• Ολοκληρωμένη πρόταση θα σταλεί στο Υπουργείο
Η ακτοπλοϊκή συνεδρίαση των νησιών της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου μεταξύ τους και με τον κεντρικό κορμό της χώρας απασχόλησε τη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου χθες. Συμπωματικά, ενώ η συνεδρίαση επρόκειτο να πραγματοποιηθεί δια ζώσης στη Σύρο, λόγω της απεργίας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, πραγματοποιήθηκε για μία ακόμη φορά διαδικτυακά.
Εισηγητής του θέματος με τίτλο «Κατάθεση Πρότασης στο Υπουργείο για την αναβάθμιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών της ΠΝΑι», ήταν ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων Γιώργος Λεονταρίτης, ο οποίος τόνισε ότι η παραχώρηση των άγονων γραμμών θα πρέπει να είναι μακροχρόνια και όχι ετήσια, έτσι ώστε οι πλοιοκτήτριες εταιρείες να μπορούν να επενδύουν σε πιο σύγχρονα και αξιόπιστα πλοία.
«Οι επόμενες παραχωρήσεις των άγονων γραμμών θα πρέπει να είναι πολυετείς (για 12 ή 15 χρόνια) και να προβλέπουν την δρομολόγηση πλοίων σε συγκεκριμένες γραμμές και με συγκεκριμένες προδιαγραφές.
Καμία εταιρεία δεν θα επενδύσει, δεν θα αγοράσει ή θα μετασκευάσει τα πλοία της εάν πρόκειται να πάρει τις γραμμές αυτές για ένα χρόνο. Μπορεί λ.χ. μία ναυτιλιακή εταιρεία να επενδύσει εκατομμύρια ευρώ για να φέρει ένα αξιόπλοο πλοίο και την επόμενη χρονιά να χάσει το διαγωνισμό. Γι’ αυτό και πρέπει να είμαστε ρεαλιστές και να καταλήγουμε σε ρεαλιστικές προτάσεις. Η πρότασή μας είναι οι επόμενοι διαγωνισμοί και οι παραχωρήσεις των άγονων γραμμών να είναι πολυετείς και να προβλέπουν τη δρομολόγηση συγκεκριμένου τύπου πλοίων σε συγκεκριμένες γραμμές. Εκτός από τη μεταφορά ανθρώπων να εξασφαλίζουν και τη μεταφορά εμπορευμάτων.
Τα πλοία ενδοεπικοινωνίας προβλέπεται να είναι τρία στις Κυκλάδες και έχουμε μόνο ένα. Στις επόμενες παραχωρήσεις άγονων γραμμών το τρίτο πλοίο των Κυκλάδων πρέπει να συνδέει τα νησιά μας με τα Δωδεκάνησα. Αν γίνουν αυτά η βελτίωση θα είναι μεγάλη», δήλωσε ο κ. Λεονταρίτης.
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Νέα Εποχή στο Νότιο Αιγαίο» Νικηφόρος Παπανικόλας δήλωσε ότι: «Με χαρά περιελήφθη στην ημερήσια διάταξη το θέμα αυτό. «Είναι ένα κορυφαίο ζήτημα. Θετικό να μη περιχαρακωνόμαστε πίσω από τις ιδιότητες αλλά να εκφράζουμε θέσεις και προτάσεις για ζητήματα που απασχολούν το νησιωτικό χώρο. Θα ήθελα μία ειδική συνεδρίαση για να ενημερωθούμε για όλες τις αντίστοιχες πρωτοβουλίες που έχουν παρθεί, όπως π.χ. τη διεκδίκηση του 75% του τέλους ανθεκτικότητας».
Ο αντιπεριφερειάρχης Δημόσιας Υγείας Κυκλάδων Χαράλαμπος Δαρζέντας συνεχάρη τον περιφερειάρχη Γιώργο Χατζημάρκο για τη συζήτηση του θέματος, επισημαίνοντας ότι το περιφερειακό συμβούλιο παρεμβαίνει σε θέματα που απασχολούν τα νησιά ακόμη και αν δεν ανήκουν στις στενές του αρμοδιότητες. Χαρακτήρισε την πρόταση του κ. Λεονταρίτη ρεαλιστική.
Σε δελτίο τύπου που εκδόθηκε χθες αναφέρονται τα εξής:
“Ομόφωνα ψηφίστηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο, το οποίο συνεδρίασε σήμερα, Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2024, η πρόταση του Χωρικού Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων κ. Γιώργου Λεονταρίτη για την αναβάθμιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Η εισήγηση και οι προτάσεις του κ. Αντιπεριφερειάρχη κινήθηκαν σε τρεις (3) βασικούς άξονες :
1. Μεταφορικό Ισοδύναμο
Να καταβάλλεται έγκαιρα (το αργότερο εντός τριμήνου) και παράλληλα να διεκδικηθεί η αλλαγή του τρόπου καταβολής του προτείνοντας η έκπτωση επί της τιμής του εισιτηρίου να γίνεται την στιγμή της έκδοσής του.
2. Ενδονησιωτική επικοινωνία με επιδοτούμενα πλοία
Ο κ. Λεονταρίτης πρότεινε να γίνεται πολυετής (τουλάχιστον 12ετής) παραχώρηση των επιδοτούμενων γραμμών με πλοία, τα οποία θα πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, π.χ. ηλικία πλοίου, πράσινη ενέργεια, ταχύτητα πλεύσης, χωρητικότητα επιβατών, δυνατότητα μεταφοράς οχημάτων, κ.ά.
Επίσης, για τις Κυκλάδες, ο αριθμός των πλοίων πρέπει να είναι τρία (3) και το ένα από αυτά να εξασφαλίζει τη διασύνδεση των Κυκλάδων και με τα Δωδεκάνησα όλο τον χρόνο.
3. Να υπάρχει γραμμή κορμός, η οποία θα συνδέει Πειραιά – Σύρο – Πάρο – Νάξο – Σαντορίνη καθημερινά.
Επίσης, η σύνδεση με τα Δωδεκάνησα που σήμερα γίνεται με τρία (3) δρομολόγια την εβδομάδα, να γίνεται καθημερινά.
Στην τελική πρόταση που θα κατατεθεί στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας θα συμπεριληφθούν και οι προτάσεις που κατέθεσαν οι Δήμαρχοι που ήταν παρόντες στη συνεδρίαση, καθώς και οι γραπτές προτάσεις που εστάλησαν με επιστολές από τους υπόλοιπους Δημάρχους Κυκλάδων και Δωδεκανήσου”.