότητες της πόλης. Τούρκοι, Έλληνες, Αρμένιοι, Άραβες, Εβραίοι, αλλά και Ευρωπαίοι, αντάλλασσαν πολιτιστικά και μουσικά «μέσα» από την καθημερινήτριβή μεταξύ τους. Γι’ αυτό και η μουσική στη Σμύρνη αποτελούσε ένα κράμα πολλών
διαφορετικών ειδών. Εξερευνώντας όλο αυτόν το μουσικό πλούτο, γεννήθηκε η επιθυμία να σχεδιαστεί ένα μουσικό ταξίδι, που να περιλαμβάνει όσα περισσότερα από τα είδη που υπήρχαν στη Σμύρνη. Μία διαδρομή ιστορική, αλλά με την ματιά στο μέλλον. Μια σκέψη που γέννησε το πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Πως θα ήταν η μουσική στη Σμύρνη σήμερα;»

Οι μουσικοί που επισκέφθηκαν τη Σμύρνη, αυτοί που έζησαν εκεί, αυτοί που γεννήθηκαν και μεγαλούργησαν με τη θύμησή της στην Ελλάδα θα είναι οι φανοί που θα μας δείξουν το δρόμο γι’αυτό το μουσικό ταξίδι. Έργα των Edward Elgar, Γιάννη Κωνσταντινίδη (Κώστα Γιαννίδη) και Μανώλη Καλομοίρη, από τη λόγια μουσική της Σμύρνης, θα συμπλεύσουν με παραδοσιακά και
λαϊκά κομμάτια της Σμύρνης, γνωστά και άγνωστα στο κοινό. Και για μια ματιά στο μέλλον, όπως
προαναφέραμε, μια καινούργια σύνθεση για το κουιντέτο με τη συμβολή ενός παραδοσιακού
οργάνου της Σμυρναίικης μουσικής, του ουτιού.

Η μουσική διαδρομή στη Σμύρνη θα είναι μία ευκαιρία για όλους να γνωρίσουν την πολυπολιτισμική ταυτότητα της πόλης, η οποία ήταν φάρος πολιτισμού και παράδειγμα συμβίωσης ανθρώπων από πολλές μεριές του κόσμου με διαφορετικές θρησκείες, έθιμα,
παραδόσεις και συνήθειες. Ένα παράδειγμα που θα πρέπει να ακολουθήσουμε όλοι μας, στα
χνάρια αυτών που αναγκάστηκαν να αφήσουν την πατρίδα τους και να μας δώσουν τον
πολιτισμό τους απλόχερα. Οι συνθέσεις και οι ενορχηστρώσεις έγιναν κατόπιν παραγγελίας του Πολιτιστικού Ιδρύματος
Ομίλου Πειραιώς για τη συναυλία στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού της 31/8/2022

Οι συντελεστές…
QUINTARCO – ΚΟΥΙΝΤΈΤΟ ΕΓΧΌΡΔΩΝ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΑΘΗΝΩΝ

Η ιδέα για το Quintarco γεννήθηκε το 2016 από την επιθυμία πέντε "ανήσυχων" μουσικών της ΚΟΑ να καλύψουν το κενό που υπάρχει στη μουσική σκηνή της Αθήνας – και όχι μόνο – σε αυτόν το τομέα της μουσικής δωματίου, εξερευνώντας παράλληλα τις δυνατότητες ενόςκουϊντέτου εγχόρδων σε ένα πιο ευρύ ρεπερτόριο από το καθιερωμένο. Αυτό οδήγησε και σε
μεταγραφές σπουδαίων έργων, που απέκτησαν άλλη διάσταση σε αυτήν τη μορφή, όπως
επίσης και σε άλλες crossover προσεγγίσεις.

Το σύνολο έχει κάνει πολλές εμφανίσεις στην Αθήνα και στην επαρχία, σε Μουσεία, Φεστιβάλ κ.α. Συμμετέχει σε ετήσια βάση στον Κύκλου Μουσικής Δωματίου της ΚΟΑ «Μουσικοί Περίπατοι στα Μουσεία». Έχει αναπτύξει σημαντική εκπαιδευτική δραστηριότητα υπό την αιγίδα της ΚΟΑ με αξιοσημείωτη επιτυχία σε σχολεία της Αττικής αλλά και της περιφέρειας.
Μια σύντομη γνωριμία με τα μέλη του Quintarco:

Δημήτρης Σέμσης – Βιολί: Διδάχθηκε από τον πατέρα του και συνέχισε στις Ακαδημίες Μουσικής του Dedmolt και του Μονάχου και στο Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου. Είναι διπλωματούχος του Ωδείου «Αθήναιον» και του Βασιλικού Κολλεγίου Μουσικής του Λονδίνου.
Υπήρξε εξάρχων της ΚΟΑ και της «Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής». Έχει εμφανιστεί
ως σολίστ με ορχήστρες της Ελλάδας και τοτ εξωτερικού. Διδάσκει στο Ωδείο Ορφείο.

Μαρίνα Χαραλαμπίδου, βιολί: Σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών και στη Royal Academy of Music(Λονδίνο) – δίπλωμα LRAM και Professional Certificate (σολίστ). Μόνιμη μουσικός της ΚΟΑ.Υπήρξε μέλος της Συμφωνικής ΕΡΤ, ορχήστρας Χρωμάτων, έχει παρουσιάσει μουσικές
εκπομπές στην τηλεόραση, διδάσκει στο Ωδείο «Ρυθμοί» και έχει κάνει πληθώρα εμφανίσεων
με σύνολα μουσικής δωματίου.

Ενκέλα Κοκολάνη, βιόλα: Πήρε δίπλωμα βιόλας στην ακαδημία καλών τεχνών Τιράνων και
τίτλο Master of Arts από το University of Graz – Austria. Έχει συμμετάσχει σε πολλά σύνολα
μουσικής δωματίου με σπουδαίους Έλληνες και ξένους μουσικούς. Ως σολίστ έχει εμφανιστεί
στο μέγαρο μουσικής Αθηνών. Είναι κορυφαία Β στην κρατική ορχήστρα Αθηνών. Διδάσκει στο
εθνικό ωδείο.

Βάνια Παπαδημητρίου, βιολοντσέλο: Διπλωματούχος του Ωδείου Αθηνών και κάτοχος
μεταπτυχιακού από το Royal College of music του Λονδίνου. Έχει συνεργαστεί με σπουδαίους
Έλληνες μουσικούς σε ρεσιτάλ και σύνολα μουσικής δωματίου. Έχει εμφανιστεί ως σολίστ στο
Ηρώδειο και στο Πολυτεχνείο. Είναι μόνιμο μέλος της ΚΟΑ και διδάσκει σε Ωδεία από το 1993.
Τάκης Καπογιάννης, κοντραμπάσο: Είναι κορυφαίος Α στην ΚΟΑ. Στο πλαίσιο της
ενασχόλησης του με την μουσική δωματίου έχει συνεργαστεί με σπουδαίους Έλληνες και ξένους
μουσικούς. Σαν σολίστ έχει εμφανιστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και αλλού, με την
Καμεράτα και από το 2000 με την ΚΟΑ. Διδάσκει στο Ορφείο ωδείο και στο Ωδείο Αθηνών.

ΑΛΕΚΟΣ ΒΡΕΤΟΣ, ούτι
Σολίστ στο ούτι, πιανίστας και συνθέτης, ο Αλέκος Βρέτος αναμιγνύει την τζαζ, την αραβική, την
λάτιν και την ελληνική μουσική σε ένα αριστοτεχνικό κοκτέιλ ήχων από παραδοσιακά και
μοντέρνα όργανα, όπως το ούτι και το νάι, το πιάνο αλλά και τα ντραμς. Ο Αλέκος Βρέτος έχει
αναπτύξει μία μοναδική και ιδιαίτερη ατμόσφαιρα στην μουσική του, κρατώντας τον
παραδοσιακό ήχο στην πρώτη γραμμή και αναπτύσσοντάς τον μέσα από τον τζαζ
αυτοσχεδιασμό και την εκρηκτική ρυθμική εξέλιξη.
Κοινό και κριτικοί επεφύλαξαν θερμή υποδοχή στο “K on Top”, την δεύτερη προσωπική
δισκογραφική δουλειά του που κυκλοφόρησε το 2014, μετά από το άλμπουμ “Mergin’” το 2009
και το “Yunan” με το Meliti Ensemble ήδη από το 2004. Το “K on Top”, το οποίο βραβέυθηκε με
την 2η θέση για το καλύτερο album στο Critics Poll 2014 του Jazzonline.gr, πηγαίνει το ούτι σε
αχαρτογράφητες γι’ αυτό περιοχές, αφήνοντας μία έντονη τζαζ γεύση μαζί με ένα ελαφρό
άρωμα αραβικής μουσικής παράδοσης, μέσα από την τριβή μουσικών από διαφορετικούς
κόσμους.
Ο Αλέκος Βρέτος έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές – και πολύ πρόσφατα συμπεριλήφθει
στους 101 πιο επιδραστικούς ανθρώπους στην Ελληνική Μουσική Σκηνή – για τις συνθέσεις και
την δεξιοτεχνία του στις πολυάριθμες συναυλίες του σε όλον τον κόσμο, από το Ηρώδειο, το
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και το Αρχαίο Θέατρο Άργους, έως στο Berklee Performance
Center, το Mount Holyoke College και το The Tombs of Kings της Παλαιστίνης.
Έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τους: Μίκη Θεοδωράκη, Θεόδωρο Αντωνίου, Δημήτρη
Μαραγκόπουλο, Gilad Atzmon, Elchin Sirinov, Simon Shaheen, Bassam Saba, Καμεράτα
(Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής), Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, Κρατική
Ορχήστρα Αθηνών, κ.α.

Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου, ώρα: 21.00
Οικία Δ. Κρεμαστινού
Συναυλία της Μικρής Ορχήστρας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών

John Rutter: Suite for strings
Max Bruch: Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα, 1 ο μέρος
Pablo de Sarasate: Romanza Andaluza
Niccolò Paganini: Σονάτα αρ. 6
Gustav Holst: St Paul’s suite
Edvard Grieg: Holberg suite
Σολίστ: Νικόλαος Γαρουφαλίδης, βιολί
Μουσική διεύθυνση: Can Okan
Παραδοσιακά, μπροστά στο σπίτι του Δημήτρη Κρεμαστινού, το Φεστιβάλ φιλοξενεί την πλέον
ιδιαίτερη συναυλία του από το «φάσμα» της κλασικής μουσικής. Ο Δημήτρης Κρεμαστινός,
Χαλκίτης στην καταγωγή, αλλά και λάτρης του τόπου του, πέραν της εξέχουσας θέσης που είχε
στην ακαδημαϊκή κοινότητα, ήταν αληθινός φιλόμουσος, που πίστευε ότι η κλασική μουσική
«ταιριάζει» στην Χάλκη.
Αυτή του την πίστη συμμερίζεται το Φεστιβάλ και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και σχεδίασαν
για τη συναυλία αυτή ένα πρόγραμμα με έντονη χορευτική και αισιόδοξη διάθεση που θα μας
ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο!
Τη συναυλία ανοίγει η Σουίτα για έγχορδα του J.Rutter, που βασίζεται στην πλούσια κληρονομιά
της λαϊκής μουσικής των Βρετανικών Νήσων. Ακολουθεί η 5μερής Σουίτα Holberg που γράφτηκε
από τον E.Grieg για να τιμήσει την 200ή επέτειο από τη γέννηση του ανθρωπιστή θεατρικού
συγγραφέα L. Holberg και βασίζεται σε χορευτικούς ρυθμούς του 18 ου αιώνα. Ενώ το τρίτο
ορχηστρικό έργο που θα παρουσιαστεί είναι η Σουίτα St Paul του Άγγλου συνθέτη G. Holst. Η
Σουίτα πήρε το όνομά της από το σχολείο κοριτσιών St Paul στο Hammersmith του Λονδίνου,
όπου ο Holst υπηρέτησε ως δάσκαλος μουσικής και γράφτηκε για να παίζεται από τις μαθήτριές
του. Στη «χρήση» αυτή οφείλει την ανάλαφρη, χορευτική και φολκλόρ διάθεσή της.
Σταθερά προσηλωμένοι στην προσπάθεια υποστήριξης του έργου νέων καλλιτεχνών, η Μικρή
Ορχήστρα της Κ.Ο.Α. θα συμπράξει με τον 12χρονο Νικόλα Γαρουφαλίδη που θα ερμηνεύσει 3
έργα-ορόσημα της βιολιστικής φιλολογίας: Το 1 ο μέρος από το Κοντσέρτο για βιολί αρ. 1 του Max
Bruch , τη λυρική ρομάντζα «Ανδαλουσιανή Σερενάτα» από τους Ισπανικούς Χορούς του Pablo
de Sarasate και, τέλος, τη Σονάτα αρ. 6 του Niccolò Paganini.

Οι συντελεστές…
ΝΙΚΟΛΑOΣ ΓΑΡΟΥΦΑΛΙΔΗΣ
Γεννήθηκε το 2012 σε μια μουσική οικογένεια και από πολύ μικρή ηλικία άρχισε να εξασκεί τα
δάκτυλά του στο βιολί προκειμένου να συμμετάσχει στο μουσικό περιβάλλον που τον
περιέβαλε. Είναι μαθητής στο Ωδείου του Κολλεγίου Αθηνών και άρχισε βιολί στην τάξη του
κυρίου Παναγιωτόπουλου. Από το 2022 είναι μαθητής του κυρίου Δημήτρη Σέμση. Έχει
εμφανιστεί σε πολλές συναυλίες στην Αθήνα καθώς και στην αίθουσα Mozarteum Universitat
στο Salzburg της Αυστρίας. Έχει συμμετάσχει σε Master Class με τους Paul Roczek
(Salzburg)και Cecilia Zilliacus (Brescia)
Έχει κερδίσει πολλές διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς όπως:

-First Prize: Grand Prize Virtuoso Salzburg Competition
-Platinum Medal: Grand Maestro International Music Competition 2021
-Annual Maestro Prize: Violinist of the Year 22-23 στο London Young Musician International
Violin Competition
-Βραβείο Εξαιρετικού Ταλέντου 2023 Music Arte : Πανελλήνιος Διαγωνισμός Βιολιού
Παίζει σε ένα παλιό Ιταλικό βιολί 3/4 που του έχει παραχωρήσει ο διεθνής οίκος Geigenbau
Eriks της Βιέννης.
CAN OKAN, αρχιμουσικός
Ο Can Okan γεννήθηκε το 1986 στην Κωνσταντινούπολη. Άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα
πιάνου το 1994 με τη Meliha Doğuduyal και ακολούθως με τον καθ. Metin Ülkü. Ξεκίνησε τις
σπουδές διεύθυνσης ορχήστρας με τον καθηγητή Gürer Aykal το 2005. Έδωσε την πρώτη του
συναυλία ως μαέστρος με την Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra το 2007.
Συμμετείχε σε masterclass πιάνου διάσημων πιανιστών όπως οι İdil Biret, Dmitri Alexeev,
Emanuel Ax, Arnulf von Arnim, Claudius Tanski. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο πιάνο και
στη διεύθυνση ορχήστρας το 2008 και στη συνέχεια συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στη
διεύθυνση ορχήστρας στο Royal College of Music της Στοκχόλμης (2009 – 2011). Σπούδασε με
πολλούς μαέστρους, όπως οι Daniel Harding, Jan Risberg και κατά τη διάρκεια των σπουδών
του διηύθυνε πολλές ορχήστρες στη Σουηδία. Το 2011, συμμετείχε στο masterclass διεύθυνσης
του Jorma Panula στο Kuopio της Φινλανδίας. Στο πλαίσιο της 2017 διδακτορικής του διατριβής
στο πιάνο συνεργάστηκε με την Alessandra Torchiani στο Ωδείο Santa Cecilia της Ρώμης.
Ο Okan διευθύνει από το 2013 όλες τις κρατικές συμφωνικές ορχήστρες στην Τουρκία,
συμπεριλαμβανομένης της Προεδρικής Συμφωνικής Ορχήστρας και της Κρατικής Συμφωνικής
Ορχήστρας της Κωνσταντινούπολης. Το 2015 κυκλοφόρησε η πρώτη του ηχογράφηση με το
Impromptus του Schubert. Ο Okan διηύθυνε την τουρκική πρεμιέρα της όπερας του Στραβίνσκι
«The Rake's » με την Κρατική Όπερα και Μπαλέτο της Κωνσταντινούπολης το 2017. Διηύθυνε
επίσης τις παραγωγές «The Turn of the Screw» και «Falstaff» του Britten στην
Κωνσταντινούπολη, καθώς και τις όπερες «Die Zauberflöte» και «Rigoletto» στο Σάλτσμπουργκ
στο πλαίσιο του «Oper im Berg Festival». Έχει συμπράξει με διάσημους σολίστ όπως οι Idil
Biret, Augustin Dumay, Fazıl Say, Alexander Rudin και Daniel Müller Schott.
Ο Can Okan ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή με τον καθ. Metin Ülkü το 2019. Την ίδια
χρονιά, διηύθυνε μια νέα παραγωγή της «Aida» από την Κρατική Όπερα και Μπαλέτο της
Άγκυρας. Ο Okan διηύθυνε την παγκόσμια πρεμιέρα της όπερας «Binboğalar Efsanesi» σε
σύνθεση του Michael Ellison – παραγγελία του Φεστιβάλ Μουσικής της Κωνσταντινούπολης από
την İKSV.
ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι το αρχαιότερο ορχηστρικό μουσικό σύνολο στην Ελλάδα.
Δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα ως Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών και
έκτοτε πέρασε από διάφορα στάδια, τόσο ως προς την ονομασία, όσο και ως προς τον τρόπο
λειτουργίας της. Η πρώτη συναυλία της ως Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δόθηκε στις 28
Φεβρουαρίου του 1943.
Από την ίδρυσή της έως σήμερα, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών προσφέρει στους Έλληνες την
δυνατότητα επικοινωνίας με τα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, ενώ ταυτόχρονα
είναι ο κορυφαίος εκφραστής της εγχώριας συνθετικής παραγωγής. Έχει σταθερή παρουσία στα
πολιτιστικά δρώμενα πραγματοποιώντας πάνω από πενήντα συναυλίες ετησίως. Εκτός από την
Αθήνα, εμφανίζεται τακτικά σε πολλές πόλεις της Ελλάδος, καθώς και σε σημαντικές αίθουσες
και φεστιβάλ του εξωτερικού. Σημαντικότατο είναι το εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο που
επιτελεί εντός Αθηνών καθώς και σε πολλές πόλεις της ελληνικής περιφέρειας.
Εξέχοντες αρχιμουσικοί, ανάμεσά τους οι Ρίχαρντ Στράους, Βάινγκαρτνερ, Κνάπερτσμπους,
Βάλτερ, Μητρόπουλος, Γιόχουμ, Μαρκέβιτς, Μάαζελ, Κράους, Τεμιρκάνοφ, Πλασόν, Ασκενάζυ,
Φεντοσέγιεφ και κορυφαίοι σολίστ, όπως ενδεικτικά οι Ρούμπινσταϊν, Κεμπφ, Κορτώ, Κράισλερ,
Τιμπώ, Καζάλς, Ρέπιν, Κρέμερ, Ροστροπόβιτς, Μπρέντελ, Μπάρενμποϊμ, Άργκεριχ, Λεόνσκαγια
και Καβάκος έχουν συμπράξει με την Ορχήστρα κατά την πολύχρονη ιστορία της.
Διευθυντές της Ορχήστρας έχουν διατελέσει κατά το παρελθόν οι Φιλοκτήτης Οικονομίδης,
Θεόδωρος Βαβαγιάννης, Ανδρέας Παρίδης, Μάνος Χατζιδάκις, Γιάννης Ιωαννίδης, Αλέξανδρος
Συμεωνίδης, Άρης Γαρουφαλής, Βύρων Φιδετζής, Βασίλης Χριστόπουλος και Στέφανος
Τσιαλής. Από τον Οκτώβριο του 2020, Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών είναι ο
Λουκάς Καρυτινός.

Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου, ώρα: 21.00
Λιμάνι της Χάλκης
Αφιέρωμα στο Μίμη Πλέσσα

Δημήτρης Μπάσης, τραγούδι
Μάλαμα Σεβαστού, τραγούδι
Αριστέα Τσίχλη, ενορχηστρώσεις
Μικρή Ορχήστρα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
Μουσική διεύθυνση: Νίκος Χαλιάσας

Ο Μίμης Πλέσσας αποτελεί ένα κεφάλαιο στην ελληνική μουσική ιστορία που αγγίζει όλους τους
Έλληνες. Η μουσική του έχει «ντύσει» αγαπημένες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου και
της θεατρικής σκηνής και έχει «συνοδεύσει» μουσικά την ελληνική ιστορία για ήδη 70 χρόνια. Σε
αυτήν τη μυθική καριέρα, ο Μίμης Πλέσσας (γεννημένος στις 12 Οκτωβρίου του 1924),
πολυσχιδής συνθέτης, βιρτουόζος πιανίστας και μαέστρος, έχει συνθέσει μελωδίες και τραγούδια
που άφησαν εποχή, μουσική για τον κινηματογράφο και το θέατρο, τζαζ, όπερα, αλλά και
κλασική μουσική.
Δημιουργίες του έχουν ερμηνεύσει οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες και έχει συμβάλει
καθοριστικά στην ανάδειξη νέων δημιουργών. Ο Μίμης Πλέσσας υπήρξε μέντορας για πολλούς
μεγάλους τραγουδιστές (Νάνα Μούσχουρη, Τζένη Βάνου, Γιάννης Πουλόπουλος, Στράτος
Διονυσίου, Ρένα Κουμιώτη κ.ά.) και καθόρισε το έντεχνο και λαϊκό τραγούδι με την πλούσια
συμβολή του στη δισκογραφία, η οποία του οφείλει -μεταξύ άλλων- τον πιο εμπορικό ελληνικό
δίσκο που κυκλοφόρησε ποτέ: «Ο Δρόμος», σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, έχει
4.000.000 πωλήσεις από το 1969.
Στον κινηματογράφο, τα τραγούδια του Πλέσσα, από τις «Θαλασσιές τις χάντρες» μέχρι το
«Βρέχει φωτιά στη στράτα μου», ταυτίστηκαν με τις πιο λαμπερές στιγμές του ελληνικού σινεμά
και τραγουδιούνται ακόμα.
Για τις ανάγκες της συναυλίας αυτής, η Μικρή Ορχήστρα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών θα
προσεγγίσει το έργο του Μίμη Πλέσσα μέσα από το δικό της ενορχηστρωτικό τρόπο και δρόμο,
έτσι ώστε -ως κατακλείδα του Φεστιβάλ- να βρεθεί αυτό το πάντα λυτρωτικό σημείο συνάντησης
«μεταξύ δύο κόσμων».

Οι συντελεστές…
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΣΗΣ, τραγούδι
Ο Δημήτρης Μπάσης γεννήθηκε στην Στουτγάρδη, όπου είχαν μεταναστεύσει για μερικά χρόνια
οι γονείς του. Την Ελλάδα τη γνωρίζει για πρώτη φορά στα οκτώ του χρόνια, όταν επιστρέφουν
οικογενειακώς σ’ ένα ακριτικό χωριό, το Χέρσο του νομού Κιλκίς. Σε ηλικία εννέα ετών αρχίζει να
ψέλνει στην εκκλησία του χωριού και στα δώδεκα αρχίζει μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής, τα
οποία ολοκληρώνει παίρνοντας το πτυχίο του σε ηλικία δεκαεπτά ετών.
Στα είκοσι του, τον ανακαλύπτει ο Σταμάτης Κραουνάκης, αλλά και η δισκογραφική εταιρεία
Warner, με την οποία υπογράφει αμέσως συμβόλαιο. Για τρεις συνεχείς σεζόν συνεργάζεται με
την Άλκηστη Πρωτοψάλτη και την ομάδα της, που αποτελείτο από τους Σταμάτη Κραουνάκη και
Λίνα Νικολακοπούλου, υπό το σκηνοθετικό βλέμμα του Ανδρέα Βουτσινά. Το δισκογραφικό του
ντεμπούτο έγινε με δυο συμμετοχές στα έργα του Σταμάτη Κραουνάκη «Όταν Έρχονται Οι Φίλοι
Μου», στο οποίο συμμετέχει με δύο τραγούδια και στο soundtrack «Το Τρίτο Στεφάνι», όπου
συμμετέχει με ένα τραγούδι.
Το ’96 τον ανακαλύπτει ο Χρήστος Νικολόπουλος, συνεργάζεται μαζί του σε ζωντανές
εμφανίσεις και το ’97 κυκλοφορεί ο πρώτος του προσωπικός δίσκος με τίτλο «Με Τη Φόρα Του

Ανέμου» (μουσική Χρήστου Νικολόπουλου και Κώστα Φαλκώνη και στίχοι του Χρίστου
Παπαδόπουλου).
Ακολουθούν πολύτιμες συνεργασίες με τη Δήμητρα Γαλάνη, τον Μανώλη Λιδάκη, την Χαρούλα
Αλεξίου, τον Γιάννη Κότσιρα, την Ειρήνη Χαρίδου, την Ελένη Τσαλιγοπούλου, τον Πασχάλη
Τερζή, τον Δημήτρη Μητροπάνο, τον Θέμη Αδαμαντίδη, την Μελίνα Κανά, τον Βαγγέλη
Κορακάκη, τον Γεράσιμο Ανδρεάτο, την Μελίνα Ασλανίδου, την Πίτσα Παπαδοπούλου, το
Βασίλη Σκουλά, την Ελένη Πέτα κ.ά.

Ενδεικτικά αναφέρονται ορισμένοι σταθμοί της καλλιτεχνικής του πορείας:
Το 1999, συνεργάζεται με τον Σταύρο Ξαρχάκο σε μια σειρά συναυλιών με την Κρατική
Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Τo 2001 τον γνωρίζει ο Μίκης Θεοδωράκης και του προτείνει να επανεκτελέσουν μαζί -40
χρόνια μετά την πρώτη εκτέλεση κι αυτή τη φορά ολοκληρωμένο- ένα από τα σπουδαιότερα
έργα του, το «Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού». Το συγκεκριμένο έργο ηχογραφήθηκε για πρώτη
φορά το 1961 με ερμηνευτή τότε τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, χωρίς όμως να είναι ολοκληρωμένο
καθώς λογοκρίθηκαν κάποια τραγούδια. Για την ηχογράφηση αυτή ο κορυφαίος Έλληνας
συνθέτης αποφασίζει, μετά από απουσία 17 ετών από τα studio, να ξαναμπεί σ’ αυτά, να
ενορχηστρώσει και να διευθύνει τη «Λαϊκή Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης». Κάποιους μήνες
αργότερα ακολουθεί άλλος ένας δίσκος του Δημήτρη Μπάση με το Μίκη Θεοδωράκη με τίτλο «Η
Αγάπη Είναι Φωτιά» αποτελούμενος από επανεκτελέσεις κυρίως ερωτικών τραγουδιών του
συνθέτη.

Το καλοκαίρι του 2003 συμμετέχει στο αφιέρωμα ανά την Ελλάδα της Λαϊκής Ορχήστρας
«Μίκης Θεοδωράκης» στον ποιητή Γιάννη Ρίτσο με έργα (Επιτάφιος, Ρωμιοσύνη, Τα Δεκαοχτώ
Λιανοτράγουδα της Πικρής Πατρίδας, Οι Ποιητές του Κόσμου) μελοποιημένα από τον συνθέτη.
Το καλοκαίρι του 2013 ο Δημήτρης συμμετέχει στην περιοδεία του Θάνου Μικρούτσικου «Πάντα
Γελαστοί και Γελασμένοι» μαζί με το Μανώλη Μητσιά, το Γιάννη Κότσιρα και τη Ρίτα
Αντωνοπούλου.

ΜΑΛΑΜΑ ΣΕΒΑΣΤΟΥ, τραγούδι
Γεννημένη στη Λήμνο, από μικρή ηλικία έδειξε τη ροπή της στις τέχνες. Τεσσάρων ετών
ξεκίνησε τη μουσική της εκπαίδευση και τα μαθήματα πιάνου. Παράλληλα, ασχολήθηκε με το
χορό, την ενόργανη γυμναστική και το θέατρο. Από την εφηβεία, αντιλήφθηκε τη δύναμη του
γραπτού λόγου, κάτι που την ώθησε στη στιχουργία.
Φοίτησε στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής-Τμήμα Μουσικών Σπουδών, του
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με ειδίκευση στην ποντιακή λύρα. Παράλληλα, έκανε και τα πρώτα
της επαγγελματικά βήματα στο τραγούδι σε μουσικές σκηνές και χώρους εκδηλώσεων στην
Άρτα και τη Λήμνο υπηρετώντας το ροκ, έντεχνο και λαϊκό τραγούδι. Το 2013 εγκαταστάθηκε
στην Αθήνα και δημιούργησε με αγαπημένους φίλους-μουσικούς το σχήμα “Μουσικώς Χύμα”,
με το οποίο συνεχίζει να πραγματοποιεί ζωντανές εμφανίσεις και ηχογραφήσεις. Έχει
συνεργαστεί με εξέχοντες μουσικούς και καλλιτέχνες, σε ποικίλους χώρους. Έχει στην
προσωπική της δισκογραφία 4 τραγούδια, στα οποία υπογράφει τους στίχους η ίδια.
Πρωταρχικό της στόχο αποτελεί η δημιουργία πρωτότυπου μουσικού υλικού, εμπνευσμένο από
τον πλούτο της ελληνικής μουσικής του παρελθόντος, προσαρμοσμένο, όμως, στον ήχο του
σήμερα.
ΝΊΚΟΣ ΧΑΛΙΆΣΑΣ, αρχιμουσικός
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Μελέτησε βιολί με τον Τάτση Αποστολίδη στο Ωδείο Αθηνών
απ’ όπου πήρε το δίπλωμα βιολιού το 1989 με Άριστα και Βραβείο παμψηφεί. Συνέχισε τις
μεταπτυχιακές σπουδές του στην Royal Academy of Music με τον Howard Davis και μετά στο
Royal College of Music του Λονδίνου στην τάξη του Grigori Zhislin. Μεταπτυχιακές σπουδές
διεύθυνσης ορχήστρας έκανε στο Trinity College of Music με τον Peter Stark απ’ όπου
αποφοίτησε το 1999. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια διεύθυνσης ορχήστρας με τον διάσημο
παιδαγωγό διευθυντή ορχήστρας Jorma Panula. Από το 2001 είναι μόνιμο μέλος της ΚΟΑ, ως
κορυφαίος βιολιστής. Έχει διευθύνει τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, την
Συμφωνική Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, την Thüringen Sinfoniker, την Κρατική
Ορχήστρα Κύπρου, την Astana Symphony Orchestra του Καζακστάν, τις Κρατικές Ορχήστρες
Κωνσταντινούπολης, Σμύρνης, Προύσας και Αττάλειας, την Δημοτική Συμφωνική Ορχήστρα
Εσκίσεχιρ, τις Ορχήστρες Δωματίου Αλικαρνασσού και Καρσίγιακα, την Musica Vitae του Vaxjo
Σουηδίας, την Εσθονική Klaasparlimang Sinfonietta, την Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, τις

Συμφωνικές Ορχήστρες των Δήμων Αθηναίων και Θεσσαλονίκης, την Ορχήστρα Δωματίου
Κοπεγχάγης και άλλα μικρότερα σύνολα.
Από το 2012 έως το 2016 ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ "Συμφωνία" Πειραιά.
Από το 2016 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ "ΜουσιΚώς" στα Δωδεκάνησα. Από
το 2018 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής και μαέστρος της Camerata Junior. Από το 2021 είναι
καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Χάλκης «Δημήτρης Κρεμαστινός».

ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι το αρχαιότερο ορχηστρικό μουσικό σύνολο στην Ελλάδα.
Δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα ως Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών και
έκτοτε πέρασε από διάφορα στάδια, τόσο ως προς την ονομασία, όσο και ως προς τον τρόπο
λειτουργίας της. Η πρώτη συναυλία της ως Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δόθηκε στις 28
Φεβρουαρίου του 1943.
Από την ίδρυσή της έως σήμερα, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών προσφέρει στους Έλληνες την
δυνατότητα επικοινωνίας με τα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, ενώ ταυτόχρονα
είναι ο κορυφαίος εκφραστής της εγχώριας συνθετικής παραγωγής. Έχει σταθερή παρουσία στα
πολιτιστικά δρώμενα πραγματοποιώντας πάνω από πενήντα συναυλίες ετησίως. Εκτός από την
Αθήνα, εμφανίζεται τακτικά σε πολλές πόλεις της Ελλάδος, καθώς και σε σημαντικές αίθουσες
και φεστιβάλ του εξωτερικού. Σημαντικότατο είναι το εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο που
επιτελεί εντός Αθηνών καθώς και σε πολλές πόλεις της ελληνικής περιφέρειας.
Εξέχοντες αρχιμουσικοί, ανάμεσά τους οι Ρίχαρντ Στράους, Βάινγκαρτνερ, Κνάπερτσμπους,
Βάλτερ, Μητρόπουλος, Γιόχουμ, Μαρκέβιτς, Μάαζελ, Κράους, Τεμιρκάνοφ, Πλασόν, Ασκενάζυ,
Φεντοσέγιεφ και κορυφαίοι σολίστ, όπως ενδεικτικά οι Ρούμπινσταϊν, Κεμπφ, Κορτώ, Κράισλερ,
Τιμπώ, Καζάλς, Ρέπιν, Κρέμερ, Ροστροπόβιτς, Μπρέντελ, Μπάρενμποϊμ, Άργκεριχ, Λεόνσκαγια
και Καβάκος έχουν συμπράξει με την Ορχήστρα κατά την πολύχρονη ιστορία της.
Διευθυντές της Ορχήστρας έχουν διατελέσει κατά το παρελθόν οι Φιλοκτήτης Οικονομίδης,
Θεόδωρος Βαβαγιάννης, Ανδρέας Παρίδης, Μάνος Χατζιδάκις, Γιάννης Ιωαννίδης, Αλέξανδρος
Συμεωνίδης, Άρης Γαρουφαλής, Βύρων Φιδετζής, Βασίλης Χριστόπουλος και Στέφανος
Τσιαλής. Από τον Οκτώβριο του 2020, Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών είναι ο
Λουκάς Καρυτινός.

Με στοιχεία από Καθημερινή 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου