Συνέντευξη τύπου παραχώρησαν χθες οι πρόεδρος και αντιπρόεδρος του ΤΕΕ Τμήμα Δωδεκανήσου κ.κ. Πάνος Βενέρης και Ιάκωβος Γρύλλης καθώς και το μέλος της διοικούσας επιτροπής κ. Κλεόβουλος Παπακωνσταντίνου.
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, το ΤΕΕ τμ. δωδ/σου κατά τη συνεδρίαση της 19.5.2008 ασχολήθηκε με το οδικό δίκτυο της νήσου Ρόδου και ειδικότερα με τα εκτελούμενα έργα επί της εθνικής οδού Ρόδου Λίνδου. Στη συνεδρίαση παρέστη ο Αντινομάρχης Δωδ/σου κ. Στάθης Κουσουρνάς. Με δεδομένο ότι η εθνική οδός Ρόδου – Λίνδου αποτελεί το μοναδικό άξονα εξυπηρέτησης της ανατολικής πλευράς του νησιού και εν όψει της τουριστικής περιόδου, απαιτείται να δοθεί απ’ όλους ιδιαίτερη βαρύτητα στα υπό κατασκευή έργα έτσι ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τις δυσμενείς επιπτώσεις που αναπόφευκτα υπάρχουν και θα υπάρξουν κατά τη διάρκεια της κατασκευής τους.
Ο κ. Βενέρης κατέστησε σαφές ότι θα πραγματοποιηθεί και ειδική ημερίδα αφιερωμένη στην Εθνικό Οδό Ρόδου-Λίνδου μέσα στο τρέχον έτος αφού σε αυτή την οδό πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία λόγω «του μεγαλύτερου συγκοινωνιακού φόρτου που φέρει σε όλο το νησί της Ρόδου» όπως τόνισε. Στη συνέχεια, ο κ. Παπακωνσταντίνου προχώρησε στη σχετική παρουσίαση της μελέτης του ΤΕΕ:
1. Εθνική οδός Ρόδου – Λίνδου
Είναι γνωστό ότι επί της εθνικής οδού Ρόδου Λίνδου εκτελούνται αυτή τη στιγμή σε ένα μεγάλο εύρος διάφορα έργα.
Οι εργολαβίες που βρίσκονται σε εξέλιξη και οι αντίστοιχοι φορείς εκτέλεσης είναι:
1. Δήμος Ροδίων. Οι φωτεινοί σηματοδότες από την πόλη της Ρόδου έως και τη διασταύρωση στα Κοσκινού.
2. Δήμος Καλλιθέας. Η διαμόρφωση πεζοδρομίων και ηλεκτροφωτισμού σ΄όλο το μήκος του Φαληρακίου.
3. Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Παρεμβάσεις σε τμήματα και θέσεις μειωμένης οδικής ασφάλειας.
4. Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Διαπλάτυνση από Φαληράκι μέχρι Κολύμπια, (εταιρεία ΕΡΚΑΤ., προϋπολ. 25 εκατ. ευρώ. Το έργο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί, θα ζητηθεί παράταση).
5. Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. Εγκατάσταση μεταφοράς νερού στην πόλη της Ρόδου από το φράγμα του Γαδουρά (εταιρεία ΑΕΓΕΚ, προϋπολ. 100 εκατ. ευρώ, ημερομ. ολοκλήρωσης 31-12-09).
1. α . Γενικά προβλήματα:
1. Το βασικότερο πρόβλημα στις παραπάνω εργολαβίες είναι κατά την άποψή του ΤΕΕ η έλλειψη συνέργειας και αντίστοιχου συντονισμού. Δεν υπάρχει ένας φορέας ο οποίος να είναι υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και των έργων και να έχει την συνολική παρακολούθηση, με αποτέλεσμα να δημοπρατούνται έργα με αλληλοεπικάλυψη ενεργειών ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σ΄αυτά που βρίσκονται σε εξέλιξη ( π.χ. η έλλειψη πρόβλεψης για επαρκή σημεία αναστροφής της πορείας μεγάλων οχημάτων τα οποία κατευθύνονται από τη Ρόδο προς τη Λίνδο είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα).
2. Διαπιστώνεται σοβαρή καθυστέρηση στις εργολαβίες. Στο γεγονός αυτό συντείνει και η έλλειψη συνέργειας όπως παραπάνω αναλύθηκε. Όχι μόνο η διαπλάτυνση της οδού αλλά και η ολοκλήρωση του αγωγού νερού κατά την εκτίμησή του ΤΕΕ θα καθυστερήσει αφού έξι μήνες πριν την συμβατική προθεσμία παράδοσης δεν έχουν λυθεί ακόμη εκκρεμή ζητήματα (απαλλοτριώσεις κυρίως στην περιοχή Αρχαγγέλου, όδευση αγωγού από το Φαληράκι κλπ).
3. Το άνοιγμα όλου του μετώπου της διαπλάτυνσης έχει δημιουργήσει συνθήκες εργοταξίου στο σύνολο της Εθνικής οδού από Φαληράκι έως Κολύμπια με πολλαπλές αρνητικές συνέπειες.
4. Η έλλειψη επαρκούς σήμανσης με βάση τις σχετικές προδιαγραφές για την κατασκευή των έργων ιδιαίτερα στην εργολαβία της διαπλάτυνσης, δημιουργεί κινδύνους ατυχημάτων. Το σύνολο σχεδόν της κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης για την ρύθμιση της κυκλοφορίας (από Ρόδο έως Κολύμπια), καθώς και των πληροφοριακών πινακίδων είναι ανεπαρκές.
5. Η καθυστέρηση της μίας εργολαβίας δημιουργεί αλυσιδωτές καθυστερήσεις και στις υπόλοιπες. Επί πλέον εκτελούνται εργασίες σε μεγάλα μέτωπα δίχως αντίστοιχα να «κλείνουν» τα τμήματα που έχουν ολοκληρωθεί.
6. Θα εξακολουθήσουν και μετά το πέρας των συγκεκριμένων έργων να υπάρχουν προβλήματα στην κυκλοφορία, διότι δεν έχουν αντιμετωπισθεί υπό ενιαίο πρίσμα οι παράπλευρες χρήσεις επί της Εθνικής οδού, οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία και επομένως μέτρα για την ορθή εξυπηρέτησή τους αλλά και της ελαχιστοποίησης των διάφορων κινδύνων. Για παράδειγμα, πλέον των περιαστικών περιοχών της πόλης της Ρόδου και ορισμένες άλλες περιοχές (π.χ. Αφάντου) τείνουν να γίνουν αστικές περιοχές με μεγάλο ανάπτυγμα οικιστικού μετώπου επί της εθνικής οδού. Το ίδιο συμβαίνει και στο λοιπό εθνικό δίκτυο καθώς και σε ορισμένα σημεία του κύριου επαρχιακού δικτύου του νησιού (πχ. Κιοτάρι – Γεννάδι, Ρόδος – Παραδείσι κλπ)
7. Μια από τις σοβαρές αδυναμίες των έργων έχει να κάνει με την έλλειψη κυκλοφοριακών συνδέσεων με τους παράπλευρους δρόμους.
8. Η πυκνότητα των φωτεινών σηματοδοτών μέχρι το Φαληράκι, καθιστά την Εθνική οδό στην ουσία αστική οδό, με αντίστοιχες πολλαπλές αρνητικές συνέπειες στην κυκλοφορία. Το ΤΕΕ από παλαιότερα είχε επισημάνει ότι η ορθή αντιμετώπιση του θέματος θα ήταν η κατασκευή παράπλευρων οδών εξυπηρέτησης εκατέρωθεν του οδικού αυτού άξονα τουλάχιστον μέχρι τη διασταύρωση Κοσκινού. Η κατασκευή των παράπλευρων αυτών οδών θα επέλυε και το πρόβλημα που δημιουργείται από τη μη ορθή έως ανύπαρκτη εφαρμογή των κυκλοφοριακών συνδέσεων που εξυπηρετούν τις παρόδιες εμπορικές χρήσεις με αποτέλεσμα την αύξηση του βαθμού επικινδυνότητας και επομένως ατυχημάτων.
1. β . ¶μεσα μέτρα:
Απαιτείται:
1. ¶μεση, πλήρης και επαρκής σήμανση κατά την κατασκευή των έργων, ιδιαίτερα στην εργολαβία της διαπλάτυνσης, με μεγάλη επιμέλεια και βαρύτητα στα υπό κατασκευή τεχνικά έργα (γέφυρες κλπ).
2. ¶μεση αποπεράτωση τμημάτων τα οποία πρέπει να δοθούν στην κυκλοφορία με όλες τις προδιαγραφές για την ρύθμιση της κυκλοφορίας (κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση) και πληροφοριακών πινακίδων. Η ορθή αντιμετώπιση είναι κατά την άποψή του ΤΕΕ το άνοιγμα μικρότερων μετώπων με στόχο τη γρήγορη αποπεράτωση και απόδοσή τους στην κυκλοφορία.
3. Να υπάρξει σωστός προγραμματισμός των υπόλοιπων έργων με σκοπό την επιτάχυνσή τους αλλά και το σωστό συντονισμό μεταξύ των εργολαβιών. Να δοθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης των εργασιών. Στη διαδικασία αυτή θα μπορούσε να συνδράμει τοπικός φορέας όπως για παράδειγμα η Ν.Α. Παράλληλα θα πρέπει να παρθούν όλα τα μέτρα, για να σταματήσει η οποιαδήποτε προσπάθεια εκμετάλλευσης από πλευράς των εταιρειών των διάφορων αδυναμιών που παρουσιάζουν είτε οι μελέτες είτε η κρατική γραφειοκρατία (καθυστέρηση απαλλοτριώσεων κλπ) προκειμένου να σταματήσουν οι καθυστερήσεις και να προχωρήσουν τα έργα με στόχο την γρήγορη και πλήρη αποπεράτωσή τους.
4. Για τους φωτεινούς σηματοδότες που έχουν τοποθετηθεί μέχρι το Φαληράκι, άμεσα πρέπει τουλάχιστο να προβλεφθεί ο συντονισμός τους, έτσι ώστε να δημιουργηθεί το λεγόμενο «πράσινο ρεύμα», η συνεχής δηλαδή ροή των οχημάτων που κινούνται με μια συγκεκριμένη ταχύτητα.
5. Με δεδομένα τα προβλήματα των κυκλοφοριακών συνδέσεων με τους παράπλευρους δρόμους, άμεσα θα πρέπει να εκπονηθεί μελέτη των βασικών συνδέσεων της εθνικής οδού με αυτούς.
6. Με δεδομένη την ανεπάρκεια μέχρι σήμερα στις σημάνσεις των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και των ενημερωτικών πινακίδων, θα πρέπει να εκπονηθεί μελέτη για το σύνολο της σήμανσης στην εθνική οδό.
2 . Συνέργειες.
Με την ευκαιρία της διαπλάτυνσης της εθνικής οδού θα μπορούσε κατά την κρίση του ΤΕΕ να κατασκευασθεί και ο αγωγός λυμάτων (και πιθανά άλλα δίκτυα) τουλάχιστον μέχρι τον οικισμό Αφάντου και να συνδεθεί με τον αντίστοιχο που οδηγεί στο Βόδι. Με τον τρόπο αυτό τουλάχιστον ο οικισμός αυτός θα επέλυε άμεσα το πρόβλημα αυτό αφού διαθέτει το αντίστοιχο δίκτυο. Παράλληλα το όλο έργο θα λειτουργούσε καλύτερα αφού η διαστασιολόγησή του είναι γ΄αυτά τα μεγέθη. Επί πλέον, δεν θα χρειαστούν ξανά μελλοντικές επεμβάσεις στον οδικό δίκτυο και επομένως η γνωστή ελληνική διαδικασία του «ράβε – ξήλωνε» που έχει σαν επακόλουθο την ακόμα παραπέρα καθυστέρηση των έργων αν αυτό αποφασιστεί την τελευταία στιγμή. Έτσι, οι αποφάσεις αυτές πρέπει να παρθούν άμεσα.
3 . Γενική αρχή.
Η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων και παράλληλα ο συγκεντρωτισμός του Ελληνικού κράτους αποτελούν την κύρια αιτία κακοδαιμονίας σε όλα τα επίπεδα.
Γεγονός είναι ότι για οδικά ή άλλα έργα διαδημοτικού χαρακτήρα και Νομαρχιακού επιπέδου, την ευθύνη πρέπει να έχει ένας φορέας και αυτός δεν μπορεί να είναι άλλος από τη Β΄βάθμια Αυτοδιοίκηση. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να υπάρξει κατά την κρίση του ΤΕΕ καλύτερος συντονισμός με αντίστοιχο άμεσο καταλογισμό ευθυνών σε περίπτωση αστοχιών, ευθύνες οι οποίες με το σημερινό αλλαλούμ της πολυδιάσπασης αρμοδιοτήτων εκ των πραγμάτων διαχέονται.
Η αρμοδιότητα αυτή πρέπει να συνοδεύεται με πλήρη αποκέντρωση των αντίστοιχων πόρων.
4. ¶λλες απαιτούμενες δράσεις.
• Πρέπει επί τέλους (έστω και μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων) να τεθούν σε διαδικασία υλοποίησης δυο εξ΄ ίσου σοβαρά έργα που θα επιλύσουν πολλά προβλήματα. Αυτά είναι ο περιμετρικός δακτύλιος της πόλης της Ρόδου σε συνδυασμό με τη νέα είσοδο πόλης Ρόδου (αρτηρία αεροδρόμιο – Ρόδος). Πολύ φοβούμαστε, λέει το ΤΕΕ, ότι έτσι όπως προχωρούν τα πράγματα είμαστε ακόμη (δυστυχώς μετά την πάροδο πολλών ετών) στην αρχή.
• Παράλληλα πρέπει να μελετηθεί η διασύνδεση του τμήματος της περιμετρικής οδού που έχει κατασκευασθεί στην περιοχή «Ζέφυρος» με το λιμάνι της Ακαντιάς και να συνδυασθεί με το αντίστοιχο master plan των χερσαίων εγκαταστάσεων. ¶λλως το έργο είναι ημιτελές.
• Επίκειται από τη Ν.Α. η διαδικασία δημοπράτησης της μελέτης διαπλάτυνσης της εθνικής οδού Ρόδου – Λίνδου από τα Κολύμπια μέχρι τη Λίνδο. Και το έργο αυτό είναι καθοριστικής σημασίας για το νησί. Με δεδομένο ότι οι αντίστοιχοι πόροι για την κατασκευή του είναι τρόπον τινά εξασφαλισμένοι αφού περιγράφεται σαν έργο στο τομεακό του ΥΠΕΧΩΔΕ για την προσπελασιμότητα, η διαδικασία της μελέτης πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν. Στη μελέτη αυτή πρέπει κατά την άποψή του ΤΕΕ να υπάρξουν ρυθμίσεις για παράκαμψη οικιστικών περιοχών (π.χ. Κάλαθος) και βελτίωση χαράξεων που είναι προβληματικές λόγω γεωλογικών φαινομένων (π.χ. περιοχή Τσαμπίκας).
• Τόσο το εθνικό όσο και το κύριο επαρχιακό δίκτυο του νησιού έχουν μετατραπεί σε οικιστικούς υποδοχείς με σοβαρότατες αρνητικές συνέπειες σε πολλαπλά επίπεδα και κυρίως στην οδική ασφάλεια. Στο γεγονός αυτό συντείνουν η καταστρατήγηση του θεσμικού πλαισίου για τις παρεκκλίσεις αρτιότητας, οι παράνομες αλλαγές χρήσεων με υπερεκμετάλλευση του Σ.Δ. και το συνονθύλευμα των παρόδιων χρήσεων. Οι παρόδιες χρήσεις της εθνικής οδού είναι εξαιρετικά σημαντικό κεφάλαιο και πρέπει να αντιμετωπισθούν κάτω από ενιαίο πρίσμα. Το ΤΕΕ προτείνει τη λεπτομερή καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης με στόχο τη διατύπωση προτάσεων έτσι ώστε να υπάρχει συνέργεια των χρήσεων με το χαρακτήρα της οδού. Σαν άμεσο μέτρο προτείνεται η άρση των παρεκκλίσεων αρτιότητας των γηπέδων που έχουν πρόσωπο σ’ αυτή, στο υπόλοιπο εθνικό δίκτυο (Τσαϊρι – αεροδρόμιο) καθώς και στο κύριο επαρχιακό δίκτυο ή τουλάχιστον σε ορισμένα σημεία του (πχ. Κιοτάρι – Κατταβιά και το ορισμένα σημεία του άξονα των δυτικών ακτών) παρεκκλίσεις οι οποίες είτε νόμιμα είτε παράτυπα, διαμορφώνουν οικιστικό περιβάλλον πάνω στους σημαντικότερους άξονες του νησιού με ότι αυτό συνεπάγεται.
• Χρήζει εξέτασης η γέφυρα Αφάντου. Διαπιστώνεται βέλος κάμψης στο τμήμα που διέρχεται πάνω από την εθνική οδό και καλό είναι να ελεγχθεί ως προς τη στατική της επάρκεια και αν χρειασθεί να ενισχυθεί.
• Επί πλέον πρέπει να αρχίσουμε στα σοβαρά πλέον να σκεπτόμαστε και την ανάπτυξη της δυτικής πλευράς του νησιού. Έργο που θα δώσει πνοή προς αυτή την κατεύθυνση, είναι η αναβάθμιση του λιμένα της Καμείρου Σκάλας με στόχο να απορροφήσει μέρος της εμπορικής κίνησης του λιμένα της Ρόδου όπως αναλυτικά περιέγραψε το ΤΕΕ σε προηγούμενές του τοποθετήσεις και βέβαια αποτελούν στόχο που ρητά αναφέρεται στο εθνικό χωροταξικό σχέδιο μετά από αντίστοιχές προτάσεις. Η αναβάθμιση αυτή θα πρέπει να συνδυασθεί με αντίστοιχη αναβάθμιση του επαρχιακού οδικού δικτύου από το αεροδρόμιο μέχρι τον οικισμό αυτό σε συνδυασμό με το δρόμο νέας εισόδου πόλης Ρόδου όπως παραπάνω διατυπώθηκε.
Κλείνοντας, οι εκπρόσωποι του ΤΕΕ τμ. Δ/σου δήλωσαν ότι ο φορέας είναι στη διάθεση των αντίστοιχων αρχών για κάθε συνεργασία στα κρίσιμα αναπτυξιακά αυτά θέματα δεσμευόμενο.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/erga-ke-imere-epi-tis-ethnikis-odou/