Μπορεί οι αφίξεις στο αεροδρόμιο «ΔΙΑΓΟΡΑΣ» να σημειώνουν κατακόρυφη πτώση τον Νοέμβριο, με τη σεζόν να ρίχνει αυλαία περίπου στα μέσα του μήνα, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και στο τουριστικό λιμάνι της Ρόδου όπου είναι προγραμματισμένοι 24 κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων μέχρι το τέλος του μηνός.
Ο Οκτώβριος ήταν ο καλύτερος μήνας του 2024 σε ό,τι αφορά στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων αφού οι κατάπλοι έφτασαν τους 60 (!), όμως και για τον Νοέμβριο είναι προγραμματισμένες προσεγγίσεις σχεδόν καθημερινά, δίνοντας μια περαιτέρω ώθηση στην τοπική οικονομία κυρίως για τα καταστήματα της Παλιάς Πόλης και του κέντρου.
Με εξαίρεση το έτος 2020 που η πανδημία είχε παγώσει τον τουρισμό, ο Νοέμβριος στη Ρόδο δεν είναι «νεκρός» μήνας για τον θαλάσσιο τουρισμό.
Μάλιστα το έτος 2019 όπως και το 2023 οι επιβάτες κρουαζιερόπλοιων του Νοεμβρίου ξεπέρασαν τις 30.000 επίσης με αφίξεις να φτάνουν τις 30, θυμίζοντας έντονα μήνες αιχμής που κάθε άλλο παρά σε χειμωνιάτικο σκηνικό παραπέμπουν στο τουριστικό λιμάνι της Ρόδου.
Ενδεικτικά από το 2015, τα στοιχεία για τους κατάπλους κρουαζιερόπλοιων τον μήνα Νοέμβριο έχουν ως εξής:
Έτος: 2015 – Κρουαζιερόπλοια: 16 – Επιβάτες: 17.543
Έτος: 2016 – Κρουαζιερόπλοια: 16 – Επιβάτες: 18.368
Έτος: 2017 – Κρουαζιερόπλοια: 13 – Επιβάτες: 13.218
Έτος: 2018 – Κρουαζιερόπλοια: 15 – Επιβάτες: 16.447
Έτος: 2019 – Κρουαζιερόπλοια: 30 – Επιβάτες: 33.486
Έτος: 2020 – Κρουαζιερόπλοια: 0 – Επιβάτες: 0
Έτος: 2021 – Κρουαζιερόπλοια: 15 – Επιβάτες: 9.255
Έτος: 2022 – Κρουαζιερόπλοια: 25 – Επιβάτες: 28.548
Έτος: 2023 – Κρουαζιερόπλοια: 30 – Επιβάτες: 31.882
Από το 2015 έως το 2019 παρατηρούμε μια σταθερή κίνηση στα κρουαζιερόπλοια, με μικρή πτώση το 2017, αλλά το 2019 καταγράφεται σημαντική άνοδος τόσο στα πλοία όσο και στους επιβάτες.
Το 2020, λόγω της πανδημίας του COVID-19, πάγωσαν τα πάντα λόγω της απαγόρευσης των μετακινήσεων στο πλαίσιο των περιοριστικών μέτρων, ωστόσο από το 2021 καταγράφεται και πάλι σταδιακή ανάκαμψη με 15 κρουαζιερόπλοια και 9.255 επιβάτες κατά τον μήνα Νοέμβριο
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, το 2022 υπάρχει μια ισχυρή ανάκαμψη, με τον αριθμό των επιβατών να αυξάνεται σημαντικά και το 2023 η τάση συνεχίζεται, με ακόμα περισσότερα κρουαζιερόπλοια και επιβάτες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Το 2023 η Ρόδος προσέλκυσε 453.832 επιβάτες κρουαζιέρας. Εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του έτους οι αφίξεις επιβατών θα φτάσουν στα περσινά επίπεδα και ενδεχομένως να είναι ελαφρώς αυξημένες. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι πραγματοποιήθηκαν 357 κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων και φέτος θα φτάσουν στους 410.
Την ίδια ώρα, ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα για την κρουαζιέρα στη Ρόδο τόσο το 2025 όσο και το 2026, αφού οι μεγάλες εταιρείες έχουν κάνει ήδη τον προγραμματισμό τους.
Η Ρόδος, ως ένας από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς κρουαζιέρας, κατέχει εξέχουσα θέση στα δρομολόγια που έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής για τα επόμενα δύο χρόνια, έχοντας εδραιωθεί στον παγκόσμιο χάρτη θαλάσσιου τουρισμού.
Οι εξελίξεις στο Ισραήλ έχουν επηρεάσει σημαντικά τον προγραμματισμό των εταιρειών κρουαζιέρας, με τους ελληνικούς προορισμούς να βγαίνουν κερδισμένοι.
Με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πλοιοκτητριών εταιρειών και τον καλύτερο προγραμματισμό των προσεγγίσεων το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, έχει προβεί στη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας berth allocation, όπου οι πράκτορες θα μπορούν άμεσα να καταχωρούν τις προσεγγίσεις των πλοίων.
Παράλληλα θα μπορούν να βλέπουν ποιες μέρες του μήνα έχουν προγραμματιστεί πολλοί κατάπλοι, έτσι ώστε να επιλέγουν διαφορετικές ημερομηνίες.
Υπενθυμίζεται πάντως ότι, όπως έχει ανακοινωθεί, από το 2025 θα επιβληθεί Τέλος Κρουαζιέρας 20 ευρώ ανά επιβάτη που αποβιβάζεται στα λιμάνια της Σαντορίνης και της Μυκόνου και στα υπόλοιπα λιμάνια 5 ευρώ για την περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους, γεγονός που εξακολουθεί να προκαλεί έντονες αντιδράσεις.
Το Τέλος θα είναι μειωμένο κατά 40% τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο, δηλαδή 12 ευρώ για Σαντορίνη και Μύκονο και 3 ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια και αντίστοιχα μειωμένο κατά 80% τους μήνες Μάρτιο έως Νοέμβριο, δηλαδή 4 ευρώ για Σαντορίνη και Μύκονο και 1 ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια. Από την επιβολή των Τελών υπολογίζεται ότι θα συγκεντρωθούν 50 εκατ. ευρώ.
Τα έσοδα θα κατανέμονται κατά 1/3 στους Δήμους που αποβιβάζονται οι επιβάτες, κατά 1/3 θα εγγράφονται στο υπουργείο Ναυτιλίας με σκοπό την εκτέλεση λιμενικών έργων και κατά 1/3 θα εγγράφονται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού με σκοπό τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών.
Το ζήτημα αναμένεται να τεθεί και στο ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ που θα πραγματοποιηθεί στη Ρόδο την ερχόμενη εβδομάδα, προκειμένου οι δήμαρχοι να καθορίσουν την στάση τους και να λάβουν σχετικές αποφάσεις καθώς υπάρχουν έντονες διαφωνίες τόσο για την επιβολή του τέλους όσο και για το ποσοστό απόδοσής του στους Δήμους.