Τα οφέλη από την κρουαζιέρα έχουν ήδη να αποτιμούν οι έμποροι και οι επιχειρηματίες της Σύμης, καθώς φέτος μέτρησαν τις περισσότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων από κάθε άλλη, προηγούμενη χρονιά. Οι προσεγγίσεις αυτές δεν ήταν μεγάλες σε αριθμό, ωστόσο έκαναν τη διαφορά για τη μικρή οικονομία του νησιού.
Οι εταιρείες της κρουαζιέρας φαίνεται ότι έχουν εισπράξει θετικότατα σχόλια από τις εντυπώσεις των επισκεπτών στη Σύμη. Η γραφικότητά της, τα χρώματα που θυμίζουν παλέτα ζωγράφου, η απόσταση από τα μεγάλα αστικά κέντρα έχουν προκαλέσει το θαυμασμό όλων. Από την άλλη πλευρά, οι εταιρείες κρουαζιέρας βρίσκουν ως εξαιρετικά προσοδοφόρα την προσέγγιση στη Σύμη, καθώς ελλείψει επαρκών υποδομών, αγκυροβολούν στα ανοικτά και κατεβάζουν τον κόσμο με βάρκες.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ακριβώς η ίδια πρακτική ακολουθείται και για τη Σαντορίνη, όπου όλα τα κρουαζιερόπλοια αγκυροβολούν σε κοντινή απόσταση από την ακτή. Με τον τρόπο αυτό, οι εταιρείες Cruises δεν πληρώνουν τέλη ελλιμενισμού (τα οποία είναι υψηλά) και επιπρόσθετα προσφέρουν προς τους επιβάτες τους μια μοναδική εμπειρία. Υπενθυμίζεται, όπως πρώτη έγραψε η “δημοκρατική”, για τη σεζόν του 2015 η Σαντορίνη θα δεχθεί 750 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, την ίδια στιγμή που η Ρόδος θα δεχθεί μόλις 350 προσεγγίσεις.
Εφόσον οι αρχές της Σύμης διαχειριστούν σωστά τη ζήτηση που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται, τότε στα χρόνια που θα ακολουθήσουν, σίγουρα δεν θα υπάρχει κρουαζιερόπλοιο που θα πλέει στην περιοχή και δεν θα έχει τη Σύμη στο πρόγραμμα των επισκέψεών της.
Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι στις αρχές του προσεχούς Νοεμβρίου θα μεταβούν στη Σύμη στελέχη εταιρείας που διαχειρίζεται μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Στόχος είναι να διαπιστωθεί από τους ίδιους η ευκολία με την οποία γίνεται η αποβίβαση και η επιβίβαση των επιβατών μέσα από τις λάντζες. Εάν τελικώς τα συμπεράσματα κριθούν ικανοποιητικά, τότε το νησί του Νηρέα, θα συμπεριληφθεί ως τακτικός προορισμός στον προγραμματισμό των προσεγγίσεων που θα γίνουν για τα έτη 2016 κι έπειτα.
Μέχρι τότε η Σύμη θα αποτελεί μόνο έναν σταθμό όπου θα γίνονται κυρίως μη προγραμματισμένες προσεγγίσεις. Αυτές θα γίνονται σε περιπτώσεις που το λιμάνι της Ρόδου ή άλλοι λιμένες του Αιγαίου έχουν πρόβλημα λόγω καιρού, ή άλλων παραγόντων.
Η κρουαζιέρα
στην τελική ευθεία
Οι λίγες ημέρες που απέμειναν για τον Σεπτέμβριο, ολόκληρος ο μήνας Οκτώβριος και ο Νοέμβριος είναι που θα υποστηρίξουν την τοπική οικονομία της Ρόδου. Ο εμπορικός κόσμος του νησιού έχει εναποθέσει πολλά σε αυτούς τους δύο μήνες, καθώς η υπόλοιπη σεζόν δεν είχε τις αναμενόμενες οικονομικές αποδόσεις.
Οι αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων θα γίνουν ιδιαίτερα αισθητές στη διάρκεια του Οκτωβρίου, καθώς σχεδόν σε κάθε του ημέρα θα υπάρχει κι από μία προσέγγιση. Η κάθε μία από αυτές αποτελεί ελπίδα εργασίας για όλους τους εμπόρους της τουριστικής αγοράς.
Ο Νοέμβριος θα έχει κι αυτός αρκετές προσεγγίσεις (συνολικά 15), γεγονός που σημαίνει μια μερική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ωστόσο, ο φετινός Νοέμβριος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό είναι μειωμένος σε αριθμό προσεγγίσεων. Σε απόλυτους αριθμούς, πέρυσι το Νοέμβριο είχαν γίνει 25 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι προσεγγίσεις που είχαν γίνει από τα τουρκικά κρουαζιερόπλοια), ενώ φέτος ο αριθμός αυτός μειώθηκε στις 15.
«Χρυσή χρονιά» ήταν η φετινή για τις τουρκικές γκουλέτες
Μεγάλη ζήτηση είχαν φέτος στην Τουρκία οι λεγόμενες «γαλάζιες κρουαζιέρες» που γινόντουσαν με μικρά σκάφη αναψυχής (γκουλέτες) και μετέφεραν κάθε φορά ένα περιορισμένο αριθμό επιβατών.
Οι γκουλέτες είναι πολυτελή, ξύλινα σκαριά, τα οποία ξεκινούν πάντοτε από το Μαρμαρίς και διαπλέουν μια απόσταση μερικών δεκάδων ναυτικών μιλίων. Σε αυτή την εκδρομή γίνονται προσεγγίσεις σε έξι λιμάνια. Τα δύο από αυτά είναι η Ρόδος και η Σύμη, ενώ τα υπόλοιπα σε διάφορες περιοχές στα απέναντι παράλια (στο τρίγωνο Ρόδος, Σύμη, Μαρμαρίς).
Το κόστος για το κάθε άτομο, για την κάθε εβδομάδα ξεκινά από 400 ευρώ και ανεβαίνει μέχρι τα 720 ευρώ, ανάλογα με το σκάφος και την χρονική στιγμή της σεζόν. Το πακέτο περιλαμβάνει πλήρη διατροφή στο σκάφος. Τα αλκοολούχα ποτά θεωρούνται ως επιπλέον παροχές και χρεώνονται ξεχωριστά.
Για τους Τούρκους επιχειρηματίες αυτού του κλάδου, το φετινό καλοκαίρι δούλεψε πάρα πολύ καλά, μιας και η ζήτηση ήταν αυξημένη. Μάλιστα, οι ίδιοι αναφέρουν ότι εάν υπήρχε καλύτερος συντονισμός με τις ελληνικές αρχές (για τη διασφάλιση χώρου ελλιμενισμού), τότε στα σίγουρα η Ρόδος θα δεχόταν ακόμα περισσότερες προσεγγίσεις από σκάφη αυτής της κατηγορίας. Σημειώνεται ότι ενώ αυτού του είδους η επιχειρηματική δραστηριότητα γνωρίζει τεράστια άνθιση στην Τουρκία, την ίδια στιγμή οι ελληνικές επιχειρήσεις αυτής της κατηγορίας έχουν να αντιμετωπίσουν τεράστια γραφειοκρατική διαδικασία (ως προς τις άδειες που πρέπει να εκδοθούν), με αποτέλεσμα να χάνουν συνεχώς πελάτες και προοπτική ανάπτυξης.