Τόνοι μελάνι εξακολουθούν να χύνονται σε μια προσπάθεια ερμηνείας, εξορθολογισμού ή ακόμη και στηλίτευσης του φαινομένου του υπερτουρισμού και συζητήσεις επί συζητήσεων γίνονται από ιθύνοντες και μη για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να γίνει από εδώ και στο εξής, ώστε να πάψουν οι εικόνες ντροπής ντόπιοι να καταβρέχουν με νεροπίστολα τουρίστες κι άλλα τέτοια τραγελαφικά.
Οι απόψεις και οι προτάσεις δε που έχουν, μέχρι σήμερα, κατατεθεί, τόσο επίσημα, όσο και ανεπίσημα για το τι φταίει αναρίθμητες και πολλές φορές αντικρουόμενες. Ωστόσο, μία από αυτές που έχουν κάνει αίσθηση τελευταία είναι αυτή του διευθύνοντος συμβουλού του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αειφόρου Τουρισμού (GSTC), Randy Durband, ο οποίος προσεγγίζει το θέμα από μια άλλη οπτική, μεταθέτοντας, ουσιαστικά, την εστία του προβλήματος.
Τουιτάροντας ή για την ακρίβεια xάροντας, ο ειδικός σε θέματα βιωσιμότητας, έγραψε: “Overtourism: It’s not the tourists – it’s local ‘lack of management”. Σε απλά ελληνικά: “Δεν φταίνε οι τουρίστες, αλλά η ανεπαρκής διαχείριση”.
“Ασχολούμαι με τα ταξίδια και τον τουρισμό εδώ και 40 χρόνια, εργάζομαι σε επιτροπές και εμπορικές ενώσεις στην Ευρώπη, στη Βόρεια Αμερική και στην Ασία”, είπε μιλώντας στο τηλεοπτικό πρόγραμμα “Squawk Box Asia”, στο CNBC. Και πρόσθεσε: “Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο παραδοσιακά απλά δεν πίστευαν ότι είχαν ρόλο στη διαχείριση” .
Από το μάρκετινγκ στη διαχείριση
“Οι οργανισμοί μάρκετινγκ προορισμών πρέπει να αλλάξουν από μάρκετινγκ σε διαχείριση”, καλεί τους Destination Management Organization – DMO, ο κ. Durband.
Πρόσθεσε ότι αυτή η αλλαγή έχει ξεκινήσει, αλλά βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο.
“Αυτή είναι η μεγάλη αφύπνιση που πρέπει να λάβει χώρα, που οι κυβερνώντες πρέπει να κατανοήσουν -ο τουρισμός είναι ένας τομέας που χρειάζεται διαχείριση”, είπε. “Υπάρχουν τρόποι χειραγώγησης, ελέγχου, ενίσχυσης της ικανότητας… για την αντιμετώπιση του προβλήματος”.
Ανέφερε διάφορα παραδείγματα περιοχών οι οποίες διαχειρίζονται σωστά το θέμα. “Βλέπουμε καλή διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών και των εθνικών πάρκων. Αλλά πρέπει να γίνουν πάρα πολλά μόνο και μόνο για να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση για το τι πρέπει να γίνει σε κυβερνητικό επίπεδο”, σημείωσε.
Διαχείριση των τουριστικών ροών
“Η διαχείριση των ροών των επισκεπτών είναι μια στρατηγική που κερδίζει γρήγορα έδαφος για τον περιορισμό του υπερτουρισμού. Αντί να συγκρατεί τα επίπεδα τουρισμού, η προσέγγιση αυτή βασίζεται στον έλεγχο της συγκέντρωσης των επισκεπτών, είτε εποχιακά, είτε εντός μιας δεδομένης ημέρας”, σημείωσε το CNBC. Και φέρνοντας ως παράδειγμα το Walt Disney World, ανέφερε ότι ενώ εφαρμόζει αυτή την τακτική εδώ και χρόνια, η ιδέα έχει αρχίσει να γίνεται τώρα αποδεκτή από τις τοπικές κυβερνήσεις.
“Η ζήτηση δεν πρόκειται να μειωθεί”, υπογράμμισε ο κ. Durband, επικαλούμενος τα 8 δισεκατομμύρια ανθρώπους που κατοικούν σήμερα στον πλανήτη και την αυξανόμενη μεσαία τάξη στην Ασία και τον Ειρηνικό. Επομένως, σύμφωνα με τον ίδιο, η χωρητικότητα πρέπει να αυξηθεί και οι προσεγγίσεις διαχείρισης για τη διασπορά των επισκεπτών πρέπει να βελτιωθούν δραστικά.
Πηγή: money-tourism.gr