Στη δίνη του κυκλώνα βρίσκονται πέντε ακτοπλοϊκές εταιρείες, που από τον περασμένο χειμώνα αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα. Οι εταιρείες αυτές είναι η ΣΑΟΣ, του εφοπλιστή Φώτη Μανούση, η G.A. Ferries του εφοπλιστή Γεράσιμου Αγούδημου, η Kallisti του Γιώργου Σπανού, η Λασιθιώτικη Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία και η ΑΝΕ Θάσου.
Το κοινό χαρακτηριστικό των πέντε αυτών εταιρειών είναι ότι κατά καιρούς τα πληρώματά τους προχωρούν σε επίσχεση εργασίας επειδή δεν πληρώνονται, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις οι εταιρείες πετρελαιοειδών σταματούν τον εφοδιασμό των πλοίων, με αποτέλεσμα να ματαιώνονται δρομολόγια των πλοίων. Επί δύο ημέρες, την περασμένη εβδομάδα, το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Βιτσέντζος Κορνάρος» δεν εκτέλεσε τα επιδοτούμενα δρομολόγιά του, από τον Πειραιά για Κύθηρα, Αντικύθηρα, Καστέλι, επειδή δύο εταιρείες πετρελαιοειδών αρνήθηκαν να δώσουν καύσιμα στο πλοίο αν δεν εξοφληθούν τα τιμολόγιά τους! Η πλέον ανησυχητική είδηση για την ακτοπλοϊα είναι ότι την προσεχή Τετάρτη 27 Μαΐου θα βγει σε πλειστηριασμό το επιβατηγό οχηματαγωγό ταχύπλοο πλοίο Jet Ferry, της G.A. Ferries του Γ. Αγούδημου, με επισπεύδουσα τη γαλλική τράπεζα Natixis. Το πλοίο είναι πρυμνοδετημένο στο λιμάνι του Πειραιά, δεν εκτελεί δρομολόγια και είναι αμφίβολο αν θα δρομολογηθεί κατά τη φετινή περίοδο στις γραμμές των Σποράδων (Σκόπελος, Αλόννησος, Σκιάθος) που εξυπηρετούσε όλα τα περασμένα χρόνια. Η αξία του πλοίου ανέρχεται σε 7 εκατ. ευρώ και η τιμή εκκίνησης είναι 4,6 εκατ. ευρώ. Πληροφορίες από δικηγορικές πηγές αναφέρουν ότι τις επόμενες ημέρες ενδέχεται να κατασχεθούν τουλάχιστον άλλα πέντε πλοία. Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ανησυχεί μην τυχόν και οι κατασχέσεις πλοίων πάρουν μεγαλύτερες διαστάσεις και προκαλέσουν τεράστια προβλήματα στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών τους καλοκαιρινούς μήνες.
ΣΤΗΝ… ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ
Το πρόβλημα για ορισμένα νησιά, όπως είναι η Λήμνος, τα Ψαρά, τα Κύθηρα, τα Αντικύθηρα, η Σαμοθράκη, τα Κουφονήσια, η Σχοινούσα, η Κίμωλος, η Φολέγανδρος, η Αστυπάλαια, η Νίσυρος, η Κάσος, η Κάρπαθος, η Δονούσα, η Σκιάθος, η Αλόννησος, η Σκόπελος, οι Φούρνοι, το Καστελόριζο, θα είναι τεράστιο και θα επηρεασθεί σημαντικά η οικονομική δραστηριότητα των επιχειρήσεων, αφού αν δεν υπάρχουν συχνές συνδέσεις με άλλα νησιά ή τον Πειραιά, τότε λιγότεροι τουρίστες θα τα επισκεφθούν. Από την άλλη, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την κινητικότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες και ο προβληματισμός των συνδικαλιστών είναι αν οι πέντε εταιρείες, που διαθέτουν 26 πλοία και απασχολούν πάνω από 1.500 Ελληνες ναυτικούς, θα συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους και αν τα πλοία τους θα δρομολογηθούν προς τα νησιά τους καλοκαιρινούς μήνες. Σε αντίθετη περίπτωση, εκτιμούν κύκλοι της ακτοπλοϊας, αν μία ή ακόμα και δύο εταιρείες «δέσουν» τα πλοία τους για οικονομικούς λόγους, τότε η ανεργία στους Ελληνες ναυτικούς θα εκτοξευθεί στα ύψη και η κατάσταση στην αγορά ναυτικής εργασίας θα γίνει ανεξέλεγκτη. Ηδη, οι εφοπλιστές ζητούν να μειωθεί ο χρόνος υποχρεωτικής δρομολόγησης των ακτοπλοϊκών πλοίων – σήμερα είναι 10 μήνες- σε έξι μήνες και ταυτόχρονα να ιδρυθεί ταμείο ανεργίας, που να χορηγεί επίδομα ανεργίας για τους υπόλοιπους τέσσερις μήνες στους ναυτικούς των ακτοπλοϊκών πλοίων. Τα ναυτικά σωματεία και η ΠΝΟ είναι κάθετα αντίθετοι σε μια τέτοια προοπτική και απειλούν με γενικότερες κινητοποιήσεις.
Οι αγονες γραμμες
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το θέμα των «ορφανών» άγονων γραμμών, δηλαδή των επιδοτούμενων άγονων γραμμών όπου εκκρεμούν οι σχετικοί διαγωνισμοί. Οι γραμμές αυτές ανέρχονται σε 30, αλλά το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει σπεύσει και με αναθέσεις καλύπτει συγκοινωνιακά τα 40 μικρά νησιά και περιφερειακά λιμάνια. Ομως, υπάρχει έντονο παρασκήνιο για τις γραμμές αυτές και οι δύο εταιρείες (ΣΑΟΣ και G.A. Ferries) που έχουν «κοπεί» από τις αρχικές διαγωνιστικές διαδικασίες, με δηλώσεις των εκπροσώπων τους, εκτοξεύουν κατά καιρούς διάφορες απειλές και προειδοποιήσεις. Μάλιστα, τις τελευταίες ημέρες η κόντρα έχει φουντώσει, κυρίως μεταξύ του προέδρου της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας και της ΝΕΛ, Απόστολου Βεντούρη, και του Φώτη Μανούση της ΣΑΟΣ. Ο ένας κατηγορεί τον άλλο για «ευνοϊκή μεταχείριση» και «υποστηρικτική ηθικά καταδικασμένων πολιτικών». Ο Φ. Μανούσης ζητεί για την εταιρεία του «ισονομία, νομιμότητα και διαφάνεια», ενώ αναρωτιέται «πώς, ενώ η ΝΕΛ δεν κέρδισε ούτε έναν διαγωνισμό, σχεδόν όλα τα πλοία της εκθέτουν με απευθείας αναθέσεις επιδοτούμενες γραμμές». Από την πλευρά του, ο Απ. Βεντούρης επισημαίνει ότι «παλαιότερα και κατά παράδοξο τρόπο δεν έβγαζε δελτία Τύπου η ΣΑΟΣ ΑΝΕΣ, ίσως διότι κέρδιζε στους διαγωνισμούς και «έπαιρνε» τις γραμμές με αθέμιτες πρακτικές έναντι των υπόλοιπων ακτοπλοϊκών εταιρειών». Επίσης, ο Απ. Βεντούρης θέτει το ερώτημα για τη ΣΑΟΣ: «Πώς προσκομίζει τα δικαιολογητικά που καθορίζει ο νόμος 2932.2001, όπως πιστοποιητικά δικαστικής Αρχής ότι η εταιρεία δεν τελεί σε πτώχευση ή σε διαδικασία κήρυξης πτώχευσης, αφού η εταιρεία έχει επισήμως υποβάλει αίτηση για υπαγωγή της στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα, όπως ενημέρωσε το Χρηματιστήριο Αθηνών από τις 11 Δεκεμβρίου 2008;».